اگر یک نفر به شما نوشیدنی رایگان میدهد، احتمالا قصد مسموم کردن شما را دارد. جوری وانمود نکنید که گویا از این حرف سورپرایز شدهاید. البته در مورد این موضوع قرار نیست صحبت کنیم اما چندی پیش مقالهای منتشر شد که نشان میداد گوگل چقدر اطلاعات شخصی کاربران را از طریق دستگاههای مبتنی بر اندروید و کروم، جمعآروی میکند. این مقاله توسط Douglas C. Schmidt، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه Vanderbilt University نوشته شده است.
این مقاله اینطور شروع میشود:
در شرایطی که عموم مردم درباره رسوایی فیسبوک و Cambridge Analytica صحبت میکنند، Google به طور گسترده از انتشار اطلاعات درباره جمعآوری اطلاعات خصوصی مردم خودداری کرده است. این در شرایطی است که Google میتواند اطلاعات شخصی بیشتری از کاربران خود را از طریق راههای متنوعی به دست آورد.
جمع آوری اطلاعات به سبک گوگل، حتی نیازی ندارد که شما به دستگاه خود دست بزنید. طبق این مقاله، یک گوشی اندرویدی که گوگل کروم روی آن باز است و دستگاه قفل شده و از آن استفاده نمیشود، ۳۴۰ بار در ۲۴ ساعت اطلاعات موقعیت مکانی شما را برای Google ارسال میکند. در طرف مقابل، چنین امکانی روی آیفون به دلیل محدودیتهای iOS وجود ندارد. البته زمانی که با آیفون خود از اپلیکیشنهای Google و به فرض Google Chrome نیز استفاده کنید، دوباره اطلاعات موقعیت مکانی شما برای سرورهای Google ارسال میشود. اما در گوشیهای اندرویدی، این اتفاق مدام تکرار میشود.
آنطور که در مقاله نوشته شده:
یک گوشی اندرویدی بیکار (در شرایطی که استفاده نمیشود) و گوگل کروم روی آن باز نگه داشته شده، تقریبا ۵۰ برابر یک آیفون که که در حال اجرای سافاری است، اطلاعات را به گوگل میفرستد.
به طور دقیقتر، گوشیهای اندرویدی روزانه حدود ۴.۴ مگابایت اطلاعات را آپلود کرده و برای Google میفرستند در صورتی این رقم در آیفون به ۰.۷۶ مگابایت در مدت زمان مشابه میرسد. دلیل این موضوع نیز مشخص است. Google سرویسهای خود را به رایگان در اختیار عموم قرار میدهد. همچنین این شرکت در اصل یک شرکت تبلیغاتی بزرگ شناخته میشود نه یک شرکتی که سختافزار یا نرمافزار تولید میکند. البته به دلیل منابع مالی گستردهای که Google در این سالها برای خود جمع کرده، به تولید سختافزار و سرویسهای نرمافزاری مختلف هم مشغول است اما همچنان ما با یک غول تبلیغاتی به اسم گوگل روبرو هستیم. آنطور که آقای اشمیت در بخشی دیگر از مقاله اعلام میکند:
Google بزرگترین شرکت تبلیغاتی دیجیتال در دنیا است. این شرکت از محصولات گسترده خود استفاده میکند تا رفتار کاربران در فضای آنلاین و همینطور دنیای واقعی را رصد کند تا بعدا از آنها برای نمایش تبلیغات پولی به آنها استفاده کند.
بیش از دو میلیارد نفر در سراسر دنیا از گوشیهای اندرویدی استفاده میکنند و این یعنی حجم بینهایتی از اطلاعات که گوگل روزانه از کاربران و رفتار آنها به دست میآورد.
چندی پیش ماجرای دنبال کردن موقعیت کاربران توسط Google کمی پیچیدهتر هم شد. اگر به یاد داشته باشید، در اخبار داشتیم که حتی اگر در تنظیمات ذکر کنید که موقعیت مکانی شما برای Google ارسال نشود، باز هم به طریقی دیگر، گوگل این اطلاعات را از شما دریافت میکند و باید از تنظیمات پیچیده دیگر آن را دور بزنید.
قطعا در شرکت Google موقعیت شغلی برای افرادی که بیایند هیستوری یا سابقه مرورگر شما را بررسی کنند وجود ندارد. Google نمیخواهد فقط بداند شما پپسی را ترجیح میدهید یا کوکاکولا. گوگل میخواهد همه چیز را درباره شما بداند و هربار که با مرورگر کروم چیزی را جستوجو میکنید، آن موضوع به عنوان اطلاعات شخصی شما ضبط میشود و حتی موقعیت مکانی شما در لحظه جستوجو نیز ثبت میشود. حتی اگر از گوگل اسیستنت چیزی را بپرسید، سوال شما در سابقه حساب کاربری Google شما ثبت خواهد شد.
شاید Google به دنبال ساخت ابر کامپیوتری باشد که هر چیزی را از آن بپرسید، جواب مرتبط و مناسبی دریافت میکنید؛ درست مثل فیلمهایی که آینده را نشان میدهند.
شاید تا رسیدن به چنین چیزی زمان زیادی باقی مانده باشد اما بخش زیادی از مسیر را طی کردهایم. نگاهی به الگوریتمهای Google در زمینه عکاسی بیاندازید. یا مثالی واضحتر، گوشیهای پیکسل گوگل هستند که تنها با دارا بودن بهترین قدرت پردازش در تصاویر، میتوانند عکسهایی خیره کننده ثبت کنند. یا اپلیکیشن گوگل فوتوز که چطور عکسهای شما را مرتب میکند و حتی گاهی اوقات آنها را ادیت کرده و به شما نشان میدهد. نمونههای دیگر را در پلتفرم نقشه گوگل میتوانیم ببینیم. یا حتی در بخش گوگل ترنسلیت که زبانهای مختلف را میتواند به یکدیگر ترجمه کرده و این ترجمهها نه تنها کلمه به کلمه، بلکه در مقیاس جمله کاربردی است. گوگل دوپلکس را هم که میشناسید؟ دوپلکس سرویسی است که تلفنهای شما را برایتان جواب میدهد و با شخص پشت تلفن صحبت هم میکند.
Google را نمیتوانیم از زندگی خود حذف کنیم. اما دادن اطلاعات در قبال دریافت این سرویسهای رایگان، اجتناب ناپذیر است. دیدن تبلیغات و درآمدزایی از آن هم که کسب و کار اصلی گوگل به حساب میآید. سوال اینجاست که گوگل چقدر این اطلاعات را امن نگه میدارد؟ ما چقدر در دنیای امروز با این حجم از اطلاعاتی که به شرکتهایی مثل گوگل یا فیسبوک میدهیم، امن هستیم؟
جواب این سوال شاید در دو کلمه خلاصه شود: «روابط عمومی». بخش PR یا روابط عمومی گوگل خیلی خوب توانسته چهره این شرکت را پاک نگه دارد و قطعا در این زمینه از فیسبوک موفقتر بوده است. اوضاع برای فیسبوک به دلیل جمعآوری اطلاعات شخصی کاربران اصلا خوب نیست و حتی موجی از بایکوت این شبکه اجتماعی در اینترنت به راه افتاد. آیا چنین سرنوشتی در انتظار Google نیز خواهد بود؟ قطعا خیر.
شما درباره این موضوع چه فکر میکنید؟ آیا برای شما اهمیتی دارد که اطلاعاتتان توسط گوگل ثبت میشود یا در قبال سرویسهایی که از این شرکت دریافت میکنید؛ مشکلی با این موضوع ندارید؟
منبع: Youtube, ConsumerAffairs
پاسخ ها