خانواده شاد

خانواده شاد

نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

آیا رابطه جنسی در بارداری مجاز است؟

رابطه جنسی در بارداری مجازه؟

رابطه جنسی در بارداری

رابطه جنسی در بارداری واقعاً مجازه؟ شاید تو و همسرت هم یکی از اون زوج‌هایی باشید که این سوال مدام تو ذهنتون می‌چرخه. خوشبختانه جواب مثبته! تو بیشتر مواقع، نزدیکی در بارداری نه‌تنها بی‌خطره، بلکه حتی می‌تونه رابطه عاطفی‌تون رو محکم‌تر هم کنه! اگه بارداری سالم و بدون مشکلی داری، خیالت راحت باشه! بچه توی رحم، داخل یه محفظه محکم به اسم کیسه آمنیوتیک قرار داره و با حمایت عضلات قوی رحم، هیچ خطری از سمت شما تهدیدش نمی‌کنه. اما خب، گاهی هم ممکنه پزشک بهت بگه بهتره یه مدت از این کار پرهیز کنی؛ مثلاً اگه خونریزی داری یا وقتی جفت پایین رحِمت قرار گرفته. یادت باشه، حرف زدن با دکتر همیشه بهترین راه برای راحت شدن خیالته. خلاصه، اگه کنجکاوی بدونی چطور می‌تونی هم از بارداریت لذت ببری و هم رابطه جنسیت رو حفظ کنی تو این مقاله همراه من باش!

نزدیکی در بارداری

نزدیکی در بارداری و ایمنی جنین 

خیلی از زوج‌ها نگرانن که نکنه نزدیکی در بارداری به کوچولوشون آسیب بزنه. اما یه خبر خوب برات دارم! طبق تحقیقات پزشکی تا زمانی که بارداریت طبیعی و بدون مشکل باشه، رابطه جنسی کاملاً ایمنه. مطالعه‌ای از دانشگاه جانز هاپکینز نشون می‌ده که جنین داخل کیسه آمنیوتیک و پشت دیواره‌های قوی رحم کاملاً محافظت می‌شه و هیچ خطری متوجه‌ش نیست. به همین دلیله که رابطه جنسی در دوران بارداری تا وقتی دکتر نگفته، مشکلی ایجاد نمی‌کنه. آمارها هم می‌گن که در بیشتر از ۸۰ درصد بارداری‌های طبیعی، رابطه جنسی هیچ ارتباطی با مشکلاتی مثل سقط یا زایمان زودرس نداره. پس با خیال راحت از این دوران استفاده کن و از نزدیکی با همسرت لذت ببر!

وقتی بهتره از رابطه جنسی در بارداری دست بکشیم 

یه وقتایی هست که لازمه یه مدت رابطه جنسی رو کنار بذاری تا سلامتیت حفظ بشه. مطالعات علمی نشون میدن مواردی مثل خونریزی شدید، جفت سر راهی (که در حدود ۱ درصد از بارداری‌ها رخ می‌ده) یا پارگی کیسه آب از مهم‌ترین دلایلی هستن که دکترها توصیه می‌کنن از رابطه جنسی پرهیز بشه. همین‌طور، اگه پزشکت بهت گفته دهانه رحم ضعیفه یا خطر زایمان زودرس وجود داره (که تقریباً در ۱۰ درصد بارداری‌ها دیده می‌شه)، بهتره یه مدت رابطه جنسی رو متوقف کنی. به این توصیه‌ها گوش کن تا هم خودت و هم کوچولوت توی این دوران سالم‌تر باشید و بتونید این دوران رو با خیال راحت بگذرونید.

مدیریت میل جنسی در دوران بارداری 

تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تونن میل جنسی رو به شدت بالا و پایین کنن. طبق بررسی‌های کلینیک مایو، این نوسانات برای بیش از ۷۰ درصد از خانم‌ها تو سه ماهه اول و سوم اتفاق می‌افته. طبیعی هم هست؛ وقتی بدنت داره برای رشد کوچولوت آماده می‌شه، تغییرات زیادی رو تجربه می‌کنه. در اینجا چند نکته کلیدی برای مدیریت بهتر رابطه جنسیت در این دوره آورده شده:

  • سه ماهه اول: معمولاً در این دوره با حالت تهوع، خستگی و نوسانات خلق‌وخوی شدید مواجه می‌شی که می‌تونه میل جنسیت رو کاهش بده. اما اگر خودت و همسرت آمادگی دارید و پزشک هم مشکلی نمی‌بینه، نزدیکی در این دوره بی‌خطره.
  • سه ماهه دوم: به این دوره «ماه عسل بارداری» می‌گن. در این زمان انرژیت بیشتر می‌شه و بدنت به تغییرات عادت می‌کنه. اگر پزشک ممنوعیتی نداده، این دوره زمان خوبی برای لذت بردنت از رابطه است.
  • سه ماهه سوم: با نزدیک شدن به زایمان، سنگینی شکم و خستگی ممکنه میل جنسیت رو کاهش بده. اما تا زمانی که پزشک منعت نکرده، نزدیکی همچنان ممکنه. از پوزیشن‌های مناسب‌تر استفاده کن تا احساس راحتی بیشتری داشته باشی.
  • موارد منع رابطه: در صورتی که خونریزی داری، کیسه آبت پاره شده یا دچار جفت سر راهی هستی، باید از نزدیکی پرهیز کنی. پزشکت در این موارد بهترین مشاوره رو بهت می‌ده.

پس به‌جای نگرانی به نیازهای خودت و همسرت توجه کن. با همسرت حرف بزن و از این حس زیبا لذت ببر!

رابطه جنسی

ایمنی و لذت، همیشه با هم!

خلاصه، صادقانه می‌گم که رابطه جنسی در بارداری می‌تونه یه تجربه تازه باشه؛ یه ماجراجویی که با کمی تغییر و چاشنی توجه، برای هر دو نفرتون لذت‌بخش‌تر می‌شه. فرزند دلبندت توی این دوران کنجکاوانه داخل یه «حباب امن» در رحِمت قرار داره. اما حواست باشه اگه با نشونه‌هایی عجیبی (مثل درد عجیب، خونریزی یا ترشحات غیرعادی) مواجه شدی، دست نگه دار و با پزشکت صحبت کن. اگه هر مشکلی هم داشته باشی، دکترها با استراحت، دارو یا بستری کردن، اوضاع رو کنترل می‌کنن. در کل به‌جای نگرانی، این دوران رو به چشم فرصتی برای تجربه‌ و کشف راه‌های جدیدی برای نزدیکی با همسرت ببین. مهمه که توی این دوران، درباره احساساتت با همسرت بیشتر صحبت کنی و از هر لحظه‌اش نهایت لذت رو ببری.

منابع

  1. https://www.nhs.uk/pregnancy/keeping-well/sex/
  2. https://www.acog.org/womens-health/experts-and-stories/ask-acog/is-it-safe-to-have-sex-during-pregnancy
  3. https://www.tommys.org/pregnancy-information/im-pregnant/sex-pregnancy
  4. https://www.webmd.com/baby/sex-and-pregnancy
خانواده شاد
خانواده شاد نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋