فیروز آسایش

فیروز آسایش

دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو
توسط ۱ نفر دنبال می شود

تاثیر بارداری بر بینایی

تاثیر بارداری روی بینایی

مشکلات بینایی در بارداری

چقدر در مورد تاثیر بارداری روی بینایی اطلاعات دارین؟ چرا بارداری روی بینایی تاثیر داره؟ در دوران بارداری به خاطر تغییرات هورمونی بینایی تحت تاثیر قرار می‌گیره. تاثیر بارداری روی بینایی به خاطر سوخت‌وساز، تجمع پیدا کردن آب تو بافت‌ها و تغییرات هورمونی است. در واقع در دوران بارداری عملکرد چشم‌های شما تحت تاثیر قرار می‌گیره.

اگه اطلاعات بیشتری درباره تاثیر بارداری روی بینایی می‌خواین با نی نی سایت همراه بشین.

 تاثیر بارداری روی بینایی

رایج‌ترین مشکلات بینایی در بارداری

همون‌طور که گفتیم تاثیر بارداری روی بینایی به خاطر تغییرات هورمونی هست. در واقع تو دوران حاملگی، در بدن تغییرات هورمونی صورت می‌گیره که این تغییرات موجب می‌شن تا مشکلاتی در بینایی ایجاد بشن. از طرف دیگه اگه خانوم باردار قبل از حاملگی از مشکلات چشمی مثل گلوکوما رنج ببره، باید بدونه که این مشکل در دوران بارداری بدتر می‌شه. حتی ممکنه یه سری مشکلات دیگه‌ای رو مثل سردردهای بارداری رو هم تجربه کنه. حالا بیایید با همدیگه شایع‌ترین مشکلات بینایی در بارداری رو بررسی کنیم.

  • مشکل خشکی چشم‌ها در دوران بارداری
  • افزایش فشار بر چشم‌ها
  • کاهش یافتن بینایی و تار شدن چشم‌ها یا به اصطلاح تاری دید
  • تغییر رنگ در پلک‌ها و همچنین پف کردن دور چشم‌ها
  • دوبینی
  • از دیگر تاثیرات بارداری روی بینایی می‌تونیم به دیدن نقاط نورانی در مقابل چشم یا به اصطلاح مشاهده جرقه‌های نور اشاره کنیم.

مطمئنا این سوال به ذهن‌تون اومد که چرا این مشکلات بینایی در بارداری به وجود میان؟

علل مشکلات بینایی در بارداری

همه ما می‌دونیم که عوارض حاملگی کاملا طبیعیه بنابراین تاثیر بارداری روی بینایی هم کاملا نرمال است. با این حال علت مشکلات بینایی در بارداری چیه؟

علت خشکی چشم در بارداری: تو بارداری به خاطر کاهش غدد اشکی چشم، مشکلاتی مثل خشکی، سوزش و ناراحتی در چشم‌ها به وجود میان. برای درمان این مشکلات بینایی در بارداری می‌تونین با مشورت با پزشک‌تون از قطره‌های چشمی یا اشک مصنوعی استفاده کنین.

علت فشار چشم در دوران حاملگی: در زمان بارداری به خاطر ترشح هورمون‌های بارداری، تو چشم‌ها مایعات تجمع پیدا می‌کنن. این تجمع مایعات باعث می‌شه تا فشار چشم در بارداری افزایش پیدا کنه. از طرف دیگه ممکنه باعث بشه تا تو انحنای قرنیه چشم تغییراتی به وجود بیاد. در کنار همه این‌ مشکلات تاری دید و ضعیف شدن بینایی هم رخ می‌دن.

چرا در دوران بارداری به نور حساسیت پیدا می‌کنین؟

تو دوران حاملگی چشم‌ها معمولا به نور حساسیت بیشتری پیدا می‌کنن. افزایش حساسیت چشم‌ها در دوران بارداری باعث می‌شه تا سردردهای میگرنی نیز به وجود بیان. دلیل اصلی جرقه زدن چشم در بارداری هم همین افزایش حساسیت چشم به نور است. برای درمان این حالت بهتره تو بیرون از خونه از عینک‌هایی استفاده کنین که نور خورشید رو منعکس می‌کنن. تو خونه هم باید روشنایی نور تنظیم‌شده باشه تا اذیتتون نکنه.  

دیابت بارداری و تاری دید

در بیماری دیابت وقتی قند خون بالا می‌ره رگ‌های خون‌رسان به شبکیه آسیب می‌بینن. تو دوران بارداری هم با بالاتر رفتن سن بارداری بعضی از خانوم‌ها به دیابت حاملگی مبتلا می‌شن. در نتیجه رگ‌های خونی که وظیفه خونرسانی به شبکیه رو به عهده دارن آسیب می‌بینن و در نهایت خانوم‌های باردار تاری دید رو تجربه می‌کنن. برای اینکه این حال رو تجربه نکنین باید قند خون‌تون رو کنترل کنین.

راه‌های مقابله با مشکلات بینایی در بارداری

تاثیر بارداری روی بینایی رو می‌تونین با شیوه‌های زیر به حداقل برسونین:

یکی از راه‌های ایمن درمان خشکی چشم تو دوران بارداری استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی است. درسته که این روش ایمن و ارزونه اما بهتره حتما قبل از استفاده با پزشک‌تون مشورت کنین.

استراحت دادن به چشم‌هاتون رو فراموش نکنین. تو دوران حاملگی برای جلوگیری از تاثیر بارداری روی بینایی سعی کنین که زیاد به چشم‌هاتون فشار وارد نکنین. برای مطالعه از وجود نور کافی مطمئن بشین. اگه لنز استفاده می‌کنین، بهتره به جای اون عینک بزنین.

به رژیم غذایی‌تون توجه کنین. تو طول روز به اندازه کافی آب بخورین. سعی کنین که رژیم غذایی‌تون کم نمک و کافئین کمتری داشته باشه. یه رژیم غذایی کم نمک و کم چرب باعث می‌شه تا احتباس آب تو بدن محدود بشه و همچنین تاری دید رو کمتر کنه.

مشکلات بینایی بر بارداری

نتیجه‌گیری

هرچند مشکلات بینایی در بارداری موقتی هستن اما اگه این اختلالات شدیدتر بشن حتما باید به پزشک مراجعه کنین. جدی‌ترین اختلالات بینایی در بارداری ممکنه با ابتلا به دیابت یا فشار خون بالا مرتبط باشن. هر دوی این بیماری‌ها در دوران حاملگی باید تحت کنترل قرار بگیرن تا تاثیر جدی بر روی چشم‌ها و سایر اندام‌های بدن نداشته باشن.

فیروز آسایش
فیروز آسایش دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋