فیروز آسایش

فیروز آسایش

دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو
توسط ۱ نفر دنبال می شود

چه غذاهایی در بارداری باعث آلرژی غذایی می شوند؟

چه خوراکی‌هایی باعث حساسیت غذایی در بارداری می‌شه؟

غذاهای حساسیت زا در بارداری

دوران زندگی یک زن در مراحل بارداری از دوران‌های حساس و مهم در زندگی اون محسوب می‌شه. در طول این دوره، تغذیه صحیح و متناسب با نیازهای بدن و جنین از اهمیت بسیار زیادی برخورداره. خوبه بدونید گاهی اوقات، برخی از خوراکی‌ها ممکنه عوارض منفی برای مادر و جنین داشته باشند و باعث ایجاد حساسیت‌های غذایی بشند. در این مقاله، به بررسی برخی از خوراکی‌هایی که می‌تونند در طول دوره بارداری حساسیت ایجاد کنند، خواهیم پرداخت. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

محصولات لبنی

مصرف شیر و محصولات لبنی همچون پنیر، ماست و بستنی در طول دوره بارداری می‌تونه باعث ایجاد حساسیت بشه. بسیاری از زنان باردار به یک یا چند ماده موجود در محصولات لبنی حساسیت نشون می‎دند. برای مثال، حساسیت به لاکتوز که پروتئین موجود در شیر حساب می‌شه، می‌تونه عوارضی مانند مشکلات گوارشی یا آلرژی‌های جلدی رو پدید بیاره. به علاوه، در برخی موارد، مصرف محصولات لبنی می‌تونه باعث بروز عوارضی همچون افزایش سطح قند خون بشه. در نتیجه، زنان بارداری که از این نوع حساسیت برخوردار هستند باید از مصرف این مواد در رژیم خود خودداری کنند و به جای اون‌ها، منابع دیگری از کلسیم مانند سبزیجات سبز، سویا یا غلات غنی شده با کلسیم رو برای مصرف در نظر بگیرند.

مواد غذایی آلرژی زا

مواد غذایی آلرژی زا

مصرف بعضی از مواد غذایی می‌تونند برای زنان باردار حساسیت غذایی ایجاد کنند. این مواد شامل مواردی همچون مغزهای خشک، ماهی، میگو، گندم، سویا، بادام و غیره هستند. افزایش حساسیت به این مواد غذایی می‎تونه عوارض متنوعی رو ایجاد کنه، از جمله می‎تونه باعث بروز عوارض گوارشی، آلرژی‌های جلدی، تنگی نفس و حتی تشدید علائم آسم در برخی از موارد بشه. در صورتی که زن باردار به هرگونه ماده‌ غذایی خاصی حساسیت داره، مصرف اون ماده باید محدود بشه. به عنوان مثال، اگه زن باردار به ماهی یا میگو حساسیت داره، باید از مصرف اون خودداری کنه و به جای اون، منابع دیگری از پروتئین مانند گوشت مرغ یا ماهی‌ بهره ببره.

مواد افزودنی و مواد شیمیایی

بعضی از مواد افزودنی مانند رنگدهی‌ها، نگهدارنده‌ها و افزودنی‌های مصنوعی می‌تونند حساسیت غذایی رو در زنان باردار افزایش بدند. این مواد شیمیایی معمولاً به منظور بهبود ظاهر، ماندگاری یا طعم غذاها به اون‌ها اضافه می‌شند اما ممکنه عوارض جانبی ناخواسته‌ای رو ایجاد کنند.

بنابراین، مصرف غذاهای فراوری شده و حاوی مواد افزودنی باید با احتیاط انجام بشه، به ویژه در دوران بارداری که سلامت مادر و جنین در معرض تأثیرات مختلف قرار داره. زنان باردار باید سعی کنند مصرف غذاهایی که حاوی مواد افزودنی و شیمیایی هستند رو به حداقل ممکن محدود کنند و به جای اون‌ها از غذاهای طبیعی و خانگی بهره ببرند. انتخاب غذاهای تازه و طبیعی باعث کاهش احتمال ایجاد حساسیت غذایی و مشکلات سلامتی می‌شه و به مادر و جنین سلامتی بیشتری می‌بخشه.

در این راستا خوندن برچسب‌های مواد غذایی و انتخاب محصولاتی که حاوی کمترین میزان مواد افزودنی و شیمیایی هستند، می‌تونه به مدیریت حساسیت‌های غذایی در دوران بارداری کمک کنه.

سرخ و گریل کردن مواد غذایی

مصرف غذاهای سرخ و گریل شده ممکنه در برخی از زنان باردار حساسیت غذایی ایجاد کنه. زمانی که غذاها با حرارت زیاد پخته می‌شن، مواد آکریلامید و هیدروکربن‌های آروماتیک پلی‌حلقه‌ای تولید می‌کنن که ممکنه باعث تحریک سیستم ایمنی بدن بشه و حساسیت‌های غذایی رو ایجاد کنه.

برخی از زنان باردار نسبت به این نوع غذاها حساسیت نشان می‌دند و عوارضی مانند عوارض گوارشی، آلرژی‌های جلدی یا حتی تشدید علائم آسم در اون‎ها پدید میاد.

بنابراین، زنان باردار باید در مصرف غذاهای سرخ و گریل شده احتیاط کنند و مصرف این نوع غذاها رو به حداقل برسونند. به عنوان جایگزین، می‎شه آشپزی به روش‌های دیگری مانند پخت آرام غذاها، آبپز کردن یا استفاده از روش‌های پخت بخارپز رو در نظر گرفت که می‌تونه به کاهش حساسیت‌های غذایی و مشکلات سلامتی کمک کنه.

 غذاهای حساسیت زا

جمع‌بندی مطالب و کلام پایانی

 مصرف برخی از خوراکی‌ها در طول دوره بارداری می‌تونه حساسیت غذایی رو در برخی از زنان باردار ایجاد کنه. این مواد غذایی شامل محصولات لبنی، مواد غذایی آلرژی زا مانند مغزهای خشک، مواد افزودنی و شیمیایی در غذاهای فراوری شده و غذاهای سرخ و گریل شده می‌شه.

برای جلوگیری از ایجاد حساسیت غذایی در این دوره حساس، زنان باردار باید مصرف این خوراکی‌ها رو با احتیاط پیش ببرند و در صورت لزوم، با مشاوره پزشک یا متخصص تغذیه، رژیم غذایی خود را تنظیم کنند. برای اطلاع از نکات مقاله حساسیت به جفت در بارداری، علايم و درمان می‎تونید روی نوشته کلیک کنید و از خوندن اون نهایت لذت رو ببرید.

 Top of Form

 

 Top of Form

 

فیروز آسایش
فیروز آسایش دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋