خانواده شاد

خانواده شاد

نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

محتوا، کیفیت و خلاقیت سه اصل مهم در فیناپ است

محتوا،‌ کیفیت و خلاقیت سه اصل مهم در فیناپ هستند

اگر در حوزه‌ی‌ فناوری‌های مالی کار می‌کنید یا به این حوزه علاقه‌مندید، حتماً نام رویداد فیناپ به گوشتان آشناست. حتی اگر عضوی از خانواده فین‌تک ایران نباشید، باز هم ممکن است از فیناپ شنیده باشید؛ رویدادی که با هدف شبکه‌سازی، آموزش و توسعه صنعت فین‌تک ایران کارش را آغاز کرده و در طول هفت سال ۱۹ بار در حوزه‌های مختلفی که به صنایع و فناوری‌های مالی مربوط می‌شوند، برگزار شده است. در حاشیه نوزدهمین رویداد فیناپ با مریم فریدشاد، هم‌بنیان‌گذار این رویداد گپ زدیم و درباره قصه فیناپ، اهداف و چالش‌های آن صحبت کردیم. اگر می‌خواهید با این رویداد و چشم‌اندازش آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنم این گفت‌وگو را تا انتها بخوانید.

خانم فریدشاد، لطفا از قصه شکل‌گیری فیناپ برایمان بگویید.

شکل‌گیری فیناپ به سال ۹۶ برمی‌گردد. آن زمان مفهوم فین‌تک در کشور داشت جان می‌گرفت و استارتاپ‌های فین‌تکی نیز کار خود را تازه شروع کرده بودند. حوزه کاری من در آن زمان رسانه و خبر بود و به همین خاطر دغدغه‌های افراد فعال در این زیست‌بوم را می‌شنیدم و نیاز به چنین جایی را حس می‌کردم. آن وقت‌ها بیشتر از همه به این موضوع فکر می‌کردم که استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچکی که در حال شکل‌گیری در حوزه فین‌تک هستند، نیاز به آموزش بیشتر و توسعه ارتباطات داشتند و البته هنوز هم این موضوع را یکی از نیازهای استارتاپ‌ها می‌دانم.

از آن‌جا که در آن زمان شرکت‌های بزرگ مسیر خود را در این حوزه طی می‌کردند و کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپی هم به دنبال راهی برای بهبود صنعت و دیده‌شدن بودند، تصمیم گرفتیم فضایی را فراهم کنیم تا کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک درباره نیازمندی‌ها و دغدغه‌شان گفت‌وگو کنند.

در واقع، ما فیناپ را با هدف شبکه‌سازی و آگاهی‌رسانی راه‌اندازی کردیم. اولین رویداد فیناپ سال ۹۶ با موضوع «فین‌تک چیست؟» برگزار شد و این مسیر تا رسیدن به دوران کرونا ادامه داشت. در دوران کرونا برگزاری رویداد را متوقف نکردیم و از شیوه‌های جدید و خلاقانه‌ای برای بهبود کارمان بهره بگیریم. به نظرم کرونا سکوی پرتاب فیناپ شد و توانستیم با پخش زنده و برنامه‌سازی، این رویداد را برای مخاطبان آنلاین جذاب کنیم و امسال هفت سالگی این رویداد را آغاز کرده‌ایم.

در این سال‌ها، با شرکت‌های مختلفی همکاری کردیم. دیجی‌کالا،‌ ازکی و بانک‌های مختلف از حامیان ما در برگزاری رویداد فیناپ بودند و ما تا به حال توانسته‌ایم ۲ تا ۳ رویداد را در سال برگزار کنیم. به غیر از رویداد فیناپ، جشنواره نهال فین‌تک را هم داریم که در سال یک بار برگزار می‌شود و منتخب‌های حوزه فین‌تک در آن شناسایی می‌شوند.

از چالش‌های راه‌اندازی رویداد و اکوسیستم‌سازی برایمان بگویید.

ما کارمان را از رویدادهای کوچک شروع کردیم و سعی کردیم ارتباط‌سازی کنیم. همان‌طور که خودتان هم می‌دانید، ارتباطات یک‌روزه شکل نمی‌گیرند. در این هفت سال با کمک کسانی که کنار ما بودند و افزایش مخاطبان‌مان، ارتباطات ما هم قوی‌تر شد و با افراد زیست‌بوم نوآوری به‌خصوص در حوزه فین‌تک آشناتر شدیم. ما رویدادهایی را با موضوعات نئوبانک، پرداخت و رمزارز برگزار کردیم و با برگزاری هر رویداد جدید، افراد تازه‌ای به شبکه فیناپ اضافه شدند.

راه‌اندازی رویداد چالش‌های بسیاری دارد و از هماهنگی جزئی‌ترین بخش گرفته تا رسیدگی به مسائل بزرگتری مانند محل و زمان برگزاری رویداد، استرس‌زا و چالش‌برانگیز است. با این حال، با همکاری افراد متخصص در این زمینه تاکنون توانسته‌ایم فیناپ را با موفقیت برگزار کنیم.

رویداد نوزدهم فیناپ را با موضوع رمزارز برگزار کردید. درباره دلیل انتخاب ارزهای دیجیتال برای برگزاری این رویداد کمی توضیح دهید.

بیشتر رویدادهای ما در حوزه پرداخت و بانکداری بود و تقاضاهای زیادی از طرف دوستان و فعالان رمزارزی مطرح می‌شد تا زیست‌بوم ارزهای دیجیتال را دور هم جمع کنیم. با توجه به این‌که اکوسیستم رمزارزی جدید و مستقل از سایر حوزه‌هایی است که ما قبلا با آن‌ها همکاری کرده بودیم، برگزاری این رویداد چالش‌های خاص خود را داشت.

شرکت‌های رمزارزی نسبت به دیگر شرکت‌های حوزه‌های مالی نوپا هستند و باید زبان مشترکی را با آن‌ها پیدا می‌کردیم. این‌طور شد که رمزارزها برای نوزدهمین رویداد فیناپ انتخاب شدند و چون مباحثی مانند قانون‌گذاری و فناوری‌های جدیدی که روی کار آن‌ها تاثیر می‌گذارد و بازارهای مالی غیرمتمرکز یا دیفای اهمیت زیادی دارند، قرعه به نام رمزارزی‌ها افتاد.

آینده فیناپ را چطور می‌بینید؟

فیناپ الان ۷ ساله شده و به بلوغ رسیده است. ما تجربه رویدادهای کوچک و بزرگ زیادی را داشته‌ایم و سعی می‌کنیم رویداد فیناپ را در مقیاسی بزرگتر برگزار کنیم. البته برنامه داریم که رویدادهای کوچک‌تری را در آینده نزدیک با هدف شبکه‌سازی برگزار کنیم.

بخش شبکه‌سازی در فیناپ با دیگر رویدادها متفاوت بود، چون معمولا در همه رویدادها زمانی به افراد داده می‌شود تا بتوانند شبکه‌سازی کنند اما در فیناپ این‌گونه نبود و رویداد بدون توقف در حال برگزاری بود و شبکه‌سازی هم در بیرون از سالن جریان داشت. علت انتخاب این شیوه از شبکه‌سازی چه بود؟

از وقتی پخش آنلاین را شروع کردیم، مخاطبین‌مان متعددی را در شهرهای مختلف پیدا کردیم و برای آن‌که این افراد که نتوانسته‌اند بلیت تهیه کنند یا در دیگر شهرهای کشور زندگی می‌کنند هم از رویداد استفاده کنند، سعی کردیم وقفه‌ای در پخش ایجاد نشود و بخش شبکه‌سازی هم از ابتدای رویداد وجود داشته باشد برای افرادی که هدف اصلی‌شان شبکه‌سازی بوده است. این موضوع را هم باید بگویم که پخش زنده ما رایگان است.

نکته ناگفته‌ای درباره فیناپ دارید؟

نکته‌ای که می‌خواهم یادآوری کنم درباره برگزاری رویداد از نگاه تیم فیناپ است. رویداد به نظر تیم ما یک تجربه است و چون برگزاری رویداد نیاز به فکر، برنامه‌ریزی و انرژی تمام وقت دارد، ما یک تیم خلاق را جمع کرده‌ایم. ایده ما این است که وقتی کسی عضو تیم فیناپ می‌شود باید یک چیزی را به رویداد اضافه کند و انجام کارهای روتین برای ما ارزشی ندارد.

محتوا،‌ کیفیت و خلاقیت سه اصل مهمی هستند که ما در فیناپ دنبال می‌کنیم تا مخاطبان این رویداد بتوانند علاوه بر آموزش، آگاهی‌بخشی و شبکه‌سازی، حس خوشایندی را تجربه کنند.

منبع: https://triboon.news/news/31440/%da%af%d9%81%d8%aa%da%af%d9%88-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%b1%db%8c%d9%85-%d9%81%d8%b1%db%8c%d8%af%d8%b4%d8%a7%d8%af-%d9%81%db%8c%d9%86%d8%a7%d9%be/

 

خانواده شاد
خانواده شاد نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋