مانند تمامی دستگاه ها، پکیج دیواری بوتان هم برای ادامه کارکرد مناسب، نیاز به سرویس دوره ای دارد. برای جلوگیری از مواجهه با خطا ها و عیب یابی پکیج بوتان ، باید به طور منظم و طبق دستور عمل هایی اقدام به سرویس دستگاه نمود؛ درست همانند یک ماشین، برای بالابردن بهره وری و راندمان کاری و صرفه جویی در مصرف انرژی دستگاه، باید سرویس دوره ای و کامل بر روی آن انجام گردد.
پکیج پس از مدتی استفاده برای عملکرد بهتر نیاز به نگهداری مناسب دارد که در ادامه به مواردی جهت سرویس پکیج اشاره خواهد شد.
اگر از پکیج دیواری استفاده میکنید و در حال حاضر دچار مشکل شده است ما را همراهی کنید تا به صورت قدم به قدم شما را تا شناسایی و رفع ایراد پکیج راهنمایی کنیم.
تعمیر پکیج دیواری به افزایش میزان کارکرد و بازدهی آن کمک کرده و توصیه می شود هر ساله باید قبل از شروع زمستان به سرویس کردن پکیج اقدام کنید. ممکن است عملکرد پکیج بر اثر استفاده نادرست دچار اختلال شود و همچنین استفاده طولانی مدت از آن موجب مستهلک شدن دستگاه می گردد. در ادامه با راهنمای سرویس و تعمیر پکیج دیواری بوتان همراه من باشید.
مشکل: عدم نمایش صحیح دمای آب
دلیل: احتمال خرابی NTC
راه حل: بررسی این قطعه و تعویض آن
مشکل: یخ زدن آب پکیج و جام شدن پمپ پکیج بوتان
دلایل: کارکرد نامناسب سیستم ضد یخ زدگی و ضد گریپاژ، عدم تزریق ضد یخ داخل مدار قبل از زمستان
راه حل: بررسی این دو سیستم و انجام تعمیرات لازم، تزریق ضد یخ به مدار شوفاژ
مشکل: قطع شدن مداوم دودکش
دلیل: بسته بودن مسیر دودکش پکیج بوتان
راه حل: باز کردن راه دودکش و تعویض آن در صورت نیاز
مشکل: پایین بودن فشار آب
دلایل: کم بودن فشار آب شهری یا نشتی رادیاتورها، لوله کشی و اتصالات پکیج
راه حل: استفاده از پمپ آب خانگی برای افزایش فشار آب، گرفتن نشتی های موجود در سیستم
مشکل: زرد بودن شعله مشعل پکیج بوتان
دلایل: عدم مکش مناسب دودکش، نبود هوای کافی در محیط، کثیفی مشعل ها، عدم تناسب قطر مشعل با نوع گاز مصرفی، دوده داشتن دیگ و دودکش
راه حل: بررسی مسیر دودکش، تعبیه دریچه برای ورود هوا، کنترل قطر مشعل، تمیز کردن مشعل ها، دیگ و دودکش
شما با دانستن و عمل کردن به مطالب ارائه شده به راحتی میتوانید عمر مفید پکیج دیواری را به نسبت دیگر دستگاه ها یی که این نکات را رعایت نمیکنند.
افزایش دهید.اصول نگهداری کاری است که در ایران بسیار کم به آن اهمیت داده میشود و معمولا مدیران در شرکت ها و ساختمان ها ویا خود مردم به آن به عنوان یک عامل هزینه بر نگاه میکنند.
نکات مربوط به پکیج بوتان را اگر یاد بگیریم به ما در بهره برداری از دستگاه پکیج خانه کمک می کند. اگر مدیر یک واحد تاسیساتی هستید میتوانید مدیران بالا دستی خود را قانع به نگهداری از سیستم گرمایشی کنید و یا اگر در حوزه تاسیساتی کار میکنید، مشتریان خود را از مضرات عدم نگهداری و صرف هزینههای بالای تعمیراتی آگاه کنید.
شما با عمل کردن به اصول نگهداری مطمنا یک قدم جلو تر از کسانی هستید که به شرایط نگهداری اهمیت نمیدهند.
این گزینه باید به طور روزانه در پکیج دیواری کنترل شود. فشار استاندارد پکیج روی ۱ الی یک و نیم است و اگر فشار دستگاه نوسان دارد. ویا پایین میرود و یا در فشار نزدیک ۳ بار است.
باید دستگاه توسط سرویسکار متخصص تعمیر کرد.اگر فشار کاری پکیج دیواری پایین تر از یک بار است،میتوان با باز کردن شیر پر کن آن را به حد نرمالش رساند.
ولی اگر بعد از مدت کوتاهی باز فشار دستگاه کم شد. مطمنا یک نشتی در سیستم وجود دارد.
اگر فشار کاری نوسان دارد، به احتمال زیاد منبع انبساط پکیج مشکل دارد.
و اگر فشار کاری نزدیک سه بار است. باید آن را کم کرد. به طوری که با باز کردن شیر هواگیری رادیاتور ها فشار کاری کم خواهد شد . که اگر بعد از مدتی فشار کاری بالا رفت. میتواند مشکلی در تعمیر پکیج بوتان وجود داشته باشد از جمله خرابی شیر پرکن. و خرابی خود مانومتر و یا خرابی منبع انبساط میزان نبودن فشار کاری پکیج دیواری باعث لطمه دیدن سایر قطعات دستگاه خواهد شد. پس در برنامه روزانه دقت به فشار کاری پکیج را مد نظر بگیرید.
این 6 گزینه اصلی به ترتیب زمانی باید کنترل شوند.
صافی ها:
مورد بعدی که باید حداقل دو الی سه ماه یکبار بازدید شود. صافیهای پکیج دیواری است.
البته اگر پکیج دیواری به تازگی راه اندازی شده سیستم لوله کشی حتما دارای سنگ ریزه و… هست که اگر پشت صافی جمع شود گرما دهی و کار کرد کلی پکیج دیواری به هم میریزد. پس توجه داشته باشید که سیستمهای تازه راه اندازی شده نیاز به بازدید اولیه بیشتری هستند.
رسوب گیری:
رسوب در اصطلاح کارکنان تاسیساتی به عنوان سرطان سیستم معروف است.
برای جلوگیری از بروز رسوب در پکیج دیواری حتما از یک رسوب گیر قبل از ورود آب به پکیج دیواری استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای استفاده از رسوب گیرهای پلی فسفات باید آب ورودی به آن حتما سرد باشد چرا که در این حالت بهترین کار برد را خواهد داشت.
دودکش:
این نکته علاوه بر کارآیی درست دستگاه یک مورد ایمنی بسیار مهم است که اهمیت رسیدگی به این نکته را دو چندان میکند. معمولا در شروع فصل سرما و یا قبل راه اندازی پکیج دیواری سعی کنید به باز بودن مسیر دودکش و استفاده از کلاهکهای استاندارد را در برنامه کاری خود داشته باشید.
سیستم ضد گیر پاژ پمپ:
این سیستم که معمولا در پکیجهای دیواری وجود دارد به این جهت است که اگر آب به مدت ۲۱ الی ۲۴ ساعت در سیستم به گردش در نیامد.پکیج دیواری توسط پمپ، آب را به حرکت در میآورد تا از گیر پاژ و یا جام شدن پمپ جلوگیری کند. اما نکته مهم اینجاست…..
که اگر به هر علتی توسط دستگاه این عمل انجام نشود. به پمپ آسیب جدی وارد میشود. پس هر زمان که در حوزه کاری خود در نظر بود که سیستم برای بیش از ۲۴ ساعت ( مانند تعطیلات کاری)خاموش باشد.
به سیستم پکیج دیواری مطمن نشوید و خودتان سیستم را از آب تخلیه کنید.
سیستم ضد یخ زدگی ANTI- FREEZE:
این سیستم نیز مانند سیستم ضد گیر پاژ است. و البته به دو صورت پمپ و یا مشعل کار میکند. زمانی که دمای آب به یک حد معین برسد( معمولا ۷ درجه سانتی گراد) پمپ هر ۲ ساعت یکبار به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه شروع به کار میکند تا زمانی که دمای آب تا حدی بالا برود( حدود ۱۰ درجه سانتی گراد) تا اینکه از یخ زدگی جلوگیری شود .
البته در شرایطی که دمای آب به ۵ درجه برسد پکیج با روشن کردن مشعل و پمپ ، با حداکثر توان کار میکند تا دما را به حدود ۳۶ درجه برساند.
تخلیه آب سیستم:
ابتدا پکیج را از برق خارج کنید و شیر گاز را ببندید.
سپس شیر فلکه ورودی آب به پکیج را ببندید.
و در نهایت شیر تخلیه زیر پکیج دیواری را باز میکنیم تا پکیج از آب خالی شود .
اگر این شیر وجود نداشت با باز کردن شیر پرکن و باز کردن نزدیکترین شیر آب گرم مصرفی سیستم از آب تخلیه میشود. البته میتوانید اگر برای مدت طولانی از پکیج استفاده نمیکنید تخلیه رادیاتور ها را نیز توسط شیر تخلیه خود آنها انجام دهید.
منبع: دیجی امداد رسان
پاسخ ها