مجله علمی

مجله علمی

مجله اینترنتی علمی، مطالب کوتاه علمی و آموزنده

آشنایی با ایسلند و 20 جاذبه گردشگری آن

آشنایی با ایسلند و ۲۰ جاذبه گردشگری آن

ایسلند (Iceland) کشوری متشکل از یک جزیره بزرگ و چندین جزیره کوچک در اقیانوس اطلس شمالی است. اصلی‌ترین دلیل جذابیت ایسلند در میان گردشگران جاذبه‌های طبیعی این کشور است. یخچال‌های طبیعی، آتشفشان‌های فعال، آبشارهای باشکوه، رشته کوه‌های زیبا و چشمه‌های آب گرم فقط تعدادی از جاذبه‌های طبیعی این کشور فوق‌العاده زیبا هستند. در این مقاله، قصد داریم شما را با کشور زیبای ایسلند و ۲۰ مورد از بهترین جاذبه‌های گردشگری آن آشنا کنیم.

آشنایی با کشور ایسلند

ایسلند بیش از ۱۰۰۰ سال پیش، در دوران اکتشافات وایکینگ‌ها تأسیس شد. جمعیت ایسلند را نوادگان مهاجرانی تشکیل می‌دهند که در سال ۸۷۴ به این منطقه مهاجرت کردند. زبان غالب کشور در گذشته زبان نورس بود، زبانی که در آن زمان در نروژ صحبت می‌شد. این زبان در طی قرن‌ها به ایسلندی مدرن تبدیل شد و اکنون در سراسر کشور استفاده می‌شود. بااین‌حال ایسلندی‌های مدرن هنوز هم می‌توانند بدون مشکل حماسه‌های ایسلندی را به‌زبان نورس قدیم بخوانند.

اگرچه فرهنگ و تاریخ ایسلندی‌ها با جریان اصلی اروپا ادغام شده است، مردم این کشور همیشه از آداب‌ورسوم، سنت‌ها و زبان خود مراقبت کرده‌اند. افسانه‌های اسکاندیناوی در ذهن مردم این کشور حک شده‌اند به‌گونه‌ای که بسیاری از مردان و زنان ایسلند، حتی کسانی که در شهرها زندگی می‌کنند، هنوز به الف‌ها و ترول‌ها و دیگر شخصیت‌های افسانه‌ای اعتقاد دارند.

کشور ایسلند کجاست؟

اگر نگاهی به نقشه ایسلند بیندازید، می‌بینید که این کشور یک جزیره بزرگ است که در اقیانوس اطلس شمالی قرار دارد و از شمال به دریای گرینلند، از شرق به دریای نروژ و از جنوب و غرب به اقیانوس اطلس و تنگه دانمارک منتهی می‌شود. پایتخت ایسلند ریکیاویک (Reykjavík) یا خلیج دودها است، شهری پررونق و زیبا که در جنوب غربی این کشور قرار دارد.

آب‌و‌هوای کشور ایسلند

آب و هوای ایسلند از نوع زیرقطبی‌دریایی است که تحت‌تأثیر ۲ جریان هوایی متضاد (یکی از قطب و دیگری از مناطق گرمسیری) قرار دارد. میانگین دمای سالانه تقریبا در سراسر کشور یکسان است. میانگین دما در ژانویه ۰٫۵- درجه سانتی‌گراد و در جولای ۱۱ درجه سانتی‌گراد است.

هر سال حدود ۱۰۰ روز در شمال غرب و ۴۰ روز در جنوب شرق ایسلند برف می‌بارد. میزان بارندگی سالانه از ۴۱۰ میلی‌متر در برخی از فلات‌های مرتفع شمالی تا بیش از ۴۱۰۰ میلی‌متر در دامنه‌های جنوبی برخی از کوه‌های پوشیده از یخ متغیر است. زمستان‌های ایسلند با وزش تندباد و مه شدید همراه است. زمستان‌های ایسلند نسبتا تاریک‌اند، اما ریکیاویک در سال حدود ۱۳۰۰ ساعت آفتاب دارد. شفق قطبی در پاییز و اوایل زمستان در ایسلند قابل‌مشاهده است.

۲۰ جاذبه گردشگری ایسلند

۱. تالاب یخچالی جوکولسارلون

تالاب یخچالی جوکولسارلون در ایسلند
تالاب یخچالی جوکولسارلون ساحلی از جنس کریستال در ایسلند

تالاب یخچالی جوکولسارلون (Jökulsárlón) اولین و زیباترین جاذبه طبیعی ایسلند است که باید از آن بازدید کنید. این تالاب یخچال طبیعی شگفت‌انگیزی است که منظره آن همیشه در حال تغییر است. در این تالاب کوه‌های یخ همیشه در حرکت‌اند و به همین دلیل منظره تالاب هرگز یکسان نیست. علاوه‌بر خود تالاب، باید از ساحل الماس نیز دیدن کنید. زمانی که شرایط آب‌و‌هوایی مساعد باشد، می‌توانید خارق‌العاده‌ترین سازه‌های یخی را ببینید که در سراسر ساحل پراکنده‌اند و زیر نور خورشید مانند الماس‌های بزرگ می‌درخشند.

۲. سواحل روستای ویک در جنوب ایسلند

ساحل سیاه ایسلند

ساحل جنوبی ایسلند به‌دلیل داشتن مناظر خیره‌کننده و سواحل سیاه یکی از پربازدیدترین مناطق گردشگری این کشور است. دهکده زیبای ویک (Vik) در جنوب ایسلند و ساحل ریسنفجارا (Reynisfjara) در نزدیکی آن در هر فصلی ارزش بازدید دارند. ساحل سیاه ویک یکی از ۱۰ ساحل زیبای غیرگرمسیری جهان به‌ شمار می‌رود.

در نزدیکی روستای ویک، فانوس دریایی دیرهولای (Dyrhólaey) قرار دارد که از بالای آن صخره‌ای خیره‌کننده به چشم می‌خورد. بازدید از این فانوس دریایی تجربه‌ای خارق‌العاده است.

۳. دایره طلایی

منطقه گیسیر
آبفشان بسیار فعال استروکور

یکی از مکان‌های محبوب ایسلند برای بازدید «دایره طلایی» است. دایره طلایی به ۳ جاذبه گردشگری مهم در ایسلند می‌گویند: پارک ملی دینگوتلیر (Thingvellir)، آبشار گولفوس (Gullfoss) و منطقه گیسیر (Geysir) با آبفشان بسیار فعال استروکور (Strokkur).

پارک ملی دینگوتلیر بیشتر به‌دلیل شکاف بین‌قاره‌ای معروف است. در این پارک می‌توانید مرز بین صفحات تکتونیکی اروپا و آمریکای شمالی را به‌وضوح ببینید. این منطقه زیبا برای گشت‌وگذار با پای پیاده و لذت‌بردن از مناظر طبیعی بسیار مناسب است. در زمان بازدید از پارک ملی دینگوتلیر، باید از آبشار زیبای اوکسارارفوس (Öxarárfoss) نیز بازدید کنید.

گولفوس یا آبشار طلایی یکی از زیباترین آبشارهای ایسلند است که در دایره طلایی قرار دارد. بزرگی و زیبایی این آبشار خارق‌العاده شما را ساعت‌ها مسحور خود خواهد کرد.

امکان ندارد که به ایسلند بروید و فوران آبفشان را نبینید. بزرگ‌ترین و زیباترین آبفشان دنیا در منطقه گیسیر ایسلند قرار دارد که در زمان فعالیتش آب را تا ۱۲۰ متر به‌سمت آسمان پرتاب می‌کرد. زمان زیادی است که این آبفشان دیگر فعال نیست اما یک آبفشان کوچک‌تر به‌نام استروکور در این منطقه وجود دارد که هر ۵ تا ۱۰ دقیقه فوران می‌کند و آب را تا ارتفاع ۳۰متری پرتاب می‌کند.

۴. شبه‌جزیره اسنافلزنس

کوه زیبای کرکجوفل در ایسلند

جاذبه گردشگری بعدی ایسلند شبه‌جزیره اسنافلزنس (Snæfellsnes) است که در مقایسه با دیگر مکان‌های معرفی‌شده کمتر معروف است. از این مکان می‌توانید در تمام فصول سال بازدید کنید و هرگز از سفر به آن پشیمان نخواهید شد.

شبه‌جزیره اسنافلزنس چیزهای زیادی برای ارائه دارد، اما بیشتر به‌ کوه زیبای کرکجوفل (Kirkjufell) و آبشار بسیار زیبایش شهره است. بازدید از آتشفشان، خطوط ساحلی زیبا، صخره‌های خیره‌کننده، آبشارهای بی‌شمار، فانوس‌های دریایی رنگارنگ، دهکده‌های کوچک عجیب‌غریب و کلیساهای زیبا همگی دلیلی برای بازدید از این منطقه‌اند.

۵. چشمه مرداب آبی و تالاب آسمان

چشمه مرداب آبی در ایسلند

چشمه آب گرم تالاب آبی (Blue Lagoon) یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایسلند است که بهترین جاذبه گردشگری این کشور نیز نام گرفته است. این چشمه استخری بزرگ در فضای باز با رنگ آبی یا آبی شیری است که دمای طبیعی آن همیشه گرم و ملایم است.

استخر تالاب آسمان (Sky Lagoon) نیز چند سال پیش افتتاح شد و به‌سرعت بین گردشگران و مردم محلی محبوب شد. تالاب آسمان در نزدیکی شهر ریکیاویک قرار دارد و منظره شگفت‌انگیز آن از دریا هر بازدیدکنند‌ه‌ای را جادو می‌کند.

۶. آبشارهای اسکگوافوس و سلیالاندفوس

آبشار اسکگوافوس
آبشار اسکگوافوس
آبشار سلیالاندفوس در ایسلند
آبشار سلیالاندفوس

بعد از آبشار گلفوس، اسکگوافوس (Skógafoss) و سلیالاندفوس (Seljalandsfoss) پربازدیدترین آبشارهای ایسلند هستند که هر دو در امتداد خط ساحل جنوبی قرار دارند.

اسکگوافوس آبشاری واقعا باشکوه است. این آبشار آن‌قدر فتوژنیک است که اگر تصویری از یک آبشار در ایسلند ببینید، به‌احتمال زیاد از آن گرفته شده‌ است. به‌کمک پله‌های سنگی می‌توانید تا بالای آبشار بروید و منظره زیبای منطقه را مشاهده کنید.

سلیالاندفوس تنها آبشار کشور ایسلند است که در آن می‌توانید پشت آب‌های در حال سقوط قدم بزنید. البته در زمستان آبشار تا حدی یخ می‌زند و کل منطقه شبیه پیست اسکیت می‌شود، بنابراین امکان قدم‌زدن پشت آن وجود ندارد.

۷. دریاچه میواتن

غار دیموبورگیر

دریاچه میواتن (Myvatn) و جاذبه‌های گردشگری زیادی که در اطراف آن قرار دارند، یکی از مقاصد اصلی گردشگران در شمال ایسلند است. پیاده‌روی تا دهانه آتشفشان کرافلا (Krafla) و دشت گدازه، بازدید از آتشفشان لیرنیوکور (Leirhnjukur) و چشمه‌های آب گرم آن و بازدید از غارها و سخره‌های تشکیل‌شده از گدازه در منطقه دیموبورگیر (Dimmuborgir) همگی جاذبه‌های گردشگری نزدیک دریاچه میواتن هستند.

۸. شهر هوساویک در کشور ایسلند

بازدید از نهنگ‌ها در هوساویک

اگر به بازدید از نهنگ‌ها علاقه دارید، شهر هوساویک (Húsavík) در ایسلند بهترین مکان برای این کار است. شهر هوساویک بسیار زیباست و زمانی که در آن هستید، می‌توانید از موزه نهنگ هوساویک و استخرهای آب گرم طبیعی آن بازدید کنید.

۹. تونل گدازه‌ای راوفرهول

تونل گدازه‌ای راوفرهول

تونل گدازه‌ای راوفرهول (Raufarhólshellir) که در نزدیکی ریکیاویک قرار دارد، یکی از منحصربه‌فردترین جاذبه‌های گردشگری کشور ایسلند است. این تونل گدازه‌ای بیش از ۵۰۰۰ سال پیش بر اثر فوران آتشفشان ایجاد شد و یکی از طولانی‌ترین تونل‌های گدازه‌ای در ایسلند است. دسترسی به این غار زیبا آسان است و می‌توانید در تمام طول سال از آن دیدن کنید.

۱۰. منطقه وست‌فیردیر

منطقه وست‌فیردیر در ایسلند
منطقه وست‌فیردیر
آبشار دینیاندی
آبشار دینیاندی

اگر می‌خواهید کمی از مناطق گردشگری شلوغ ایسلند دور شوید و برخی از جذاب‌ترین و وسیع‌ترین مناظر طبیعی آن را کشف کنید، باید از منطقه وست‌فیردیر (Westfjords) دیدن کنید. این منطقه کمی دورافتاده است و بیشتر جاده‌های آن شنی‌اند، بنابراین بهتر است در تابستان به آن سفر کنید و به‌خوبی آماده باشید.

آبشار دینیاندی (Dynjandi) که زیباترین آبشار ایسلند است، پرتگاه لاترابجارگ (Látrabjarg) که بهترین مکان برای دیدن پافین‌هاست، ساحل شن‌های قرمز (Rauðisandur) و شهر ایسافجرویر (Ísafjörður) همگی از جاذبه‌های گردشگری منطقه وست‌فیردیرند.

۱۱. پارک ملی اسکافتافل

آبشار اسوارتیفوس

پارک ملی اسکافتافل (Skaftafell) یکی از زیباترین پارک‌های ملی ایسلند با دسترسی بسیار آسان است. مسیرهای پیاده‌روی کوتاه زیادی در این پارک وجود دارد که یکی از محبوب‌ترین آنها مسیر پیاده‌روی به‌سوی آبشار اسوارتیفوس (Svartifoss) است، آبشاری که با ستون‌های سیاه ساخته‌شده از بازالت احاطه شده است.

۱۲. ارتفاعات ایسلند

ارتفاعات ایسلند

ارتفاعات ایسلند (Highlands of Iceland) بزرگ‌ترین بخش داخلی کشور است که با ارتفاع ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر از سطح دریا غیر‌قابل‌سکونت و تقریبا بدون جاده است. این بخش از کشور بکر و دست‌نخورده و بسیار دیدنی است. بیشتر جاذبه‌های گردشگری این ارتفاعات در مناطق دورافتاده قرار دارند و برای بازدید از آنها به دانش محلی و خودروهایی خاص و قوی نیاز خواهید داشت. ارتفاعات کشور ایسلند فقط از اواسط ژوئن تا اواسط سپتامبر در دسترس‌اند.

۱۳. شبه‌جزیره ریکیاویک

شبه جزیره ریکیاویک

مجسمه آخرین اوک بزرگ
مجسمه آخرین اوک بزرگ

یکی از بهترین مناطق برای بازدید در ایسلند، شبه‌جزیره ریکیاویک است. این منطقه خیره‌کننده در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی کفلاویک و پایتخت ایسلند، یعنی شهر ریکیاویک، قرار گرفته است و جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی دارد.

شبه‌جزیره ریکیاویک با مناطق ژئوترمال رنگارنگ، دشت‌هایی از گدازه و خطوط ساحلی خیره‌کننده گلچینی از مناطق دیدنی ایسلند را در خود دارد. بازدید از صخره‌های والان‌کامول (Valahnúkamöl) و فانوس دریایی ریکجنسویتی (Reykjnesviti)، منطقه ژئوترمال سلتون (Seltún) و مجسمه آخرین اوک بزرگ (Geirfugl) با ارتفاع ۱٫۵۷ متر از جمله فعالیت‌هایی است که می‌توانید در این منطقه انجام دهید.

۱۴. آتشفشان فاگارادالشفیال

آتشفشان فاگارادالشفیال

ایسلند چندین آتشفشان فعال دارد و بازدید از بیشتر آنها ممکن است. در ماه مارس ۲۰۲۱، فوران آتشفشان فاگارادالشفیال (Fagradalsfjall) در شبه‌جزیره ریکیاویک رخ داد. دره‌های نزدیک آتشفشان پر از گدازه‌های سوزان شدند و مناظر منطقه هر روز در حال تغییر بودند. این آتشفشان ایسلند به‌سرعت تبدیل به محبوب‌ترین منظره جدید در کشور شد که مردم محلی و گردشگران را به خود جذب می‌کند.

۱۵. شهر سیکلوفیوذور

شهر سیکلوفیوذور

شهر سیکلوفیوذور (Siglufjörður) شهر ماهیگیری بسیار زیبایی است که موزه عصر شاه‌ماهی (Herring Era Museum) در آن قرار دارد. اما آنچه حتی از خود موزه نیز زیباتر است، مسیر رسیدن به آن است. جاده شماره ۷۶ که از ورمهلید (Varmahlíð) به سیکلوفیوذور منتهی می‌شود، احتمالا زیباترین جاده ایسلند است که تجربه رانندگی در آن را هرگز فراموش نخواهید کرد.

۱۶. جزیره هیمائی

جزیره هیمائی
جزیره هیمائی
سخره فیل در ایسلند
سخره فیل در ایسلند

جزیره هیمائی (Heimaey) که بخشی از جزایر وستمن (Westman) ایسلند است، یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی ایسلند و بزرگ‌ترین جزیره این کشور است. در این جزیره می‌توانید با زندگی سنتی مردم ایسلند آشنا شوید و احساس کنید زندگی در یک جزیره دورافتاده واقعا چگونه است. مناظر جزیره هیمائی خیره‌کننده‌اند و در تابستان می‌توانید پافین‌های زیادی را در جزیره ببینید. یک پناهگاه نهنگ نیز در این جزیره وجود دارد که در آن می‌توانید از نهنگ‌های سفید بلوگا بازدید کنید.

صخره فیل (Elephant rock) نیز در این جزیره قرار دارد که بازدید از آن می‌تواند جالب باشد. شکل زیبای این صخره نتیجه فوران آتشفشان است که در آن زمان باعث تخلیه کل جمعیت جزیره شد.

۱۷. آبشار دتیفوس و دره آسبیرگی

آبشار دتیفوس

۲ مورد از بهترین جاذبه‌های گردشگری کشور ایسلند که در نواحی شمالی کشور قرار گرفته‌اند، آبشار دتیفوس (Dettifoss) و دره آسبیرگی (Asbyrgi Canyon) هستند.

دتیفوس قدرتمندترین آبشار اروپاست. این آبشار با عرض ۱۰۰ متر و ارتفاع ۴۴ متر میانگین ۱۹۳ متر‌ مکعب آب را در ثانیه جا‌به‌جا می‌کند. در هیچ جای دیگری نمی‌توانید این‌گونه قدرت طبیعت را حس کنید. دره آسبیرگی هم با مناظر زیبا و آرامش مخصوص به خودش ارزش توقفی کوتاه یا حتی بازدیدی طولانی را دارد. این دره به‌شکل نعل اسب است و در نزدیکی آبشار دتیفوس قرار دارد.

۱۸. یخچال واختنایوکوت

یخچال واختنایوکوت

با وجود تعداد زیاد یخچال‌های طبیعی در ایسلند، انتخاب یکی از آنها برای بازدید کار دشواری است. یخچال واختنایوکوت (Vatnajökull) بزرگ‌ترین یخچال یخی در ایسلند است. پس اگر قرار است در این کشور فقط از یک یخچال بازدید کنید، واختنایوکوت بهترین گزینه است. با مساحت ۷۹۰۰ کیلومتر مربع و حدود ۳۰ خروجی که هرکدام نام خاص خود را دارند، یخچال واختنایوکوت یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین یخچال‌های طبیعی جهان است.

۱۹. دره فیادرارگیوور

دره فیادرارگیوور

دره فیادرارگیوور (Fjaðrárgljúfur) در نزدیکی شهر کرک‌جوبجارکلوستور (Kirkjubaejarklaustur)، یکی از مکان‌های جذاب ایسلند است. این دره زمانی بسیار آرام و کشف‌نشده بود، اما امروزه آن‌قدر محبوب شده است که مسیر پیاده‌روی در کنار دره باید بسته شود تا طبیعت بتواند کمی بهبود پیدا کند. دره‌های فوق‌العاده زیبای دیگری نیز در ایسلند وجود دارند، اما دسترسی به فیادرارگیوور راحت‌تر است.

۲۰. آبشار گودفاس

آبشار گودفاس

گودفاس (Goðafoss)، به‌معنای «آبشار خدایان»، یکی از پربازدیدترین آبشارهای شمال کشور ایسلند است. در روزهای آفتابی منظره این آبشار فوق‌العاده زیباست و در بیشتر مواقع می‌توانید یک رنگین‌کمان را بر فراز آن ببینید.

سخن آخر

امیدواریم از مطالعه این مقاله و مشاهده تصاویر ‌فوق‌العاده زیبای جاذبه‌های گردشگری ایسلند لذت برده باشید. اگر شما نیز یکی از افراد خوش‌شانسی هستید که تجربه بازدید از این کشور فوق‌العاده را دارند، خوشحال می‌شویم تجربه خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مجله علمی
مجله علمی مجله اینترنتی علمی، مطالب کوتاه علمی و آموزنده

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋