طبق جدیدترین گزارش منتشر شده، گوگل مشغول توسعهی یک موتور جستجو است که برای فعالیت در چین میتواند نتایج جستجو را بهصورت سانسور شده نمایش دهد. در سال ۲۰۱۰، گوگل موتور جستجو چینی خود را به دلیل دخالتهای مکرر دولت در اینترنت این کشور تعطیل کرد ولی حالا بهنظر میرسد این غول تکنولوژی قصد دارد بار دیگر وارد بازار چین شود.
طبق گفتههای یک منبع آگاه، گوگل از اوایل سال ۲۰۱۷ مشغول توسعه این پروژه با اسم رمز «سنجاقک» است. این موتور جستجو بهعنوان یک اپلیکیشن اندرویدی ارائه میشود و نتایج مربوط به سایتهای موجود در لیست سیاه دولت چین (مانند بیبیسی و ویکیپدیا) را نمایش نمیدهد. این سانسور در مورد بخش عکسهای موتور جستجو هم اعمال میشود.
این موتور جستجو بهعنوان یک اپلیکیشن اندرویدی ارائه میشود و نتایج مربوط به سایتهای موجود در لیست سیاه دولت چین را نمایش نمیدهد.
در کشور چین، سانسور و فیلترینگ سایتها یک امر معمول محسوب میشود. اطلاعات مربوط به مواردی مانند مذهب، خشونت پلیس، آزادی بیان و دموکراسی تا حد زیادی سانسور میشوند و در مواردی مانند کشتار میدان تیانآنمن این سانسور بسیار شدیدتر است. طبق نظر گروههای مخالف سانسور، در دوران زمامداری «شی جین پینگ» (Xi Jinping)، این سانسور بیشتر از گذشته شده و به شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنهای پیامرسان هم سرایت کرده است.
بنا به نظر یکی از متخصصین، اگر گوگل چنین کاری را واقعا انجام دهد، یک رویه فاجعهبار را برای دیگر کمپانیها ایجاد میکند. او میگوید که تبعیت بزرگترین موتور جستجو جهان از قوانین دولت چین، پیروزی بزرگی برای حکومت این کشور محسوب میشود و این پیام را مخابره میکند که هیچ کسی نباید چنین سانسورهایی را به چالش بکشد.
سخنگوی گوگل در مورد این موضوع گفته: «ما در حال حاضر تعدادی سرویس و اپلیکیشن برای شهروندان چینی عرضه کردهایم، همکاری نزدیکی با توسعه دهندگان چینی داریم و در سایت JD.com سرمایهگذاری کردهایم. اما در مورد گمانهزنیها برای برنامههای آینده اظهارنظر نمیکنیم.»
طبق گزارش سایت The Intercept، گوگل برای ارائهی این اپلیکیشن در چین باید موانع زیادی را پشت سر بگذارد. یکی از این موانع، گرفتن تایید از جانب مقامات چینی و دیگری تایید مدیران ارشد گوگل در مورد عملکرد بهتر این موتور جستجو نسبت به رقیب خود در چین یعنی بایدو است.
گوگل برای ارائهی این اپلیکیشن در چین باید موانع زیادی را پشت سر بگذارد.
گوگل در بین سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ هم ارائهی نسخه سانسور شده موتور جستجو را به دولت چین پیشنهاد داده بود اما در نهایت بهعلت تشدید انتقادات در آمریکا، از این کار دست کشید. اما در ماهها اخیر، گوگل برای حضور فعال در بازار چین دست به اقدامات مختلفی زده است. از بین این اقدامات میتوانیم به افتتاح یک مرکز هوش مصنوعی در پکن اشاره کنیم.
هرچند طبق این گزارش گوگل مشتاق حضور در بازار چین است، اما شاید این تلاش راه به جایی نبرد. طی چند سال گذشته گوگل بارها تلاش کرده که پلی استور اندروید را در چین عرضه کند که تا حالا این تلاشها موفقیتآمیز نبوده است و به همین خاطر شاید جدیدترین تلاش این شرکت برای ارائه موتور جستجو در چین هم منجر به شکست شود.
در عین حال، باید به وخیمتر شدن روابط بین آمریکا و چین در نتیجه جنگ تجاری بین این دو کشور هم اشاره کنیم. بر اساس این گزارش، با وجود این روابط وخیم، به مهندسان گوگل گفته شده که برای عرضه این اپلیکیشن آماده باشند. گویا رییس بخش جستجو گوگل به مهندسان شاغل در این پروژه اعلام کرده که در صورت بهبود روابط بین دو کشور، آنها باید بتوانند این پروژه را بهسرعت عرضه کنند.
منبع: The Verge
پاسخ ها