خانواده شاد

خانواده شاد

نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

فراموشی تلخی شیمی درمانی با کاشت مو و ابرو

فراموشی تلخی شیمی درمانی با کاشت مو و ابرو

سرطان یکی از نگران‌کننده‌ترین بیماری‌هایی است که هر فرد ممکن است در طول زندگی به آن دچار شود. سهمگین بودن نام این بیماری وحشت را در دل همه افرادی که ممکن است به ابتلا به آن مشکوک باشند می‌اندازد؛ حتی اگر مشکوک به ابتلا به سرطان‌هایی فراگیر مانند سرطان پروستات یا سرطان سینه باشند.

 

شاید یک بخش بزرگ این وحشت و دل‌نگرانی را بتوان به ‌دشواری مسیر درمان بیماری سرطان مرتبط دانست. شیمی درمانی همواره درمانی سخت به نظر می‌رسد که چهره آن به دلیل تأثیر زیادش بر ظاهر فرد و از دست دادن موها، برای بسیاری از ما نگران‌کننده و ترسناک است.

با این حال خبر خوب برای کسانی که توانسته‌اند این بیماری را با موفقیت طی کنند این است که قهرمانی که سرطان را شکست می‌دهد نیازی به نگرانی برای موهای خود ندارد! هرچند که بخش زیادی از موهای فرد بعد از پایان شیمی درمانی دوباره شروع به رویش می‌کنند اما کم شدن و ریزش مویی که پس از پایان شیمی درمانی رخ می‌دهد هم به خوبی با کاشت مو و کاشت ابرو قابل درمان است.

با ما در این مطلب همراه باشید تا با چگونگی کاشت مو و ابرو پس از پایان دوره شیمی درمانی به خوبی آشنا شویم و از کم‌وکیف، عوارض و مراقبت‌های لازم برای پس از آن آگاهی پیدا کنیم.

تأثیر شیمی درمانی بر ظاهر و رشد موها

شیمی درمانی درمان رایجی است که برای بیماری سرطان رخ می‌دهد اما تنها شیمی درمانی نیست که می‌تواند بر رشد موهای فرد اثرگذار باشد. در برخی از موارد استفاده از داروهایی دیگر نیز عوارض جانبی و اجتناب ‌ناپذیری بر رشد موی فرد دارند. علاوه بر این موضوع و بر خلاف تصور رایج، گاهی پرتودرمانی هم به اندازه شیمی درمانی می‌تواند بر ریزش موها اثرگذار باشد.

نکته قابل‌تأمل و ناراحت کننده درباره هر یک از این درمان‌ها خصوصا شیمی درمانی این است که معمولاً اثراتی ماندگار و بلند مدت بر روی رشد و وضعیت سلامت پوست و موی فرد باقی می‌گذارند. این موضوع تنها در مواردی صادق دیده نمی‌شود که دوره درمان بسیار کوتاه و گذرا باشد و داروها اثر چندانی بر روی سلامت پوست و موی فرد نگذارند. در این موارد تقریبا شرایط پوست و موی بیمار می‌تواند پس از گذر مدتی کوتاه کاملا به حالت قبل بازگردد.

اما در مورد کسانی که داروها اثر ماندگاری بر روی وضعیت مو و پوستشان دارند، می‌توان عوارضی مانند حساسیت بیشتر پوست، کم پشت شدن و یا ریزش نقطه‌ای مو و یا تغییر وضعیت رشد و جنس موها را مشاهده کرد.

معمولاً موهای افراد پس از پایان شیمی درمانی نازک‌تر می‌شوند. در برخی موارد رنگ موها تغییر می‌کند و عموماً متمایل به خاکستری می‌شود. در بیشتر موارد سرعت رشد موهای فرد در نواحی مختلف متغیر خواهد بود و این موضوع ظاهری نامنظم به موهای بیمار می‌دهد.

در این زمان افراد پس از پایان درمان خود می‌توانند از روش‌های درمانی مختلف برای بازیابی موهای خود استفاده کنند. برخی از افراد در این زمان به سراغ استفاده از کلاه‌گیس می‌روند و برخی دیگر روش‌های کاشت مو و کاشت ابرو را به عنوان راه‌حل درمانی انتخاب می‌کنند.

چه مدت بعد از شیمی درمانی می‌توان کاشت مو انجام داد؟

پس از پایان شیمی درمانی لازم است تا فرد مدت زمانی را صبر کند تا اثر داروهای شیمی درمانی از بین بروند و موها دوباره شروع به رشد کنند. در بیشتر افراد چندین ماه بعد از پایان یافتن شیمی درمانی، رویش مجدد موها شروع می‌شود.

لازم است که در هنگام اقدام برای کاشت مو، رشد موها از سر گرفته شده باشد و پوست حساسیت زیادی نشان ندهد. در این هنگام فرد می‌تواند اقدام به کاشت مو کند. معمولاً موهایی که پس از پایان شیمی درمانی رشد می‌کنند نازک و کم‌پشت هستند به همین دلیل بهتر است برای انجام کاشت مو به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید تا این عمل را برای شما به‌دقت کافی و به‌خوبی انجام دهند.

کلینیک دکتر نیلفروش زاده به عنوان بهترین کلینیک کاشت مو تهران با بیش از 30 سال تجربه و 12 هزار پرونده موفق کاشت مو و ابرو، بهترین انتخاب برای انجام موفقیت‌آمیز عمل پیوند مو است.

فراموشی تلخی شیمی درمانی با کاشت مو و ابرو

کاشت مو پس از شیمی درمانی

همان‌طور که پیشتر اشاره شد کاشت مو و ابرو پس از انجام شیمی درمانی یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای درمان ریزش مو است؛ خصوصاً اگر در یک کلینیک تخصصی مانند کلینیک دکتر نیلفروش زاده انجام شود.

البته لازم است که این نکته را فراموش نکنید که برای کاشت مو لازم است تا موی فرد از یک ناحیه به ناحیه دیگری پیوند زده شود؛ به همین دلیل شرط لازم برای انجام عمل کاشت مو پس از شیمی درمانی این است که موهای فرد مجدداً شروع به رویش کرده باشند و فرد مویی برای پیوند زدن داشته باشد.

لازم به ذکر است که در طول پروسه شیمی درمانی برخی از روش‌ها می‌توانند به فرد کمک کنند تا ریزش مو در طی شیمی درمانی را به کمترین میزان ممکن کاهش دهند. در این حالت بیمار می‌تواند از داشتن بانک موی قوی برای انجام عمل کاشت مو پس از پایان شیمی درمانی، اطمینان داشته باشد.

یکی از این راه‌حل‌ها برای کنترل ریزش مو در شیمی درمانی، استفاده از کلاه هیپوترمی سر یا همان کلاه سرد کننده است. این کلاه رگ‌های خونی پوست سر را سرد می‌کند. این روش باعث می‌شود تا داروهای کمتری به فولیکول‌های مو فرد برسند و بر آن اثر بگذارند. میزان اثرگذاری این روش به فرد، میزان دارویی دریافتی و مدت انجام شیمی درمانی بستگی دارد اما نتایج نشان داده است که بیشتر بیماران توانسته‌اند با این روش در حدود 50 درصد بیشتر از قبل موهای خود را حفظ کنند.

عمل کاشت مو پس از شیمی درمانی معمولاً به یکی از سه روش SUT،FUT یا FUE انجام می‌شود. در برخی از مراکز مانند کلینیک کاشت مو و ابروی دکتر نیلفروش‌زاده؛ عمل کاشت مو برای بعضی از افراد با ترکیب این دو تکنیک با یکدیگر انجام می‌شود.

در کاشت مو با تکنیک FUT، بر روی پوست برش‌های نواری ایجاد می‌شود. سپس فولیکول‌ها از این نوارها جدا شده و گرافت‌ها به محل مورد نظر منتقل خواهند شد. این روش قدیمی‌تر، زمان‌برتر و تهاجمی‌تر از دیگر تکنیک‌ها است.

در تکنیک FUE فولیکول‌ها به‌صورت تکی جدا شده و به محل مورد نظر منتقل خواهند شد. این روش کمتر تهاجمی است، خونریزی و درد کمتری دارد و جای زخم‌های باقی مانده پس از انجام عمل بسیار کمتر هستند.

روش ترکیبی FUT و FUE روشی است که توسط دکتر نیلفروش زاده ابداع شده و مزایای هر دو روش را دارد. نتیجه عمل کاشت مو با این روش تراکم بیشتری دارد و بسیار طبیعی‌تر است.  

تکنیک SUT بهبود یافته تکنیک FUE است. در واقع در این روش از ابزارهای اتوماتیک برای برداشتن فولیکول‌های مو استفاده می‌شود. این روش بسیار سریع‌تر از سایر روش‌ها است.

فراموشی تلخی شیمی درمانی با کاشت مو و ابرو

بهترین روش برای کاشت مو پس از شیمی درمانی

در میان روش‌های ذکر شده، روش FUE روشی است که بیشتر از سایر تکنیک‌ها برای انجام عمل کاشت مو بر روی بیماران پس از پایان شیمی درمانی، استفاده شده و نتیجه آن رضایت‌بخش بوده است. سرعت بهبود در این تکنیک نسبت به تکنیک FUT که روشی قدیمی‌تر به شمار می‌آید بسیار بیشتر است.

چگونه برای کاشت مو آماده شویم!

اولین گام این است که برای انجام عمل کاشت موی خود به سراغ یک دکتر متخصص بروید که با در نظر گرفتن کامل شرایط پزشکی شما، از بهترین متدها برای انجام عمل استفاده کند و جزئیات شرایط لازم برای انجام عمل را برای شما شرح دهد.

ضروری است که از دو هفته قبل از انجام عمل جراحی از مصرف آسپرین و دیگر داروهای حاوی استیل سالیسیلیک اسید اجتناب کنید. در 24 ساعت قبل از عمل نباید قهوه بنوشید.

مراقبت‌های پس از کاشت مو

بعد از انجام دادن عمل کاشت مو لازم است تا همه مراقبت‌های لازم را از موی خود به عمل آورید. یکی از مهم‌ترین موارد در مراقبت از موها پس از کاشت مو این است که از محصولات حالت‌دهنده و حرارتی استفاده نکنید. البته نکته قابل توجه این است که بیمارانی که بعد از دوره شیمی‌درمانی خود، مجدداً موهایشان رشد می‌کند هم نباید از این محصولات استفاده کنند تا بتوانند مجدداً موهایی سالم داشته باشند.

پس از انجام کاشت مو لازم است برای مدتی از موارد زیر اجتناب کنید:

  • ورزش
  • مصرف سیگار
  • حمام کردن
  • قرار گرفتن در برابر تابش مستقیم نور خورشید
  • استفاده از کلاه‌های تنگ
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • استفاده از فست‌فود
  • خوابیدن روش شکم
  • رنگ‌کردن مو
  • حالت دادن به مو

سخن پایانی

در سال‌های اخیر دیگر از دست دادن مو و ابرو در دوران شیمی درمانی نگرانی بزرگی محسوب نمی‌شود. زیرا می‌توان با روش‌هایی از جمله کاشت مو و کاشت ابرو مجدداً زیبایی قبل را به دست آورد. تنها نکته مهم در این مسیر امید و توجه کامل به دوره درمان سرطان و نداشتن استرس است. در نهایت باید پس از اتمام دوره درمان، با یک دکتر متخصص کاشت مو و ابرو مشاوره کرده تا بهترین نتیجه حاصل شود.

خانواده شاد
خانواده شاد نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋