مجله علمی

مجله علمی

مجله اینترنتی علمی، مطالب کوتاه علمی و آموزنده

15 جمله به ظاهر معمولی که هرگز نباید در دنیای کار و تجارت از آنها استفاده کنید

۱۵ جمله به ظاهر معمولی که هرگز نباید در دنیای کار و بیزینس استفاده کنید

تا حالا به کلمات خود فکر کرده‌اید؟ به این فکر کرده آید که بهتر است از چه کلماتی استفاده کنید و چه کلماتی را نباید به کار برد؟ استفاده از کلمات و جملات درست‌، کلید اصلی موفقیت‌ در مذاکره است. هراندازه که از کلمات و واژه‌های بهتر و به‌جاتری در خلال سخنان خود استفاده کنیم، به همان اندازه نیز تأثیر کلام ما بیشتر خواهد شد. فارغ از موقعیتی که قرار است در آن صحبت کنید، فردی که توانایی کافی برای نفوذ در ذهن دیگران داشته باشد، همیشه واژه‌ها و جملاتش را بادقت انتخاب می‌کند. استفاده از کلمات و جملات درست، مسیر رسیدن به هدف را هموار می‌کند.

در این میان، برخی از جملات و کلمات وجود دارند که باید همیشه از آن‌ها پرهیز کرد. فرقی نمی‌کند که در کار خود چه مقام و موقعیتی داشته باشید، درهرصورت لازم است که از گفتن برخی از چیزها خودداری کنید و به نحوه برخورد در محیط کار دقت کنید. این جملات که با عنوان جملات ممنوعه در محیط کار شناخته می‌شوند، نه‌تنها ممکن است توانایی‌هایی شما را زیر سؤال ببرند، بلکه ممکن است چهره بی‌نقص شما را نیز خدشه دارد کنند. به همین دلیل باید به‌کلی آن‌ها را فراموش کرد.

۱. این کار من نیست!

وقتی کارفرما از شما می‌خواهد کاری را خارج از شرح وظایف معمول خود انجام دهید، همیشه به این معنا نیست که می‌خواهد از شما سوءاستفاده کند. خیلی اوقات دلیلش می‌تواند این باشد که کارفرما واقعاً به توانایی‌‌های شما باور دارد. گاهی نیز می‌تواند به این دلیل باشد که می‌خواهد سطح توانایی‌های شما را بسنجد. با گفتن جمله «این کار من نیست» یا چیزهای دیگری شبیه به این، ناخودآگاه توانایی‌های خود را زیر سؤال خواهید برد.

به‌جای اینکه همان ابتدا پیشنهاد کارفرما را رد کنید، می‌توانید از جملات دیگری استفاده کنید. اگر زمان، منابع یا مهارت کافی برای انجام آن کار خاص را ندارید، کافی است که موضوع را با کارفرما در میان بگذارید. برای مثال، می‌توانید این‌طور بگویید:‌ «من می‌توانم این کار را قبول کنم، اما برای فلان بخش، نیاز به کمک و راهنمایی دارم.» با چنین بیانی، نشان می‌دهید که برای قبول مسئولیت‌های بیشتر آمادگی دارید. اعتماد به نفس داشته باشید.

۲. این اصلاً عادلانه نیست

از دیگر جملات ممنوعه در کار که باید از گفتن آن‌ها پرهیز کنید، همین است. افرادی که زیاد از ناعادلانه بودن دنیا و مافی‌ها شکایت می‌کنند، احتمالاً در خانواده‌ای بزرگ شده‌اند که والدین نیز این جمله را مدام تکرار می‌کرده‌اند. این جمله هرچند حقیقت دارد، ولی خب چه می‌توان کرد؟ همه ما چالش‌ها و موانعی در زندگی داریم که باید با آن‌ها دست و پنجه نرم کنیم. اینکه بخواهیم مدام این جمله را در محیط کار به زبان بیاوریم، چندان هوشمندانه نیست.

عوض اینکه دهان به اعتراض باز کنید، بهتر است درباره مشکلات موجود مذاکره کنید. اطلاعات لازم را درباره آن مشکل جمع‌آوری کنید، با مدیر و سایر اعضای تیم جلسه‌ای برگزار کنید و برای حل آن، ایده‌پردازی کنید. به‌جای تمرکز بر اینکه زندگی چقدر بی‌رحم است، باید به دنبال راه‌حل باشید و ببینید که چطور این مشکل می‌تواند در کار شما تأثیر بگذارد و چطور می‌توان آن را رفع کرد.

۳. من فکر می‌کنم که…

خیلی از افراد زمانی که می‌خواهند ایده یا افکار خود را مطرح کنند، کلامشان را با همین جمله آغاز می‌کنند. باید بدانید که «من فکر می‌کنم» از دیگر جملات ممنوعه در محیط کار است و باید تا جای ممکن از آن پرهیز کنید، زیرا نمی‌تواند به‌اندازه کافی تأثیرگذار و قانع‌کننده باشد. برای اینکه بتوانید میزان نفوذ خود را در دیگران افزایش دهید و کاری کنید که آن‌ها نیز همانند شما نسبت به موضوعی علاقه‌مند شوند، باید از جملات قدرتمندتری استفاده کنید. برای مثال می‌توانید به‌جای جمله مذکور، از جملات دیگری مانند «من باور دارم که…»، «من مطمئن هستم که…» یا «من اعتقاد دارم که…» استفاده کنید.

۴. من سعی می‌کنم که…

این جمله را هم می‌توان از جمله بدترین جملات ممنوعه در محل کار دانست. زمانی که کلام خود را با جملاتی مانند «من سعی می‌کنم» یا «من تلاش می‌کنم» شروع می‌کنید، نشان می‌دهد آن‌قدر که باید به توانایی‌ها و استعدادهای خود ایمان ندارید. این دسته از جملات باری از ناامیدی و ناتوانی به همراه دارند و باعث می‌شوند که افراد نتوانند به‌اندازه کافی به شما اعتماد کنند و کار را به دستتان برسانند.

به همین دلیل، باید از جملاتی که قاطعیت بیشتری دارند استفاده کنید. برای مثال می‌توانید حرف خود را با جمله‌ای مانند «من حتماً این کار را خواهم کرد» یا «من می‌توانم این کار را انجام دهم» استفاده کنید. چنین جمله‌هایی را می‌توان گزینه‌ای خوش‌بینانه‌تر و البته واقعی‌تر دانست. زیرا بدون شک توانایی‌های شما بیشتر از چیزی است که فکر می‌کنید.

پاسخ به یک سوال مهم: چطور اعتماد به نفس خود را بالا نگه داریم؟

۵. شاید مسخره به نظر برسد، اما…

۱۵ جمله به ظاهر معمولی که هرگز نباید در دنیای کار و بیزینس استفاده کنید

این جمله نیز از دیگر عبارت‌های ممنوعه در محیط کار است. زیرا می‌تواند بار منفی به همراه داشته باشد. یادتان باشد که شما هیچ‌وقت نباید توانایی‌های خود را زیر سؤال ببرید. با استفاده از جمله‌ای مانند این، شما نه‌تنها خودتان را زیر سؤال برده‌اید، بلکه ارزش و اعتبار کار و ایده‌هایتان را نیز کاهش داده‌اید.

در عوض بهتر است جملات قاطعانه‌تری مطرح کنید که نشان‌دهنده اعتمادبه‌نفس شما هستند. باید قدرت خود را به رخ دیگران بکشید و به‌قول‌معروف سری میان سرها بلند کنید. می‌توانید از جملاتی مانند «من پیشنهادی دارم…» یا «تابه‌حال این‌طوری به موضوع نگاه کرده‌اید که…» استفاده کنید.

۶. الان وقت کافی برای این موضوع ندارم

گفتن این جمله در زمان و به شکل نامناسب می‌تواند سوءتفاهم‌های زیادی را ایجاد کند؛ درست به همین دلیل است که آن را از جملات ممنوعه در کار معرفی کرده‌ایم. اگر سرتان شلوغ است و وقت ندارید به تلفن‌ها جواب دهید، تنها کافی است که به‌سادگی آن‌ها را جواب ندهید! اما اگر گوشی را بردارید و درست جواب ندهید، فضایی منفی ایجاد می‌کنید.

اگر یکی از همکارانتان می‌خواهد با شما صحبت کند، بهتر است که با او روراست باشید. به او بگویید که در حال حاضر عجله دارید ولی بعداً حتماً با او قرار خواهید گذاشت. پیشنهاد یک قرار ملاقات برای رسیدگی به موضوع، نشان خواهد داد که چقدر برای همکار خود ارزش قائل هستید.

۷. اگر بخواهم با شما روراست باشم

این جمله نیز ممکن است اندی غلط‌انداز باشد، سوءتفاهم ایجاد کند و حتی اعتماد دیگران را نسبت به شما کاهش دهد؛ به همین دلیل آن را در زمره جملات ممنوعه در محیط کار مطرح کرده‌ایم. زمانی که صحبت خود را با این جمله آغاز کنید، طرف مقابل ممکن است فکر کند که نکند در گذشته به او دروغ گفته‌اید و با او روراست نبوده‌اید. صرف‌نظرکردن از چنین جملاتی می‌تواند ریسک کمتری را برای شما به همراه داشته باشد. عدم استفاده از جملات شک‌برانگیز می‌تواند صداقت و شفافیت شما را افزایش دهد.

۸. همیشه… یا هیچ‌وقت…

به یاد داشته باشید که هیچ‌چیز در این دنیا قطعیت ندارد! هیچ‌چیز در این دنیا ثابت نیست و هر چیزی می‌تواند ممکن باشد. درست به همین دلیل، شما نیز هیچ‌وقت نباید با قاطعیت در محیط کار بگویید که فلان کار هیچ‌وقت انجام نمی‌شود یا اینکه فلان موضوع همیشه به یک شکل رخ می‌دهد. چرخ دنیا طوری است که اگر با اطمینان از چیزی حرف بزنید، ممکن است به طور ناگهانی شاهد چیزی دقیقاً خلاف حرفتان باشید!

۹. این کار غیرممکن است

۱۵ جمله به ظاهر معمولی که هرگز نباید در دنیای کار و بیزینس استفاده کنید

در محیط کار، هیچ‌کس از افراد منفی و بدبین خوشش نمی‌آید. به همین دلیل باید همیشه از جملاتی مانند «این کار شدنی نیست» یا «این کار غیرممکن است» خودداری کنید؛ این جملات از جمله عبارت‌های ممنوعه در محیط کار هستند. وقتی کسی از شما انجام کاری را طلب کرده است، به این معناست که فکر کرده شما توانایی لازم را برای انجام آن کار دارید.

جملات منفی و بدبینانه، می‌تواند دیگران را مردد و دودل کند. توصیه می‌کنیم که یا آن کار را با اعتماد‌به‌نفس قبول کنید، یا اینکه با جملات دیگری انجامش را رد کنید. اگر درباره انجام آن کار شک دارید، می‌توانید از جمله‌ای مانند «اجازه بدهید که اول این کار را بررسی کنم و بعد به شما اطلاع بدهم» استفاده کنید.

۱۰. فقط یک شوخی بود!

از قدیم گفته‌اند که شوخی تا زمانی شوخی است که مجبور نشویم بگوییم «شوخی کردم!» به همین دلیل، همین که این جمله را به زبان می‌آورید، می‌تواند نشانه‌ای باشد برای اینکه احتمالاً خواسته یا ناخواسته، طرف مقابل را ناراحت کرده‌اید. حالا یا خودتان متوجه این موضوع شده‌اید، یا اینکه فرد مقابل موضوع را به طور مستقیم مطرح کرده است.

افرادی که از این جمله استفاده می‌کنند، معمولاً اندک بارقه‌هایی از نارسیسیسم یا خودشیفتگی در وجود خود دارند. به‌عبارت‌دیگر، این افراد، معمولاً علاقه‌ای به عذرخواهی ندارند. از نظر آن‌ها، شوخی اشکالی ندارد و دیگران هم زیادی حساسیت به خرج می‌دهند. اگر کار از کار گذشته است و از این جمله استفاده کرده‌اید، بهتر است عذرخواهی کنید و دفعه بعد هم بیشتر حواستان به رعایت حد و حدود باشد.

۱۱. فقط می‌خواستم بدانم که…

اگر می‌خواهید فردی قوی و با اعتمادبه‌نفس به نظر برسید، باید از بیان جملات زیادی پرهیز کنید. جملاتی مانند «من فقط می‌خواستم بگم که…» یا «من فقط می‌خواستم بدونم که…» یا «جسارتاً می‌توانم بپرسم که…» همگی از جملات ممنوعه در محیط کار هستند و می‌توانند شما را فردی ضعیف و بدون اراده کافی نشان دهند. به همین دلیل باید از گفتن ‌آن‌ها صرف‌نظر کنید. در عوض سعی کنید که مستقیم و آشکار سؤال خود را مطرح کنید و همه چیز را با صدای بلند و رسا بیان کنید؛ نترسید و سعی کنید که قوی باشید.

۱۲. شاید… یا بستگی دارد…

دوپهلو بودن و ابهام، از جمله عناصری هستند که هیچ‌گاه در محیط کار از آن‌ها استقبال نمی‌شود. نه‌تنها در محل کار، بلکه در کل زندگی نیز همین‌طور است. زمانی که شما حرف خود را با جملاتی شبیه به این آغاز می‌کنید، احساس ابهام و عدم قطعیت را در فرد مقابل خود زنده می‌کنید. به همین دلیل آن‌ها را جملات ممنوعه در محیط کار می‌دانیم.

در عوض، بهتر است که همیشه یک سرراست، صریح، واضح و روشن به دیگران بدهید. حتی گفتن یک «بله» یا «نه» ساده می‌تواند تأثیر به‌مراتب بهتری نسبت به «شاید» داشته باشد. اگر نیاز است که اطلاعات و جزئیات بیشتری را در اختیار فرد مقابل قرار دهید، تنها کافی است که از آن‌ها بپرسید و سپس کلام خود را تکمیل کنید.

یک پیشنهاد: چطور بدون سردرگم‌کردن مخاطب موضوع بحث را عوض کنیم؟

۱۳. عجب! چقدر عالی است!

۱۵ جمله به ظاهر معمولی که هرگز نباید در دنیای کار و بیزینس استفاده کنید

یک ضرب‌المثل قدیمی وجود دارد که می‌گوید اگر همیشه همه چیز عالی و فوق‌العاده است، پس در حقیقت هیچ‌چیز عالی و فوق‌العاده نیست! اینکه مدام در محل کار به همه چیز «عالی است» و «فوق‌العاده است» بچسبانید، نشان می‌دهد که در واقع هیچ‌چیزی روبه‌راه نیست. می‌دانیم که شما تنها می‌خواهید به دیگران انرژی مثبت بدهید و خوش‌بین باشید، اما باید این را نیز بدانید که ممکن است در نهایت روی اعصاب یکی از همکاران یا حتی کارفرما بروید! درست به همین دلیل ما باور داریم که چنین جملاتی، از جملات ممنوعه در محل کار هستند.

۱۴. مشکلی ندارد

از دیگر جملات ممنوعه در کار، می‌توانیم به «مشکلی ندارد» یا «مشکلی نیست» اشاره کنیم. خیلی از افراد از این جمله، به‌جای جمله «قابلی ندارد» یا «خواهش می‌کنم، افتخار است» استفاده مي‌‌کنند. باید بدانید که اگر منظور اصلی شما واقعاً «قابلی ندارد» است، بهتر است که دقیقاً همان را به زبان آورید. استفاده از «مشکلی نیست» ممکن است این حس را در فرد مقابل ایجاد کند که گویی مزاحمتان شده و باعث ناراحتی‌تان شده است. این جملات می‌تواند به شما کمک کند که فرد خوش‌مشرب‌تر به نظر برسید و رابطه صمیمانه‌تری با دیگران داشته باشید.

اگر دنبال محبوبیت در محل کار هستید: ۷ راهکار برای محبوبیت در محیط کاری

۱۵. انواع و اقسام فحش‌ها و ناسزاها

در نهایت، انواع فحش‌ها و ناسزاها و این دسته از عبارت‌ها را نیز می‌توان در زمره جملات ممنوعه در محیط کار دانست. برخی از مطالعات نشان داده است که ناسزاگفتن در زمان کار، می‌تواند روی بازدهی و سلامت روان شما، تأثیر مثبت داشته باشد. باور ما این است که بهتر است که از انجام این کار به طور کامل خودداری کنید. اگر هم مجبور به فحش‌دادن شدید، بهتر است که این کار را زیر لب و بدون جلب‌توجه انجام دهید. درست صحبت کردن در محیط کار مهم است.

فحش‌دادن و ناسزاگفتن نه‌تنها اصلاً حرفه‌ای نیست، بلکه می‌تواند شخصیت و شأن شما را نیز در محیط کار پایین بیاورد. فردی که به‌اندازه کافی ادب و تربیت ندارد، بدون شک اعتباری هم ندارد و کسی برای او ارزش قائل نخواهد شد. برای جلوگیری از چنین چیزهای ناخوشایند، بهتر است که مراقبت زبان خود باشید!

هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد

می‌خواهید در محیط کار به شخصیت و جایگاه خود اعتبار ببخشید؟ بدیهی است که باید به چیزهایی که می‌گویید دقت داشته باشید. انتخاب درست واژگان و جملات می‌تواند به شما کمک کند که حرفه‌ای‌تر به نظر برسید و دیگران بیشتر روی شما حساب کنند. در این مطلب از چطور برای شما از جملاتی گفتیم که بهتر است که در محیط کار از گفتن آن‌ها پرهیز کنید. به نظر شما دیگر چه چیزهایی را می‌توان جملات ممنوعه در محیط کار در نظر گرفت؟ تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

منبع: Linkedin

 

مجله علمی
مجله علمی مجله اینترنتی علمی، مطالب کوتاه علمی و آموزنده

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋