
طراحی بستهبندی خلاقانه تنها زمانی ارزشمند است که پیام محصول را به درستی منتقل کند، تجربهای تاثیرگذار بسازد و مخاطب را به خرید دوباره ترغیب کند. رسیدن به چنین سطحی نیاز به تحلیل بازار، تحقیق از رقبا، تصمیمگیری و اجرای توسط طراح حرفهای دارد. همکاری با یک طراح حرفهای در این مسیر میتواند نتیجهای اثربخشتر داشته باشد، ارزش و هویت محصول را به درستی انتقال دهد.
در هنگام راه رفتن میان قفسههای فروشگاه و در بین آن همه محصول رنگارنگ تنها یکسری از محصولات در ذهن ما ماندگار میشوند. طراحی بسته بندی خلاقانه یک محصول مهمترین دلیل ماندگاری آن در ذهن مخاطب است. بستهبندی میتواند از محصول محافظت کند، پیام برند را منتقل کند و اطلاعات محصول را در اختیار مشتری بگذارد؛ در کنار همه اینها اگر خلاقانه و کاربردی هم باشد در ذهن مشتری ثبت میشود. در این مقاله به شما میآموزیم چگونه یک بستهبندی خلاق و ماندگار داشته باشید. با ما همراه باشید.
بستهبندی اولین نقطهای است که مشتری با برند و محصول برخورد میکند. به خاطر بستهبندی مشتری کیفیت محصول را حدس میزند، اطلاعات آن را میخواند و درباره خریدن یا نخریدن آن تصمیم میگیرد. به همین دلیل است که نمیتوان به سادگی از طراحی بستهبندی خلاقانه گذر کرد. اگر برند تنها کیفیت محصول را در نظر بگیرد و زمان، هزینه و خلاقیت کافی برای بستهبندی خرج نکند، دیده نشدن محصول در بازار رقابتی امری طبیعی است.
تجربه برند هم مهمتر از آن چیزی است که فکر میکنید. شاید تصور شما این باشد که بستهبندی تنها ظاهری برای حفاظت از محصول است. پس از باز کردن مشتری آن را دور میاندازد. با این حال باید بدانید که از لحظهای که مشتری محصول شما را میخرد تجربه برند آغاز میشود.
اگر طراحی بستهبندی خلاقانهتان در کنار جذابیت بصری، کاربردی هم باشد، مشتری تا پایان استفاده از کالا آن را نگه میدارد. این کاربردی بودن دلیلی است که مشتری برای دومین بار و حتی بیشتر هم به سراغ خرید کالای شما میآید. به همین دلیل طراحی باید به گونهای باشد که مشتری در تمام زمان استفاده از محصول احساس کند بستهبندی شما فراتر از انتظارش عمل میکند. به همین دلیل هم نشانهای تجاری که به دنبال تمایز هستند، به طراحی بستهبندی به عنوان یک سرمایهگذاری نگاه میکنند.

پیش از آنکه طراحی بستهبندی خلاقانه را آغاز کنید باید اطلاعات کاملی از محصول و مشتری که محصولتان را میخرد به دست آورید. بستهبندی ارزش محصول را نشان میدهد. به همین دلیل است که هماهنگی بستهبندی با محصول از اهمیت بالایی برخوردار است. اکنون میتوانید دلیل اینکه چرا کالاهای لوکس از رنگهای طلایی و مانند آن را در طراحی بستهبندی خود استفاده میکنند را متوجه شوید. این رنگ حسی از ارزشمند بودن محصول را منتقل میکند. محصولات بهداشتی مانند صابون یا شویندهها نیز از رنگهایی مانند سفید یا آبی خاص استفاده میکنند که حسی از لطافت و تمیزی را منتقل میکنند.
شناخت مخاطب هدف یا همان بازاری محصول هم در نتیجه طراحی بستهبندی خلاقانه اثر میگذارد. طراحی زمانی ماندگار شده و در ذهن مشتری ثبت میشود که تمام نیازهای مشتری را پوشش داده و با خواستهها و زبان ذهنی او هماهنگ باشد. اگر بستهبندی نتواند احساسی که باید را در مشتری به وجود آرد، هیچگاه آن را برای بار اول نمیخرد. در اینجا است که کالاهایی با بستهبندیهای نامناسب به تدریج از بازار حذف میشوند.
به همین دلیل به عنوان طراح یا صاحب کسبوکار باید بدانید مشتریتان چه ارزشی را دنبال میکند؟ برای او کارایی اهمیت بیشتری دارد یا زیبایی و اصالت؟ برخی مواقع هم کمهزینه بودن اهمیت بیشتری دارد. با توجه به شناختی که از مشتری دارید، ارزش او را در طراحی بستهبندی خلاقانه منعکس کنید. مشتری زمانی که تصویر ارزش مدنظر خود را در محصول ببیند، آن را میخرد و حتی بستهبندی شما در ذهن او ماندگار میشود.
یک بستهبندی موفق و اثرگذار بخشهای مختلفی دارد:
اولین بخشی که در فرایند طراحی بستهبندی خلاقانه و خلق هویت فیزیکی آن باید توجه کنید فرم بستهبندی است. فرم بستهبندی علاوه بر جذابیتهای ظاهری و توجه به رنگ باید کاربردی هم باشد. بستهبندی کاربردی به این معنا است که نیازهای مشتری را در هنگام استفاده از محصول پاسخ دهد؛ در واقع مشتری با استفاده از آن راحت باشد. در کار این به محصول هم آسیبی نرساند. گاهی تنها یک تغییر کوچک در نوع باز شدن بستهبندی، قفل شدن آن یا نحوه قرار گرفتن محصول در داخل بستهبندی تفاوت چشمگیری را به وجود میآورد.
رنگ از تعیینکنندهترین عناصر در طراحی بستهبندی ماندگار است. رنگ به تنهایی میتواند احساسی خاص را در ذهن مشتری ایجاد کند، پیام محصول و برند را منتقل کند و محصول را در ذهن مشتری ثبت کند. برندها برای هویت سازمانی خود، رنگ مشخصی دارند. از همان رنگ باید در طراحی بستهبندی کالای خود استفاده کنند. این رنگ را بر اساس پیام برند، تحلیل بازار، رقبا، دسته محصول و ویژگیهای روانشناختی انتخاب کردهاند.
با استفاده از تایپوگرافی میتوان نام محصول و برند را بر روی بستهبندی درج کنید. انتخاب تایپوگرافی خاص برای محصول خوانایی اطلاعات، شخصیت بصری برند و حس اعتماد را تقویت میکند. فونت، اندازه متن، فاصله خطوط و سبک نوشتار هم باید هماهنگ، کاربردی و متناسب با محصول باشد تا طراحی بستهبندی خلاقانه شکل گیرد.
تصویرسازی و اطلاعات در بستهبندی باید دقیق، روشن و بدون پیچیدگی باشد. هدف این است که مخاطب بتواند بدون تلاش اضافی محصول را بشناسد، ویژگیهای آن را درک کند و تنها در چند ثانیه برای خرید یا نخریدن آن تصمیم بگیرد.

برای اینکه طراحی بستهبندی خلاقانه را داشته باشید و در میان رقبا متمایز به نظر برسید، تنها رعیت اصول طراحی کافی نیست؛ باید جسارت، نوآوری و تفکر خلاق خود را به حرکت دراورید. اگر صاحب کسبوکار هستید هم باید از ایدههای غیرمنتظره استقبال کنید. این امر به این معنا است که تا جایی که بازار به شما اجازه میدهد از چارچوبهای پیشین خود فاصله بگیرید. تمایز محصولتان را میتوانید در فرم، عملکرد، انتقال پیام و حتی نحوه باز شدن بستهبندی نشان دهید.
در هنگام طراحی بستهبندی خلاقانه باید به این نکته توجه کنید که بستهبندی باید مفهومی فراتر از حفاظی برای محصول داشته باشد و ارتباطی احساسی را با مشتری برقرار کند. از موثرترین راههای که میتوانید تمایز ایجاد کنید، طراحی تجربهمحور است. بستهبندی باید تجربهای را به ذهن مخاطب محصول منتقل کند. حس کنجکاوی، شگفتی، بازی یا حتی لمس مادهای متفاوت میتواند به مخاطب القا کند که با محصولی متفاوت روبهرو است.
استفاده از مواد اولیه میتواند کیفیت نهایی بستهبندی و تجربه مصرفکننده را تعیین کند. موادی که در طراحی بستهبندی خلاقانه از آنها استفاده میشود، شامل مقوا، کاغذ، پلاستیک، لیبلها، مواد بازیافتی، فلز و حتی الیاف طبیعی هستند. نوع مواد برای بستهبندی باید بر اساس سطح حفاظت از مواد موردنیاز، ارزش محصول، هزینه تولید و اهداف برند باشد. بستهبندی محصولات خوراکی، آرایشی، الکترونیکی یا پوشاک هرکدام به ویژگیهای متفاوتی از نظر استحکام، بهداشت، وزن و دوام نیاز دارند.
انتخاب تکنیکهای خاص چاپ برای بستهبندی هم اهمیت بالایی دارد. چاپ فلکسو، افست، دیجیتال، هاتاستمپینگ، امباس و لمینیشن هر کدام ویژگیها، کیفیت و هزینه متفاوتی دارند. برخی از این روشها برای جزئیات ظریف و کیفیت بالایی مناسب هستند و برخی دیگر برای تیراژهای بالا مقرون به صرفهاند. استفاده از جزئیات چاپی مانند UV موضعی، طلاکوب یا برجستهسازی میتواند به شکل موثری حس ارزش و کیفیت محصول را تقویت کند و بستهبندی را از یک سطح معمولی به سطحی حرفهای ارتقا دهد.
در فرایند طراحی بستهبندی خلاقانه، برخی اشتباهات اثربخشی بستهبندی را کاهش میدهند. برخی از پرتکرارترین این اشتباهات عبارتاند از:
استفاده بیش از حد از المانها و شلوغکاری بصری
عدم توجه به تجربه باز شدن بسته
طراحی زیبا اما غیرکاربردی برای مشتری
انتخاب رنگ یا فونت نامناسب برای مخاطب هدف
ناهماهنگی بین طراحی بستهبندی و هویت واقعی برند
استفاده از مواد بیکیفیت یا غیرقابلاعتماد
کماهمیت شمردن خوانایی و وضوح اطلاعات محصول
برچسب ها : بسته بندی,طراحی بسته بندی
پاسخ ها