از جلسهای به جلسه دیگر میدوید؟ صندوق ورودی ایمیلتان پر از پیام نخوانده است و فرصت نکردهاید به آن سر بزنید؟ هر روز ساعتها کار میکنید و بازهم از فهرست کارهایتان عقب میمانید؟ تبریک میگویم! شما هم فرد پرمشغلهای هستید. برای افراد پرمشغله ۲۴ ساعت شبانهروز هم کافی نیست! اما نگران نباشید، امروز قرار است ده نکته درباره بهره وری برای افراد پرمشغله را با شما در میان بگذاریم و از بایدها و نبایدها برایتان بگوییم. امیدواریم این مطلب به شما کمک کند تا سر در بیاورید که چطور میتوانید کمی سر خودتان را خلوت کنید تا مشغلههایتان کمتر شود.
اینکه بخواهید کسبوکاری را بچرخانید یا زندگی حرفهای شلوغتان را مدیریت کنید، غالباً به این معناست که وظایف و مسئولیتهای فراوانی بر دوش شما است و گاهی لازم است برخی از آنها را بهطور همزمان پیش ببرید. هرچند ممکن است این کارها به نظر دشوار و گیجکننده بیایند، افراد موفق روشهایی مؤثر برای افزایش بهرهوری پیدا کردهاند. در اینجا چند نکته برای افزایش بهرهوری در محیط کار آورده شده است.
ممکن است انجام همزمان چند کار مفید به نظر برسد، اما معمولاً به کاهش بهرهوری و افزایش استرس شما منجر میشود. تحقیقات نشان میدهد که انجام همزمان چند کار میتواند بهرهوری و سلامت مغز را تحت تأثیر منفی قرار دهد. به جای این کار سعی کنید در یک کار غرق شوید. با تمرکز بر یک کار میتوانید کیفیت کار خود را بهبود بخشید.
عوامل حواسپرتی همه جا هستند؛ از رسانههای اجتماعی گرفته تا همکاران پرحرف، همیشه چیزی برای منحرف کردن ذهن شما وجود دارد. جلوگیری از عوامل منحرفکننده ذهن آسانتر از متمرکز شدن بعد از حواسپرتی است.
با این کارها از حواسپرتی جلوگیری کنید:
وقتی با کارهای فراوانی روبهرو هستید، اختصاص دادن بازههای زمانی خاص برای هر کدام میتواند مفید باشد. تکنیک پومودورو یک روش مؤثر است که شامل بازههای کاری ۲۵ دقیقهای با استراحتهای کوتاه است. از این تکنیک یا چیزهایی شبیه آن برای مدیریت زمان بهره ببرید.
عادتهای بهرهوری روتینهای انعطافپذیری هستند که به افزایش بهرهوری شما کمک میکنند. این عادتها میتوانند بر اساس نیازهای شما تنظیم شوند.
معمولترین عادتهای بهروری:
زود بیدار شدن میتواند بهطور قابلتوجهی بهرهوری شما را بهبود دهد. هر چه زودتر بیدار شوید، زمان مفید بیشتری در اختیار دارید. از این زمان برای انجام فعالیتهایی که به سلامت شما کمک میکنند، مانند ورزش، مدیتیشن یا خوردن یک صبحانه سالم، به جای انجام مستقیم وظایف کاری استفاده کنید.
مدیریت اولویتها به صورت گروهی میتواند به حفظ تمرکز کمک کند. کارهای خود را مشخص کنید، زمانهای مشخصی را در روز به چک کردن تلفن، ایمیل و درخواستهای کاری اختصاص دهید. این استراتژی به شما امکان میدهد که وظایف غیر کاری را به طور موثر مدیریت کنید.
تفویض کارهای میتواند برای افراد پرمشغله یک تغییر بزرگ باشد. واگذاری وظایف محدود به شرکتهای بزرگ نیست؛ حتی کسبوکارهای کوچک میتوانند از این روش استفاده کنند. در نظر بگیرید که نیروهای دورکار برای کارهایی مانند طراحی و تحقیق و کارهای گرافیکی بسیار مناسب هستند. با برونسپاری یا تفویض کارها به دیگران، وقت خودتان آزاد میشود و میتوانید وقت خود را به کارهایی که مهمتر هستند اختصاص دهید.
ایمیل یا پیامهای تلگرامی میتواند زمان زیادی از شما بگیرند. تنظیم قوانین برای مطالعه این پیامها میتواند به مدیریت بهتر کارهای شما کمک کند.
یادگیری مستمر از تجربیات دیگران، شما را با دیدگاههای ارزشمندی درباره افزایش بهرهوری آشنا میکند. کتابها، مقالات یا منابع آنلاین را بگردید تا استراتژیهای جدیدی را یاد بگیرید که برای دیگران مؤثر بوده است. در گام بعد، کافی است این استراتژیها را بر اساس نیازهای خود تنظیم کنید تا شاهد افزایش چشمگیر بهرهوری باشید.
گیمفیکیشن یا بازیوارسازی در کار میتواند انجام آن را لذتبخشتر و جذابتر کند. منظور از بازیوارهسازی ایجاد محیطی است که در آن کارکنان بازخورد و پاداشهای فوری برای تلاشهای خود دریافت میکنند. برنامههای مختلفی وجود دارند که از بازیسازی برای افزایش بهرهوری استفاده میکنند. این کار، فضای کاری مفرح و تعاملی ایجاد میکند و عملکرد را بهبود میبخشد.
شما برای افزایش بهرهوری و تمرکز بر کارهایتان از چه روشهایی استفاده میکنید؟ آیا تابهحال هیچیک از روشهای بالا را امتحان کردهاید؟ اصلا به نظر شما داشتن بهره وری برای افراد پرمشغله ممکن است؟
منبع: themuse , inc
پاسخ ها