fateme zaeim

fateme zaeim

طراحی و ساخت مخازن FRP

طراحی و ساخت مخازن FRP که توسط برندهای مختلف داخلی و خارجی انجام میشود، نیاز به رعایت استانداردهای متعددی دارد. عدم رعایت این استانداردها باعث میشود مخزن کارایی ایده آلی نداشته و در نهایت بدنه آنها خیلی زود دچار خوردگی و ترک و شکستگی شود. در طراحی و ساخت و تولید مخازن FRP چند فاکتور مهم نقش دارند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

جنس مخازن FRP

یکی از مهم ترین مواردی که در ساخت مخازن FRP نقش دارند، انتخاب جنس مناسب برای این تجهیزات است. در تولید این مخازن لازم است بدنه داخلی در برابر تماس با مواد خورنده مقاوم بوده و بدنه خارجی در برابر فشار و ضربه و عوامل محیطی استحکام داشته باشد. به همین دلیل برای بدنه داخلی این مخازن از مواد پلی اتیلن استفاده میشود که مقاومت بسیار بالایی در برابر تماس با اسیدی و سایر املاح و یون های خورنده موجود در آب و سایر سیال ها دارند.

نکته بسیار مهم دیگر اینکه، بدنه خارجی مخازن FRP باید به گونه ای ساخته شوند که عایق بوده و استحکام بالایی داشته باشند. برای این منظور از الیاف شیشه ای و نانوکربن ها استفاده شده و مواد پلی استر و رزین اپوکسی نیز در آنها مورد استفاده قرار میگیرد. در تولید لایه های خارجی مخازن FRP از فیبرهای پلیمری تقویت شده (FRP) به همراه رزین های اپوکسی برای تقویت لایه ی خارجی مخزن frp استفاده می شود. توجه داشته باشید که هر اندازه در انتخاب متریال لایه بیرونی و داخلی بیشتر دقت شود و از مواد با کیفیت استفاده شود، در نهایت طراحی و ساخت FRP نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت. چون با توجه به نوع کاربرد مخازن FRP ممکن است تحت فشار زیادی قرار گیرند. در مرحله تست این مخازن در برابر فشار آی آر پی قرار گرفته و باید بتوانند مقاومت مطلوبی از خود نشان دهند.

ظرفیت مخازن FRP

فاکتور مهم دیگری که در طراحی و تولید مخازن FRP مورد توجه قرار میگیرد، ظرفیت آنها است. ظرفیت یعنی اندازه و ابعاد مخزن و مقدار فضایی که برای ورود سیال در نظر گرفته میشود. با توجه به دبی سیال مورد نظر و نوع کاربرد آن باید ظرفیت آنها به درستی محاسبه و تعیین گردد. استفاده از مخازن FRP با اندازه های کوچک برای تجهیزاتی که دبی آب و سایر سیال ها در آنها زیاد است، منجر به فشار زیاد به دستگاه شده و طول عمر آن را کاهش می دهد.

همچنین لازم به ذکر است، دمای سیال درون مخازن و شرایط محیط و غیره نیز در حین طراحی باید مد نظر قرار گیرند.

fateme zaeim
fateme zaeim

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋