تصور کنید که در چنین موقعیتی قرار گرفتهاید: مدتها رزومه خود را به شرکتهای مختلف فرستادهاید و در نهایت یکی از آنها شما را برای مصاحبه دعوت کرده است. شما نیز برای روزهای متمادی خودتان را برای این رویداد مهم حاضر کردهاید. روز موعود فرامیرسد و به خیال خودتان، مصاحبه موفقی را پشت سر میگذارید. مدت زیادی منتظر میمانید، اما در نهایت خبری از تماس آن شرکت نمیشود. شما نیز در کمال شوربختی، از استخدام محروم ماندهاید.
رزومه بهخودیخود بسیار اهمیت دارد و میتواند مسیر کاریابی را تا حد زیادی هموار کند. حضور مؤثر در مصاحبه کاری هم اگر مهمتر از کیفیت رزومه شما نباشد، کمتر از آن هم نیست. برخی از رفتارهایی که شما در طول مصاحبه کاری از خود نشان میدهید، میتواند برای کارفرما هشدارآمیز باشد و او را نگران کند. این رفتارها، کارفرما را به شک میاندازد که آیا شما واقعاً برای آن شغل مناسب هستید یا نه؟ درست به همین دلیل، مهم است که از قبل با این رفتارها آشنا باشیم.
بنا به نظر بیشتر از ۶۳درصد از کارفرماها، عدم صداقت و روراست نبودن متقاضی، مهمترین رفتار هشدارآمیز است. این موضوع میتواند به اشکال مختلفی از جانب کارجویان نمود پیدا کند؛ برای نمونه فرد ممکن است درباره عنوان شغلی قبلی خود دروغ بگوید. گاهی نیز ممکن است این طور ادعا کند که مدیریت یک تیم را بر عهده داشته است. حتی گاهی اوقات ممکن است درباره مهارتها و تصویری که از خودش به کارفرما ارائه داده است نیز، صداقت نداشته باشد.
بسیاری از افراد، شخصیت متفاوتی را از خود در دنیای مجازی و واقعی به نمایش میگذارند. در دنیای مجازی، ما کنترل بیشتری روی شخصیت خود داریم. درست به همین دلیل، متخصصان توصیه میکنند که بهتر است این شخصیت، تفاوت فاحشی با شخصیت ما در دنیای واقعی نداشته باشد. هراندازه که شکاف بین این دو شخصیت بیشتر باشد، کارفرما نیز بیشتر ممکن است تحتتأثیر این تفکر قرار بگیرد که ما بهاندازه کافی درباره خود با او صادق نبودهایم.
بهدنبال فراگیری شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر، بسیاری از شرکتها به ارزیابی و بررسی حسابهای اجتماعی متقاضیان روی آوردهاند. مطابق با آماری که در سال 2023 منتشر شده است، بیشتر از 70 درصد شرکتهای آمریکایی علاوه بر بررسی رزومه متقاضیان، حسابهای آنان را در شبکههای اجتماعی نیز بررسی میکنند. بنابراین بسیار اهمیت دارد که چه تصویری را از خود در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارید. مهمتر از آن، هماهنگی بین شخصیت مجازی و واقعی شما است.
اگر چهرهای که از خود در شبکههای اجتماعی نشان دادهاید با چیزی که مصاحبهکنندهها از شما دیدهاند تطابق نداشته باشد، شما شانس خود را تا حد زیادی برای استخدام از دست خواهید داد. راهکارهایی که در ادامه برای شما مطرح خواهیم کرد، میتواند برچسب عدم صداقت را از شما دور کرده و مسیر را برایتان آسان کند:
آمار دیگری نیز وجود دارد که نشان میدهد به باور کارفرماها، در بیشتر از ۵۳ درصد از متقاضیان، رفتار یا حرکات به دور از ادب به چشم میخورد. در همان ثانیه اول از شروع مصاحبه، کارفرما روی بیان، لحن، حرفها و حرکات شما نظارت دارد. کارفرما از نوع نشستن و از سادهترین کلماتی که از دهان شما خارج میشود میتواند قضاوت کند که آیا شما بهاندازه کافی حرفهای و مبادی ادب هستید یا خیر.
تحقیقات زیادی در این زمینه انجامگرفته است که نشان میدهد بیشتر از ۴۶ درصد متقاضیان در بازهای ۱۸ ماهه از کار خود بیکار میشوند. مهمترین دلیل این موضوع نیز آن است که فارغ از مهارتهای تخصصی، از نظر مهارتهای ارتباطی، اجتماعی و معاشرتی، عملکرد ضعیفی از خود نشان دادهاند. این موضوع، نشان میدهد همانقدر که مهارتهای تخصصی متقاضی برای کارفرما مهم است، به همان اندازه نیز مهارتهای نرم او، نظیر مهارتهای بینفردی و هوش اجتماعی اهمیت دارد. از جمله مهمترین رفتارهای بهدوراز ادب و غیرحرفهای میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
برای اینکه بتوانید این برچسب را از خود دور کنید و تا بیشترین میزان ممکن حرفهای به نظر برسید، میتوانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:
اینکه از همکارها یا کارفرماهای قبلیتان راضی نبوده باشید، بسیار طبیعی است. بهخصوص اگر کاری را میکردید که دوست نداشتید، این عدم رضایت خیلی بیشتر هم به چشم میآید. فارغ از تمام اینها، باید بدانید که گله و شکایت و انتقاد از کار قبلی در زمان مصاحبه برای کار جدید، میتواند شانس استخدام شما تا مقدار زیادی کم کند. آمار نشان میدهد که چنین کاری از نظر بیشتر از 31 درصد از کارفرماها، نوعی رفتار هشدارآمیز است.
چیزی که کارفرماها دوست دارند از شما ببینند، این است که شما میتوانید شرایط سخت را به بهترین شکل مدیریت کنید. همچنین آنها دوست دارند اینطور فکر کنند که شما میتوانید نارضایتیهای خود را به شکل حرفهای پشت سر گذاشته و با دیدگاهی مثبت به مسیر خود ادامه بدهید. اگر در مصاحبه از کار قبلی خود انتقاد کنید، امکان دارد که کارفرمای جدید خیال کند که کارکردن با شما برایش دشوار است. همچنین ممکن است اینطور نشان دهید که شما نمیتوانید بهراحتی با شرایط تازه کنار بیایید.
اینکه بخواهید نارضایتی خود را از کار قبلی اعلام کنید، کاملاً قابلدرک است. همچنین این موضوع نیز قابلدرک است که بخواهید با این کار، نوعی اشتراک نظر با کارفرمای جدید پیدا کنید. اما در این میان، باید حواستان باشد که بعضی از کارفرماها، دیدگاهی منفی راجع به این کار دارند و ممکن است خیال کنند که نارضایتی شما میتواند روی عملکرد و وجهه شرکتشان تأثیر منفی داشته باشد. ازآنجاییکه کارفرمای تازه هنوز به شما اعتماد ندارد، بهتر است که از بیان انتقاد درباره شغل قبلی خود پرهیز کنید.
برای اینکه به دید کارفرما یک کارمند انتقادگر و دائماً در حال شکایت به نظر نرسید، بد نیست که از راهکارهای زیر استفاده کرده و نکات مهم آن را به یاد بسپارید:
کارفرماها و مصاحبهکنندهها، زمان و انرژی بسیار زیادی را برای غربال متقاضیان اختصاص میدهند. به همین دلیل، متقابلاً انتظار دارند که شما نیز برای حضور در مصاحبه تا بیشترین میزان ممکن تلاش کرده و آمادگی کافی داشته باشید. کلید موفقیت در مصاحبه کاری، داشتن آمادگی لازم برای آن است. آمار نشان میدهد که بیشتر از 20 درصد کارفرماها عدم آمادگی را یک نشانه نگرانکننده بسیار مهم میدانند.
عدم آمادگی صرفاً به این معنی نیست که درباره پیشینه شرکت اطلاعات کافی نداشته باشید. عدمآمادگی گاهی میتواند خودش را به شکلهای دیگری مانند ترسیدن و حملات اضطراب در طول مصاحبه نشان دهد. همچنین پرحرفی و پرکردن سکوتهای ممتد با اطلاعات اضافی نیز از دیگر مصادیق نداشتن آمادگی است. مهمتر از همه، نداشتن جواب مناسب و مرتبط برای سؤالات نیز میتواند عدم آمادگی متقاضی را نشان دهد.
زمانی که بهاندازه کافی برای حضور در جلسات مصاحبه آماده باشید، بدون شک نتایج بهتری را نیز شاهد خواهید بود. آمادگی کافی به شما کمک میکند که ارتباط مؤثرتری داشته باشید و این موضوع، میتواند تفاوت بزرگی برایتان ایجاد کند. متقاضیان باید بدانند که حتی کوچکترین واکنشهای آنها نیز امتحانی برای بررسی میزان حرفهای بودن آنها است. به همین دلیل لازم است که برای حضور در مصاحبه، بهخوبی از نقشی که قرار است بپذیرید اطلاعات داشته باشید و همچنین آگاهی خود را درباره سابقه سازمان افزایش دهید. در نهایت، اگر قرار است نمونه کار ارائه دهید، بهتر است که دستپر به مصاحبه بروید.
برای اینکه بتوانید آمادگی خود را حضور در مصاحبه تا بیشترین میزان ممکن به رخ کارفرما بکشید، راهکارهای متفاوتی وجود دارد. در ادامه برخی از مهمترین نکات را برای شما جمعآوری کردهایم که به کمک آنها میتوانید آمادهتر به نظر برسید:
فرقی نمیکند که تا چه اندازه در کار خود متخصص باشید؛ فرقی هم نمیکند که چقدر رزومه پر و پیمانی داشته باشید. اگر نتوانید حضور مؤثری در مصاحبه کاری داشته باشید، آن همه توانایی و استعداد برای هیچوپوچ به هدر خواهد رفت. اینکه چطور در مصاحبه حضور پیدا میکنید، درست بهاندازه تواناییها و کیفیت رزومه شما مهم است. درست به همین دلیل است که باید از رفتارهای اشتباه در مصاحبه پرهیز کنید.
در این مطلب از چطور از 4 رفتار هشدارآمیز صحبت کردیم. این رفتارها، هرچند ممکن است خیلی مهم به نظر نرسند، اما میتوانند شانس شما را برای استخدام کاهش دهند. در نهایت بد نیست که نظر شما را نیز جویا شویم: بنا بر نظر و تجربه شما، دیگر چه رفتارهایی در مصاحبههای شغلی مذموم است؟ نظر و تجربه خود را با ما در میان بگذارید.
منبع: HBR
پاسخ ها