السا شریفی نیا

السا شریفی نیا

جهانگرد، بلاگر، علاقمند به سینما، دانشجوی کارگردانی
توسط ۲ نفر دنبال می شود

8 مشکل بزرگ استقلال برای شروع لیگ 23

اگر به بعضی دوستان برنمی‌خورد، استقلال در فاصله ۶ روز تا شروع لیگ هنوز در بعضی پست‌ها با کمبود بازیکن مواجه است.

روزنامه فرهیختگان: «اگر به بعضی دوستان برنمی‌خورد، استقلال در فاصله ۶ روز تا شروع لیگ هنوز در بعضی پست‌ها با کمبود بازیکن مواجه است. ما مجبوریم بازیکنان را در پست‌های مختلف جابه‌جا کنیم. ما نتوانستیم چند بازیکن داخلی مورد نظرمان را جذب کنیم و مجبوریم فقط دنبال بازیکن خارجی باشیم.»

این بخشی از مهم‌ترین و تازه‌ترین صحبت‌های جواد نکونام سرمربی استقلال است که روز گذشته در رسانه‌های مختلف ورزشی منتشر شد و بازتاب زیادی نیز پیدا کرد. نکونام به‌طور واضح از مشکلات تیمش در فاصله ۲ روز مانده تا نخستین دیدار تیمش در فصل جدید رقابت‌ها سخن گفته و برخی واقعیات را مطرح کرده است. این سرمربی با شفافیت از مدیریت تیم نام برده و به وی گوشزد کرده است: «مجموعه تیم و مدیریت در یک کشتى هستیم و هستند کسانى در باشگاه که در فکر غرق کردن کشتى هستند. اگر این کشتى غرق شود، همه با هم غرق خواهیم شد.» این در حالی است که نکونام به چند مشکل و معضل که در این مدت او و تیمش را آزار داده‌اند اشاره کرده اما برخی مشکلات دیگر هم هستند که در آستانه نخستین دیدار استقلال در فصل جدید لیگ برتر راهی به آخرین اظهارات سرمربی آبی‌ها پیدا نکرده تا این‌طور به نظر برسد که وی و تیمش در خفا مشغول مبارزه با آنها هستند. حال اینکه در این مدت چه مصیبت‌هایی بر سر استقلالی‌ها آمده و چه مشکلاتی تا دیدار با نفت آبادان که پنجشنبه‌شب برگزار می‌شود باقی مانده، بخشی از آنها را در ادامه مرور می‌کنیم.

تکمیل نبودن تیم

روزی که نکونام به‌عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد «فرهیختگان» برای اولین بار از لیست ورودی وی خبر داد و از حضور اسامی مانند روبرتو تورس، عارف آقاسی، یاسین سلمانی، امیرحسین حسین‌زاده، رضا اسدی و مسعود ریگی در لیست وی گفتیم اما عجیب اینکه هیچ‌کدام از این بازیکنان به همراه سعید عزت‌اللهی و سامان فلاح جذب تیم نشدند و به جای آنها بازیکنی مثل منتظر محمد عراقی بعد از توافق با خطیر آبی پوش شد.

نکونام در آخرین مصاحبه خود در این خصوص به صراحت گفته است: «بله همه این بازیکنان در لیست ما بودند ولی تا بجنبیم به تیم‌های دیگری رفتند یا رقم رضایتنامه‌شان بالا بود و ما پول نداشتیم. در فصل نقل و انتقالات تابستانی، یک لحظه حواس‌تان‌ پرت شود بازیکنان می‌روند و روی زمین نمی‌مانند.» این در حالی است که بعد از جدایی بازیکنانی مانند قایدی، محبی، غلامی و سیلوا هرگز بازیکنانی در حد و اندازه‌های آنها جذب نشده و به قول نکونام «تا اینجا ما حداقل به 8-7 بازیکن در حد نام استقلال نیاز داریم.» بازیکنانی که تقریبا هیچ کدام از آنها از لیست اول سرمربی استقلال جذب تیم نشده و تنها چند نفری از لیست دوم وی آبی‌پوش شدند. از سوی دیگر خبری هم از جذب بازیکنان خارجی نیست و در این خصوص نیز همه‌چیز متوقف شده است. بنابراین فعلا اولین مشکل و معضل پیش روی استقلال تا اولین بازی این تیم به این موضوع مربوط می‌شود که تیم نکونام در آستانه آغاز رقابت‌ها کامل نیست و شاید هم بالانس نیست!

نداشتن قرارداد

چند بازیکن سرشناس استقلال در آستانه دیدار با نفت آبادان هنوز با این تیم قرارداد ندارند اما مصیبت بزرگ آنجایی است که سرمربی و دستیار او نیز همچنان قرارداد رسمی خود را با استقلال امضا نکرده‌اند.

البته در مقررات درخصوص سرمربیان سختگیری آنچنانی وجود ندارد و تحت شرایطی نکونام می‌تواند پنجشنبه‌شب تیمش را در آبادان از کنار زمین همراهی کند اما برای سهرابیان، جلالی و مهری که هنوز به صورت رسمی قرارداد خود را به امضا نرسانده‌اند داستان متفاوت است و اگر روایت درستی از این ماجرا و البته قوانین مرتبط طی این روزها شده باشد مطمئنا کار بیخ پیدا کرده و استقلال باید در غیاب این 3 بازیکن فصل را آغاز کند.

بازیکنان طلبکار

نکونام در مصاحبه عصر روز گذشته خود در بخش مهم دیگری اذعان می‌کند که بازیکنان استقلال سال گذشته ناملایمتی زیادی در حق‌شان شد و 8 ماه حقوق نگرفتند. بر همین اساس استقلالی‌ها هنوز بخش قابل توجهی از قراردادهای فصل گذشته خود را دریافت نکرده‌اند و اگرچه مدیریت به تازگی تزریقی را به آنها داشته اما میانگین بین 20 تا 30 درصد از قرارداد بازیکنان این تیم از فصل قبل باقی مانده و این مشکل نیز از لحاظ روحی و روانی اردوی آبی‌پوشان را تحت‌تاثیر قرار داده است.

مصدومیت ستاره تیم

با جدایی قایدی و محبی، شاید به جرات بتوان گفت تنها بازیکنی که در حد و اندازه آنها جذب استقلال شد مهرداد محمدی باشد که البته او هم در تمرینات روزهای اخیر به صورت صددرصدی و با آمادگی کامل تیمش را در پیش‌فصل همراهی نکرده است!

محمدی البته طی روزهای اخیر با آمادگی نسبتا مطلوبی استقلال را در تمرینات همراهی کرده و عجیب اینکه خودش نیز اصرار دارد تحت هر شرایطی در دیدار اول آبی‌ها در فصل جدید به میدان برود اما پزشکان استقلال همچنان برخلاف نظر وی رفتار کرده و این احتمال وجود دارد که این بازیکن به‌خاطر مصدومیت از ناحیه کشاله دیدار با نفت آبادان را از دست بدهد. البته در صورت مجوز پزشکان نیز از آنجایی که این بازیکن طی روزهای اخیر با تیم به صورت کامل تمرین نکرده و از هماهنگی لازم به دور است چه بسا همین امر مانع اصلی نکونام برای بازی دادن به ستاره تیم خود باشد.

ناهماهنگی

اگرچه استقلالی‌ها در دوران پیش‌فصل چند دیدار تدارکاتی را برگزار کرده تا نکات فنی کادرفنی جدید این تیم در زمین مسابقه توسط آبی‌پوشان در نیم‌فصل مرور شود اما تغییرات گریز‌ناپذیر در ترکیب استقلال برای فصل جدید مانند هر تیم دیگری و همچنین اعتصاب بدموقع در مهم‌ترین روزهای تمرینات پیش‌فصل که طبق برنامه‌ریزی قرار بود در آن روزها تمرینات تاکتیکی به صورت مستمر و مرتب آغاز و پیگیری شود، باعث شده است تا کادرفنی استقلال با نوعی ناهماهنگی تاکتیکی در روزهای منتهی به فصل جدید در زمین مواجه باشد.

نداشتن بدنساز و فشار بدنسازی

تمرینات پرفشار بدنسازی در پیش‌فصل‌ها معمولا باعث می‌شود تا چند هفته ابتدایی رقابت‌های لیگ تحت تاثیر این موضوع دنبال شده و این اتفاق فقط مختص استقلالی‌ها نیست. البته تفاوت آبی‌ها آنجایی بود که برخلاف سایر تیم‌های لیگ برتری در مهم‌ترین روزهایی که تیم‌ها بار یک فصل خود را می‌بندند بدون بدنساز تخصصی کار خود را پیش برده و تنها با کمک برنامه‌هایی که توسط مربی خارجی از راه دور به نکونام ارائه می‌شد، بازیکنان استقلال کارهای بدنی را پیش برده و همین موضوع هم می‌تواند یکی دیگر از معضلاتی باشد که در آستانه فصل جدید می‌تواند گریبان استقلالی‌ها را بگیرد.

گرمای کشنده آبادان

بدون شک مهم‌ترین مانع موفقیت استقلال در آبادان به گرما و شرجی بودن هوای این شهر مربوط می‌شود. جایی که در روز حرارت گرما تا حدود 50 درجه رسیده و باعث خواهد شد تا کار تیم‌هایی که به این شرایط آب و هوایی عادت ندارند سخت شود. شاید بدشانسی مطلق استقلال جایی بود که طبق قرعه‌کشی، حریف اول این تیم نفت آبادان، آن هم در چله تابستان تعیین شد و حالا نکونام در این شرایط آب و هوایی سخت‌ترین کار ممکن را در پیش دارد.

نداشتن اسپانسر (بی‌پولی)

درباره بی‌پولی استقلالی‌ها و تبعاتی که این موضوع طی سالیان اخیر در این باشگاه ایجاد کرده به اندازه یک کتاب می‌توان مطلب نوشت. از مدیران نالایقی که اشتباهی مدیرعامل استقلال شدند تا بدهی‌های انباشته قبلی و عوامل دیگر هرکدام به خودی خود ضربه جبران‌ناپذیری را به پیکره باشگاه زده و سال به سال بنیه استقلال را از لحاظ اقتصادی ضعیف و ضعیف‌تر کردند.

با این حال طی روزهای گذشته و با انتخاب علی خطیر به‌عنوان مدیرعامل باشگاه استقلال، برخی اخبار حکایت از آن داشت که مذاکرات لازم با چند اسپانسر به صورت موازی در جریان است اما واقعیت این است که به نظر می‌رسد این اخبار به فضاسازی‌های ممکن به‌منظور سفید کردن وضعیت مدیریت، همزمان با روزهای ابتدای کار وی مرتبط بوده و در حقیقت همچنان خبری از اسپانسر نیست. این اتفاق و بی‌پولی استقلالی‌ها باعث شده تا نه‌تنها پیش‌پرداختی از فصل جدید به بازیکنان نرسد بلکه حتی مطالبات بازیکنان از فصل گذشته نیز تسویه نشده باشد. از سوی دیگر به همین بهانه بسیاری از بازیکنان جدید جذب استقلال نشده و این امر باعث شده تا خبری هم از عقد قرارداد با خارجی‌های مدنظر نکونام نباشد.

در هر صورت بی‌پولی‌ها و مشکلات اقتصادی استقلال مخارج روزانه این تیم را هم تحت‌الشعاع قرار داده و همچنان مشخص نیست این معضل چه زمانی و با قرارداد با کدام اسپانسر حل‌وفصل خواهد شد.

السا شریفی نیا
السا شریفی نیا جهانگرد، بلاگر، علاقمند به سینما، دانشجوی کارگردانی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋