rozesashop

rozesashop

توسط ۱ نفر دنبال می شود

ارده و شیره؛ یک صبحانه مقوی و کامل - فروشگاه اینترنتی رزسا

تاریخچه ارده و شیره

از بهترین صبحانه‌های دنیا، ارده شیره است. این فرآورده بسیار مقوی و خوشمزه از کوبیدن دانه‌های کنجد تشکیل  شده است. ارده یک ماده غذایی صد درصد طبیعی و خالص بوده که هیچ ماده شیمیایی در روند تولید آن به کار نرفته. ارده را معمولا همراه با عسل، چهار شیره، شیره انگور و یا شیره خرما مخلوط کرده و نوش جان می‌کنند، و یا از حلوا ارده شیره خرمایی به عنوان یک صبحانه مقوی و پرانرژی استفاده می‌کنند. این ماده غذایی برای تمامی گرو‌ه‌های سنی لذیذ و مقوی است و از کامل‌ترین صبحانه‌ها به شمار می‌رود. جالب است بدانید بیش از ۴۰۰۰ سال پیش، نام ارده در متون باستانی متعلق به نواحی رودخانه‌های دجله و فرات، توسط تاریخ‌نویسانی مانند هرودوت برده شده است؛ وی داستان‌هایی را درباره‌ی مصرف ارده توسط خانواده‌ی سلطنتی بیان کرده است؛ ارده به عنوان یک ماده‌ی غذایی شناخته می‌شد که سزاوار خدایان است. برای اطلاع از خواص اعجاب‌انگیز ارده و شیره و تشخیص ارده یا شیره فاسد در ادامه با رزسا همراه باشید. 

 

برخی از خواص ارده شیره

  • هر قاشق غذا خوری از این ترکیب ۱۴ درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم را تامین می‌کند. 

  • ارده خود به تنهایی حاوی مقادیر بسیار زیادی اسید فولیک می‌باشد. 

  • ارده حدود ۲۵ درصد پروتئین، ۵۰ درصد چربی و به نسبت مساوی اسیدلینولئیک و اولئیک است و ترکیب آن با شیره آهن، روی و کلسیم را با خود به همراه دارد. 
  • ارده و شیره منبع آهن گیاهی است؛ اگر کم خون هستید از فواید ارده و شیره در وعده صبحانه بی بهره نمانید. 
  • ارده شیره به طرز شگفت انگیزی انرژی زاست؛ زمستان‌ها این دو ماده غذایی را دریابید. 
  • از دیگر فواید این ترکیب ملین و مسهل بودن آن است. 
  • از این ترکیب برای درمان اختلالات کبد و کلیه استفاده می‌شود. تسکین دهنده درد استخوان‌ها و مفاصل است. 
  • برای دانش آموزان بهترین صبحانه است، چرا که منجر به افزایش تمرکز و یادگیری بیشتر خواهد شد. 
  • شیره موجود در این ترکیب مقدار قابل توجهی ویتامین A, B  و C داشته، ضمنا ضد نفخ هم هست. 
  • این ترکیب اوره و مقداری از اسید چرب‌های بدن را دفع کرده و پاک کننده بقایای غذا در معده و روده بوده. 
  • از دیگر فواید ارده شیره خون سازی می‌باشد.
  • ارده برای رفع بیماری‌های رحم توصیه می‌شود.
  • این خوراکی شیرین وزن را افزایش داده و حجم عضلات را بالا می‌برد. 
  • برای بیماری‌هایی مانند طحال و افسردگی مفید است. 
  • رفع سردرد و خستگی مفرط از دیگر خصوصیات این ترکیب جذاب است. 
  • آنتی‌اکسیدان‌های فراوان موجود در این دو ماده غذایی، عاملی برای پیشگیری از سرطان در بدن محسوب می‌شوند.
  • کمی ارده بر روی خرما ریخته و آن را نوش جان کنید؛ بهترین غذا برای فشار خون و درمان ضعف بدن می‌باشد. 
  • این ترکیب مقوی اعصاب است. 
  • اگر دچار بی‌حسی یا کرخی هستید ارده و شیره بهترین صبحانه برای شماست.

آیا هضم و گوارش ارده شیره دشوار است؟

اکثر انسان‌ها مشکل خاصی برای هضم ارده و شیره ندارند. اما اگر به دانه‌های خوراکی آجیل حساسیت دارید، بهتر است در مصرف آن احتیاط کنید. به طور معمول گوارش ارده از گوارش دانه‌های کنجد بسیار آسان‌تر است. برخی از متخصصان معتقدند این ترکیب کمک کننده هضم غذا‌هاست. برای خرید ارده و شیره می توانید از فروشگاه اینترنتی رزسا این خرید را انجام دهید و همچنین می توانید جدیدترین و کاربردی ترین مقالات را از مجله سلامتی رزسا مطالعه فرمایید.

چه افرادی نباید ارده با عسل مصرف کنند؟ 

فصل تابستان مزاجی گرم و خشک دارد؛ به همین دلیل افرادی طبع صفراوی دارند در این فصل دچار بحران روحی و جسمی خواهند شد. صفراوی مزاج ها تحمل گرمای تابستان را ندارند؛ این افراد در تابستان نباید از مواد غذایی گرم و خشک استفاده کنند. بهتر است از غذاهایی با طبع سرد و تر مصرف کنند تا خنک شوند. زمستان‌ها سرد و تر است؛ معمولا بلغمی مزاج‌ها طبعی سرد و تر دارند و احساس سرمای بیشتری می‌کنند. اگر این افراد از مواد غذایی گرم مانند عسل و ارده شیره استفاده کنند مانعی ندارد. خاصیت اصلی شیره و ارده، انرژی‌زا بودن آنهاست و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذاست.

شیره را به روش‌های مختلفی مصرف می‌کنند

فصل تابستان مزاجی گرم و خشک دارد؛ به همین دلیل افرادی طبع صفراوی دارند در این فصل دچار بحران روحی و جسمی خواهند شد. صفراوی مزاج ها تحمل گرمای تابستان را ندارند؛ این افراد در تابستان نباید از مواد غذایی گرم و خشک استفاده کنند. بهتر است از غذاهایی با طبع سرد و تر مصرف کنند تا خنک شوند. زمستان‌ها سرد و تر است؛ معمولا بلغمی مزاج‌ها طبعی سرد و تر دارند و احساس سرمای بیشتری می‌کنند. اگر این افراد از مواد غذایی گرم مانند عسل، ارده و یا شیره انگور سفید استفاده کنند مانعی ندارد. خاصیت اصلی شیره و ارده، انرژی‌زا بودن آنهاست و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذاست.

خواص ارده شیره برای مو

ارده به دلیل داشتن امگا ۹، ۶ و ۳ خواص بسیاری برای مو دارد. این معجون به ریشه مو رسوخ کرده به و آن تغذیه‌ایی سالم می‌رساند. همچنین این معجون باعث درمان ریزش مو می‌شود و ریزش مو و شوره سر را کاهش می‌دهد.

مخلوط ارده با شیره، عسل و یا با مربا؟

مردم معمولا ارده را با انواع شیره مانند شیره انگور، چهار شیره، شیره خرما، بسته به سلیقه افراد با انواع مربا و یا با عسل مخلوط کرده و نوش جان می‌کنند. میزان این افزودنی‌ها بسته به ذائقه افراد متفاوت است. در کل توصیه می‌شود ارده را با شیره یا عسل ترکیب کنید زیرا از لحاظ سلامتی چنین ترکیبی ۱۰۰ درصد طبیعی بوده و هیچ ضرری ندارد.  ترکیب عسل با ارده طعم شیرینی دارد و کمی رقیق است اما ارده با انواع شیره شیرینی کمتری داشته و غلظت آن بسیار بالا‌تر از ترکیب اول است. مزاج این ترکیبات گرم و تر بوده و مصلح آن سرکه و عسل است؛ ارده در مقایسه با کره، چربی‌‌های زیان‌آور ندارد.

طرز تهیه اشکنه ارده

مردمان برخی از مناطق غذای بسیار لذیذ و مقوی از ارده تهیه می‌کنند که به آن اشکنه ارده می‌گویند. به شما پیشنهاد می‌کنیم از غذا را درست کرده و در وعده صبحانه آن را نوش جان کنید. روش تهیه به این صورت است که مقدار یک یا دو قاشق غذاخوری ارده را با مقداری روغن حیوانی، نمک و فلفل مخلوط کرده سپس به اندازه یک لیوان آب جوش به ترکیب اضافه کنید. مخلوط حاصل را با نان تلیت کرده و میل بفرمایید. اشکنه ارده برای وعده صحری و صبحانه غذای بسیار مناسبی است.

آیا ارده یا شیره خراب می‌شوند؟

چه شیره و چه ارده مانند دیگر مواد خوراکی، شرایط خاصی برای نگهداری دارند. بهتر است هر دوی آن‌ها را به دور از نور مستفیم خورشید و بدور از رطوبت نگهداری کرد. نگهداری از ارده در نور مسقیم خورشید منجر به اکسیده شدن آن شده تمام خواص خود را از دست می‌دهد؛ اما فاسد نمی‌شود! اگر شرایط نگهداری از ارده را رعایت کنید تا یک سال می‌توان از آن استفاده کرد. اگر مدت زمان طولانی ارده به هم نزنید حالتی دو فاز به خود گرفته و روی آن را روغن می‌گیرد. این موضوع ربطی به کیفیت ارده یا فاسد شدن آن ندارد. بهتر است ارده را به مقداری که در همان وعده لازم دارید با شیره مخلوط کنید تا طعم تازگی آن از بین نرود. از مخلوط کردن مقدار زیاد ارده با شیره، نگهداری آن در یخچال و مصرف آن برای چند وعده بپرهیزید.

ارده خراب چه شکلی است؟

از نشانه‌های خراب شدن ارده، تغییر رنگ آن است. مخصوصا اگر آن را هم نزده باشید و حالت دوفاز به خود گرفته باشد. اگر رنگ روغن ارده از زرد روشن به زرد کهربایی تغییر کرد، می‌توان گفت ارده فاسد شده است.نکته بعدی بوی آن است؛ اگر ارده فاسد شده باشد، به محض اینکه درب ظرف را باز کردید، بوی تند و صابونی ارده به مشام می‌رسد که نشانه خراب بودن ارده است. کمی از ارده را روی زبان خود بگذارید اگر طعمی تلخ یا تندی داشت مطمئن باشید که خراب است.

آیا ارده چاق کننده است؟ 

ارده کالری بالا و چربی زیادی دارد. مصرف بی حساب کتاب این ماده غذایی چاقی و اضافه وزن را به همراه خواهد داشت. افراد کم تحرکی که هیچ فعالیت ورزشی یا پیاده روی در طول روز ندارند، با مصرف این ماده حتما چاق می‌شوند. برای لاغر شدن با ارده و بهره‌مند شدن از خواص آن، بهتر است قبل از وعده نهار یا شام دو الی سه قاشق غذاخوری از ارده شیره را میل کرده تا سیر شوید و برای خوردن غذا در وعده‌ اصلی اشتهای کمتری داشته و کمتر غذا بخورید. اما افراد لاغری که تمایل دارند چاق شوند، این ترکیب به راحتی بر روی آن ها عمل خواهد کرد و چاق خواهند شد. بهترین زمان برای مصرف این ماده غذایی وعده شام یا صبحانه می‌باشد. 

روش تشخیص ارده خوب

تنها فاکتوری که بر روی کیفیت ارده تاثیر‌گذار است، نوع کنجد استفاده شده برای تهیه ارده و شیره است. متاسفانه شاهد استقبال مردم به سمت ارده‌هایی با قیمت کم‌تر و به ظاهر مقرون به صرفه هستیم! اما نوع مرغوب این محصول ارده‌ایی است که از کنجدِ ایرانیِ مرغوب و برشته تهیه شده باشد. کنجد ایرانی ایده‌آل‌ترین نوع کنجد برای تهیه ارده است که با تفت دادن و برشته شدن، طعم و بوی منحصر بفرد و شگفت‌انگیزی به خود می‌گیرد. عوامل زیادی تعیین کننده کیفیت ارده هستند. از این میان نوع کنجد مصرفی و روش تهیه ارده از مهمترین فاکتورها هستند. گاهی شاهد هستیم برخی از تولیدی‌ها از کنجد بی‌کیفیت اصطلاحا کنجد مریض یا کهنه و بی‌کیفیت استفاده میکنند و در نتیجه قیمت تمام شده ارده کمتر و مقرون به صرفه بنظر می‌رسد.

از فاکتور‌های سنجش ارده خوب

  • عطر و بو: از مهمترین شاخصه‌ها برای ارزیابی کیفیت ارده عطر آن است. رایحه ارده باید تازگی داشته باشد و اگر بوی ترشی یا کهنگی به مشامتان رسید از خرید آن صرف‌نظر نمایید.
  • رنگ ارده: عوامل زیادی در رنگ و ظاهر ارده تاثیر گذار است. رنگ به تنهایی نمی‌تواند فاکتوری برای تشخیص کیفیت ارده باشد؛ اما رنگ ارده کنجد بر اساس نوع کنجد بکار رفته در آن باید بین رنگ کرم روشن تا قهوه‌ایی روشن باشد. مثلا رنگ ارده شوشتر با ارده اردکان کمی متفاوت است. 
  • غلظت ارده: برای بررسی غلظت ارده، کافیست با یک قاشق چوبی آن را هم زده و سپس قاشق را از ظرف بیرون بکشید. 

کلام آخر…

و به عنوان نکته نهایی سنجش مرغوبیت ارده و شیره کمی سخت است؛ بهترین روش تشخیص این است که از فروشگاه‌های معتبر برای خرید ارده شیره اقدام نماییم. فروشگاه اینترنتی رزسا افتخار این را دارد که انواع ارده شوشتر و ارده اردکان و که از مرغوب‌ترین و محبوب‌ترین انواع ارده می‌باشد، انواع شیره مانند چهار شیره و شیره سفید را تنها با چند کلیک هر کجای ایران باشید به دستتان می‌رساند. فراموش نکنیم که تمام خواص ارده و شیره به کیفیت این دو محصول بستگی دارد. پس بهتر است از فروشگاه‌های معتبر اقدام به خرید ارده کنیم.

منبع: وبسایت فروشگاه اینترنتی رزسا

rozesashop
rozesashop

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋