خانواده شاد

خانواده شاد

نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

آمپول رگام در بارداری چیست؟

آمپول رگام در بارداری چیست؟

آمپول رگام

زنان در بارداری خود به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارن. مصرف داروهایی که توسط پزشک تجویز شده، یکی از این مراقبتها محسوب میشه. زنانی که باردارند در زمان بارداری، حتما نام آمپول رگام رو شنیدن. در این مقاله میخوایم درمورد اینکه آمپول رگام چیه و چه مزایایی برای زنان باردار داره، صحبت کنیم.‌ بنابراین اگر میخواید در مورد این آمپول اطلاعات مفیدی به دست بیارید، در ادامه همراه ما باشید.

 آمپول رگام چیست؟

آمپول رگام چیست؟

 در این بخش میخوایم درمورد اینکه آمپول رگام چیه، صحبت کنیم. این آمپول استریلیه و از پلاسمای انسان درست میشه. در بعضی موارد، برای حفاظت بیشتر از جنین، مادر باید آمپول رگام رو تزریق کنه. آمپول رگام چیه و زنان باردار چرا باید این آمپول رو تزریق کنند. در ادامه میخوایم پاسخ این سوالات رو در اختیار شما عزیزان قرار بدیم تا به صورت کامل با این آمپول آشنا شید. بعضی وقتا امکان مخلوط شدن خون مادر و جنین در رحم وجود داره. به همین خاطر در بعضی از موارد، برای اینکه از تحریک خون مادر و جنین بتونیم جلوگیری کنیم، باید اقداماتی انجام بدیم. وقتی که این آمپول رو تزریق کنید از بروز مشکلی که گفتیم جلوگیری میشه و در نهایت دیگه لازم نیست بابت تحریک شدن خون نگران باشید.

تزریق آمپول رگام و مثبت و منفی بودن خون

زمانی که گروه‌های خونی کشف شدن، تصور عموم مردم این بود که ما 4 گروه‌خونی داریم. تمام مردم جهان گروه‌‌های خونی رو میشناسن و دیگه نیازی به معرفی اونها نیست. بعد از اینکه 4 گروه خونی کشف شدن، تحقیقات و پژوهش‌های بیشتری در مورد این موضوع انجام شد. از نتایج این تحقیقات میشه به شناسایی پروتیئن RH در خون اشاره کرد که گروه خونی افراد بر اساس این نوع پروتئین هم انجام میشه. 85 درصد از مردم جهان این پروتئین رو دارن و 15 درصد باقی مونده اون رو ندارن. به همین خاطر دانشمندان تصمیم گرفتن که گروه‌های خونی رو بر اساس  وجود یا عدم ‌وجود پروتئین RH به دو گروه مثبت و منفی تقسیم‌بندی کنن.

مثلا اگر گروه خونی شما عزیزان B باشه و پروتئین RH رو هم داشته‌باشید، گروه خونی شما +B میشه. در زمان بارداری جنین در رحم مادر قرار داره، به همین خاطر گروه خونی مادر و جنین از اهمیت بالایی برخورداره. اگر گروه خونی جنین منفی و گروه خونی مادر مثبت باشه، چه چیزی اتفاق خواهد افتاد؟ در این صورت در مورد تزریق آمپول رگام صحبت میشه. در این بخش میخواستیم با مفهوم پروتئین RH آشنا شید‌‌.

ناسازگاری RH یعنی چه؟

یکی از سختی‌های زمان بارداری، ناسازگاری پروتئین RH است. در این بخش میخوایم درمورد ناسازگاری RH صحبت کنیم. مثلا فرض کنید که RH شما مثبته. اگر همسر شما هم ( پدر بچه) دارای RH مثبت باشه، دیگه هیچ نگرانی وجود نداره؛ چون در این صورت هیچ گونه ناسازگاری RH وجود نخواهد داشت. فرد باردار و همسرش زمانی به مشکل برمیخورن که RH یکی از اونها مثبت و دیگری منفی باشه. اگر این نوع پروتئین در پدر و مادر جنین متفاوت باشه، RH جنین به طور قطع مشخص نمیشه که مثبته یا منفی. در این صورت ناسازگاری RH خواهیم داشت و به احتمال 50 درصد جنین شبیه پدر  و به احتمال 50 درصد شبیه مادرش خواهد شد. اگر RH جنین شبیه پدرش باشه، ناسازگاری بیشتری خواهیم داشت، چون احتمال اینکه خون مادر و جنین مخلوط بشه وجود دارد و در این صورت مشکلات جدی برای جنین و مادر به وجود خواهد‌ آمد. 

تزریق آمپول رگام

در بخش قبلی در مورد ناسازگاری RH صحبت کردیم. در این بخش میخوایم به بررسی ارتباطی که بین تزریق آمپول رگام و ناسازگاری RH وجود داره، بپردازیم. در صورتی که متخصصان و پزشکان در بدن مادر، ناسازگاری این نوع پروتئین مشاهده کنن، آنتی بادی بیشتر از حد طبیعی تولید خواهد شد. این آنتی بادی باعث آسیب دیدن جنین در رحم مادر میشه.

آمپول رگام ضدآنتی‌بادیه؛ اگر این آمپول رو تزریق کنید، آنتی‌بادی کمتری در بدن ساخته میشه و در نهایت این موضوع باعث حفظ جان جنین خواهد شد. توجه داشته‌باشید که این آمپول باید به صورت مستمر و منظم به زنان‌باردار تزریق شه. این آمپول رو در موارد دیگه ای هم به مادر جنین تزریق میکنن که در ادامه میخوایم در مورد این موضوع صحبت کنیم.

موارد تزریق این نوع آمپول

این آمپول حتما باید توسط پزشک تجویز شه. تزریق این آمپول به صورت خودسرانه ممنوعه و به هیچ عنوان توصیه نمیشه. در ادامه به معرفی مواردی که میتوان آمپول رگام رو تزریق کرد میپردازیم.

سقط جنین: اگر در گذشته سقط جنین داشته‌اید، آمپول رگام توسط پزشک برای شما عزیزان تجویز میشه و میتونید اون رو تزریق کنید. دلیل سقط جنین در این مورد مهم نیست. به بیان دیگه نحوه سقط جنین برای تزریق این آمپول اهمیتی نداره. بعد از اینکه جنین سقط شه، احتمال اینکه خون مادر و جنین مخلوط شه همچنان وجود داره. به همین خاطر برای جلوگیری از مخلوط شدن خون مادر و جنین آمپول رگام باید تزریق شه.

تزریق آمپول رگام

خونریزی مادر: زمانی که مادر‌باردار، دچار خونریزی شه، تجویز و تزریق آمپول رگام توسط پزشک انجام میشه. زمانی که بارداری خارج از رحم باشه، مادر دچار خونریزی خواهد شد. یکی دیگه از مواردی که مادر دچار خونریزی میشه، زمانیه که احتمال سقط شدن جنین وجود داره. زمانی که یکی از موردهای بالا برای مادر اتفاق بیوفته، برای جلوگیری از آسیب دیدن مادر و جنین، آمپول رگام توسط پزشک تجویز میشه و در نهایت مادرباردار میتونه اون رو تزریق کنه.

 

 

 

 

خانواده شاد
خانواده شاد نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋