چکیده مقاله:
این مقاله به منظور معرفی و تبیین مفهوم استراتژی اقیانوس آبی انجام شده است. در مفهوم استراتژی اقیانوس آبی، حوزه هایکاری و خدماتی سازمان ها به دو اقیانوس تشبیه شده است: اقیانوسهای آبی و اقیانوسهای قرمز. اقیانوسهای قرمز در واقع حوزه هایشناخته شده هستند و نماد کلیه صنایع و خدماتی اند که امروزه موجود بوده و سازمان ها در آن به رقابت میپردازند. اقیانوسهای آبی نیزدر واقع فضاهای شناخته نشده حوزه های کاری و خدماتی هستند و نماد کلیه حوزه هایی می باشند که در حال حاضر وجود ندارند. امروزهاستراتژی که سازمان را به سمت اقیانوس آبی رهنمون میسازد، استراتژی های سنتی همانند توسعه محصول و خدمات (اعم از خدماتانتظامی، شهری و...)، تنوع همگون، توسعه حوزه های کاری و خدماتی ، رسوخ در دیگر حوزه های کاری و خدماتی ، مشارکت، کاهشهزینه و واگذاری نبوده، بلکه نوآوری ارزش آفرین به عنوان یک استراتژی است که با اتخاذ آن هزینه ها کاهش پیدا کرده و هم زمان نیزبرای ذی نفعان سازمان ارزش بیشتری ایجاد میشود. از این رو استراتژی اقیانوس آبی عمدتاً به «نوآوری ارزش» تکیه داشته و زمانی تحقق می یابد که یک کسب وکار به طور همزمان برای خود و مشتریانش ارزشهای جدیدی را ایجاد نماید
پاسخ ها