خانواده شاد

خانواده شاد

نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

مزیت آشپزی با کودک

مزیت آشپزی با کودک

آشپزی کردن با کودک

بسیاری از مادر ها زمانی که حرف از آشپزی کردن با بچه ها می آید، از این کار پرهیز می کنند چرا که از کثیف کاری ها و عواقب آن می ترسند و از آن دوری می کنند. اما توجه داشته باشید که برای رشد بهتر فرزندانتان باید اجازه ی این کار را به او بدهید چرا که آشپزی کردن می تواند به کودک در رشد ذهنی، مهارتی و حرکتی او کمک کرده و باعث پیشرفت خلاقیت او شود.
مزایای آشپزی با کودکان به طرز شگفت انگیزی زیاد هستند. احتمالا شما هم پیش از اینکه به مزایای آشپزی با کودک فکر کنید، ذهن شما به سمت خطرات آن و کثیف کاری که در آشپزخانه اتفاق می‌افتد برود. اما آشپزی با کودک واقعاً می‌تواند به رُشد ذهنی، مهارتی و حرکتی آن‌ها کمک کند.

آشپزی همراه با کودکان

اهمیت آشپزی همراه با کودکان

کودکان در سنین 5 تا 10 سال مشتاق و علاقه مند به آشپزی هستند ولیکن به تشویق و رهبری والدین خود نیاز دارند. روانشناسان به والدین توصیه می کنند هیچ گاه جلوی آشپزی کردن کودکان خود را نگیرید زیرا آشپزی کردن تمام استعدادها و توانایی های کودکان را تقویت و مهارت آنان را در برخورد با مسائل مختلف زندگی افزایش می دهد.

آشپزی کودک یک روش موثر برای رفع عادت بد غذایی اوست. و همینطور یک مهارت ضروری زندگی برای زمانی که بزرگتر شدند است. برای بارآوردن کودکی که غذاهای سالم می خورد، ضروری است که کودک خود را به دنیای جذاب آشپزی و آشپزخانه معرفی کنید. آشپزی به کودکان کمک می کند تا انتخاب های سلامت تری در وعده های غذایی در آینده داشته باشند.

سعی کنید حداقل چندین بار طی هفته همراه همه اعضای خانواده وعده غذای خانوداگی واقعی داشته باشید. کاری کنید تا علاقه کودک به آشپزی بیشتر شود، به طور مثال از طریق همراه خود بردن کودک به خرید، مطالعه و نگاهی گذرا به کتاب های آشپزی و...

  • برای درست کردن غذا و کودک سعی کنید غذاهایی را تهیه کنید که آسان باشند و دستور تهیه ی خیلی طولانی و یا پیچیده نداشته باشند. بهتر است غذاهایی را درست کنید که نیازی به گاز یا سرخ شدن ندارند.
  • سن کودکتان را در نظر بگیرید و وظایفی را به او واگذار کنید که مناسب سن آن ها باشد. از واگذاری کار های سخت و مشکل به کودکانتان جدا خودداری کنید.
  • در هر مرحله از تهیه ی غذا و آشپزی، کودکتان را مشارکت بدهید. حتی در خرید و تهیه ی لیست خرید برای تهیه ی غذا.
  • برای کودکتان تجهیزات آشپزی مناسب و مخصوص تهیه کنید. پیش بند های رنگی و کودکانه، فنجان و قاشق مخصوص و از جمله وسایلی هستند که باعث می شوند آشپزی کردن برای کودکان جنبه ی فان و تفریحی داشته باشد و از حالت خشک خارج شود.
  • به کودک اجازه دهید تا با استفاده از خلاقیت خودش مواد را با هم ترکیب کند، از مواد جدید استفاده کرده و حتی بعضی از مواد را حذف کند.
  • آشپزی کردن به کودکان کمک می کند تا حواس پنج گانه شان را تقویت کنند، پس از لمس و استفاده کردن کودک از فضای آشپزخانه خودداری نکنید و بگذارید با حس کنجکاوی که دارند، به کشف چیز های جدید بپردازند.
  • کودکتان را بخاطر کثیف کاری و اشتباهاتش سرزنش نکنید. با خنده و شوخی کثیف کای های کودکتان را پاک کنید و اجازه دهید احساس کمال کند و به جای دعوا کردن او به خاطر کثیف کاری ها، از تلاش و کمکش برای تهیه ی غذا قدردانی کنید.

نکاتی که باید در آشپزی به کودکان آموزش داد:

- هر آشپزی در هر سن و سالی قبل از این که شروع به آشپزی کند. باید دست های خود را بشوید.

- کودکان نسبت به بعضی از مسائل کم توجهند. در تهیه غذا آن ها را سریع ساده و کوتاه راهنمایی کنید.

- کودکان هنگامی که هیجان زده می شوند، فراموش هم می کنند هر چند بار که نیاز باشد دستورات تهیه غذا را برایشان تکرار کنید.

- آشپزان کوچک،نیازمند نظارت دائمی هستند.

- در اتمام آشپزی،آن ها را تمیز کردن آشپزخانه ترغیب و کارهای ساده نظافت را به آن ها واگذار کنید.

 همه چیز آسان باشد:

حتماً لازم نیست که غذاهایی مثل خورشت قرمه سبزی با کودک خود درست کنید. برای بهره بُردن از مزایای آشپزی با کودک از دستورهای غذایی ساده‌ای استفاده کنید که نیاز کم‌تری به استفاده از گاز یا سرخ کردن دارند.

در صورتی که دستور تهیه خیلی طولانی و یا پیچیده باشد بچه ها مخصوصا کودکان نوپا و پیش دبستانی ممکن است خیلی سریع علاقه خود را از دست بدهند.پس دستورهای غذایی ساده و کودک پسند را انتخاب کنید. دستورهای تهیه غذا کودکانه با چهار مواد و یا کمتر هم وجود دارد. اینطوری همیشه مشتاق باقی می مانند.

آشپزی کردن با کودک

 در نظر گرفتن سن و توانایی کودک:

وظایفی که می سپارید مهم است که مناسب سن کودکان باشد. همیشه کارهایی هست که بتوانند انجام بدهند مثل شستن کاهو یا پر کردن ماهیتابه با روغن و الک کردن آرد.

 مشارکت کودک در تمامی مراحل آشپزی:

در هر مرحله از آماده کردن کودکتون را دخالت بدید. از تهیه لیست خرید تا چیدن میز غذا و مراحل دیگه کودک تون را مشارکت بدید.

 تجهیزات آشپزی مناسب کودک:

بهتره کودک ما وسایل آشپزی مخصوص خودشو داشته باشه: پیش بند کودکانه و یا کفگیرهای رنگی، فنجان های اندازه گیری رنگ وارنگ؛ همه جذابیتهایی برای کودک تان فراهم کرده و جنبه سرگرمی و بازی داشته و داشتن وسایل آشپزخانه شخصی، میل به آشپزی را بیشتر می کنه.

 تمرین خلاقیت کودک:

اجازه بدید مواد را با هم ترکیب کنن و یا مواد دیگری را جایگزین کرده و نتیجه را امتحان کنن. مواد اختیاری یک ایده دیگ برای تمرین و گسترش خلاقیته.

رسپی ساده و خوشمزه برای آشپزان کوچولو:

  • پیتزا
  • سالاد ماکارونی
  • ساندویچ نان و پنیر با طعم کنجد
  • ساندویچ تن ماهی
خانواده شاد
خانواده شاد نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋