Faeghe A

Faeghe A

اکومولاتور

اكومولاتور (accumulator) در جهت ذخیره‌سازی مایعات در دستگاه‌های هیدرولیک مورداستفاده قرار می­گیرد. این مخزن که همچون یک فنر عمل می­کند، نقش مؤثری در بهبود عملکرد یک سیستم و تعدیل فشار مایعات دارد. شرکت سپهرآسیا با ساخت و ارائه انواع اكومولاتورها، گامی بزرگ در جهت افزایش بهره­وری تجهیزات صنعتی برداشته است.

 

 مکانیسم عمل اكومولاتور

عموم دستگاه‌های هیدرولیک جهت انتقال نیرو و یا بار از مایعات استفاده می­کنند. ازآنجایی‌که مایعات تراکم‌پذیری بسیار کمی دارند و دائماً دچار نوسان فشار می­شوند، ممکن است خط اصلی تولید را با اشکال روبرو کنند. در این هنگام اكومولاتور عملکرد اصلی خود را نشان می‌دهد.

 

این انباره‌ها در زمان افول کار، مایع تحت‌فشار را در داخل مخزن خود ذخیره کرده و در زمان اوج کار سیستم، آن را در اختیار سیستم قرار می­دهند. با حل شدن اختلال و عبور از اوج، مایع دوباره به انباره بازگشته و ذخیره می­شود.

 

فواید استفاده از اكومولاتور

اكومولاتورها قادرند ضربات ناگهانی و فشارهای اضافی را جذب کرده و مانع ایجاد سروصدا و لرزش شوند. تعدیل فشار مایعات و ایجاد یک فشار تدریجی از دیگر وظایف یک اكومولاتور و انباره است. استفاده از این مخزن­ها فوایدی دیگری نیز در پی دارد که از مهم­ترین آنان می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

امکان استفاده از پمپ­های کوچک‌تر را فراهم می­کند.

تغییرات فشار ناشی از افزایش دما را تعدیل می­سازد.

شوک ناشی از اختلال در عملکرد هر یک از اجزای سیستم را از بین می­برد.

پالس و ضربات ناشی از کارکرد پمپ­های پیستونی را کاهش می­دهد.

انواع انباره‌های موجود در بازار

اهمیت و نقش ویژه اكومولاتور در یک سیستم هیدرولیکی منجر شده تا مدل­های مختلفی از این دستگاه طراحی و تولید شود. در یک نگاه کلی می­توان انباره‌ها را در سه دسته کلی تقسیم نمود.

 

انباره وزنی

ساده­ترین شکل یک اكومولاتور را می­توان در انباره وزنی دید. مکانیسم عمل این نوع مخزن، بر اساس نیروی ثقل است. به‌گونه‌ای که هم‌زمان با ورود روغن به سیلندر، وزنه­های موجود بر روی پیستون بالا رفته و جا برای نگهداری از روغن باز می‌شود. زمانی که سیستم به روغن نیاز داشت، وزنه­ها پایین آمده و روغن ذخیره‌شده به سیستم تزریق می‌شود. این نوع اكومولاتور فشارثابتی ایجاد می‌کند اما حجم و وزن بسیار بالایی دارد.

 

اكومولاتور فنری

همان‌طور که از نامش پیداست، این نوع انباره نیز به کمک یک فنر عملیات بارگذاری و ذخیره­سازی را انجام می­دهد. با جذب مایع، فنر جمع شده و هم‌زمان با افت فشار، فنر بازشده و مایع به سیستم تزریق می‌شود. از انباره فنری می‌توان در دستگاه‌هایی که درگیری­ در آن نرم و تدریجی است استفاده نمود.

 

اكومولاتور گازی

این نوع انباره خود به‌تنهایی به چهار دسته حبابی، بدون جداکننده، پیستونی و دیافراگمی تقسیم می­شود. استفاده از هر یک از این مدل­ها مستلزم بررسی میزان فشار و حجم موردنیاز است.

 

سخن پایانی

 

شرکت سپهر آسیا ساخت و ارائه انواع اکومولاتورها را در کارنامه درخشان خود دارد. این مخزن و یا انبار­ها از بهترین و مرغوب‌ترین متر یال‌ها ساخته‌شده و استانداردهای لازم را در طراحی و ساخت به دست آورده است. خرید اكومولاتور به صنعتگرانی که نیاز به فشارثابت و تدریجی مایعات دارند، توصیه می­شود.

Faeghe A
Faeghe A

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋