برخی خودروسازان در شرایطی از عدم تخصیص ارز تولید و قطعه و لوازم یدکی خودرو گلایه می کنند که بانک مرکزی با انتشار فهرست ارزبگیران نیمایی، پاسخ گلایه فعالان این حوزه را داد.
دنیای اقتصاد: برخی خودروسازان در شرایطی از عدم تخصیص ارز تولید و قطعه و لوازم یدکی خودرو گلایه می کنند که بانک مرکزی با انتشار فهرست ارزبگیران نیمایی، پاسخ گلایه فعالان این حوزه را داد.
در گزارش اخیر بانک مرکزی تاکید شده که سال گذشته ۶ میلیارد و ۷۱۷ میلیون دلار ارز برای واردات قطعات و لوازم یدکی خودرو پرداخت شده که از این میزان ۴ میلیارد و ۲۹۴ میلیون دلار از محل سامانه نیما تامین شده است.
طبق آمارهای ارایه شده از سوی سه مرجع یعنی گمرک، سازمان توسعه تجارت و همچنین بانک مرکزی در شرایطی وزارت صمت برای خودروسازان خصوصی، سال گذشته ارزپاشی کرده که نیمه دولتی ها و وارداتی ها از این قافله عقب ماندند.
وزارت صمت برای حل مشکلات تیراژ و بازار خودرو، تنها بر ارزپاشی در شرکت های خودروسازی تمرکز کرده بدون اینکه چالش ها و مسایل ریشه ای این صنعت را حل کند.
هرچند خودروسازان نیمه دولتی که مجبور به اعمال قیمت های دستوری از سوی دولت بودند، با دریافت ارز نیمایی هم با ضرر و زیان مواجه شدند با این حال به نظر می رسد که مونتاژی ها چندان از مسیر ارزپاشی سیاستگذار، ضرر نکردند.
تامین ارز برای خودروسازی بطور حتم برای حل مشکلات این صنعت پیگیری شده این در شرایطی است که ارزپاشی تاکنون نتوانسته مسیری برای رفع چالش ها پیش پای خودرو قرار دهد.
با این حال هر زمانی که موضوع واردات خودروهای نو و کارکرده مطرح شده، سیاستگذار یا برخی مسوولان دولتی، نبود ارز را دلیل واردات قطره چکانی و یا عدم ورود کارکرده ها خوانده اند.
پاسخ ها