fateme.nasiri

fateme.nasiri

توسط ۱ نفر دنبال می شود

بررسی تفاوت‌های ورق روغنی و گالوانیزه

ورق‌های فولادی از جمله محصولات پرمصرف در صنایع ساخت و ساز، لوازم خانگی، خودروسازی، کشتی‌سازی و ... هستند که تولید آن‌ها از روش نورد سرد یا نورد گرم انجام می‌شود. ورق روغنی و ورق گالوانیزه دو نمونه از این محصول پرکاربرد هستند که تفاوت زیادی با هم دارند؛ به طوری که از نظر مقاومت در برابر خوردگی، زنگ زدگی، پوسیدگی و حتی در شکل و ظاهر با هم متفاوتند. در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت‌های میان ورق گالوانیزه و ورق روغنی بپردازیم.

چه تفاوتی بین ورق روغنی و گالوانیزه وجود دارد؟

پیش از هرچیز، خوب است با مشخصات و ویژگی‌های هر یک از این دو نوع ورق آشنا شوید:

ورق روغنی چه مشخصاتی دارد؟

 

 

ورق روغنی چیست و چه کاربردی دارد؟ این سوالی است که در ذهن هر کسی که به ورق فولادی نیاز پیدا می‌کند، وجود دارد. ورق روغنی نام دیگر ورق سرد است که به روش نورد سرد تولید می‌شود و سپس با ایجاد یک پوشش روغنی به آن ظاهری براق می‌دهند.

محصولاتی که با عنوان ورق روغنی شناخته شده‌اند، در برابر خوردگی، پوسیدگی و زنگ زدگی مقاومت بسیار بالایی دارند. این محصول سطحی صاف و براق دارد. به دلیل کاربرد بالای آن در بازار مصرف، قیمت بالاتری نسبت به ورق سیاه دارد.

از جمله مشخصات و ویژگی‌های ورق روغنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ضخامت این ورق‌ها بین 0.3 تا 3 میلی‌متر است.
• عرض ورق‌های روغنی بین 100 تا 125 میلی‌متر است.
• این محصول استحکام کششی بالایی دارد.
• تولید آن نسبت به ورق سیاه آسان‌تر است و با سرعت بالاتری تولید می‌شود.

ورق روغنی چه کاربردی دارد؟

حالا که با ورق روغنی آشنا شدید، باید کاربردهای آن را نیز بدانید. مهم‌ترین موارد مصرف این محصول عبارت است از:

• تولید لوازم خانگی مثل ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، مبلمان و میزهای اداری فلزی
• تولید برخی قطعات خودرو مثل اگزوز
• در صنعت ساخت و ساز و تولید درب و پنجره و انواع پروفیل فولادی

ورق گالوانیزه چیست؟

 

 

ورق گالوانیزه هم محصولی است که همانند سایر ورق‌های فولادی کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد و در معرض پوسیدگی، زنگ زدگی و اکسید شدن مقاوم است. ورق‌های گالوانیزه‌ را از ورق روغنی تهیه می‌کنند؛ برای این کار روی ورق یک لعاب از جنس روی قرار می‌گیرد تا آن را از آسیب‌های احتمالی ناشی از قرارگیری در معرض رطوبت حفظ کند.

از جمله مشخصات و ویژگی‌های ورق گالوانیزه می‌توان به موارد زیر اشاره کنیم:

• بازرسی ورق‌های گالوانیزه به سادگی و بدون نیاز به ابزار خاصی انجام می‌شود. به طوری که اگر روی آن روزنه یا سوراخ ایجاد شود، خیلی سریع با چشم دیده می‌شود.
• حمل و نقل این محصول آسان است؛ زیرا مقاومت ورق‌های گالوانیزه در برابر ضربه بسیار بالاست و در برابر آسیب‌های احتمالی ناشی از حمل و نقل در امان می‌ماند.
• تمیز کردن ورق گالوانیزه نسبت به سایر ورق‌ها (به خصوص ورق سیاه) ساده‌تر انجام می‌شود. این محصول فلزی سطح صاف و یکدستی دارد که با اسپری کردن محلول مخصوص به راحتی تمیز می‌شود.
• از این محصول برای تولید محصولات لوکس و شیک استفاده می‌شود.
• طول عمر آن نسبت به سایر ورق‌های فلزی بیشتر است؛ به طوری که می‌تواند به طور متوسط تا 30 سال دوام داشته باشد.

چه تفاوتی بین ورق روغنی و گالوانیزه وجود دارد؟

 

بین این دو نوع ورق فلزی شباهت‌هایی نیز وجود دارد. یکی از شباهت‌های بین ورق گالوانیزه و روغنی به میزان مقاومت آن‌ها در برابر رطوبت و فرآیند اکسیداسیون مربوط می‌شود. با این حال بین این دو محصول تفاوت‌های زیادی هم وجود دارد که عبارتند از:

نحوه تولید دو محصول

در تولید ورق روغنی چهار مرحله طی می‌شود تا در نهایت محصولی صاف و براق بدست آید:

• اسیدشویی
• نورد سرد
• آنیل کاری
• پرداخت یا تمپرولینگ

برای تولید ورق گالوانیزه به دو شکل عمل می‌کنند؛ در یک روش گالوانیزه سازی گرم و در روش دوم گالوانیزه سازی فابریک است. در هر دو روش ورق را صاف و پولیش می‌کنند. سپس آن را در حوض مذاب قرار می‌دهند تا به حالت اول بازگردد.

تفاوت در طول عمر

یکی دیگر از تفاوت‌های ورق گالوانیزه و روغنی در طول عمر و دوام آن‌هاست. ورق‌های گالوانیزه نسبت به ورق روغنی دوام بیشتری دارند. به طوری که قادرند بین 20 تا 70 سال عمر کنند. اما یک ورق روغنی نهایتا برای مدت 15 سال دوام دارد.

هزینه تولید

یکی دیگر از تفاوت‌های ورق روغنی و گالوانیزه به میزان هزینه‌ای که برای فرآیند تولید صرف می‌شود، مربوط است. برای تولید ورق‌های گالوانیزه هزینه بیشتری صرف می‌شود.

ابعاد کلی دو محصول

تفاوت دیگر میان ورق روغنی و گالوانیزه به ضخامت آن‌ها مربوط می‌شود. ضخامت یک ورق گالوانیزه می‌تواند بین 0.6 تا 6 میلی‌متر باشد اما ضخامت ورق روغنی بین 0.3 تا 3 میلی‌متر است.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را ابتدا با مشخصات ورق روغنی و گالوانیزه آشنا کنیم و سپس، تفاوت‌های هر دو محصول را بیان کنیم. امیدواریم این مطلب توانسته باشد به سوالات ذهنی شما پاسخ داده باشد. منتظر دریافت دیدگاه‌ها و نظرات شما هستیم.

fateme.nasiri
fateme.nasiri

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋