fatemeh

fatemeh

توسط ۶ نفر دنبال می شود
 ۵ نفر را دنبال می کند

مهریه در طلاق بائن چگونه است؟

در قانون مدنی زن در زمان نکاح دارای حقوقی در نظر گرفته شده است. در زمان اقدام برای طلاق بائن یا انواع دیگر طلاق لازم است به حقوق زن رسیدگی شود تا به این شکل عدالت در حق او جاری شده و او در تامین منافعش با مشکلی پیش رو نشود. بدون تعیین و تکلیف حقوق زن طلاق غیر ممکن است و دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر نمی کند.

به طور کلی حقوق زن در طلاق بائن را می توان به دو دسته حقوق مالی و حقوق غیر مالی دسته بندی کرد. حقوق غیر مالی زن شامل حق حضانت او بر فرزندان متولد شده است. از سوی دیگر حقوق مالی زن شامل مهریه، نفقه، اجرت المثل، نحله و… می شود. در این قسمت از مقاله سعی داریم در خصوص مهریه در طلاق بائن سخن به میان آوریم.

مرد باید در زمان نکاح مبلغی یا مالی را در اختیار همسر خود به عنوان مهریه قرار بدهد. مهریه را می توان به دو دسته مهریه عند المطالبه و مهریه عند الاستطاعه دسته بندی کرد. در نظر داشته باشید که قوانین و مقررات خاصی بر هر یک از این انواع مهریه حکم فرما است و بدون کسب اطلاع در خصوص آن ها هرگز نخواهید توانست منافع خود را تامین نمایید.

اگر طلاق بائن پیش از برقراری رابطه جنسی میان زن و مرد اتفاق بیفتد، مرد ملزم است نیمی از مقدار تعیین شده به عنوان مهریه را در اختیار او قرار دهد. در نظر داشته باشید که در این صورت زن باکره است و به احتمال زیاد طلاق در زمان عقد صورت گرفته است. در واقع مرد ملزم است نیمی از مهریه را در طلاق بائن زن باکره در اختیار او قرار دهد.

اما در صورتی که پس از رابطه جنسی، زوجین تصمیم به طلاق داشته باشند، زوجه می تواند تمامی حقوق خود در خصوص مهریه را مطالبه کند. این شرایط در طلاق رجعی و بائن یکسان است و در هر دو نوع طلاق حق زن در برخورداری از مهریه محفوظ می باشد. حتی اگر زن از مرد تمکین نیز نداشته باشد، با این حال مرد ملزم به پرداخت مهریه در این نوع از طلاق است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طلاق بائن با وب سایت از وکیل بپرس همراه باشید

 

fatemeh
fatemeh

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋