fateme zaeim

fateme zaeim

چطور نشت گاز یخچال فریزر را تشخیص دهیم؟

تشخیص نشت گاز یخچال فریزر در زمان مناسب به شما کمک می کند تا از آسیب های جدی و بیشتر دستگاه تا حد زیادی جلوگیری کنید. بررسی چند نشانه می تواند در نهایت به شما کمک کند تا بدون نیاز به تجهیزات و ابزار نشت گاز یخچال فریزر را تشخیص دهید که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت.

گاز یخچال چیست؟

فریون یکی از گازهای بسیار کاربردی می باشد که در سیستم خنک سازی یخچال فریزرها نقش مهمی دارد. مهم ترین ویژگی این گاز، کاهش و افزایش بسیار سریع دما در آن می باشد و به همین دلیل در لوله های اواپراتور از آن استفاده میشود. در واقع کمپرسور یخچال فریزر تلاش می کند تا این گاز سرد شود و سپس سرمای آن به درون دستگاه وارد شده و منجر به کاهش دمای یخچال میشود.

چرا گاز یخچال نشت می کند؟

دلایل زیادی برای نشت کردن گاز فریون وجود دارد که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایجاد ترک در لوله های کندانسور

سوراخ شدن لوله های خنک سازی به دلیل تماس با اشیای نوک تیز

آسیب وارد شدن به مخزن تصفیه گاز یخچال در حین جا به جایی

جا به جایی لوله های اواپراتور

هر یک از موارد فوق می توانند در نهایت منجر به نشت گاز یخچال فریزر شوند و عملکرد دستگاه را به طور کامل با اختلال روبرو خواهند کرد. به همین دلیل به محض تشخیص نشتی در این گاز لازم است نسبت به تعمیرات یخچال فریزر اقدام شود.

تشخیص نشت گاز یخچال فریزر

با بررسی چند نشانه زیر می توایند براحتی به نشت گاز یخچال فریزر پی ببرید که عبارتند از:

استشمام بوی بد از یخچال فریزر

اگر درون یخچال فریزر مواد غذایی فاسد شده وجود ندارد اما بوی زننده ای از داخل آن استشمام میشود، به احتمال زیاد به دلیل نشت گاز می باشد. گاز فریون بوی بسیار بدی داشته و شبیه به مواد غذایی فاسد شده است. البته گرفتگی ناودونی و انباشته شدن آب و مواد غذایی و فاسد شدن آن ها نیز می توانند در بروز این بو نقش داشته باشند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم تمام بخش های یخچال فریزر را کامل تمیز کنید و مجدد تست کنید که آیای بوی بد هنوز وجود دارد یا خیر؟

افزایش دمای درون یخچال فریزر

اصلی ترین نقش گاز فریون، خنک سازی دمای درون کابین می باشد. در شرایطی که گاز فریون دچار نشت شده باشد، سیستم خنک سازی به درستی نمی تواند عمل کند و به همین دلیل دمای درون یخچال تا حد زیادی افزایش پیدا می کند.

سرد شدن لوله های پشت یخچال فریزر

از دیگر نشانه ها برای تشخیص نشت گاز یخچال فریزر، سرد شدن لوله های پشت دستگاه می باشد. لوله های کندانسور در حالت معمول باید گرم باشند چون گرمای گاز فریون را به بیرون منتقل نموده و منجر به سرد شدن گاز میشوند. اگر گاز درون لوله ها نشت کرده باشد، انتقال گرما به خوبی انجام نشده و لوله ها سرد میشوند.

نشت روغن لوله های کندانسور

پشت یخچال فریزر را به طور کامل بررسی کنید و ببینید آیا در کنار لوله های کندانسور روغن نشت کرده است یا خیر؟ چون علاوه بر گاز فریون، روغن نیز درون این لوله ها وجود دارد و در صورت سوراخ شدن لوله به بیرون منتقل میشوند.

fateme zaeim
fateme zaeim

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋