مرسدس با رونمایی از مرسدس AMG GT۲ W۱۶، سریعترین و قدرتمندترین GT تاریخ خود را معرفی کرد؛ اما یک راز عجیب در مورد این هیولا وجود دارد.
گجت نیوز: این خودرو تولید محدود، یک محصول بسیار خاص برای عاشقان سرعت در پیست است که با وجود ظاهر مسابقهای، هرگز در یک رقابت رسمی شرکت نخواهد کرد. این تضاد عجیب، آن را به یکی از جذابترین و بحثبرانگیزترین محصولات اخیر AMG تبدیل کرده است.
این خودرو سریعترین، قدرتمندترین و با اختلافی حدوداً نیم تُنی، سبکترین مرسدس-AMG GT است که تاکنون ساخته شده. اما شما هرگز این نسخه ویژه و تولید محدود را در خیابانها نخواهید دید و حتی شاهد رقابت شانه به شانه آن در مسابقات رسمی نیز نخواهید بود.
مرسدس AMG GT2 W16 یک خودروی خاص برای استفاده در پیست (Track Day) با نامی بسیار گمراهکننده است. فریب نام W16 را نخورید؛ این نام اشارهای به خودروی فرمول یک این شرکت برای سال ۲۰۲۵ دارد و به تعداد سیلندرهای زیر کاپوت مربوط نمیشود. در عوض، این ماشین از همان پیشرانه آشنای ۴.۰ لیتری V8 توئین توربوی AMG بهره میبرد.
اگرچه قلب تپنده این خودرو همان موتور V8 معروف AMG است، اما مشخصات آن با نسخه جادهای و حتی مسابقهای استاندارد تفاوتهای چشمگیری دارد.
از آنجایی که نسخه W16 نیازی به رعایت قوانین و محدودیتهای مسابقات رسمی ندارد، مهندسان AMG توانستهاند تمام توان آن را آزاد کنند و یک ویژگی به نام Push2Pass به آن اضافه کنند. این پیشرانه اکنون ۸۱۸ اسب بخار قدرت و حدود ۱۰۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که ۹۸ اسب بخار و ۲۰۰ نیوتنمتر بیشتر از خودروی مسابقهای استاندارد GT2 است.
در این مدل خبری از گیربکس دوکلاچه یا اتوماتیک با مبدل گشتاور نیست. خودروهای مسابقهای GT از یک گیربکس شش سرعته سکوئنشال (ترتیبی) مسابقهای استفاده میکنند که در عقب خودرو نصب شده است.
این خودرو به کمکفنرهای چهارجهته قابل تنظیم مسابقهای و میلههای ضدغلتش چهار حالته مجهز شده است. این سیستم در کنار رینگهای ۱۸ اینچی منیزیمی قفل مرکزی، نوید عملکردی فوقالعاده سریع در مسیرهای مستقیم و پیچها را میدهد. حداکثر سرعت این هیولا «بیش از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت» اعلام شده است.
بهبودهای بسته آیرودینامیکی GT2 شامل دریچههای فعال جدید بالای چرخهای جلو، یک دیفیوزر بزرگتر در جلو و یک اسپویلر لبهای از جنس فیبر کربن روی صندوق عقب است. این مدل همچنین به یک سیستم کاهش درگ (DRS) الهامگرفته از فرمول یک مجهز شده که با باز کردن باله عقب، به دستیابی به سرعتهای بالاتر کمک میکند.
از آنجایی که با یک خودروی مسابقهای روبهرو هستیم (هرچند که با الزامات هیچ سری مسابقهای مطابقت ندارد)، تمام تجهیزات لازم برای لذت بردن فوری در پیست را در خود جای داده است. این تجهیزات شامل یک سلول ایمنی از جنس فیبر کربن، سیستم اطفاء حریق و حتی یک دریچه خروج اضطراری میشود. همچنین، باک سوخت آن ظرفیت ۱۲۱ لیتری دارد تا بتوانید جلسات تمرینی طولانیتری را تجربه کنید.
با وجود تجهیزات ایمنی اضافه و کیت آیرودینامیکی پیشرفته، حذف امکانات رفاهی و داخلی باعث شده تا وزن AMG GT2 به شکل فوقالعادهای کاهش یابد. این خودرو با وزن تنها ۱۴۳۰ کیلوگرم، بیش از ۵۳۵ کیلوگرم سبکتر از نسخه جادهای AMG GT 63 است. این مقایسه حتی با مدل هیبریدی پلاگین که باتری سنگینی دارد، انجام نشده است.
کیمی آنتونلی، راننده فرمول یک مرسدس، «حامی» این نسخه ویژه است و این بدان معناست که او قبل از رونمایی، یکی از آنها را تست کرده است. امضای واقعی او روی رکابهای در حک شده که ارزش کلکسیونی آن را دوچندان میکند.
پاسخ ها