Mahtab Amiri

Mahtab Amiri

توسط ۲۱ نفر دنبال می شود
 ۲۱ نفر را دنبال می کند

حجم تجارت ایران و روسیه؛ بررسی شده توسط آراد برندینگ

 

صادرات روسیه به ایران: در سال ۲۰۲۱، روسیه ۲.۷۳ میلیارد دلار به ایران صادرات داشت. محصولات اصلی که روسیه به ایران صادر کرد نا مشخص است. در طول ۵ سال گذشته، صادرات روسیه به ایران با نرخ سالانه ۴۹.۵٪ افزایش یافته است، از ۳۶۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ به ۲.۷۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱.

در سال ۲۰۱۷، روسیه خدمات به ایران به ارزش ۱۳۸ میلیون دلار صادر کرد، که خدمات کسب و کار دیگر (۷۳.۴ میلیون دلار)، سفر (۳۰.۱ میلیون دلار) و حمل و نقل (۲۲.۸ میلیون دلار) به ترتیب بزرگترین ارزش را داشتند.

صادرات ایران به روسیه: در سال ۲۰۲۱، ایران ۳۱۸ میلیون دلار به روسیه صادرات داشت. محصولات اصلی که ایران به روسیه صادر کرد نا مشخص است. در طول ۵ سال گذشته، صادرات ایران به روسیه با نرخ سالانه ۵۳.۴٪ افزایش یافته است، از ۳۷.۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ به ۳۱۸ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱.

در سال ۲۰۲۱، ایران هیچ خدماتی را به روسیه صادر نکرد.

مقایسه: در سال ۲۰۲۲، روسیه در شاخص پیچیدگی اقتصادی (ECI 0.43) رتبه ۴۷ و در مجموع صادرات (۴۸۶ میلیارد دلار) رتبه ۱۲ را داشت. در همان سال، ایران در شاخص پیچیدگی اقتصادی (ECI 0.072) رتبه ۶۰ و در مجموع صادرات (۱۵.۹ میلیارد دلار) رتبه ۸۶ را داشت.

تجارت بین ایران و روسیه در سه دهه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، به طور وحشتناکی نوسان کرده است. آن به طور قابل توجهی در دوره تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ کاهش ۶۵ درصدی داشت، سپس تقریباً چهار برابر شد تا سال ۲۰۲۲ پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی، باز شدن مسیر تجاری جدید و تقویت اتحاد نظامی در حال ظهور. "ما در ایران هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با روسیه نداریم"، رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی در سال ۲۰۲۲ به رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین گفت. تا سال ۲۰۲۳، تجارت بیشتر افزایش یافت، به خصوص با فروش‌های نظامی مخفی جدید.

بیشتر بخوانید: بهترین تجارت در دبی چیست؟

تهران و مسکو همچنین پس از محکوم شدن توسط سیستم تجارت جهانی و از دست دادن دسترسی به بازارهای غربی، موقعیت مشترکی را پیدا کردند. ایران از سال ۲۰۱۹ به دلیل پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای‌اش به فشار بین‌المللی مواجه بوده است، در حالی که روسیه به دلیل حمله به اوکراین در سال ۲۰۲۲ محکوم شده بود.

 

دو کشور به نقل از آلکس واتانکا، مدیر برنامه ایران در موسسه خاورمیانه، "اولین و دومین کشورهای تحریم شده جهان شده‌اند". "این یک انگیزه بزرگ برای همکاری اقتصادی است - چرا که آن‌ها می‌توانند به کدامین جایگاه دیگری مراجعه کنند؟ لذا این یک زمینه مشترک برای راه‌های جدید جمع‌آوری منابع است." با این حال، وی اظهار کرد که ایران نمی‌تواند ادعا کند که اقتصاد روسیه را نجات داده است، زیرا حجم تجارت هنوز به نسبت کوچک است. در سال ۲۰۲۲، تجارت ایران با روسیه کمتر از ۵ میلیارد دلار بود - کمتر از یک سوم تجارت ایران با چین در مواد به جز نفت (که صادرات اصلی ایران به چین بود). 

از اواخر دهه ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۲۳، تراز تجاری بین دو کشور به طور قاطع به سود روسیه بود. از سال ۲۰۰۰ به بعد، ایران به طور عمده مواد خام از جمله آهن و فولاد و محصولات کشاورزی مانند گندم را از روسیه خریداری کرد. به دور از این، روسیه به طور عمده میوه و مغزها را وارد کرد. ایران و روسیه از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز طبیعی جهان بودند - و رقبای یکدیگر در بازار بین‌المللی بودند. فروش نفت و گاز منبع بزرگ درآمد صادراتی برای هر دو کشور بود. 

تا اواسط سال ۲۰۲۳، چشم‌اندازهای افزایش حجم در آینده هنوز محدود بود، زیرا هیچ یک از کشورها در کالاهای ارزشمندتری که باعث درآمد بیشتر می‌شوند، معامله نمی‌کردند. واتانکا گفت: "از نظر ارزش دلاری، ایران باید بسیاری از کالاهای کشاورزی را بفروشد تا حجم کل تجارت خود را افزایش دهد." "چالش بزرگ این است که نقاط همبستگی را پیدا کنید که دو کشور می‌توانند به یکدیگر اقتصادی کمک کنند."

بیشتر بخوانید: آشنایی با قوانین تجارت در دبی و بایدها و نبایدهای تجاری در این شهر

تاریخی، ایران و روسیه همیشه به عنوان شرکای تجاری طبیعی شناخته نشده‌اند، بنابراین ارتباطات کمی عمیق یا استقرار یافته در زمینه کسب و کار داشته‌اند. در قرن ۲۰ نیز، روابط به دلیل تنش‌های دیپلماتیکی و نظامی بهم پیوسته بودند. اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ جهانی دوم شمال ایران را اشغال کرد و پس از پایان جنگ، اقدام به بیرون کشیدن ده‌ها هزار سرباز نمود. این مواجهه برای سازمان ملل متحد تازه تشکیل‌شده در سال ۱۹۴۶ بحران اول را ایجاد کرد - و بذرهای جنگ سرد را کاشت. روسیه همچنین در دوران جنگ هشت ساله عراق با ایران در دهه ۱۹۸۰، سلاح‌هایی را به صدام حسین تامین کرد.

زیر فرمان‌روایی و حکومت اسلامی، شرکت‌های بزرگ ایرانی اغلب ترجیح می‌دادند با شرکای غربی کسب و کار کنند - هنگامی که فرصت موجود بود. "زیادی کاری برای انگیزه‌دهی به جامعه تجاری ایران درباره روسیه وجود دارد"، واتانکا توضیح داد. "این کار آسان نخواهد بود." تجارت بین ایران و روسیه از چهار مرحله از زمان فروپاشی شوروی بهبود یافته است.

Mahtab Amiri
Mahtab Amiri

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋