السا شریفی نیا

السا شریفی نیا

جهانگرد، بلاگر، علاقمند به سینما، دانشجوی کارگردانی
توسط ۲ نفر دنبال می شود

10 دلیل برای رفتن به کامپیوتر به جای کنسول های بازی

فکر می‌کنید گیمرها کامپیوتر را پلتفرم بهتری برای بازی کردن می‌دانند یا کنسول های بازی را؟ اینجا به ده دلیل مهم برای برتری PC بر کنسول‌های بازی اشاره می‌کنیم.

گجت نیوز: بحث این که کامپیوتر برای اجرای بازی‌های ویدیویی مناسب‌تر است یا کنسول های بازی جدالی قدیمی میان گیمرهای مختلف است که شاید پاسخ روشنی نداشته باشد. کنسول‌های نسل نهمی مانند پلی استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای در زمینه‌های مختلف داشته و تجربه‌ای بی‌نظیر از انجام بازی‌های ویدیویی را ارائه می‌دهند. با این وجود اگر قرار باشد یک سیستم را به‌عنوان اصلی‌ترین و بهترین پلتفرم برای اجرای بازی‌های ویدیویی معرفی کنیم، انتخاب ما PC است. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا دلایل انتخاب کامپیوتر به جای کنسول های بازی را معرفی کنیم.

چرا کامپیوتر نسبت به کنسول های بازی گزینه بهتری برای گیمرهاست؟

در ادامه ده دلیل مهم برای آن‌که کامپیوترها پلتفرم‌های مناسبی برای اجرای بازی‌های ویدیویی هستند را معرفی خواهیم کرد. این دلایل البته قرار نیست ارزش کنسول‌های گیمینگ را زیر سوال ببرند و صرفا ارزش بیشتر PC نسبت به کنسول‌ها را یادآوری می‌کنند.

کامپیوتر قدرتمندتر از کنسول های بازی است

علیرغم پیشرفت‌های فوق‌العاده کنسول‌های پلی استیشن و ایکس باکس در زمینه توان پردازشی و کیفیت بصری، هیچ‌یک از آن‌ها حتی قادر نیست تجربه‌ای نزدیک به کامپیوترهای مخصوص گیمینگ را ارائه دهد.

۱۰ دلیل برای این که به جای کنسول‌های بازی سراغ کامپیوتر برویم

سونی در آینده نزدیک قصد دارد کنسول پلی استیشن ۵ پرو را معرفی کند و احتمالا ظرف چند سال آینده نیز پلی استیشن ۶ را رونمایی خواهد کرد. با این وجود حتی قدرتمندترین کنسول‌های خانگی نیز در برابر پردازنده‌های فوق‌العاده پرقدرت و کارت گرافیک های غول‌پیکر رایانه‌های گیمینگ حرفی برای گفتن نخواهند داشت.

بنابراین اگر به‌دنبال تجربه بازی‌های گرافیکی با بالاترین کیفیت ممکن هستید، PC انتخاب قطعی شما خواهد بود.

رایانه‌ها تنظیمات گرافیکی گسترده‌تری دارند

کامپیوترهای مخصوص گیمینگ نه تنها قدرتمندتر از کنسول‌ها هستند بلکه تنظیمات گرافیکی گسترده‌تری را نیز در اختیار گیمرها قرار می‌دهند. برای مثال اگر کارت گرافیک کامپیوتر شما به اندازه کافی قدرتمند باشد می‌توانید عناوین روز را با رزولوشن 8K نیز اجرا کنید. از سوی دیگر، برخی تنظیمات گرافیکی مربوط به سایه‌زنی، رهگیری پرتو یا دیگر موارد نیز روی کامپیوترها قابل تنظیم هستند.

۱۰ دلیل برای این که به جای کنسول‌های بازی سراغ کامپیوتر برویم

از طرف دیگر، نرخ فریم بالاتر از 100 فریم بر ثانیه نیز دستاوردی‌ست که فقط با PC می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

PC ها قابل ارتقا هستند

یکی از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین مزیت‌های کامپیوتر نسبت به کنسول‌های گیمینگ طراحی ماژولار آن‌هاست که به کاربر اجازه می‌دهد هریک از قطعات را بدون دست زدن به سایر اجزا به‌طور جداگانه تعویض کند.

این کار به هیچ وجه در کنسول های خانگی شدنی نیست و با این که با خرید هر کنسول تا شش الی هفت سال نگرانی از بابت قدیمی شدن نخواهید داشت؛ اما هرگز قادر به ارتقای اجزای مختلف (به جز حافظه) نیستید.

کامپیوتر راحت‌تر از کنسول‌ها تعمیر می‌شود

طراحی ماژولار رایانه‌ها نه تنها امکان ارتقای سریع‌تر آن را فراهم می‌کند؛ بلکه تعمیر کردن آن‌ها را نیز به‌مراتب ساده‌تر می‌کند. با خراب شدن هریک از اجزای کامپیوتر شما می‌توانید قطعه مربوطه را از مادربرد جدا کرده و با قطعه‌ای نو جایگزین کنید.

۱۰ دلیل برای این که به جای کنسول‌های بازی سراغ کامپیوتر برویم

از سوی دیگر اما تعمیر یا حتی تعویض هریک از قطعات کنسول‌ها به هیچ وجه ساده نبوده و نیازمند تجربه قبلی است. بنابراین در صورتی که کنسولتان نیاز به تعمیر داشت، بهترین راه، سپردن آن به دست تعمیرکاران کاربلد است.

کامپیوتر به جز اجرای بازی، کاربری‌های دیگری هم دارد

یک کامپیوتر گیمینگ به‌اندازه‌ای قوی است که می‌تواند تمامی بازی‌های روز را با کیفیت مناسب اجرا کند. این مساله اما دلیل نمی‌شود که از آن برای سایر کاربری‌ها استفاده نکنید. اتفاقا قدرت بالاتر کامپیوترهای گیمینگ باعث می‌شود که کاربری‌هایی مثل گشت و گذار در وب، ویرایش عکس و ویدیو، استریم یا اجرای نرم افزارهای مختلف نیز راحت‌تر انجام شود.

۱۰ دلیل برای این که به جای کنسول‌های بازی سراغ کامپیوتر برویم

در عین حال کنسول‌ها اما به جز پخش موزیک یا اجرای فایل‌های ویدیویی با فرمت‌های خاص کاربری چندانی ندارند و حتی استریم کردن محتوای آن‌ها روی شبکه‌هایی مثل توییچ نیز گاهی اوقات با چالش‌هایی همراه است. بنابراین با خرید یک کامپیوتر، نه فقط یک دستگاه مخصوص بازی بلکه دستگاهی همه‌کاره می‌خرید.

در کامپیوترها جایگزین‌های بیشتری برای دیسک بازی دارید

بر خلاف کنسول‌های بازی، تعداد بازی‌های دیسکی کامپیوترها روز به روز در حال کاهش است. بنابراین افرادی که به انجام بازی‌های دیجیتالی و جمع‌آوری کلکسیون بازی علاقمندند احتمالا PC را بیشتر از کنسول‌ها قبول خواهند داشت.

از سوی دیگر، کنسول‌ها معمولا فضای ذخیره‌سازی زیادی نداشته و نمی‌توان بیش از تنها چند بازی را روی آن‌ها ذخیره کرد. همچنین هزینه ارتقای حافظه کنسول‌ها نیز به‌مراتب بیشتر از رایانه است و به همین دلیل گیمرهای کنسولی در بسیاری مواقع عملا ترجیح می‌دهند دیسک بازی را به جای نسخه دیجیتالی خریداری کنند.

تعداد عناوین رایانه از کنسول های بازی بیشتر است

به‌طور کلی تعداد بازی‌هایی که سالانه برای PC عرضه می‌شود بیشتر از کنسول‌هاست. به‌طور خاص، بسیاری از بازی‌ها، خصوصا عناوین استراتژیک یا ایزومتریک، ابتدا برای کامپیوتر عرضه شده و سپس به کنسول‌ها پورت می‌شوند. از طرف دیگر، سهم بزرگی از عناوین کنسولی بازار نیز به‌طور همزمان برای رایانه‌های شخصی عرضه می‌شود.

۱۰ دلیل برای این که به جای کنسول‌های بازی سراغ کامپیوتر برویم

در این خصوص باید توجه داشت که کنسول‌های پلی استیشن و ایکس باکس سال‌هاست که با یکدیگر در جنگ هستند و همه ساله عناوینی را به‌طور انحصاری برای کنسول خود منتشر می‌کنند. تجربه ثابت کرده که این عناوین انحصاری نیز سرانجام راه خود را به PC باز کرده و گیمرهای این پلتفرم می‌توانند آن‌ها را تجربه کنند.

سرویس ایکس باکس گیم پس و پلی استیشن پلاس نیز در گسترش تعداد بازی‌های پلتفرم PC تاثیر بسزایی داشته‌اند.

ماوس و کیبورد برای کنترل بازی‌ها گزینه‌های بهتری نسبت به دسته هستند

علیرغم تمام پیشرفتی که دسته کنسول‌های ایکس باکس و پلی استیشن در بخش‌های ارگونومی، کیفیت و کاربری داشته‌اند، اما هیچ‌یک از این دسته‌ها قادر به رقابت با کیبورد و ماوس نیستند. استفاده از کیبورد و ماوس ضمن آن که سرعت عمل را بالاتر می‌برد، دقت بالاتری هم داشته و تجربه جذاب‌تری به گیمرها ارائه می‌دهد.

۱۰ دلیل برای این که به جای کنسول‌های بازی سراغ کامپیوتر برویم

البته گیمرهای PC می‌توانند به‌سادگی با اتصال دسته‌های مختلف، لذت استفاده از آن‌ها را نیز تجربه کنند؛ اما کیبورد و ماوس به‌طور کلی یک سطح بالاتر از تمامی دسته‌های موجود برای کنسول‌ها عمل می‌کند.

اکثر دسته‌های بازی با کامپیوتر سازگار هستند

همان‌طور که اشاره شد، اگر گیمرهای PC علاقه‌ای به استفاده از کیبورد و ماوس نداشته باشند می‌توانند دسته‌های دلخواه خود را به کامپیوترشان متصل کرده و بازی‌ها را همانند کنسول‌ها تجربه کنند.

۱۰ دلیل برای این که به جای کنسول‌های بازی سراغ کامپیوتر برویم

مزیت کامپیوترها در برابر کنسول های بازی این است که تقریبا تمامی دسته‌های موجود در بازار اعم از دسته‌های دوال سنس یا ایکس باکس با PC سازگار هستند. بنابراین برای تجربه یک بازی روی کامپیوتر می‌توانید دسته دلخواهتان را در اختیار داشته باشید.

بسیاری بازی‌های PC ارزان‌تر از کنسول هستند

بازی‌های رایانه‌های شخصی به دلایل مختلفی مثل عدم نیاز به کسب لایسنس‌های مرتبط با کنسول‌ها، کاهش هزینه‌های مربوط به ارسال یا بی‌نیازی از بهینه‌سازی کیفیت برای سخت افزارها معمولا ارزان‌تر از نسخه‌های کنسولی هستند. این مساله برای بازی‌های بزرگ و جدید حادتر بوده و می‌تواند اختلاف قیمتی حدودا ده دلاری را به ارمغان بیاورد.

این مساله در درازمدت کامپیوتر را به گزینه‌ای بسیار اقتصادی‌تر از کنسول‌ها تبدیل می‌کند.

السا شریفی نیا
السا شریفی نیا جهانگرد، بلاگر، علاقمند به سینما، دانشجوی کارگردانی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋