fateme zaeim

fateme zaeim

کاربرد کربن اکتیو در کشاورزی

کربن اکتیو یا کربن فعال در صنایع مختلف از جمله کشاورزی کاربرد گسترده ای دارد. این مواد شیمیایی که با چوب درختان و پوست میوه تهیه میشوند، قدرت زیادی در برقراری واکنش و جذب آلاینده ها و یون های فعال در هوا و محیط دارند. به همین دلیل از کربن فعال در محافظت از بذر و همچنین زمانبندی برای تغذیه گیاهان و کمک به رشد آنها موثر عمل می کند.

کربن اکتیو چیست؟

چوب درختان و پوست میوه ها و همچنین ذغال سنگ و مواد پلیمری در کوره های بسیار داغ با دمای بیش از 700 درجه سانتی گراد در مجاورت مواد شیمیایی قرار میگیرند. به دلیل واکنش هایی که ذغال تولید شده با مواد شیمیایی و بخار آب برقرار می کند، روی سطح آن منافذ متعددی ایجاد می گردد. این منافذ دارای یک قطب آزاد بوده و به همین دلیل با سرعت زیاد بون های موجود در هوا را جذب خود می کند. از این ویژگی کربن فعال استفاده شده و در صنعت به مزایای متعددی با آن دست پیدا کرده اند.

انواع کربن اکتیو در کشاورزی

کربن فعال ها در حالت کلی به صورت پودری و میله ای و دانه ای یا گرانولی تولید میشوند. هر چه اندازه این ذرات کوچکتر باشد، به همان نسبت قدرت واکنش پذیری و جذب یون در آنها بیشتر است. به همین دلیل است که نوع میله ای یا استوانه ای کربن اکتیو بیشتر در تصفیه هوا مورد استفاده قرار گرفته و در کشاورزی از نوع دانه ای یا گرانولی کاربرد دارد.

کاربرد کربن اکتیو در محافظت از بذر کشاورزی

استفاده از آفت کش ها در کشاورزی به منظور جلوگیری از حمله آفات و از بین رفتن محصول ضروری می باشد. برخی از علف کش ها و آفت کش ها می توانند به بذر محصولات آسیب وارد کنند. به همین دلیل یک لایه از کربن اکتیو روی بذر استفاده میشود. کربن فعال های موجود روی بذر یون های معلق و مضر در هوا را جذب خود نموده و از برخورد آنها با بذر جلوگیری می کند.

کاربرد کربن فعال در کشاورزی برای آزادسازی مواد مغذی در زمان مناسب

از دیگر موارد کاربرد کربن فعال ها در کشاورزی می توان به زمانبندی در تغذیه بذر و گیاهان و محصولات مختلف اشاره نمود. به همان اندازه که کربن فعال در جذب مواد و یون ها قوی رفتار می کند، در آزاد سازی آنها نیز کارکرد ایده آلی دارد. مواد مغذی مورد نیاز برای محصولات روی کربن فعال قرار گرفته و روی مزرعه کشاورزی یا باغ پراکنده میشوند. پس از گذشت زمان این مواد به مرور از روی کربن اکتیو جدا شده و در فضا پراکنده میشوند و شرایط را برای تغذیه گیاهان بهبود می دهند.

خالص سازی آفت کش ها

یکی دیگر از موارد کاربرد ذغال فعال در کشاورزی، خالص سازی آفت کش ها می باشد. در روند تولید آفت کش کربن فعال نه تنها نقش کاتالیزور دارد، بلکه مواد جانبی و ناخالصی ها را به خود جذب نموده و منجر به بهبود کیفیت سموم میشوند.

fateme zaeim
fateme zaeim

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋