هر سال رنگی به عنوان رنگ سال انتخاب میشود و افرادی مانند طراحان لباس و طراحان دکوراسیون داخلی از آن به عنوان رنگ اصلی کارهای خود استفاده میکنند. امسال نیز رنگ موکاموس به عنوان رنگ سال 2025 انتخاب شده است. اگر میخواهید بدانید که موکاموس و سایر رنگهایی که به عنوان رنگ سال انتخاب شدهاند، چگونه و توسط چه کسانی انتخاب میشوند، تا پایان این مطلب با ما همراه شوید. در ادامه، دربارهی فرایند انتخاب رنگ سال بیشتر توضیح میدهیم.
با شروع هر سال میلادی، مؤسسهای به نام پنتون نام رنگ سال را همراه با تمام اطلاعات مربوط به این رنگ در وبسایت خود منتشر میکند. معمولاً بخشی از این اطلاعیه را نقل قولی از لئاتریس آیزمن، مدیر اجرایی شرکت پنتون تشکیل میدهد. او در این متن، دربارهی چشمانداز اصلی رنگ هر سال و دلیل انتخاب آن توضیحاتی ارائه میدهد. به عنوان مثال، دربارهی رنگ سال ۱۴۰۴ یا همان موکاموس، میگوید:
«این رنگ به دلیل علاقهی ما به لذتهای روزمره انتخاب شده و اهمیت تفکر به این لذتها را ابراز میکند. موکاموس رنگی پیچیده، شاداب و در عین حال، کلاسیک و بیتکلف است. این رنگ ادراک ما از سایههای قهوهای را از خاکی و پیش پا افتاده به آرمانگرایانه و تجملی ارتقا میدهد.»
آشنایی با مؤسسهی پنتون به شما در درک بهتر اهداف این مؤسسه برای انتخاب رنگ سال کمک میکند. این مؤسسه طراح رنگها در سال ۱۹۶۲ میلادی در آمریکا تأسیس شد. پنتون در ابتدا به عنوان تولیدکنندهی کارتهای رنگی برای برندهای لوازم آرایشی فعالیت میکرد. پس از خرید این مؤسسه توسط لارنس هربرت، او به سرعت ماهیت پنتون را به برندی مقتدر در زمینهی رنگها در جهان تغییر داد. رهبری هربرت این شرکت را به شکل امروزی خود تبدیل کرد. اساساً اهدافی که او برای پنتون تعیین کرد، هنوز هم دنبال میشوند. بسیاری از طراحان برای ایجاد طرحهای جدید به تخصص این مؤسسه در انتخاب رنگ سال تکیه میکنند.
قدمت انتخاب رنگ سال به سال ۱۹۹۹ بازمیگردد. در آغاز، فلسفهی انتخاب رنگ سال توسط مؤسسه پنتون ایجاد یک قالب آموزشی برای پر کردن شکاف میان رنگها و فرهنگها بود. ایجاد این سطح از ارتباط به ایجاد جامعهای از هنرمندان، طراحان و سایر علاقهمندان به رنگها کمک میکند. پنتون با فعالیت خود در زمینهی انتخاب رنگهایی که میتوانند برای تصمیمگیریهای مهم در مراحل مختلف یک برند یا فرآیند گردش کار تولید یک اثر هنری استفاده شوند، به ایجاد یک زبان مشترک جهانی کمک میکند.
در واقع، رنگ سال به خودی خود یک ترند است. پنتون با تحقیقات در زمینهی رنگها به ما کمک میکند تا از طریق ارتباط رنگی، سبک زندگی خود را تعیین کنیم. محققان مؤسسهی پنتون معتقدند که باید به هر سال به طور عینی نگاه کرده و رنگی متمایز انتخاب کنند که نشاندهنده فرهنگ جهانی باشد. الهام گرفتن از تأثیرات رنگ جدید از همهی چیزهای اطراف ما گرفته میشود. صنعت سرگرمی، مقاصد گردشگری، فیلمها، سبک زندگی و وضعیت اجتماعی اقتصادی مردم جهان بخشی از این چیزها هستند.
انتخاب و تحقیق دربارهی رنگ سال حدود نه ماه طول میکشد. زمان زیادی به تحقیق و بررسی بهترین رنگ به عنوان رنگ سال اختصاص داده میشود زیرا باید جنبهی احساسی این رنگ نیز در نظر گرفته شود. در نهایت، حسی که رنگها به ما میدهند در تعیین آنها به عنوان رنگ سال نقش بسزایی خواهد داشت.
کمیتهی مسئول انتخاب رنگ سال در مؤسسهی پنتون به محیط اطراف خود توجه میکند و ترندهای روز رنگ در صنایع مختلف را در نظر میگیرد. در این کمیته، رویدادهای مختلف از هفتهی مد نیویورک گرفته تا هفتهی مد لندن و نمایشگاههای خیابانی، هنری و لباسهای خیابانی مردم در سراسر جهان بررسی شده تا مشخص شود که در آن زمان، چه رنگی رنگ غالب و محبوب مردم در دنیا است.
علاوهبراین، به صنعت فیلمسازی و تولید خودرو نیز توجه میشود. محققان مؤسسهی پنتون، هنگام تماشای فیلمهای مطرح روز دنیا، به سایههای درون آنها و حتی جلوههای ویژهای که دارند، توجه میکنند. با کمال تعجب، رنگ خودروهای جدید در هر سال نیز بر تصمیم آنها برای تعیین رنگ سال تأثیر میگذارد. فناوری مورد استفاده برای رنگ خودروها بسیار پیشرفته است و در نهایت، میتواند رنگ جدیدی را ایجاد کند تا رنگ سال شود.
دنیای هنر در شکل دادن تصمیم پنتون برای رنگ سال، نقشی اساسی ایفا میکند. هنرمندانی که با درنوردیدن مرزهای خلاقیت شناخته میشوند، اغلب پیشرو در انتخاب رنگهایی هستند که در نهایت، ترند روز میشوند. رنگهایی که آنها انتخاب میکنند، احساسات را برمیانگیزند و بینندگان را در گالریها و نمایشگاههای هنری مجذوب خود میکنند. این رنگها اغلب به پارچهی لباس ما راه پیدا میکنند تا همزیستی میان هنر و مد بر اهمیت فرهنگی و احساسی رنگ انتخاب شده تأکید داشته باشد.
بازار لوازم آرایشی و همچنین زندگی روزمرهی مردم در سراسر دنیا نیز در انتخاب رنگ سال توسط محققان پنتون نقش تعیینکنندهای دارد. آنها برای انتخاب این رنگ همهی مواردی که به آنها اشاره کردیم را در نظر میگیرند تا در آخر، این رنگ بتواند معرف حال و هوای سالی که در پیش رو داریم شود.
وقتی پنتون رنگ سال خود را اعلام میکند، صنعت مد به دقت به آن توجه میکند. اعلامیه پنتون برای تعیین رنگ سال به عنوان یک کاتالیزور عمل میکند و مجموعهای از واکنشها را در پی دارد که بر جنبههای مختلف مد تأثیر میگذارند:
رنگ سال پنتون فراتر از نقش خود به عنوان یک ترند روز است. این رنگ آگاهی جمعی ما که حال و هوا، آرزوها و اخلاق زمانهی ما را تشکیل میدهد، منعکس میکند. به همین دلیل، میتوان بازتاب فرهنگی و روانی رنگ سال پنتون را از جهات گوناگون مورد بررسی قرار داد:
رنگ سال پنتون فقط جنبهی زیباییشناسی ندارد. بلکه، ریشه عمیقی در روانشناسی دارد. این رنگ میتواند بر احساسات و رفتارهای مصرفکننده تأثیر بگذارد و آن را به ابزاری قدرتمند در بازاریابی مد تبدیل کند. رنگ سال بر بهبود احوالات مردم جهان تأثیر میگذارد و میتواند در آنها احساس شادی، آرامش یا هیجان را برانگیزد. این رنگ بر نحوهی درک مصرفکنندگان از یک برند تأثیر میگذارد و اغلب آن را با مدرنیته، پیچیدگی یا جذابیت مرتبط میکند.
انتخاب رنگ سال پنتون پیامدهای اقتصادی قابل توجهی دارد و بر روند بازار و هزینههای مصرفکننده در صنعت مد تأثیر میگذارد.
شرکتها با پیشبینی افزایش علاقهی مصرفکنندگان به رنگ سال، محصولات جدیدی را با این رنگ انتخابی تولید میکنند. علاوهبراین، این رنگ میتواند هزینههای زندگی مصرفکننده را نیز افزایش دهد زیرا مردم به دنبال آخرین اقلام در رنگهای مد روز هستند.
علاوهبراین، تولیدکنندگان در صنعت مد، دکوراسیون یا صنایع دیگر میتوانند از رنگ سال به عنوان سکوی پرشی برای طراحیهی خلاقانه و آیندهنگر استفاده کنند. رنگی که پنتون به عنوان رنگ سال اعلام میکند، به پیشبینی این تولیدکنندگان از انتظارات مصرفکنندگان در سال آینده کمک خواهد کرد.
انتخاب رنگ سال توسط مؤسسهی پنتون از سال ۲۰۰۰ به بعد به سنتی سالانه تبدیل شد و هر سال این مؤسسه رنگی را معرفی میکند که حال و هوای جهانی و ترندهای فرهنگی را به تصویر میکشد. رنگهای سال که پنتون از سال ۲۰۰۰ تاکنون انتخاب کرده، به این ترتیب هستند:
این رنگها هر سال الهامبخش هنرمندان و مردم در سراسر جهان بوده و هنوز نیز بسیاری از آنها برای انتخاب سبک زندگی و کار خود منتظر اعلام رنگ سال جدید هستند.
رنگ سالی که به عنوان رنگ سال ۲۰۲۵ یا ۱۴۰۴ از سوی مؤسسهی پنتون اعلام شده، رنگ موکاموس است. این رنگ قهوهای ملایم به عنوان رنگ زمینهی هر پالت رنگی بسیار عالی عمل میکند. از رنگهای پاستلی گرفته تا نئونهای روشن، موکاموس نوعی آرامش خنثی به هر ترکیب رنگی اضافه میکند. ترکیب رنگ سال پنتون با رنگهای روشنتر میتواند به هر چیزی که طراحی میکنید، جذابیت بصری بیشتری اضافه کند.
این رنگ زیبایی مدرنیته و جاودانگی را دارد و هم پیچیده و هم بیتکلف و ساده است. رنگ امسال ما را ترغیب میکند تا به حواس خود تکیه کنیم و از خوشیهای کوچک روزمره لذت ببریم. این رنگ گرمای آرامشبخشی به ما میدهد، چیزی که همهی ما در حال حاضر، میتوانیم از آن بهره ببریم.
رنگ سال پنتون بر مسائل مختلفی از انتخاب لباس عید دخترانه اسپرت و انتخابهای سادهی روزمره مانند آن گرفته تا مسائل مهمتر نظیر بازاریابی محصولات تجاری تأثیر میگذارد. این رنگ به طور قابل توجهی انتخابهای دنیای مد برای تنظیم ترندها، طرحهای هنری و جذابیت جهانی را تحت تأثیر قرار میدهد. از طراحان و کسبوکارهای مختلف گرفته تا مصرفکنندگان، این رنگ بر همه تأثیر میگذارد، الهامبخش است و مسیر زندگی افراد را تعیین میکند. رنگ سال پنتون حال و هوای فرهنگی، اجتماعی و هنر زمانهی ما را منعکس میکند و اهمیت فراوانی دارد.
پاسخ ها