اویار گروپ

اویار گروپ

اگر به دنبال خرید خانه در ترکیه هستید و یا قصد مهاجرت به ترکیه را دارید تیم اویار بهترین مسیر را به شما معرفی می کند. اویار، تا صاحب خانه شدن شما، همراهتان است. evyargroup.com

جریمه اضافه ماندن در ترکیه چه قدر است؟

                     

 

قوانین مربوط به اقامت اتباع خارجی در هر کشوری متفاوت است. کشور ترکیه به‌عنوان مقصد توریستی و اقامتی برای بسیاری از ایرانیان شناخته می‌شود و اطلاع از قوانین اضافه ماندن در ترکیه نیز برای بسیاری از ایرانیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در صورت اطلاع از این قوانین، مشکلات بعدی اضافه ماندن بیش از مدت ویزا پیش نخواهد آمد. در این مطلب قصد داریم در مورد قوانین و جریمه اضافه ماندن در ترکیه و اخراج و دیپورتی و تبعات آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

همچنین برای آگاهی بیشتر در خصوص شهروندی ترکیه و خرید خانه در استانبول می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنید. مشاورین ما در اویار پاسخگوی سوالات شما خواهند بود و شما را راهنمایی خواهند کرد.

 

قوانین ویزای ترکیه برای ایرانی‌ها

کشور ترکیه و ایران دارای قانون لغو روادید هستند. طبق این قانون، اتباع دو کشور بدون داشتن ویزا می‌توانند سه ماه در آن کشور اقامت داشته باشند.

طبق همین قانون، اتباع دو کشور می‌توانند در مدت 180 روز 90 روز را در آن کشور اقامت داشته باشند. به بیان ساده‌تر هر شش ماه، سه ماه می‌توانند اقامت داشته باشند و پس از گذشت سه ماه فاصله دوباره سه ماه امکان ورود به کشور مقابل را دارند.

 

جریمه اقامت بیش از حد مجاز در ترکیه

اگر فرد خارجی دارای ویزا باشد و قبل از تاریخ اتمام ویزا یا اقامت خود نسبت به خروج از خاک ترکیه اقدام نکند، بسته به طول مدت اقامت در ترکیه به صورت غیر قانونی، مشمول جریمه مالی و ممنوعیت ورود به کشور خواهد شد.

طبق این قانون، فرد ممکن است بین ۱ ماه تا ۵ سال از ورود به خاک ترکیه منع شود. ممنوعیت ورود برای اقامت بیش از حد مجاز در خاک ترکیه برای کسانی که به‌صورت داوطلب به مبادی مرزی مراجعه کنند نیز به قرار زیر است:

  • اقامت غیر قانونی از ۳ تا ۶ ماه: ۱ ماه ممنوعیت ورود

  • اقامت غیر قانونی از ۶ ماه تا ۱ سال: ۳ ماه ممنوعیت ورود

  • اقامت غیر قانونی از ۱ سال تا ۲ سال: ۱ سال ممنوعیت ورود

  • اقامت غیر قانونی از ۲ تا ۳ سال: ۲ سال ممنوعیت ورود

  • اقامت غیر قانونی بیش از ۳ سال: ممنوعیت ورود به ترکیه به مدت ۵ سال

در صورتیکه اقامت غیر مجاز فرد کمتر از سه ماه باشد و فرد به‌صورت داوطلب به مبادی مرزی برای خروج مراجعه و جریمه مربوطه را پرداخت کند، از جریمه ممنوعیت ورود معاف است.

افرادی که در زمان خروج از کشور، جریمه اضافه ماندن را پرداخت نکنند و یا در طول دوره اضافه ماندن بیش از زمان ویزا، توسط مقامات مربوطه دستگیر شوند مشمول قانون اخراج و دیپورتی به قرار زیر هستند:

  • نقض ویزا بین ۰ تا ۳ ماه: ۳ ماه ممنوعیت ورود

  • نقض ویزا بین ۳ تا ۶ ماه: ۶ ماه ممنوعیت ورود

  • نقض ویزا بین ۶ ماه تا ۱ سال: ۱ سال ممنوعیت ورود

  • نقض ویزا بین ۱ تا ۲سال: ۲ سال ممنوعیت ورود

  • نقض ویزا از ۲ سال به بالا: ۵ سال ممنوعیت ورود

این افراد علاوه بر گذراندن این ممنوعیت ها برای ورود به خاک ترکیه باید جریمه‌های مربوطه را نیز پرداخت کنند.

 

جریمه نقدی اضافه ماندن در ترکیه

جریمه اضافه ماندن بیش از تاریخ ویزا یا اقامت، برای اتباع مختلف متفاوت است. مقدار این جریمه نیز ممکن است تغییر کند. برای اطلاع دقیق از میزان جریمه نقدی می‌توانید با شماره ۱۵۷ اداره مهاجرت ترکیه تماس بگیرید و از جدیدترین مبلغ جریمه ها مطلع شوید.

طبق اطلاعیه اداره مهاجرت در سال 2022، میزان جریمه ماندن در خاک ترکیه بدون داشتن ویزا یا اقامت در یک ماه اول ۵۰ دلار و در ماه‌های بعدی به ازای هر یک ماه ۱۰ دلار اضافه می‌شود.

به‌عنوان مثال اگر فردی ۳ ماه اضافه مانده باشد باید ۷۰ دلار پرداخت کند. این جریمه باید در فرودگاه و در زمان خروج از کشور پرداخت شود.

در صورتیکه فرد در زمان خروج از کشور جریمه اضافه ماندن را پرداخت نکند مشمول ممنوعیت ورود نیز خواهد شد.

برای محاسبه و پرداخت میزان جریمه نیز در فرودگاه‌ها باید به دفتر نقض ویزا یا Vize İhlal Ofisi مراجعه شود و جریمه پرداخت گردد.

 

راه‌های شناسایی خارجی‌های قاچاق در ترکیه

 

دستگیری مستقیم توسط پلیس

افرادی که مدت اقامت یا ویزای آنها به اتمام رسیده باشد، در معرض خطر دستگیری و اخراج از ترکیه قرار دارند. در صورتیکه توسط پلیس و نیروهای ذیربط دستگیر شوند علاوه بر جریمه نقدی، ممنوعیت ورود به ترکیه را نیز دارند.

 

کد اداره مهاجرت

همچنین به افرادی که بالای ۳ سال به‌صورت قاچاق در ترکیه باشند کدی در اداره مهاجرت تعلق می‌گیرد که حتی پس از گذشت دوران ممنوع‌الورودی به خاک ترکیه نیز قابل شناسایی هستند.

 

دستگیری در گشت خیابانی

مأمورین پلیس و اداره مهاجرت با گشت و بازرسی‌های خیابانی و در معابر پر رفت و آمد مانند ایستگاه‌های مترو و کنترل کیملیک یا پاسپورت ترکیه، این افراد را شناسایی می‌کنند.

پس از شناسایی نیز به مرکز اتباع خارجی منتقل شده و از طریق مبادی مرزی به خارج از کشور دیپورت می‌شوند.

 

اخراج اتباع خارجی دارای اقامت از ترکیه

اتباع خارجی که دارای اقامت ترکیه هستند نیز ممکن است به دلایل مختلفی از ترکیه اخراج یا دیپورت شوند. دلایل اخراج بسیار متنوع هستند و مدت اخراج نیز می‌تواند به‌صورت کوتاه مدت یا مادام العمر باشد.

   

 

مهمترین دلایل اخراج یا دیپورتی موارد زیر هستند:

  • افراد دارای اقامت که بدون داشتن مجوز به کار مشغول هستند

  • افرادی که اقامت آن‌ها به اتمام رسیده اما به‌طور غیر‌قانونی در خاک ترکیه مانده‌اند

  • افرادی که از طریق ازدواج صوری قصد درخواست اقامت ترکیه داشته باشند

  • افرادی که مرتکب رفتارهای غیر‌اخلاقی مانند فحشا و فساد شده باشند

  • افرادی که بر علیه امنیت ملی ترکیه و نظم و مقررات آن اقدام کرده باشند

  • افرادی که با مدارک جعلی وارد خاک ترکیه شده باشند

  • افرادی که ناقل یک بیماری عفونی مسری باشند

  • پناهندگانی که درخواست بین المللی آن‌ها رد شده یا مدت آن منقضی شده است

علاوه بر دلایلی که ذکر شد ممکن است به دلایل متعدد دیگری نیز شخص خارجی دیپورت شود. میزان ممنوعیت ورود نیز بین 5 ماه تا 5 سال متغیر است که در برخی موارد می‌تواند 10 سال و یا حتی مادام العمر باشد.

 

راه‌های لغو دیپورتی ترکیه

همانطور که گفته شد فرد خارجی که دارای دستور اخراج از ترکیه است نمی‌تواند قبل از انقضای مدت ممنوعیت ورود، به ترکیه وارد شود؛ اما طبق قانون استثنائاتی برای این امر وجود دارد. روند حذف دیپورت می‌تواند به دو صورت انجام گیرد:

 

چه کسانی را نمی‌توان از ترکیه دیپورت کرد؟

افرادی که دارای شرایط خاصی هستند می‌توانند پس از پایان دوره اقامت قانونی نیز بدون جریمه در کشور اقامت داشته باشند. این قانون شامل افراد زیر است:

  • افرادی که در صورت بازگشت به کشور خود در معرض خطر شکنجه یا مرگ هستند

  • افرادی که شرایط خاصی دارند که مانع از سفر می‌شود مانند کهنسالی و بارداری

  • کسانی که در ترکیه تحت درمان هستند و انتقال آن‌ها برای سلامتی شان خطر دارد

  • افرادی که مورد قاچاق انسان، خشونت جنسی، جسمی یا روانی قرار گرفته‌اند

این افراد می‌توانند از این قانون مستثنا باشند. البته تصمیم اجرای آن به عهده دادگاه است و ممکن است از فرد خواسته شود در دوره‌های زمانی خاصی مثلاً به اداره مهاجرت استان محل اقامت خود مراجعه و اعلام حضور کند.

 

کدهای مرتبط با نقض ویزای ترکیه

افرادی که بصورت غیر قانونی در ترکیه اقامت داشته اند یا به یکی از دلایل گفته شده از ترکیه دیپورت شده باشند بسته به نوع و مدت تخلف دارای کدی می شوند که در صورت درخواست ورود مجدد به کشور در آینده به‌وسیله آن شناسایی می‌شوند. برخی از این کدها به قرار زیر هستند:

  • کد V69: برای افرادی که مجوز اقامتشان لغو شده است

  • کد Ç113: کسانی که غیر قانونی وارد خاک ترکیه شده‌اند و دو سال ممنوعیت ورود به خاک ترکیه دارند

  • کد Ç116: 1: سال ممنوعیت ورود برای خارجیانی که امنیت و اخلاق عمومی را تهدید می‌کنند

  • کد Ç117: 1: سال ممنوعیت ورود برای خارجی‌هایی که بدون اجازه کار می‌کنند

  • کد Ç119: برای اتباع خارجی که به‌دلیل کار غیرقانونی جریمه شده‌اند و پرداخت نکرده‌اند

 

راه‌های شکایت به حکم اخراج از ترکیه

اتباع خارجی یا وکیل قانونی آن‌ها می‌توانند نسبت به حکم دیپورت ظرف 15 روز از تاریخ ابلاغ اعتراض کنند. شخص باید مراتب را به مرجعی که دستور اخراج را صادر کرده در سیستم تجدید نظر اعلام کند.

درخواست اعتراض نیز ظرف 15 روز بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود. تصمیم اتخاذ شده در دادگاه نیز قطعی است. فرد اخراج شده می‌تواند تا پایان اعلام رای نهایی در خاک ترکیه باشد.

 

شرایط بازداشت اداری اتباع خارجی دیپورت شده

افرادی که دارای یکی از شرایط زیر باشند تا زمان اخراج در مراکز دیپورتی نگهداری می‌شوند:

  • کسانی که دارای خطر فرار یا ناپدید شدن هستند

  • کسانی که قوانین ورود و خروج از ترکیه را نقض کرده‌اند

  • کسانی که از اسناد جعلی استفاده کرده‌اند

  • کسانی که پس از انقضای مهلتی که برای ترک کشور به آن‌ها داده شده هنوز خاک ترکیه را ترک نکرده باشند

  • افرادی که تهدید برای نظم، امنیت یا سلامت عمومی باشند

مدت بازداشت اداری فرد نباید بیشتر از 6 ماه تجاوز کند اما در شرایطی که نیاز به مدارک بیشتر باشد این زمان تا 6 ماه دیگر قابل تمدید است.

اویار گروپ از ابتدا تا انتهای مسیر خرید خانه در ترکیه با شما همراه خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه افتتاح حساب بانکی در ترکیه و قیمت لیر به می‌توانید به صورت رایگان با مشاورین مجموعه ارتباط برقرار کنید یا به سایت evyargroup.com مراجعه کنید.

منبع:evyargroup


جریمه اضافه ماندن در ترکیه چه قدر است؟ قوانین جدید اخراج و دیپورتی ترکیه

جریمه اضافه ماندن در ترکیه چه قدر است؟ قوانین جدید اخراج و دیپورتی ترکیهجریمه اضافه ماندن در ترکیه چه قدر است؟قوانین اخراج و دیپورت شدن از ترکیه چیست؟راه های شکایت به حکم اخراج از ترکیه چیست؟ در این مطلب میخوانید.

evyargroup.com

اویار گروپ
اویار گروپ اگر به دنبال خرید خانه در ترکیه هستید و یا قصد مهاجرت به ترکیه را دارید تیم اویار بهترین مسیر را به شما معرفی می کند. اویار، تا صاحب خانه شدن شما، همراهتان است. evyargroup.com

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋