یکی از فرایندهای لازم در سئو سایت که به رشد ورودیهای شما کمک میکند، لینک سازی داخلی اصولی است.
با گذشت زمان و با خواندن مقالات مختلف حوزه سئو متوجه شدم اگر مقالات جدیدم را با لینکهای داخلی به مقالات قدیمی وصل کنم، خوانندگان وبلاگ مطالب بیشتری برای مطالعه خواهند داشت و میزان بانس ریت وبسایت نیز به مرور کاهش مییابد.
به این ترتیب هر بار که مطلب جدیدی مینوشتم، قسمتی از متن آن را به یکی از محتواهای قدیمی لینک میکردم.
حدس بزنید چه اتفاقی افتاد؟ پس از مدتی متوجه شدم آمار بازدید وبسایت به طرز چشمگیری افزایش یافته و میزان نرخ پرش وب سایت (توضیح کامل در وبلاگ نوین) بسیار کم شده است. کاربران با کلیک کردن بر روی لینکها به محتوای قدیمی منتقل میشدند و مطلب جدیدی را مطالعه میکردند. همین امر باعث شد که مدت زمان ماندن کاربر در وبسایت افزایش یابد.
در این مقاله مسئله لینکسازی در داخل سایت که از تکنیکهای سئوی داخلی است را توضیح میدهیم.
منبع: Novin.com/blog
لینک داخلی، لینکی است که یکی از صفحات وب سایتتان را به صفحهای دیگر از وب سایتتان متصل میکند.
هم کاربران و هم موتورهای جستجو از لینکها برای پیدا کردن محتوای وبسایت شما استفاده میکنند. اگر لینکی به محتوای جدید وجود نداشته باشد، موتورهای جستجو آن صفحه را نمیبینند.
البته فقط لینکهای داخل محتوا لینک داخلی حساب نمیشوند. چندین نوع لینک داخلی وجود دارد.
هر چه یک صفحه لینکهای بیشتری دریافت کند، برای موتورهای جستجو اهمیت بیشتری پیدا میکند. بنابراین، لینکهای داخلی برای سئوی شما بسیار مهم هستند. برای مطالعه کامل در مورد این موضع، پیشنهاد میکنم مقاله راهنمای کامل لینک سازی داخلی سایت Novin.com را طالعه کنید.
انواع لینک داخلی
لینکهای ساختاری یا هدایتگر (structural link): این لینکها در منوها و دستهبندیهای شما وجود دارد و ساختار اصلی سایت شما را تشکیل میدهند. لینکهای ساختاری معمولاً در منوی بالا یا نوار کناری قرار دارند و دستههای محصول، خدمات یا موضوعات محتوای اصلی را نشان میدهند.
این لینکها هم به کاربر کمک میکنند که هر چیزی که میخواهد را راحت پیدا کند و هم اعتبار را بین صفحات پخش میکنند (توضیح در بخش بعد).
لینک پاورقی (Footer Link): لینکهای پاورقی هم نوعی لینک هدایتگر هستند که در پایین سایتتان نشان داده میشوند و هر صفحهای از ساتتان را باز کنید، به صورت ثابت وجود دارند. این لینکها صفحاتی از سایت هستند که ممکن است کاربر بخواهد از آنها بازدید کند. مثلاً صفحات تماس با ما، درباره ما، سؤالات متداول و سایر صفحههای مرجع!
لینکهای متنی (Contextual Links): این لینکها معمولاً در محتوای صفحه قرار میگیرند و به جای هدایت کاربران به صفحات بزرگتر، آنها را به محتواهای مرتبط هدایت میکنند. پستهای وبلاگ اغلب دارای لینکهای متنی هستند تا خوانندگان را به محتوای مرتبط راهنمایی کنند و به Google کمک کنند تا بفهمد صفحات سایت شما چه ارتباطی با هم دارند.
قبل از اینکه به اهمیت لینکسازی داخلی برای سئو فکر کنید، باید بدانید که لینکسازی داخلی اول از همه برای ایجاد تجربه خوب برای کاربر است.
وقتی کاربر وارد یک محتوا میشود باید بتواند مطالب مرتبط را پیدا کند، اگر چیزی نیاز به توضیح بیشتر دارد باید لینک داده شود تا کاربر اطلاعات بیشتری کسب کند. در واقع یک مسیر برای کاربر ایجاد میکند تا بتواند به چیزهایی که میخواهد دست پیدا کند.
برای همین است که باید لینکها درست و اصولی و در جای مناسب قرار داده شوند، چون اگر به درد کاربر نخورند، تاثیرشان در سئو هم کم میشود که در بخش بعد توضیح خواهیم داد.
لینکسازی داخلی یکی از ارزشمندترین ابزارهای سئو است. شاید بپرسید چرا؟ جواب ساده است، چون به سئوی سایتتان کمک میکند. توجه داشته باشید لینکسازی داخلی به معنی دور زدن قوانین گوگل نیست، بلکه روش بسیار سادهای برای بهبود وضعیت سئوی سایت است.
برخی از مزایای لینکسازی داخلی عبارتند از:
1. ساخت لینک داخلی به ایندکس شدن وب سایت کمک میکند
از آنجایی که وبسایتها هر روز دارند رشد میکنند و بزرگتر میشوند، محتوای یتیم برای خیلی از آنها یک مسئله است. محتوای یتیم به صفحاتی میگویند که هیچ لینک داخلی به آنها داده نشده است. بدون لینک داخلی، موتورهای جستجو نمیتوانند آنها را پیدا و فهرست کنند.
هرچند امروز وبسایتها دارای نقشه سایت هستند که URL صفحات سایت شما را فهرست میکند، ولی باز هم ممکن است موتورهای جستجو مدت زیادی طول بکشد تا در نهایت به این صفحات برسند.
در واقع اگر وبسایت شما لینکسازی داخلی قدرتمندی داشته باشد، روباتهای گوگل محتوای جدید وبسایتتان را راحت تر پیدا میکنند و عمل خزیدن برای گوگل سریعتر خواهد بود؛ فرآیند ایندکس شدن نیز سریع تر انجام میشود.
۲.ساخت لینک داخلی، اعتبار را به صفحات داخلی منتقل میکند
با لینکسازی داخلی، گوگل علاوه بر درک رابطه بین محتواها، ارزش لینک را بین تمام لینکهای یک صفحه وب تقسیم میکند. فرض کنید صفحه A بکلینکهای معتبری از سایتهای خارجی دریافت کرده است. این یعنی که صفحه A از طریق در گوگل دارای اعتبار بیشتری است. اگر این صفحه به صفحه C لینک بدهید، اعتبار این صفحه را به C منتقل کرده اید.
زمانی که صفحه اصلی وبسایت شما یک بکلینک دریافت میکند، بخشی از اعتبار و ارزش آن لینک به صفحات داخلی وبسایتتان منتقل میشود. به این مسئله Link Juice گفته میشود.
اگر به صفحهای لینک داخلی نوفالو داده شده باشد، آن صفحه هیچ اعتباری دریافت نمیکند.
3. لینکسازی داخلی کاربران را به سمت خرید هدایت میکند
درست است که ساخت لینک داخلی در وب سایت، در سئوی سایت تاثیرگذار است ولی در نهایت هدف جذب و خرید کاربر است. لینک سازی داخلی شاید نتواند به طور مستقیم کاربران را به مشتری تبدیل کند، اما قطعاً تاثیر بسیار مثبتی در قیف بازاریابی دارد و مشتریان را به سمت مقصد نهایی هدایت میکند
مثال:
در واقع میتوانید با لینکهای مفید به کاربر اطلاعات بیشتر بدهید و او را در مسیر هدفتان هدایت کنید. در انتها میتوانید پیشنهاد خود را هم مطرح کنید و کاربر را به مشتری تبدیل کنید.
۴.با لینکسازی داخلی، زمان ماندن کاربر در سایت بیشتر میشود
وقتی کاربر لینکهای داخلی شما را باز میکند و مطالب مختلف سایت شما را میخواند، دو تا اتفاق مهم میافتد. زمان ماندگاری کاربر در سایت بیشتر و نرخ پرش کمتر میشود که هر دو از فاکتورهای موثر در رتبهبندی گوگل هستند.
۵.ترافیک سایت را به محتواهای جدید خود بیاورید
اگر در محتواهای قبلی و پر بازدید خود به محتواهای جدید لینک بدهید، میتوانید بخشی از ترافیک آن صفحه را به صفحه جدید بیاورید. با این کار میتوانید برای این صفحه جدید هم اعتبار جمع کنید.
پیش از هر اقدامی باید دو نکته را رعایت کنید:
خب، آمادهاید کار را شروع کنیم؟
بهترین نوع ساخت لینک داخلی این است که یک مقاله را به مقالهای دیگر لینک دهید. این کار باعث میشود که ساختار لینکهای داخلی وبسایت قدرتمند شود.
لینکهای شما باید مرتبط به موضوع محتوا یا مرتبط به پاراگرافی باشد که در مقاله وجود دارد. لینکهای نامرتبط، هم گوگل را سردرگم میکند و هم تجربه بدی برای کاربر میسازد.
یکی دیگر از جنبههای لینک بیلدینگ داخلی که باید در نظر گرفته شود متن لینک یا انکرتکست است. در واقع انکر تکستها با اضافه کردن کلمات کلیدی و محتوا به لینک، ارزش لینک را ارتقا میدهند. مطمئناً موتور جستجوی گوگل در زمان ایندکس کردن، انکر تکستها را نیز لحاظ میکنند (در هر صورت انکرتکست نیز بخشی از ساختار یک لینک است).
سعی کنید از عبارات و کلماتی به عنوان انکرتکست استفاده کنید که صفحه مقصد را توصیف میکنند.
زمانی که پست جدیدی در وبلاگتان منتشر میکنید، محتوای آن باید حداقل به چهار یا پنج پست قدیمی وبلاگ لینک شده باشد. شاید بپرسید دلیل این کار چیست؟
گوگل وبسایتها را بر اساس بروزرسانی محتوای جدیدشان رتبهبندی میکند.
سایروس شِپِرد، یکی از متخصصان سئوی MOZ عقیده دارد:
لینکهایی که در محتوای تازه قرار دارند، ارزش بسیاری به صفحات وبسایت میدهند
اگر بتوانید در مقالات جدید به پستهای قدیمیتان لینک دهید، شانس رتبه گرفتن وب سایت شما در نتایج جستجو افزایش چشمگیری خواهد داشت.
وقتی محتوای جدیدی تولید میکنید، محتواهای قدیمی مرتبط را پیدا کنید و به صفحه جدید لینک بزنید. (اگر برای کاربر مفید است لینک بدهید و بزور لینکسازی نکنید)
بهروزرسانی محتوای قدیمی سایت یکی از روشهای موثر سئو برای افزایش ترافیک سایت است.
همانطور که گفتیم لینکسازی داخلی اول از همه برای کاربر انجام میشود. پس کلاً جایگاههای مشخص را فراموش کنید و فقط کاربر را درنظر بگیرید. با این استدلال، در هر قسمتی از محتوا که فکر میکنید برای توضیح بهتر موضوع باید مقاله دیگری به کاربر معرفی کنید، لینک بسازید.
اگر دقت کنید در همین مقاله هرجا نیاز به توضیح مفهوم دیگری از سئو بوده، یک لینک داخلی به مقاله مرتبط داده شده است.
در صفحات خود بیش از حد لینک نسازید؛ این کار نه تنها هیچ کمکی به کاربر نمیکند بلکه تجربه کاربری را هم خراب میکند. اگر جایی با یک توضیح کوچک نیاز کاربر برطرف میشود، لینک ندهید و با توضیح کوتاه جواب کاربر را بدهید. سعی کنید انکرتکست تکراری نداشته باشید و به صفحات تکراری هم لینک ندهید.
این نکته کاملاً ساده است. به لینکهای داخلی سایت تگ nofollow اضافه نکنید. در صورتی که لینک داخلی سایتتان nofollow باشد، تغییر چندانی در نتایج جستجوی گوگل مشاهده نخواهید کرد. البته که همچنان ترافیک سایت به سمت صفحه لینک شده هدایت میشود و زمان ماندن کاربر در سایت افزایش پیدا میکند ولی دیگر از انتقال ارزش و اعتبار صفحات به لینک جدید خبری نیست
آیا در وبسایتتان صفحهای دارید که کاربران با دیدنش با شما تماس میگیرند؟ اگر پاسختان مثبت است، حتماً به این صفحه لینک داخلی بدهید. در وبسایت نوین، مقالات خوب متعددی وجود دارند که نرخ تبدیل ما را افزایش دادهاند و ما در جایگاههای مناسب به آن لینک دادهایم.
این نقطه، دقیقاً همان جایی است که ساخت لینک داخلی ارزشی فراتر از سئو دارد. چنین لینکهای داخلی میتوانند نرخ تبدیل و میزان درآمد وبسایتتان را افزایش دهند. اگر بتوانید بازدیدکنندگان بیشتری را به صفحات محبوب وب سایت تان هدایت کنید، مطمئناً نرخ تبدیل بالاتری خواهید داشت!
گاهی اوقات روند سئو میتواند بسیار پیچیده شود. حتی ممکن است مجبور شوید چند روز را به تحقیق و بررسی گزارشات بگذرانید تا بتوانید به نتیجه دلخواهتان برسید.
با این حال، ساخت لینک داخلی در سایت از آن دست تکنیکهایی است که علاوه بر آسانی، بسیار تاثیرگذار است. اگر باور دارید ساخت لینک داخلی نمیتواند به وضعیت رتبه سایتتان کمک کند، پیشنهاد میکنم با استفاده از نکات موجود در این راهنما برای مدت کوتاهی به صورت آزمایشی لینکسازی داخلی انجام دهید. مطمئن باشید تاثیر مثبت ساخت لینک را بر روی ترافیک و رتبه سایت مشاهده خواهید کرد.
پاسخ ها