خانواده شاد

خانواده شاد

نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

آشنایی با علائم دیابت بارداری

آشنایی با علائم دیابت بارداری

دیابت بارداری چیه؟

دیابت بارداری ممکنه قبل از اینکه خانوم‌ها باردار شن، وجود داشته باشه. با این حال این بیماری اولین‌بار در زمان بارداری تشخیص داده می‌شه. در صورتی که زنان‌ باردار برای درمان بیماری خود اقداماتی انجام ندن، ممکنه که در آینده به دیابت نوع 2 نیز مبتلا شن. در صورت شناسایی این بیماری، بهتره که هرچه سریع‌تر برای درمان اون اقدام کنید، در غیر این صورت جنین هم دچار این بیماری خواهد شد. تشخیص این بیماری تنها از روی علائم اون امکان‌پذیر نیست. بنابراین زنانی که به وجود این بیماری مشکوک هستن، می‌تونن از آزمایش تشخیص دیابت بارداری استفاده کنن. برای انجام این آزمایش، در مرحله اول یک مایع شیرین به خانوم‌های باردار داده می‌شه تا نحوه برخورد بدنشون با قند رو ثبت ‌کنن.

 این بیماری دارای علائمی هست که در ادامه شما عزیزان رو با اون‌ها آشنا می‌کنیم و در صورت مشاهده هر یک از این علائم بهتره که به پزشک مراجعه و برای درمان خود اقدام کنید.

 

علائم دیابت بارداری

بررسی علائم دیابت بارداری

تاری دید

یکی از علائم دیابت بارداری ، تاری دیده. زمانی که هورمون‌های بارداری در تنظیم قند خون دچار اختلال شن، فرد به بیماری دیابت بارداری مبتلا می‌شه. برخی از علائم این بیماری با علائم بارداری مشترک نیست. به همین خاطر در صورت مشاهده این علائم در اولین فرصت باید به پزشک مراجعه کنین. تاری دید یکی از این علائمه. زمانی که میزان گلوکز موجود در بدن بیشتر از حد طبیعی باشه، ساختار چشم تحت تاثیر اون قرار می‌گیره و تمرکز کردن برای فرد سخت و دشوار می‌شه. اگر میزان قند دریافتی خود رو کنترل و به مقدار لازم در طول روز مصرف کنین، مشکل تاری دید از بین می‌ره.

خستگی، علائم دیابت بارداری

خستگی یکی دیگه از علائم دیابت بارداری به حساب میاد. همچنین خستگی یکی از علائم بارداری نیز هست. خانوم‌های باردار به علت تغییرات هورمونی در طول روز احساس خستگی می‌کنن. با این حال اگر این خستگی از حالت نرمال خارج شه، به یکی از علائم دیابت بارداری تبدیل می‌شه. زمانی که قند خون خانوم‌های باردار بالا باشه، سلول‌های بدن نمی‌تونن انرژی تولید کنن و در نهایت این افراد در طول شبانه روز احساس خستگی زیادی می‌کنن.

افزایش تشنگی

احساس تشنگی در طول بارداری امری طبیعیه، اما اگر این تشنگی بیش از اندازه باشه، یکی از علائم دیابت بارداری به حساب میاد. زمانی که میزان قند موجود بالا باشه، بدن برای رقیق کردن اون‌ها به آب نیاز داره و این آب رو از سلول‌ها می‌گیره. نوشیدن‌ آب به مقدار کافی در طول روز از اهمیت بالایی برخورداره. خانوم‌های باردار باید روزانه 10 لیوان آب بنوشن. اگر با نوشیدن 10 لیوان آب در طول روز باز هم احساس تشنگی کردین، بهتره که به پزشک خود مراجعه کنین.

خانوم های باردار

خانوم‌های باردار

افزایش ادرار علائم دیابت بارداری

از دیگر علائم دیابت بارداری می‌توان به افزایش ادرار اشاره کرد. خانوم‌های باردار در طول بارداری خود، تعداد دفعات زیادی به دستشویی نیاز پیدا می‌کنن. افزایش جریان‌خون باعث افزایش ادرار در طول بارداری می‌شه. قندخون بالا بر روی کلیه‌ها نیز اثر می‌زاره و کلیه‌ها در این موارد مجبورن سخت‌تر کار کنن و در نهایت حجم ادراری که تولید می‌شه نسبت به زمان‌های طبیعی بیشتره. ادرار بیشتر، باعث کم آب شدن بدن می‌شه و در این مواقع خانوم‌های باردار نیاز بیشتری به آب خوردن پیدا می‌کنن.

اشتهای زیاد و کاهش وزن

  • خانوم‌هایی که مبتلا به دیابت بارداری هستن، اشتهای زیادی دارن و به جای اینکه افزایش وزن داشته باشن، روز به روز وزن اون‌ها کمتر می‌شه. خانوم‌هایی که مبتلا به دیابت بارداری هستن، معمولا قبل از اینکه باردار شن اضافه وزن داشتن. در صورتی که خانوم‌ها قبل از اقدام به بارداری باید وزن متعادلی داشته باشن تا سلامت آن‌ها و جنینشون در طول بارداری حفظ شه. کاهش وزن در طول بارداری بسیار خطرناکه و در صورت مواجه شدن با این مشکل در اولین فرصت باید به پزشک مراجعه کنن. زمانی که فرد مبتلا به دیابت باشه، سلول‌های بدن برای تولید انرژی نمی‌تونن از قند موجود در بدن استفاده کنن؛ در نهایت این کمبود انرژی باعث ایجاد حس گرسنگی در فرد و در آخر باعث افزایش وزن می‌شه. از عوارض دیابت بارداری می‌توان به زایمان زودرس اشاره کرد.

امید است اطلاعات جامع و مفیدی در خصوص علائم دیابت بارداری به دست آورده باشین. خانوم‌های باردار در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا، در اولین فرصت باید به پزشک خود مراجعه کنن.

خانواده شاد
خانواده شاد نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋