السا شریفی نیا

السا شریفی نیا

جهانگرد، بلاگر، علاقمند به سینما، دانشجوی کارگردانی
توسط ۲ نفر دنبال می شود

بنتلی کانتیننتال؛ افسانه‌ای که پس از یک قرن بازگشت

یک قرن پس از آنکه بنتلی برای نخستین بار نام سوپراسپرت را روی یک مدل ۴٫۵ لیتری ثبت کرد، این برند انگلیسی بار دیگر همان نشان تاریخی را زنده کرده؛ اما این‌ بار نه روی خودرویی کلاسیک، بلکه روی مدرن‌ترین، سبک‌ترین و وحشی‌ترین نسخه‌ی کنتیننتال GT که تا امروز ساخته شده است.

خبرآنلاین: یک قرن پس از آنکه بنتلی برای نخستین بار نام سوپراسپرت را روی یک مدل ۴٫۵ لیتری ثبت کرد، این برند انگلیسی بار دیگر همان نشان تاریخی را زنده کرده؛ اما این‌ بار نه روی خودرویی کلاسیک، بلکه روی مدرن‌ترین، سبک‌ترین و وحشی‌ترین نسخه‌ی کنتیننتال GT که تا امروز ساخته شده است.

1

در دهه ۱۹۲۰، زمانی که بنتلی نخستین سوپراسپرت (Supersports) را معرفی کرد، هدف ساده بود: ساخت خودرویی که بتواند مرز ۱۶۰ کیلومتر یا ۱۰۰ مایل بر ساعت را بشکند. همین جاه‌طلبی، پایه‌گذار موفقیت‌های بنتلی در مسابقات لمانز شد و نام این برند را به عنوان سازنده خودروهای لوکس اما قدرتمند بر سر زبان‌ها انداخت.

حالا بعد از یک قرن، بنتلی دوباره سراغ آن دی‌ان‌اِی اصیل رفته و نام سوپراسپرت را روی نسخه‌ای کاملا تازه از کنتیننتال GT گذاشته است؛ نسخه‌ای که تمام معیارهای یک گرندتورر لوکس را حفظ می‌کند، اما به طرز بی‌سابقه‌ای سبک‌تر، چابک‌تر و سرسخت‌تر از همیشه شده است.

قدرت ناب؛ بدون برق و پیچیدگی

2

کنتیننتال GT سوپراسپرت جدید به یک موتور V۸ توئین‌توربو مجهز شده که ۶۵۷ اسب‌ بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این قدرت خام از طریق یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه تنها به چرخ‌های عقب ارسال می‌شود؛ حرکتی کم‌سابقه در سبد محصولات امروزی بنتلی که تقریبا به طور کامل به سمت سیستم‌های دو دیفرانسیل و نسخه‌های هیبریدی رفته است.

نتیجه چیست؟ شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۳٫۷ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۰۹ کیلومتر بر ساعت، بدون هیچ سامانه کمکی هیبریدی.

سبک‌ترین کنتیننتال GT تاریخ

3

سوپراسپرت تنها نسخه‌ دیفرانسیل عقب و غیرهیبریدی در خانواده GT است و بنتلی با حذف همه چیزهای غیرضروری، آن را به سبک‌ترین مدل تاریخ این سری تبدیل کرده است. وزن آن کمی کمتر از دو تن است؛ چیزی حدود ۴۵۰ کیلوگرم سبک‌تر از کنتیننتال GT Speed.

کاهش وزن از طریق حذف کامل صندلی‌های عقب، صندلی‌های جلوی سبک‌تر، استفاده کمتر از عایق صوتی، قطعات داخل کابین و بدنه از جنس فیبرکربن و اگزوز تیتانیومی آکراپوویچ بدست آمده است.

تحول فنی؛ چابکی خاص و غیرمنتظره

4

برای مهار قدرت موتور و وزن کمتر، بنتلی مجموعه‌ای از فناوری‌های مسابقه‌ای را به سوپراسپرت افزوده است: دیفرانسیل الکترونیکی هوشمند با محدودکننده لغزش،  افزایش ۱۶ میلی‌متری عرض چرخ‌های عقب، سیستم برداردهی گشتاور ترمز، فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب، کالیبراسیون جدید برای فرمان و سیستم کشش و تنظیمات تعلیق.

سوپراسپورت همچنین به سیستم تعلیق دو جناغی جلو و مولتی‌لینک عقب مجهز است که با سیستم آنتی‌رول الکترونیکی ۴۸ ولتی همراه شده؛ سیستمی که می‌تواند در کمتر از ۰٫۳ ثانیه هرگونه چرخش اضافی بدنه را خنثی کند.

ترمزها نیز برای توقف یک جانور واقعی انتخاب‌شده: بزرگ‌ترین ترمزهای نصب‌شده روی یک خودروی تولیدی شامل دیسک‌های ۴۴۰ میلی‌متری جلو و ۴۱۰ میلی‌متری عقب و کالیپرهای ۱۰ پیستونی جلو.

سه حالت رانندگی برای سه شخصیت متفاوت

تورینگ: نرم و آرام برای سفرهای طولانی

بنتلی: تعادل میان راحتی و پاسخ تیز گاز

اسپرت: تهاجمی، دقیق و مخصوص پیچ‌ها

بنتلی می‌گوید که سوپراسپرت ۳۰ درصد سریع‌تر از GT Speed پیچ‌ها را پشت سر می‌گذارد و نیروی جانبی ۱٫۳ جی تولید می‌کند؛ رقمی که آن را در سطح سوپراسپرت‌هایی مانند کونیگزگ CCX قرار می‌دهد.

ظاهر تهاجمی‌تر از همیشه؛ فیبرکربن در همه‌جا

5

طراحی خارجی به طور کامل بازنگری شده و دیگر خبری از محافظه‌کاری بنتلی نیست؛ سپر جلوی جدید با یک اسپلیتر عظیم، دو دیوپلین در دو طرف سپر، دیفیوزر بزرگ عقب، اسپویلر ثابت با ۳۰۰ کیلوگرم نیروی رو به پایین بیشتر و رینگ‌های ۲۲ اینچی فوق‌سبک توسعه‌یافته توسط Manthey Racing. ترکیب این موارد، سوپراسپرت را به یکی از جسورانه‌ترین بنتلی‌های تاریخ تبدیل کرده است.

6

حذف صندلی‌های عقب شاید تصمیم عجیبی به نظر برسد، اما این مدل برای رانندگی ساخته شده نه سفر خانوادگی. با این حال بنتلی همچنان اجازه انتخاب تریم‌های لوکس‌تر را می‌دهد: چرم پریمیوم، دینامیکا، فیبرکربن، ترکیب‌های تک‌رنگ، دو رنگ و حتی سه‌رنگ. دو صندلی جلو نیز کاملا جدید طراحی شده‌اند و پشتیبانی بدنی بیشتری ارائه می‌دهند.

تولید محدود؛ ارزش کلکسیونی تضمین‌شده

7

بنتلی تنها ۵۰۰ دستگاه از کنتیننتال GT سوپراسپرت را تولید خواهد کرد و هر کدام به‌صورت جداگانه شماره‌گذاری شده‌اند. ثبت سفارش‌ها از مارس ۲۰۲۶ آغاز و تولید از اواخر همان سال شروع می‌شود.

قیمت نهایی اعلام نشده، اما با توجه به قیمت پایه کنتیننتال GT معمولی که حدود ۲۸۵ هزار دلار است، انتظار یک برچسب قیمتی بسیار بالاتر کاملا منطقی به نظر می‌رسد.

السا شریفی نیا
السا شریفی نیا جهانگرد، بلاگر، علاقمند به سینما، دانشجوی کارگردانی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋