fara 2

fara 2

لوله مسی

لوله مسی به چه معناست؟

لوله مسی از مس ساخته شده است، فلزی قرمز مایل به قهوه ای با نماد شیمیایی Cu و عدد اتمی 29 می باشد. کاربرد آن در انتقال آب، گاز، نفت یا مایعات دیگر از یک مکان به مکان دیگر است.

لوله های مسی

لوله های مسی به ویژه زمانی که برای انتقال آب استفاده می شوند مستعد خوردگی فرسایشی هستند. همچنین به دلیل واکنش یون های آب با یون های مس، مستعد ابتلا به انواع دیگر خوردگی مانند خوردگی حفره ای است.

لوله های مسی معمولا در صنعت ساخت و ساز برای خطوط آبرسانی مسکونی و گاهی برای خطوط تخلیه و هواکش استفاده می شود. لوله‌های مسی را می‌توان به صورت مسی نرم یا سفت تولید کرد و مقاومت در برابر خوردگی عالی و اتصالات قابل اعتمادی را ارائه می‌دهند. در حالی که PEX انعطاف پذیر (پلی اتیلن متقاطع) اکنون گزینه رایج تر برای نصب و ارتقاء جدید است، لوله مسی هنوز جای خود را دارد. این یک مصالح ساختمانی مستحکم‌تر به حساب می‌آید که طول عمر بیشتری دارد مثلا تا 70 سال. با این حال، مس حدود 60 درصد گران‌تر از PEX است و اگر آب داخل لوله‌ها در معرض دمای انجماد باشد، می‌تواند مستعد ترک‌خوردگی باشد.

 

سه نوع متداول لوله مسی مورد استفاده در ساخت و سازهای مسکونی و تجاری عبارتند از نوع K، نوع L و نوع M. نوع چهارم که برای تخلیه فاضلاب یا لوله‌کشی DWV استفاده می‌شود، اغلب در برخی از خانه‌های قدیمی یافت می‌شود. . در زیر، نحوه انتخاب لوله مسی مناسب برای کاربرد خود را مورد بحث قرار خواهیم داد.

اتصال پرس-کانکت چیست؟

اتصالات فشاری یک روش بدون شعله برای اتصال لوله های مسی است که بیشتر توسط لوله کش های حرفه ای استفاده می شود. از اتصالات ویژه با واشرهای الاستومری داخلی (مانند EPDM) برای ایجاد مهر و موم مقاوم در برابر فشار استفاده می کند. در دست متخصصان، اتصالات پرس اتصال آسان است، اما آنها به ابزارهای هیدرولیک گران قیمت نیاز دارند، بنابراین به ندرت توسط آماتورها استفاده می شوند. صاحبان خانه هایی که می خواهند یک روش اتصال بدون شعله داشته باشند، به احتمال زیاد از اتصال دهنده های فشاری مانند اتصالات Shark-Bite استفاده می کنند.

لوله مس نوع K

لوله مسی نوع K در کنار خط کش اندازه گیری می شود

بهترین است برای: خطوط اصلی آب، تاسیسات زیرزمینی.

 

لوله مسی نوع K ضخیم ترین دیواره را در بین انواع معمول دارد. برای توزیع آب، حفاظت در برابر آتش، روغن، تهویه مطبوع و بسیاری از کاربردهای دیگر در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. لوله نوع K در اشکال صلب و انعطاف پذیر موجود است. برای خطوط اصلی آب و تاسیسات زیرزمینی توصیه می شود زیرا ضخامت آن به مقاومت در برابر فشار ناشی از خاک پر شده در ترانشه ها کمک می کند.

 

لوله مسی نوع K معمولا با مهر سبز مشخص می شود. این یک شکل گران قیمت از لوله مسی است و بنابراین معمولاً برای لوله های تامین آب داخلی استفاده نمی شود.

 

02 لوله مس نوع L

لوله مسی نوع L در کنار خط کش اندازه گیری می شود

بهترین است برای: خطوط تامین آب انشعاب داخلی.

 

لوله مسی نوع L برای لوله کشی داخلی و همچنین برای حفاظت در برابر آتش و برخی از کاربردهای HVAC استفاده می شود. در اشکال سفت و انعطاف پذیر موجود است. نوع L رایج ترین نوع لوله های مسی در نظر گرفته می شود، زیرا می توان از آن در کاربردهای بسیار بیشتری نسبت به نوع K استفاده کرد. مس انعطاف پذیر نوع L انتخاب رایج برای تعمیر یا جایگزینی خطوط آب انشعابات قدیمی است. نوع L همچنین می تواند در خارج از خانه استفاده شود، جایی که مستقیماً در معرض دید قرار می گیرد. مس نوع L نازک تر از نوع K اما ضخیم تر از نوع M است.

 

مس نوع L معمولا با مهر آبی مشخص می شود. این نوعی است که لوله کش های حرفه ای برای اکثر خطوط تامین آب مسکونی داخلی استفاده می کنند.

لوله های DWV مسی

لوله مسی DWV در کنار خط کش اندازه گیری شده است

بهترین هستند برای: گهگاه برای لوله‌های DWV (تخلیه زباله، دریچه) استفاده می‌شود.

 

لوله مسی برای لوله کشی زهکشی ها و دریچه ها در بسیاری از خانه های قدیمی و کاربردهای تجاری استفاده می شد، اما در ساخت و سازهای مدرن با لوله های پلاستیکی PVC یا ABS جایگزین شده است. (برای کاربردها یا کاربردهای خاص، کد محلی خود را بررسی کنید.) فقط برای برنامه های بالای زمینی مناسب است و دارای درجه فشار پایین است. نمی تواند فشار آب اکثر سیستم های تامین آب شهری را تحمل کند.

 

لوله DWV معمولا دارای علامت های زرد رنگ است تا آن را از انواع دیگر متمایز کند.

fara 2
fara 2

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋