خانواده شاد

خانواده شاد

نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

بررسی علل پوسیدگی دندان در شیردهی

بررسی دلایل پوسیدگی دندان‌ در شیردهی

دلایل پوسیدگی دندان‌ در شیردهی

دوران شیردهی مثل دوران بارداریه! در واقع بدن خانما دچار یک سری تغییرات هورمونی می‌شه که تاثیر زیادی روی دندان‌ها، موها و ناخن‌ها داره. ما توی این مقاله می‌خوایم تاثیرش روی دندان‌ها رو بررسی کنیم. یکی از دلایل پوسیدگی دندان‌ در شیردهی همین تغییرات هورمونی می‌تونه باشه. همچنین بدن در دوران شیردهی به کلسیم زیادی نیاز داره که اگه این کلسیم تامین نشه، بدن برای تولید شیر از دندان‌ها و استخوان‌ها استفاده‌ می‌کنه. شیردهی تاثیر زیادی در پوسیدگی دندان‌ها و پوکی استخوان داره.

عوامل تاثیر گذار در پوسیدگی دندان‌ها در دوران شیردهی

پوسیدگی دندان‌ها در دوران شیردهی  می‌تونه تحت تاثیر عوامل مختلفی باشه. این عوامل ممکنه شامل رعایت بهداشت دهان، تغذیه و یک سری تغییرات فیزیولوژیکی باشند. در ادامه، به بعضی از این عوامل تاثیرگذار در پوسیدگی دندان‌ها‌ در دوران شیردهی می‌پردازیم:

  • تغذیه: مصرف مواد شیرین و عدم مصرف مواد غذایی که برای سلامت دهان و دندان‌ها مهم هستند، می‌تونند احتمال پوسیدگی دندان‌ها رو بیشتر کنند.
  • رعایت بهداشت دهان: اگه مامان شیرده نتونه به درستی مسواک بزنه احتمال پوسیده شدن دندان‌هاش خیلی زیاده.
  • عوامل زیست محیطی: عواملی مثل ترکیب آب شرب، میزان فلوراید در آب و موادی که مامان شیرده مصرف می‌کنه بر پوسیدگی دندان‌ها تاثیرگذارند.
  • مراقبت‌های پزشکی: در دوران شیردهی، مامانا ممکنه به دلیل تغییرات هورمونی و تغذیه متفاوت نیاز به معاینه توسط دندانپزشک داشته باشند. عدم مراجعه به دندانپزشک برای بررسی و درمان مشکلات دندانی می‌تونه باعث زیاد شدن پوسیدگی‌های دندان‌ها بشه.

شما با توجه بیشتر به بهداشت دهان، تغذیه مناسب، معاینه توسط دندانپزشک و ایجاد عادات سالم در زندگی روزمره‌تون می‌تونید از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کنید.

دلایل پوسیدگی دندان‌ در شیردهی

در دوران شیردهی، بعضی از مامانا ممکنه با یک سری مشکلات دندانی مواجه بشن. همونطور که گفتیم این مشکلات ممکنه به دلیل تغییرات هورمونی، عوامل محیطی و عدم رعایت بهداشت دهان باشن. در ادامه به بعضی از دلایل پوسیدگی دندان‌ در شیردهی اشاره می‌کنیم:

  • تغییرات هورمونی: افزایش استروژن و پروژسترون ممکنه باعث افزایش ترشحات اسیدی در دهان بشه که محیط اسیدی دهان برای رشد باکتری‌ها خیلی خوبه.
  • دندان قروچه: بعضی از مامانا به دلیل استرس زیادی که توی دوران شیردهی دارند ممکنه هنگام خواب دندان قروچه کنند که یکی از دلایل تاثیرگذار در پوسیدگی دندان‌هاست.
  • کمبود کلسیم: توی این دوران باید از لبنیات و مواد غذایی که کلسیم بیشتری دارند استفاده کنید. اگه میزان کلسیم خون شما کم باشه، غدد شیری برای تولید شیر از استخوان‌ها و دندان‌ها کلسیم می‌گیره.
  • تغذیه نامناسب: در دوران شیردهی، مامانا ممکنه به دلیل تولید شیر غذاهای متنوع‌تر و شیرین‌تری بخورند. همچنین ممکنه به انواعی از مکمل‌ها مثل مولتی ویتامین‌ها نیاز داشته باشند که این مکمل‌ها باعث اسیدی شدن بیشتر دهان و در نتیجه پوسیدگی دندان‌ها می‌شن.
  • افزایش مصرف قند: در دوران شیردهی، مامان شیرده انرژی خیلی زیادی نیاز داره که معمولا این انرژی رو با خوردن خوراکی‌های قندی تامین می‌کنند. همونطور که گفتیم مواد قندی باعث اسیدی شدن بیشتر محیط داخل دهان می‌شه.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها در دوران شیردهی ، می‌تونید مکمل‌های فلوراید رو با نظر پزشک استفاده کنید تا کمتر دچار پوسیدگی در دندان‌ها بشین.

حداقل هر شش ماه یکبار در دوران شیردهی به دندانپزشکی سر بزنید تا دندان‌هاتون رو معاینه کنند.

چطوری می‌تونیم از پوسیدگی دندان‌ها در دوران شیردهی جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها در دوران شیردهی ، می‌تونید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • سعی کنید دندان‌ها رو دو بار در روز مسواک بزنید. همچنین، استفاده از نخ دندان یا محلول‌های شستشوی دهان در جلوگیری از پوسیدگی تاثیر گذارند.
  • مصرف قند و شکر و خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های گلوکزدار رو ترک کنید.
  • خوبه که هر شش ماه حداقل یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.
  •  اگه نیاز به مصرف داروهای خاص دارید از پزشک بخواید تا داروهایی رو تجویز کنه که تاثیر کمتری روی دندان‌ها داشته باشند.

سخن پایانی

یادتون باشه که دوران شیردهی مثل دوران بارداری خیلی دوره حساسیه و به شدت باید به سلامتی خودتون و نوزادتون توجه کنید. اگه کمی احساس دندان درد داشتید یا به تازگی متوجه شدین روی دندان‌هاتون سیاه شده، سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید چون روند پوسیدن دندان‌ها در دوران شیردهی خیلی سریعه!  

خانواده شاد
خانواده شاد نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋