fateme zaeim

fateme zaeim

روش تصفیه آب با اسمز معکوس

تصفیه آب با اسمز معکوس یکی از کاربردی ترین انتخاب ها برای حذف آلانیده ها و املاح و نمک می باشد که با کمک غشای نیمه تراوا این اقدامات انجام میشوند. در طبیعت نیز شاهد این شیوه تصفیه می باشیم که به صورت کاملا طبیعی توسط ریشه درختان انجام میشود. رفتار طبیعت برای تصفیه آب اسمز نامیده شده و آب به سمت آب های شور گرایش پیدا می کند. عکس این رفتار می تواند برای حذف یون های مضر و نمک و املاح آب مناسب باشد.

 

اسمز معکوس چیست؟

در کلیه انسان و ریشه درختان آب به سمت آب های شور گرایش پیدا می کند که به آن اسمز گفته میشود. در صنعت دقیقا عکس این روش اجرا شده و با کمک فشار آب های شور به سمت شیرین هدایت میشوند. به این فرآیند اصطلاحا اسمز معکوس گفته میشود. در اسمز معکوس چون رفتار عکس طبیعت پیاده سازی میشود، نیاز به تجهیزاتی از قبیل پمپ می باشد تا فشار مورد نیاز برای هدایت آب را تامین کند.

روند تصفیه آب با اسمز معکوس

به منظور پیاده سازی اسمز معکوس در تصفیه آب، چند گام مهم لازم است اجرا شود که عبارتند از:

پیش تصفیه آب

قبل از ورود آب به بخش اصلی دستگاه آب شیرین کن صنعتی RO یا همان اسمز معکوس، لازم است ابتدا حجم زیادی از مواد آلاینده حذف شوند. عدم حذف گل و لای و ذرات معلق آب منجر به گرفتگی سطح غشای موجود در دستگاه اسمز معکوس میشود. به همین دلیل ابتدا به کمک آشغالگیرها تکه های بزرگ جامد معلق در آب جداسازی و حذف میشوند. سپس با کمک مواد ضد عفونی کننده بخش زیادی از باکتری و میکروارگانیسم ها نیز از بین میروند.

گام های تصفیه آب با اسمز معکوس RO

پس از پیش تصفیه، آب وارد اسمز معکوس شده و فرآیند تصفیه آغاز میشود. در این دستگاه از ممبران یا غشاهای نیمه تراوا استفاده میشود که مانند سد در مقابل یون های مضر عمل می کند. آب حاوی یون و املاح وارد دستگاه شده و با فشاری که توسط پمپ تامین میشود به سمت غشا هدایت میشوند. منافذ روی ممبران هی بسیار کوچک بوده و بسیاری از یون ها و ذرات و املاح و نمک ها امکان عبور از آن را پیدا نمی کنند.

سپس آب بودن املاح و یون های اضافه از سوی دیگر ممبران خارج شده و به بیرون از دستگاه هدایت میشوند.

شستشوی معکوس دستگاه

به دلیل انباشته شدن حجم زیادی از یون و املاح و آلاینده های آب بر روی ممبران ها، کارایی آنها به مرور کاهش پیدا می کند. برای احیای مجدد آنها لازم است به صورت دوره ای فیلترها پاک سازی شوند. برای انجام این کار از روش های شستشوی معکوس استفاده میشود. البته هر اندازه فاصله شستشوی فیلترها کوتاهتر باشد، به مرور به سطح فیلتر آسیب بیشتری وارد میشود. به همین دلیل باید مرحله پیش تصفیه با تجهیزات بهتری انجام شوند.

مزایای تصفیه آب با اسمز معکوس

این روند تصفیه آب و استفاده از اسمز معکوس برای حذف آلاینده ها چند مزیت مهم را به همراه دارند که عبارتند از:

کمک به شیرین سازی آب با حذف نمک ها

حذف یون و فلزات سنگین موجود در آب و کمک به کاهش درجه سختی آب

حذف باکتری و میکروارگانیسم ها

حذف سرب موجود در برخی از آب ها

به دلیل مزایای متعددی که این دستگاه ها به همراه دارند، از آنها در دستگاه آب خانگی و صنعتی و بیمارستان ها و همچنین شیرین سازی آب دریا می توان استفاده نمود.

 

 

fateme zaeim
fateme zaeim

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋