erfan.ashtari8

erfan.ashtari8

قیچی برقی و نکاتی که باید هنگام خرید به آن توجه کنید

قیچی برقی اختراع هوشمندانه‌ای است که باعث راحتی فرآیند برش در فعالیت‌های سنگین شده‌ است. همگی ما با شنیدن نام قیچی، ابزاری ساده با دو لبه برنده و دو دسته در انتهای آن ‌را متصور می‌شویم که برای بریدن پارچه، کاغذ و مصارفی این چنینی کاربرد دارند. اما با کمی دقت در صنعت متوجه خواهیم شد که این تمام کاربرد قیچی‌ها نیست. به طور مثال، در خیاطی‌ها به علت حجم بالای کار و نیاز به برش چند پارچه با الگوی یکسان به طور همزمان، به قیچی‌هایی نیاز خواهیم داشت که توانایی، دقت و سرعت بالایی داشته باشند. واضح است که نمی‌توانید این کار را با قیچی‌های ساده موجود در کشوی خانه خود انجام دهید. پس باید به دنبال ابزار قدرتمند دیگری باشید. قیچی برقی این نیاز را به خوبی پوشش خواهد داد.


مثال دیگری می‌زنیم. ورق‌های فلزی در سایزهای مختلف را در نظر بگیرید. این ورق‌ها از اصطکاک زیادی برخوردار هستند. علاوه بر این به راحتی تغییر شکل نداده و برای بریدن آن‌ها به نیروی بسیار زیادی نیاز خواهید داشت. استفاده از قیچی‌های برقی فلزبر با طراحی ویژه جهت این دسته از مصارف به بازار عرضه می‌شوند. پس دیگر نیازی به نگرانی نیست. نیروی لازم برای بریدن این ورق‌ها فلزی توسط این ابزارهای جذاب به سادگی تامین می‌گردند.
اما نکات بسیاری برای تهیه یک قیچی برقی با کیفیت و مناسب وجود دارد. با توجه به برندها و مدل‌های مختلف و فروشندگانی که هر کدام تمایل به برتر نشان دادن محصول خود دارند، تهیه این وسیله بدون اطلاعات و دانش لازم در خصوص آن، کار ساده‌ای نخواهد بود. برای خرید یک قیچی برقی باید به تمامی نکات مهم در خصوص این محصولات توجه کنید. اما قبل از تمام این موارد، ابتدا نیاز است تا نکات زیر را بدانید:

قیچی چیست و برای چه کاربردهایی استفاده می‌شود؟
قیچی برقی چیست؟
برای چه مصارفی از قیچی برقی می‌توان استفاده کرد؟
مزایا و معایب استفاده از قیچی برقی کدام است؟
انواع قیچی برقی و قیچی برقی ویژه برای هر فعالیتی چه ویژگی‌هایی دارد؟
در این مقاله ابتدا به معرفی تاریخچه قیچی می‌پردازیم. سپس روند تکامل و مدل‌های مختلف آن ‌را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در ادامه به بررسی قیچی برقی که یکی از انواع قیچی است، پرداخته و به طور مفصل در مورد این مدل بحث خواهیم کرد. اگر به دنبال خرید یک قیچی برقی هستید و یا فعالیت و کاربرد شما به گونه‌ای است که به یک وسیله قدرتمند و با کیفیت برای برش‌های خود نیاز دارید، با ما باشید تا اطلاعات کافی در این خصوص را در اختیار شما قرار دهیم.

تاریخچه اختراع قیچی
با ورق زدن صفحات کتاب تاریخ، خواهیم یافت که اختراع این وسیله پر مصرف و مورد علاقه، به شخصی به نام لئورنادو داوینچی باز می‌گردد. اما این همه‌ی تاریخ قیچی نیست. با بررسی‌های بیش‌تر در گذشته انسان مشخص شده که مصریان از نوع خاصی از قیچی‌ها استفاده می‌کردند که مشخص می‌کند، قدمت این ابزار به 1500 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. این ابزار از فلزی با نام برنز ساخته شده بود و داراي دو تيغه فلزي مشابه با قيچي‌هاي امروزي شكل داده شده و توسط ورق‌هاي نازكي به هم متصل مي‌شدند. در زمان استفاده از اين ابزار با فشار دادن تيغه‌ها اين دو قسمت به هم مي‌چسبيدند و سپس با يك نيروي مخالف از هم جدا مي‌شدند. حدود 1400 سال بعد و در زمان روميان، اين اقوام با ايجاد تغييراتي در ساختار اين ابزار آن‌ها را براي كاربردهاي بيش‌تري آماده ساختند. اين تغييرات آنقدر زياد بود كه از اين ابزار، وسيله‌هايي متقاطع و تيز با بيش‌ترين شباهت به مدل‌هاي امروزي را ايجاد كردند. روميان باستان براي ساختن اين ابزار عموما از آلياژ برنز استفاده مي‌كردند. با توجه به اكتشافات انجام شده، نمونه‌هاي آهني اين ابزار نيز يافت شده كه ساخت آن‌ها نيز به روميان نسبت داده شده‌است.

قيچي‌هاي ساخته شده توسط روميان، داراي دو تيغه اصلي بودند كه روي هم قرار گرفته و توسط يك محور به كار مي‌افتادند. علاوه بر اين، براي اين قيچي‌ها دو دستگيره تعبيه شده بود تا كار برش را ساده كرده و با راحتي بيش‌تري انجام دهند. نكته قابل توجه در مورد اين قيچي‌ها اين بود كه همانند مدل‌هاي مصري بايد تيز مي‌شدند.

با پيشرفت علم و ساخت فلزات و آلياژهاي مقاوم با خواص جديد، نسل جديد قيچي‌ها ابداع شد. از قرن 18 ميلادي قيچي‌هاي جديد رسما طراحي و توليد شدند. معرفي اولين شخصي كه نسل جديد اين ابزارهاي را ابداع كرد كار دشواري است. اما مي‌توان گفت در سال 1761 ميلادي يعني در حدود 200 سال پس از مرگ داوينچي، شخصي به نام رابرت هينچليف در انگلستان، به توليد انبوه قيچي‌ها براي مصارف عمومي و دسترسي همگان اقدام كرد. پس از آن و در سال 1893 لوييز آستين واتسون در واشنگتن قيچي‌هاي انگشتي را طراح كرده و آن ‌را به بازار معرفي كرد. اين قيچي‌هاي انگشتي انقلابي عظيم در صنعت توليد و طراحي قيچي‌ها محسوب مي‌شد كه باعث پيشرفت اساسي در زمينه توليد قيچي‌هاي با كيفيت براي مصارف گوناگون گشت.

قیچی چیست؟
قیچی یک وسیله برش دستی است که از دو تیغه فلزی متصل به هم ساخته شده ‌است. این دو تیغه فلزی به یک محور متصل هستند. دسته‌های قیچی دارای ابعاد غیر یکسانی است که به منظور راحتی بیش‌تر در زمان کار با آن بدین گونه طراحی شده ‌است. سوراخ کوچک‌تر روی دسته، برای قرار دادن انگشت شست در آن و  سوراخ بزرگ‌تر متناسب با اندازه دست افراد مختلف جهت قراردادن یک یا چند انگشت به منظور هدایت و کنترل این وسیله تعبیه شده ‌است.

با اینکه ساختار اصلی تمامی قیچی‌ها یکسان است. اما باید توجه کنید که فرم‌ها و مدل‌های مختلفی از این وسیله موجود است که با توجه به کاربردهای مختلف آن طراحی شده‌اند. قیچی‌های برش کاغذ، پلاستیک، سیم، مو، طناب و… نمونه‌ای از این قیچی‌هاست. واضح است که فرم تیغه و قدرت این وسیله برای برش کاغذ با فلز متفاوت است.

ساختار قیچی چگونه است؟
همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، قیچی دارای دو تیغه فلزی متصل به هم است. این تیغه‌ها از جنس‌های مختلفی ساخته شده‌اند که اکثرا تیز و ضد زنگ هستند. اما جنس این تیغه‌ها با توجه به کاربردی که دارند ممکن است متفاوت باشد. به طور مثال، قیچی‌هایی که برای کودکان استفاده می‌شوند، دارای تیغه‌های کندتری هستند تا از آن‌ها در زمان کار محافظت کند. همچنین این تیغه‌ها با محافظ‌های پلاستیکی نیز پوشانده می‌شوند تا احتمالا خطر و آسیب را به حداقل برسانند.

قیچی‌ها با توجه به قانون اهرم‌ها کار می‌کنند. همانطور که گفته شد، تیغه‌های قیچی با یک محور به هم متصل هستند. در واقع در فرآیند برش توسط قیچی از مزیت مکانیکی اهرم استفاده می‌شود. این مزیت با قرار دادن جسم در نزدیکی اهرم یا همان نقطه اتکا، افزایش می‌یابد.

به مثال دیگری توجه کنید.

قیچی آشپزخانه را در نظر بگیرید. این قیچی‌ها شبیه تمامی قیچی‌های معمولی هستند. اما نکته اصلی در آن‌ها، محل تکیه گاه است.تکیه گاه در قیچی‌های آشپزخانه با فاصله بیش‌تری از دسته‌ها قرار گرفته‌اند. این مزیت موجب افزایش قدرت برش می‌گردد. در برخی از این مدل‌ها، به منظور نظافت بهتر تیغه‌ها، آن‌ها را به شکل جدا از هم می‌سازند تا قابل شستشو باشند.  مانند تمامی ابزارها، قیچی‌ها نیز متناسب با افراد راست دست طراحی و ساخته شده‌اند که این مورد موجب شده تا استفاده از آن برای افراد چپ دست دشوار باشد. اما امروزه مدل‌هایی طراحی شده‌اند که ویژه افراد چپ دست بوده و به سادگی قابل استفاده هستند.

انواع قیچی
در نگاه اول ممکن است قیچی وسیله‌ای بسیار ساده و ابتدایی به نظر آید. اما باید توجه کنید که اوناع مختلف این وسیله به منظور رفع صحیح نیاز کاربران ساخته شده ‌است. در زیر به بررسی تعدادی از این قیچی‌ها می‌پردازیم:

1. قیچی با تیغه دنده‌ای شکل: این دست از قیچی مناسب برای برش پارچه‌ها هستند. با طراحی ویژه تیغه‌های این قیچی‌ها از ساییده شدن پارچه‌ها به روی هم جلوگیری می‌شود.

2. قیچی ساخته شده با آلیاژ قلع: برای برش ورق‌های از جنس قلع و آهن و یا گالوانیزه به قیچی‌های مقاومی نیاز دارید. قیچی‌های با تیغه ساخته شده از قلع انتخاب مناسبی است.

3. قیچی هرس: برای بریدن شاخ‌های درختان و یا بوته‌ها به این نوع قیچی نیاز پیدا خواهید کرد.

4. قیچی پزشکی: قیچی تروما یا همان قیچی پزشکی نوع دیگری است كه از استيل زنگ نزن و مقاوم و بسيار تيز ساخته شده ‌است.

5. قيچي آرايشي: قيچي‌هاي مخصوص كوتاهي مو هستند كه در فرم‌هاي مختلفي ساخته مي‌شوند و لبه‌هاي بسيار تيزي دارند.

6. قيچي چمن بر: براي بريدن چمن‌ها از اين قيچي استفاده مي‌شود.

7. قيچي برش ورق: قيچي‌هاي بدون درزي هستند كه براي بريدن ورق‌هاي بسيار نازك فلزي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

8. قيچي پشم‌زني: براي زدن پشم حيوانات به نحوي كه آسيبي به آن‌ها وارد نشود، از اين قيچي استفاده مي‌شود.

قيچي برقي
تا اين‌جا به بررسي ساختار كلي قيچي‌ها پرداختيم. همچنين انواع قيچي‌ها كه براي كاربردهاي مختلف استفاده مي‌شوند، را نام برديم. اما بايد توجه كنيد كه اين ابزار تنها براي مصارفي قابل استفاده هستند كه حجم كمي داشته و به نيروي زيادي نياز نداشته باشند. در اين موارد نياز به ابزار نيرومندي داريد كه بدون زحمت و با سرعت بيش‌تري فرآيند برش را انجام دهد. قيچي برقي ابداع هوشمندانه‌اي براي آسان كردن فعاليت‌هايي است كه در آن‌ها از قيچي براي برش استفاده مي‌گردد.

مزاياي استفاده از قيچي برقي
1. انجام خودكار فرآيند برش بدون نياز به نيروي كار زياد و يا قدرتمند

2. سهولت در برش پروفيل و يا موادي كه فرم آن‌ها راه راه است.

3. افزايش دقت و كيفيت در كار

4. امكان برش ورق‌هاي 3 ميلي‌متري. بايد توجه كنيد كه با قيچي‌هاي دستي تنها مي‌توانيد ورق‌هاي با ضخامت 1 ميلي‌متر را برش دهيد.

5. افزايش بهره‌وري و راندمان كار

6. انجام فرآيند برش در ورق‌ها بدون تغییر در شکل ورق
معرفی انواع قیچی برقی
قیچی‌های برقی که امروزه طراحی و ساخته می‌شوند، عموما در سه گروه قرار می‌گیرند.

قیچی برش ورق فولادی
قیچی هشت پر
قیچی عمود بر
قیچی برقی برش ورق (فلزی)
این قیچی‌ها دارای دو تیغه هستند. نحوه کار آن‌ها به این شکل است که یه تیغه در زمان کار ثابت مانده و تیغه دیگر حرکت می‌کند. یکی چاقوی متحرک به شکل نعل اسب روی یک تکیه‌گاه سخت به شکل محکمی نصب شده ‌است. فرآیند برش در این قیچی‌ها نیز مشابه ابزار دستی است.

نکته قابل توجه در این ابزارها این است که برای انجام فرایند برش ورق نیازی نیست تا یک شخص ماهر باشید. بلکه با استفاده از این ابزار می‌توانید به راحتی کار خود را انجام دهید. استفاده از یک جفت قیچی پوستی اکثر ورق‌ها را برش می‌دهد. علاوه بر این قیچی از نوع قلع برای تمامی برش‌ها قابل استفاده ‌است.

برای برش ورق‌ها از قیچی فلزی استفاده می‌گردد که از آلیاژهای مقاوم ساخته می‌شوند. این قیچی‌ها مزایای مختلفی دارند که برش ورق‎های فلزی و ضخیم را ساده‌تر می‌کنند. معمولا با رنگ‌بندی‌های مختلفی مشخص می‌گردند. در واقع این قیچی‌ها با رنگ‌های مشخصی کدبندی می‌شوند که به منظور انجام برش در جهات مختلف استفاده می‌گردند. قیچی سبز رنگ برای برش شکل‌های منحنی و در جهت عقربه‌های ساعت استفاده می‌شود. اما اگر به دنبال برش منحنی در خلاف جهت عقربه‌های ساعت هستید به دنبال قیچی‌های قرمز رنگ باشید.
در واقع این دست شماست که یکی از این دو قیچی را انتخاب می‌کند. استفاده از قیچی سبز رنگ برای اشخاصی است که با دست راست کار می‌کنند. این در حالی است که استفاده از قیچی قرم رنگ برای چپ دست‌ها کاربرد دارد.

مزایای قیچی‌های فلزی
سرعت بالا و دقت بالا در زمان برش
امکان برش دقیق روی یک خط مستقیم
کاهش خستگی کاربر
کاهش میزان ضایعات برش
امکان برش سیم و موادی از این قبیل
امکان استفاده طولانی مدت از قیچی به علت کیفیت بالای تیغه‌ها
معایب استفاده از قیچی فلزی
تنها ضعفی که در برخی از این ابزارها دیده می‌شود، جهت تیغه‌هاست. به طور معمول تمامی قیچی‌ها مانند سایر ابزارها برای راست دست‌ها طراحی می‌شوند. این ضعف باعث شده تا اشخاص چپ دست زمان استفاده از این وسیله با مشکل مواجه شوند. در واقع اگر قیچی برای اشخاص چپ دست طراحی نشده باشد، تیغه آن در جهت مخالف کار نخواهد کرد.

قیچی هشت پر
از قیچی برقی تنها برای برش ورق‌های فلزی استفاده نمی‌شود. باید توجه کنید که از این قیچی‌ها می‌توان برای برش انواع پارچه در تعداد بالا نیز استفاده کرد. قیچی هشت پر نوع دیگری از قیچی‌های برقی است که برای برش پارچه‌های نازک تا ضخیم و در تعداد بالا به صورت همزمان استفاده می‌گردد. اما باید توجه کنید که برای انجام برش باید ارتفاع استانداردی را در نظر بگیرید.

به طور معمول ارتفاع استاندارد برای برش این پارچه‌ها 24 میلی‌متر است. عملکرد برقی دستگاه در این مدل موجب می‌شود تا فرآیند برش با سرعت، دقت و کیفیت بالایی انجام گیرد. بنابراین اگر یک کارگاه خیاطی دارید بهتر است به جای استفاده از قیچی دستی از این ابزار استفاده کنید. از این قیچی‌ها می‌توان برای برش انواع پارچه استفاده کرد. اما نکته مهم برای استفاده از این ابزار، توان مصرفی دستگاه و قدرت آن است. توان مصرفی قیچی برش برای خیاطی، 248 وات است.

تیغه‌های تولید شده در این دستگاه‌ها عموما متعلق به کشور چین است. قطر تیغ برش در قیچی هشت پر، حددو 100 میلی‌متر است. همچنین وزن میانگین آن‌ها در حدود 4 کیلوگرم است. قیچی برقی هشت پر با استفاده از برق شهر با ولتاژ 220 ولت کار می‌کند. برای ساخت بدنه این ابزار از فلز استفاده می‌کنند که نسبت به فشار و ضربه مقاوم‌تر است

قیچی برقی عمودبر
این دسته از قیچی‌ها نیز برای زمانی کاربر دارند که می‌خواهید چند پارچه را روی هم قرار دهید و به طور همزمان برش دهید. در فرآیند برش پارچه نکته مهم این است که قصد برش چند لایه پارچه را دارید؟ اگر می‌خواهید تعداد پارچه بیش‌تری را برش دهید، باید از یک قیچی برقی قوی استفاده کنید. قیچی‌های برقی عمودبر بر اساس قدرت دستگاه و کاربرد کاربر، با اینچ‌های مختلفی طراحی و تولید می‌گردند. قیچی عمودبر 8 اینچ، قیچی عمودبر 5 اینچ، قیچی عمودبر 10 اینچ و قیچی عمودبر 13 اینچ نمونه‌هایی از این قیچی‌ها هستند. در ادامه به معرفی هر یک از این مدل‌ها و ویژگی‌های هر یک به تفکیک می‌پردازیم:

قیچی عمود بر ۸ اینچ
ارتفاع قابل برش برای قیچی عمودبر 8 اینچ در حدود 16 تا 19 سانتی‌متر است. این قیچی دارای ویژگی‌های زیر است:

دارای لرزش کم
صدای کم در حین کار با قیچی
ایجاد برش‌های با کیفیت
عملکرد قوی و سرعت بالا در زمان کار با دستگاه
امکان ایجاد برش‌های مختلف و ظریف در زمان برش
قیچی عمود بر ۵ اینچ
برای برش‌های با ارتفاع کم می‌توانید از این مدل استفاده کنید. قیچی عمودبر 5 اینچ قادر است تا پارچه‌های با ارتفاع 85 میلی‌متر را برش دهد. برای برش‌های بیش‌تر از این میزان باید به سراغ مدل‌های قوی‌تر با اینچ‌های بالاتر بروید.

ویژگی‌های قیچی عمودبر 5 اینچ
عملکرد مناسب برای برش‌های پارچه با تعداد لایه کم‌تر
سرعت بالا
لرزش کم در زمان کار با دستگاه
سر و صدای کم
ایجاد برش‌های با کیفیت با سرعت بالا و جلوگیری از پلیسه شدن لبه‌های برش
قابل استفاده برای برش انواع پارچه‌های نازک تا ضخیم
قیچی عمودبر برقی 10 اینچ
برای ارتفاع‌های 20 تا 24 سانتی‌متر از قیچی عمودبر برقی 10 اینچ استفاده کنید. از ویژگی‌های قیچی عمودبر 10 اینچ می‌توان موارد زیر را نام برد:

عملکرد مناسب و قوی برای برش‌های 24 سانتی
ایجاد حداقل صدا و لرزش در زمان کار با دستگاه
ایجاد سطوح برش با کیفیت
سرعت و دقت بالا در زمان کار
قیچی عمودبر 13 اینچ
اگر کاربر حرفه‌ای هستید و از این وسیله برای کارهای حجیم و سنگین مانند استفاده در تولیدی‌های استفاده می‌کنید، استفاده از قیچی عمودبر 13 اینچی مناسب‌تر است. این قیچی از همان ابتدای تولید تاکنون محبوبیت زیادی را در بین کاربران خود داشته و از آن در اکثر تولیدی‌ها استفاده می‌شود.

برای طراحی این محصول، نکات مختلفی در نظر گرفته می‌شود تا رضایت کافی را برای تمامی کاربران به ارمغان آورد. رعایت اصولی چون، زیبایی، استحکام، کارایی و دوام بالا در طراحی و تولید این محصولات بسیار مهم است.

استفاده از تیغه‌های تیز و محکم در ساخت محصول و استفاده از فلزات و آلیاژهای مقاوم برای ساخت بدنه، نکات اصولی ساخت این مدل است. اصلی‌ترین نکته برای ساخت قیچی عمودبر 13 اینچ استفاده از متریال مستحکم و با کیفیت برای ساخت دستگاه است که باعث افزایش قدرت و استحکام و همچنین طول عمر دستگاه می‌گردد. کاربران این دستگاه‌ها می‌توانند با خیال راحت از این وسیله استفاده کرده و به کار خود سرعت دهند.

علاوه بر این در طراحی این مدل چرخ‌های کوچکی در نظر گرفته شده که فرآیند برش را ساده‌تر می‌کنند. همچنین با قرار گرفتن دسته روی بدنه دستگاه، امکان ایجاد برش در قسمت‌های مختلف پارچه فراهم گشته‌است. استفاده از موتور قوی که دارای حداقل صدا و لرزش است، موجب محبوبیت بیش‌تری این وسیله در میان افراد شده‌است. استفاده از این مدل باعث می‌شود تا برش‌های ایجاد شده در پارچه در نهایت کیفیت و دقت ایجاد گردند. کاربردی بودن این دستگاه موجب افزایش کاربرد آن در میان افراد مختلف شده ‌است.

از ویژگی‌های عمومی قیچی برقی عمودبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

موتور این دستگاه دارای قدرت بسیار بالا و در عین حال دمای پایینی است.
بر روی این دستگاه‌ها قسمتی به شکل سنباده به منظور تیز کردن لبه‌های تیغ‌ها وجود دارد.
قدرت برش در این مدل‌ها بالا بوده و توانایی انجام برش در تعداد بالا را دارند.
برای برش‌های ظریف، تیغه‌ها تیز و نازکی تعبیه شده که فرآیند برش را با دقت و کیفیت بالایی انجام می‌دهد.
ضریب ایمنی در این مدل‌ها بسیار بالاست
علاوه بر استحکام بالا دارای وزن‌های کمی هستند که امکان جابجایی آن‌ها را ساده‌تر می‌کند.
اصول کلی کار با قیچی برقی
برای کار با این ابزار همانند سایر ابزارها باید نکات ایمنی و اصولی متناسب با آن‌را رعایت کنید تا از آسیب به خود و دستگاه جلوگیری کنید:

قبل از برش، از تیز بودن تیغه‌ها اطمینان کافی حاصل کنید. تیغه‌ها کند و یا آسیب دیده باعث کاهش دقت برش و کیفیت محصول تولیدی خواهد شد. چراکه به جای ایجاد یک سطح برش صاف و یکدست، سطحی غیریکنواخت و با پلیسه‌های فراوان ایجاد خواهد کرد.
برای استفاده از دستگاه حتما از دستکش کار و عینک مخصوص استفاده کنید.
برای انجام فرآیند برش، دقت کنید که محصول حتما در نزدیکی محل اتصال دو تیغه قرار گرفته باشد. چراکه در این حالت برش با سرعت و دقت بیش‌تری انجام می‌گیرد.
از سالم بودن باتری و شارژ بودن آن در مدل‌های شارژی، و سالم بودن سیم برق مدل‌های سیمی اطمینان کامل حاصل نمایید.
فرآیند برش برای فلزات با سرعت کم باید انجام گیرد. دستگاه با اعمال نیرو به ورق و ایجاد برش‌های متداول در آن، باعث برش ورق می‌گردد.
برای افزایش عملکرد و طول عمر دستگاه از بریدن پروفیل و کارهای حجیم توسط آن‌ها خودداری نمایید. چراکه باعث آسیب در تیغه‌ها و موتور دستگاه می‌گردد.
به چه نکاتی برای خرید قیچی باید توجه کنیم؟
برای بریدن ورقه‌های مختلف آهنی، فولادی، استیل و … از وسیله‌ها و ابزارهای محدودی استفاده می‌شد که امکان انتخاب کاربر را کاهش می‌داد. اما با گذشت زمان، ابزارهای بیش‌تری به بازار معرفی شدندن که فرآیند برش را برای کاربران ساده کردند. قیچی برقی یکی از این ابزارهاست. این قیچی یکی از پرفروش‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای موجود در بازار است که یکی از وظایف آن برش انواع ورق فلزی است. کار با قیچی‌های برقی نسبت به قیچی‌های دستی بسیار ساده‌تر است. این قیچی‌ها نیاز به نیروی کم‌تری داشته و فرآیند برش را با دقت بالاتری انجام می‌دهند. برای انتخاب صحیح این ابزار نمی‌توان بدون اطلاعات کافی اقدام کرد. بنابراین ابتدا باید به نکات مهم و قابل توجه برای تهیه این ابزارها توجه کنید. در این بخش قصد داریم تا به بررسی نکات مهم در انتخاب یک قیچی برقی مناسب بپردازیم. و تاثیر هر کدام را در روند انتخاب خود بررسی کنیم. بنابراین اگر به دنبال یک انتخاب موفق و مقرون به صرفه هستید با ما در این بخش همراه باشید.

1. قیچی برقی شارژی یا سیمی؟
اولین نکته در انتخاب یک قیچی برقی، منبع تغذیه آن است. توجه به این نکته که قیچی مورد نظر توسط باتری کار می‌کند یا نیاز به منبع تامین انرژی الکتریکی دارد، نکته بسیار مهمی است. اگر می‌خواهید از این وسیله در محل‌هایی استفاده کنید که به منبع برق شهر دسترسی ندارید، بهتر است مدل شارژی آن ‌را انتخاب کنید. اما اگر قصد استفاده از این وسیله را در محلی مانند کارگاه خود دارید، به علت دسترسی به منبع برق شهر، بهتر است از مدل‌های سیمی آن استفاده کنید.

بهتر است بدانید که قیچی‌های الکتریکی سیمی دارای توان موتوری بالایی هستند اما مدل‌های شارژی به علت نیاز به شارژ مداوم و محدودیت ظرفیت باتری، قدرت و توان کم‌تری دارند. بنابراین نباید از آن‌ها انتظار کار در بازه‌های زمانی طولانی را داشت. در مدل‌های شارژی توجه به این نکته که ظرفیت باتری چقدر است و میزان کارکرد آن بر حسب ساعت چه مقدار خواهد بود، نیز باید توجه کرد. پس با توجه به نکات ذکر شده توجه به منبع دستگاه اصلی‌ترین نکته در انتخاب قیچی برقی خواهد بود.

اگر به دنبال مدل سیمی هستید، عمدتا در مدل‌های مشابه، توان دستگاه یکی است. اما این موضوع در دستگاه‌های برقی که منبع تغذیه آن‌ها باتری است، متفاوت است. در مدل شارژی، کیفیت باتری نیز نکته بسیار مهمی است. برخی از باتری‌ها توان کم‌تری برای نگهداری شارژ را دارند. یعنی فاصله زمانی بین هر دو شارژ، زمان کوتاهی است. این موضوع مخصوصا برای مواقعی که امکان شارژ باتری را ندارید، معضلی بزرگ خواهد بود. بنابراین علاوه بر ظرفیت باتری، به کیفیت آن نیز توجه کنید.

2. قابلیت تنظیم سرعت در قیچی برقی
حرکت تیغه در قیچی‌های برقی قابل تنظیم است. البته این در صورتی است که از مدل‌های با قابلیت تنظیم سرعت استفاده کنید. بنابراین آپشن تغییر سرعت تیغه قیچی برقی نکته دیگری است که باید به آن توجه کنید. اما این امکان چه کاربردی خواهد داشت؟

قطعا از یک قیچی برقی برای برش‌های مختلفی استفاده می‌کنید. برخی از مواد نیاز به سرعت پایین در هنگام برش دارند تا از تغییر شکل آن‌ها در زمان کار جلوگیری شود. در برخی دیگر این سرعت برش باید بیش‌تر باشد در واقع در برش‌های معمولی که جنس مواد حساس نبوده و یا برش به شکل روتین انجام می‌شود، دور تند مناسب‌تر خواهد بود. پس اگر قیچی برقی انتخاب نمایید که سرعت برش در آن قابل تغییر و تنظیم باشد، از آن برای کارهای مختلفی می‌توانید استفاده کنید.

این قابلیت تنظیم سرعت، در دو جهت عمل می‌کند. در یک جهت سرعت دستگاه کاهش می‌یابد. همچنین با تنظیم دستگاه در جهت عکس نیز سرعت به منظور کاربردهای عمومی افزایش می‌یابد.

راحتی و سهولت انجام کار با دستگاه
قطعا سهولت در استفاده از یک ابزار در کنار کاربردی بودن آن نکته‌ای بسیار مهم و غیر قابل چشم‌پوشی است. اما این سهولت به چند نکته باز می‌گردد. وزن، طراحی، ابعاد و … . هر کدام از این نکات تاثیر مستقیم و بسزایی در تعیین این ویژگی دارند که یک به یک آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

وزن قیچی برش برقی
از آن‌جایی که اکثر مدل‌های این دستگاه به گونه‌ایست که باید آن را در دست گرفته و یا با خود حمل کنید، پس وزن نکته اولیه و مهم این وسیله است. مشخص است که دستگاه‌های با وزن بالا باعث خستگی کاربر و سختی در حمل و نقل آن‌ها می‌گردد.

ابعاد قیچی
طراحی دستگاه باید به گونه‌ای باشد تا کم حجم بوده و فضای کم‌تری را اشغال کند. در واقع الویت انتخاب بین دو دستگاه مشابه با کاربرد یکسان، با مدل‌های کوچک‌تر است. هرچه ابعاد یک وسیله بدون تغییر در قابلیت‌های آن، کم‌تر باشد، آن وسیله کارایی بیش‌تری خواهد داشت. چرا که هم انعطاف بیش‌تری در زمان کار دارد و هم حجم کم‌تری را اشغال می‌کند.

نوع سیمی یا شارژی
واضح است که در مدل‌های سیمی به علت استفاده از سیم، انعطاف کم‌تری در زمان کار وجود خواهد داشت. چرا که سیم موجب کاهش فعالیت و حرکت کاربر در زمان کار و همچنین و ایجاد محدودیت در محل مورد استفاده از آن می‌گردد. بنابراین مدل‌های شارژی قدرت حرک بیش‌تری را به کاربر می‌دهند.

ارگونومی و طراحی
نکته آخر نوع طراحی بدنه و شکل دستگاه است. محل قرارگیری کلیدها و دسته‌ها در این دستگاه باید به نحوی باشد تا از خستگی کاربر در زمان کار با آن بکاهد.

با بررسی این نکات می‌توانید متوجه شوید که آیا دستگاه مورد نظر با توجه به فعالیت شما، دستگاه مناسبی است یا خیر.

توانایی و ظرفیت قیچی برقی در برش
مسلما قیچی برقی در ظرفیت‌های مختلفی تولید وبه بازار عرضه می‌گردد. بنابراین توجه به این نکته بسیار ضروری است. هر دستگاه با توجه به ویژگی‌های خود، قادر به برش تعداد مشخصی از یک نوع متریال است. به طور مثال، تعداد ورق فلزی قابل برش در تمامی قیچی‌ها یکسان نیست. در برخی از مدل‌ها ظرفیت دستگاه بالا بوده و این وسیله قادر است تا تعداد ورق‌های بیش‌تری را برش دهد. پس  قبل از اقدام به خرید حتما به این نکته توجه کنید.

توان موتور در مدل‌های برقی
توان موتور در قیچی‌های برقی برای حرفه‌ای‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. توان موتور این وسیله به دو دسته تقسیم می‌شود.

دستگاه‌های با موتور 0 تا 500 وات
دستگاه‌های با موتور 500 تا 1000 وات
قطعا انتخاب یکی از این دو مدل یاد شده، کاملا وابسته به نوع فعالیت کاربر و همچنین نوع و ضخامت متریال مورد استفاده است. در ورق‌های ضخیم‌تر نیاز به دستگاهی با توان بیش‌تر خواهید داشت. همچنین باید توجه کنید که توان در مدل‌های شارژی در دسته اول قرار می‌گیرند. پس نباید انتظار یک موتور قدرتمند از یک وسیله شارژی را داشته باشید.

با دقت در همین نکته خواهید یافت که برای برش کارهای سنگین و پر حجم باید دستگاهی با توان موتور بالا را انتخاب کنید. بنابراین مدل شارژی مناسب این دست از فعالیت‌ها نخواهد بود.

6. قابلیت تعویض تیغه وقابلیت تیز کردن خودکار دستگاه
قطعا دستگاه‌هایی که امکان تعویض تیغه در حین کار و در زمان نیاز را به کاربر می‌دهند، از محبوبیت بیش‌تری نسبت به مدل‌های دیگر برخودار هستند. در هنگام کار با ابزارهای برش، باید از دستگاه‌هایی استفاده کرد که تیغه‌هاي آن‌ها قابل تعويض باشند. چرا كه تمامي تيغه‌هاي برش در حين كار كند مي‌شوند. علاوه بر اين امكان، در برخي از مدل‌ها قابليتي وجود دارد كه امكان تيز كردن تيغه بر روي دستگاه وجود دارد. در واضح قسمت بر روي قيچي برقي تعبيه مي‌شود كه در صورت كند شدن تيغه‌ها بدون نياز به باز كردن آن‌ها مي‌توانيد تيغه‌ها تا حد مورد نظر تيز كنيد.

جنس و شکل تیغه محصول
جنس تيغه‌ها و همچنين شكل آن‌ها نكته مهمي در قيچي‌هاست كه به طور مستقيم به طول عمر دستگاه وابسته است. در دستگاه‌های با کیفیت از تیغه‌هایی استفاده می‌شود که از آلیاژهای مقاوم ساخته شده‌اند. از طرفی شکل تیغه برای هر برش متفاوت است. که متناسب با نوع فعالیت کاربر طراحی می‌گردد.

طول سیم برق قیچی در مدل‌های سیمی
در مدل‌هاي سيمي، طول سيم برق بسيار مهم است. قطعا در مدلهایی که طول سیم برق کم است، یا به عبارتی دیگر، طول سیم برق متصل به بدنه قیچی کوتاه است، کاربر با مشکلاتی روبرو خواهد شد. چرا که امکان استفاده از این دستگاه در محل‌های با فاصله از پریز برق ممکن نخواهد بود. بنابراین فضا و شرایط محیطی خود را در نظر بگیرید تا بهترین انتخاب را داشت باشید.

قیمت قیچی برقی
تا اینجا نکات و عواملی بررسی شد که هر کدام در تعیین کیفیت و کاربرد قیچی برقی موثر است. قطعا هرچه یک وسیله دارای قابلیت‌های بیش‌تری باشد، قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. با این حال باید توجه کنید که قیمت ارائه شده برای این وسیله معقول و متناسب با کیفیت و ضمانت‌های ارائه شده توسط فروشنده باشد.

در برخی از موارد محصول بی کیفیت با قیمت‌های بالایی به مشتری ارائه می‌شوند که عملا بی اساس هستند. پس بهتر است برای خرید یک قیچی برقی متناسب با بودجه خود، علاوه بر بررسی ویژگی‌های مورد نیاز به دنبال برندهایی باشید که خدمات پس از فروش نیز ارائه می‌کنند.

گارانتی و خدمات پس از فروش
در زمان خرید یک وسیله ممکن است آنقدر مشغول تنوع مدل‌ها و قابلیت‌های هر کدام شوید که خدمات و گارانتی را فراموش کنید. بخش بزرگ مشکلات افراد در استفاده از وسایل برقی، از کار افتادن آن‌ها در زمان کار و عدم امکان تعمیر توسط کاربر است. پیدا کردن قطعات یدکی و لوازم جانبی مخصوصا در مدل‌های برقی کار ساده‌ای نخواهید بود.

بنابراین گارانتی و خدمات پس از فروش نکته بسیار مهم در تهیه این دستگاه‌ها خواهد بود. برای خرید یک قیچی برقی ایده‌آل و با کیفیت ابتدا باید نیازهای خود را مشخص کنید. سپس با مراجعه به مراکز معتبر اقدام به خرید نمایید. تهیه برندهای خارجی شاید مناسب‌ترین راه حل به نظر آید. اما باید توجه کنید که تهیه قطعات یدکی برخی از برندها با توجه به محدودیت‌های موجود در بازار ممکن است دشوار و در برخی از موارد، غیر ممکن باشد. بنابراین بهتر است به این نکته توجه کافی داشته باشید.

قیچی‌های برقی ابزارهایی پر سرعت و پر قدرت هستند که با ورود به عرصه صنعت، موجب افزایش کیفیت، سرعت و دقت در برش‌ انواع ورق شده‌اند. برای برش انواع پارچه با لایه‌های متعدد و ورق‌های‌ فلزی، استفاده از قیچی‌های معمولی دستی راه حل مناسبی نخواهد بود. از زمان ابداع این ابزارهای دوست‌داشتنی، مدل‌های جدید با قابلیت‌های متنوع و فراوانی تولید شده‌اند، که باعث راحتی در کار کاربران گردیده‌اند.

قیچی‌های برقی در مدل‌های برقی و شارژی و با ظرفیت‌های مختلفی تولید و طراحی شده‌اند که تلاش آن‌ها ساده‌سازی کار کاربران مختلف است. علاوه بر افزایش سرعت، دقت در کار نیز بسیار مهم است. ورق‌های فلزی به علت استحکام بالا و پارچه‌ها به علت جابجایی در زیر برش، نیاز به دستگاه‌های قدرتمندتری دارند که فرآیند برش را با سرعت‌های مختلفی مسیر می‌سازند. برای خرید یک قیچی برقی مناسب، نیاز به دانش کافی در این خصوص دارید. توجه به قابلیت‌های انواع این وسیله و محدودیت‌های هرکدام، موجب می‌شود تا بهترین انتخاب را با توجه به نوع کاربری خود داشته باشید.

خصوصیاتی چون جنس و شکل تیغه‌ها، نوع فلز به کار رفته در بدنه و استحکام دستگاه، توان و ظرفیت موتور دستگاه، ابعاد دستگاه و همچنین مواردی دیگر چون ضمانت و خدمات پس از فروش، قیمت و کیفیت از مهم‌ترین نکاتی است که برای یک خرید مناسب و مقرون به صرفه به آن نیاز خواهید داشت. به طور کلی موتور و جنس تیغه اصلی‌ترین نکته در خرید قیچی‌های برقی است. چرا که تمام فرآیند برش توسط این دو بخش هدایت می‌شوند. با این حال توجه به سایر نکات قید شده در این مقاله نیز خالی از لطف نیست.

سوالات متداول
مزاياي استفاده از قيچي برقي چیست؟

انجام خودكار فرآيند برش بدون نياز به نيروي كار زياد و يا قدرتمند
سهولت در برش پروفيل و يا موادي كه فرم آن‌ها راه راه است.
افزايش دقت و كيفيت در كار
امكان برش ورق‌هاي 3 ميلي‌متري. بايد توجه كنيد كه با قيچي‌هاي دستي تنها مي‌توانيد ورق‌هاي با ضخامت 1 ميلي‌متر را برش دهيد.
افزايش بهره‌وري و راندمان كار
انجام فرآيند برش در ورق‌ها بدون تغییر در شکل ورق
انواع قیچی برقی چیست؟

قیچی برش ورق فولادی
قیچی هشت پر
قیچی عمود بر
قیچی برقی برش ورق (فلزی)
مزایای قیچی‌های فلزی چیست؟

سرعت بالا و دقت بالا در زمان برش
امکان برش دقیق روی یک خط مستقیم
کاهش خستگی کاربر
کاهش میزان ضایعات برش
امکان برش سیم و موادی از این قبیل
امکان استفاده طولانی مدت از قیچی به علت کیفیت بالای تیغه‌ها
معایب استفاده از قیچی فلزی چیست؟

تنها ضعفی که در برخی از این ابزارها دیده می‌شود، جهت تیغه‌هاست. به طور معمول تمامی قیچی‌ها مانند سایر ابزارها برای راست دست‌ها طراحی می‌شوند. این ضعف باعث شده تا اشخاص چپ دست زمان استفاده از این وسیله با مشکل مواجه شوند. در واقع اگر قیچی برای اشخاص چپ دست طراحی نشده باشد، تیغه آن در جهت مخالف کار نخواهد کرد.

ویژگی‌های عمومی قیچی برقی عمودبر چیست؟

موتور این دستگاه دارای قدرت بسیار بالا و در عین حال دمای پایینی است.
بر روی این دستگاه‌ها قسمتی به شکل سنباده به منظور تیز کردن لبه‌های تیغ‌ها وجود دارد.
قدرت برش در این مدل‌ها بالا بوده و توانایی انجام برش در تعداد بالا را دارند.
برای برش‌های ظریف، تیغه‌ها تیز و نازکی تعبیه شده که فرآیند برش را با دقت و کیفیت بالایی انجام می‌دهد.
ضریب ایمنی در این مدل‌ها بسیار بالاست
علاوه بر استحکام بالا دارای وزن‌های کمی هستند که امکان جابجایی آن‌ها را ساده‌تر می‌کند.
 

منبع: سازوکار

بیشتر بخوانید: انواع آچار فرانسه | آچار فرانسه ساخت کدام کشور است؟

erfan.ashtari8
erfan.ashtari8

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋