مجله علمی

مجله علمی

مجله اینترنتی علمی، مطالب کوتاه علمی و آموزنده

ساکت ترین مکان های دنیا؛ تا کی در ساکت ترین اتاق دنیا دوام خواهید آورد؟

ساکت ترین مکان های جهان؛ در ساکت ترین اتاق دنیا چقدر دوام می‌آورید؟

انسان همواره به جست‌وجوی آرامش و سکوت بوده است. طبیعت بکر و مکان‌هایی که از دسترس انسان‌ها دور مانده‌اند، منبع جذاب سکوت و آرامش‌اند. علاوه‌بر مکان‌های طبیعی، برخی سازه‌های بشری هم عنوان ساکت ترین اتاق دنیا را از آن خود کرده‌اند. البته برخلاف تصور عموم، حضور در چنین اتاق‌هایی تحمل‌کردنی نیست و برای مصارف صنعتی ساخته شده‌اند. در ادامه، بیشتر راجع به ساکت ترین مکان‌های دنیا بخوانید.

۱۰. سنوت تاک بی ها در مکزیک

ساکت ترین مکان دنیا؛ سنوت تاک بی ها

شبه‌جزیره یوکاتان، واقع در مکزیک، یکی از مکان‌های بکر است که برخلاف ساکت ترین اتاق دنیا، سکوتی آرامش‌بخش را به بازدیدکنندگان هدیه می‌دهد. این شبه‌جزیره تقریبا ۷هزار غار دارد و که سنوتِ «تاک بی ها» (Taak Bi Ha Cenote) آرام‌ترین و ساکت‌ترین آنهاست. سنوت فروچاله‌ای طبیعی است که از تخریب سقف غار به وجود می‌آید و منبعی برای آب شیرین در جنگل‌هاست. تنها صدایی که در سنوت تاک بی ها به گوش می‌رسد، صدای چکیدن آب است.

۹. قاره جنوبگان

بدیهی است هر مکانی که انسان در آن دخل‌وتصرف نکرده باشد، مکانی آرام و ساکت است. قاره جنوبگان هیچ‌گاه به مدتی طولانی تحت سلطه انسان‌ها و تحقیقات آنها نبوده است و همین مسئله آن را به ساکت ترین مکان دنیا تبدیل می‌کند. جالب است بدانید حدود ۶۰ تا ۹۰درصد کل آب‌ شیرین کره زمین در این قاره گیر افتاده است. یخ‌تاق وسیع جنوبگان با حدود ۱۴ کیلومتر طول بیشترین آب شیرین جهان را در خود جای داده است.

۸. نمکزار مکادی کادی در بوتسوانا

ساکت ترین مکان دنیا؛ نمکزار مکادی کادی

نمکزار مکادی کادی (Makgadikgadi Pan) با ۳۹۰۰ کیلومتر مربع وسعت یکی از وسیع‌ترین نمکزارهای جهان است. این نمکزار در میانه کویر خشک واقع در شمال شرق کشور بوتسوانا واقع شده است. در واقع نمکزار مکادی کادی باقی‌مانده دریاچه مکادی کادی است و طبق تحقیقات، ۲۰۰هزار سال قبل محل زندگی انسان‌های اولیه بوده است. هم‌اکنون در ماه‌های خشک و بدون باران حیوانات بسیار کمی در این ناحیه زندگی می‌کنند و می‌توان در این ماه‌ها نمکزار مکادی کادی را ساکت ترین مکان جهان نامید.

۷. زوریخ در سوئیس

شاید حضور پرجمعیت‌ترین شهر سوئیس در فهرستی که ساکت ترین اتاق دنیا را در خود جای داده است کمی عجیب باشد، اما این بار با نگاهی متفاوت پیش می‌رویم. سازمان جهانی بهداشت میزان آلودگی صوتی در ۵۰ مکان متفاوت این شهر را اندازه گرفت و ۲۰۰هزار تست شنوایی انجام داد. به‌دنبال این مسئله زوریخ شهری با کمترین میزان آلودگی صوتی معرفی شد، پس به‌نوعی لایق حضور در این فهرست است.

۶. لاندمنالاوگار در ایسلند

ساکت ترین مکان دنیا؛ طبیعت بکر لاندمنالاوگار

لاندمنالاوگار (Landmannalaugar) مناسب افرادی است که می‌خواهند علاوه‌بر لذت‌بردن از منظره‌ای باورنکردنی، از سکوت آن نیز لذت ببرند. بخش‌هایی از این مکان آرام را آتشفشان‌ها تشکیل داده‌اند. چشمه‌های آبگرم از دیگر جذابیت‌های لاندمنالاوگار هستند و بازدیدکنندگان در هر زمانی از سال می‌توانند در آنها شنا کنند.

۵. کیلدر مایرز در انگلستان

ساکت ترین مکان دنیا؛ کیلدر مایرز انگلستان

کیلدر مایرز (Kielder Mires) نه‌تنها ساکت‌ترین ناحیه انگلستان، بلکه ساکت ترین مکان دنیاست. این مکان حدود ۶۵۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و بزرگ‌ترین جنگل مصنوعی انگلستان با ۱۵۰میلیون درخت محسوب می‌شود. چندین سال پیش کیلدر مایرز بر اساس عواملی همچون فاصله از نزدیک‌ترین جاده یا مسیر پرواز، ساکت ترین مکان بریتانیا شناسایی شد.

۴. تپه شنی کلسو در بیابان موهاوی آمریکا

بیابان موهاوی به گرمای سوزان و شرایط سخت زندگی برای موجودات زنده شهرت دارد. این عوامل باعث می‌شوند تا بیابان موهاوی و به‌خصوص تپه شنی کلسو (Kelso Dune) قابل‌سکونت نباشند و بازدیدکننده‌ای هم نداشته باشند. چنین شرایطی تپه شنی کلسو را به یکی از آرام‌ترین و ساکت‌ترین مکان‌های جهان تبدیل می‌کند. تپه شنی کلسو حدود ۱۸۰ متر بالاتر از سطح بیابان قرار دارد و تکه‌های کوارتز صورتی و طلایی ‌رنگ جذابی به آن بخشیده‌اند.

۳. پارک ملی المپیک در واشنگتن آمریکا

پارک ملی المپیک یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های درخت‌های مخروطی در آمریکاست که طبیعتی بکر و دست‌نخورده دارد. این پارک مدام بررسی می‌شود تا سکوت و آرامش آن خدشه‌دار نشود. پارک ملی المپیک بیش از ۳۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت و ۴۸۰۰ کیلومتر رودخانه دارد. بخشی از پارک ملی المپیک جزو پروژه «One Square Inch of Silence» است که هدفش مهار و کاهش آلودگی صوتی و نویز است.

۲. آزمایشگاه‌های اورفیلد در مینه‌سوتا آمریکا

ساکت ترین اتاق دنیا؛ آزمایشگاه‌های اورفیلد

پیش از رکوردزنی ساختمان ۸۷ مایکروسافت، لقب ساکت ترین اتاق دنیا از آن آزمایشگاه‌های اورفیلد (Orfield Laboratories) بود. امکان بازدید از این مکان وجود دارد، اما بازدیدکنندگان مدت محدودی می‌توانند در آن بمانند. ممکن است تصور کنید حضور در چنین مکانی ممکن است آرامش‌بخش باشد، اما زود قضاوت نکنید. هیچ‌کس بیش از ۲۰ دقیقه در این اتاق دوام نیاورده است. نبود صدا به‌علاوه شنیدن صدای اتفاقاتی که درون بدنتان می‌افتد نه‌تنها آرامش‌بخش نیست، بلکه زجرآور هم هست.

۱. ساختمان ۸۷ در واشنگتن آمریکا

ساکت ترین اتاق دنیا؛ ساختمان 87 مایکروسافت

و حالا می‌رسیم به ساکت ترین اتاق دنیا که رکورد گینس را به نام خود ثبت کرده است. ساختمان ۸۷ کاری از غول فناوری، مایکروسافت، است و در دفتر مرکزی مایکروسافت واقع در ردموند آمریکا قرار دارد. مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ پس از ۲ سال، ساخت ساختمان ۸۷ را تمام کرد و رکورد ساکت ترین مکان دنیا را از آزمایشگاه‌های اورفیلد گرفت. لازم به ذکر است که ایده ساخت ساکت ترین اتاق دنیا ایده‌ای نو نیست و پیش از این تصویری از جان مکری، ادیولوژیست، در حال نواختن فلوت ریکوردر در ساکت ترین اتاق استرالیا منتشر شده بود. این اتاق را فوم‌هایی شکل‌گرفته تشکیل داده بودند که جلوی بازتاب صدا را می‌گرفتند. در دیگر کشورهای جهان نیز چنین اتاق‌هایی برای کاربردهای صنعتی وجود دارند.

شرایط ساکت ترین اتاق دنیا به‌گونه‌ای است که نمی‌توانید بیش از چند دقیقه در آن بمانید. در دقیقه‌های ابتدایی صدای ضربان قلب خود را می‌شنوید. اگر کمی بیشتر بمانید، صدای جریان خون و حرکت استخوان‌هایتان را خواهید شنید. اگر این موارد همچنان شما را از حضور در چنین مکانی منصرف نکرده است، باید بگوییم سکوت مطلق در ساختمان ۸۷، خود را به سوتی غیرقابل‌تحمل در گوش شما تبدیل می‌کند. علاوه‌بر موارد بیان‌شده، به‌احتمال زیاد شما پس از مدتی حضور در این مکان تعادل خود را از دست می‌دهید، چراکه هیچ بازتاب صدایی وجود ندارد و آگاهی فضایی بدنتان از بین می‌رود.

ساختار ساکت ترین اتاق دنیا

این اتاق روی دسته‌ای از فنرها قرار گرفته است که ارتعاشات را خنثی می‌کنند. همچنین اطراف این اتاق ایزوله را ۶ لایه بتن و فولاد گرفته است. این ۶ لایه جلوی صدای بیرون را می‌گیرند. لایه‌ای از فایبرگلاس سطح زمین، سقف و دیوارها را پوشانده است. این لایه امواج صوتی را می‌شکند و اجازه بازتاب آنها را نمی‌دهد.

میزان نویز درون ساکت ترین اتاق دنیا

در حالت عادی گوش ما همواره در معرض مقداری نویز است، اما در ساکت ترین اتاق جهان هیچ فشار هوایی روی پرده گوش وارد نمی‌شود، چون اکویی وجود ندارد. طراح اصلی اتاق مایکروسافت، هاندراج گوپال، می‌گوید:

به‌نظر بیشتر افراد نبود صدا کرکننده است و باعث حس فشار یا سوت در گوش‌ها می‌شود. صداهای بسیار ضعیف به‌دلیل نبود نویز پس‌زمینه بسیار شفاف شنیده می‌شوند. اگر سرتان را بچرخانید، صدای این حرکت را خواهید شنید. در این اتاق صدای نفس‌کشیدن صدایی بلند محسوب می‌شود.

مقدار نویز اندازه‌گیری‌شده در این اتاق، منفی ۲۰٫۳ دسی‌بل است. یعنی نویز ساکت ترین اتاق جهان ۲۰٫۳ دسی‌بل کمتر از محدوده شنوایی انسان‌ است. این مثال‌ها را برای درک بهتر در نظر بگیرید: تنفس آرام در یک اتاق معمولی در ۱۰ دسی‌بل و زمزمه در ۳۰ دسی‌بل شنیده می‌شود.

کاربرد ساکت ترین اتاق دنیا

احتمالا تا الان برایتان سؤال پیش آمده باشد که چرا دانشمندان دست به تولید چنین اتاقی زده‌اند. باید بگوییم هم‌اکنون مایکروسافت از این اتاق برای سنجش لوازم صوتی و الکترونیکی‌اش استفاده می‌کند. مثلا در این اتاق میزان صدا و نویز یا صدای کلیدهای لوازم الکتریکی جدید شرکت، میکروفن‌ها، هدفون‌ها و بلندگوها بررسی می‌شود. همچنین محافظ‌های گوش در چنین محیط‌هایی آزمایش می‌شود تا میزان مؤثربودن آنها مشخص شود.

چند ساعت می‌توانید در ساکت ترین اتاق دنیا دوام بیاورید؟

ابتدا باید بگوییم که هیچ‌کس حتی ۱ ساعت هم در این اتاق دوام نیاورده است. اسمیتسونین در مقاله‌ای نوشت:

ساکت ترین مکان دنیا شما را در ۴۵ دقیقه به جنون می‌کشاند.

تابه‌حال آزمایشی رسمی در این راستا انجام نشده است، اما طبق مصاحبه گوپال با سی‌ان‌ان، طولانی‌ترین مدتی که شخصی در ساکت ترین اتاق دنیا دوام آورده حدود ۵۵ دقیقه بوده است.

شما بگویید

اگر از دسته افرادی باشید که از طبیعت آرامش می‌گیرند، احتمالا با مناظر معرفی‌شده در مقاله وسوسه شده‌اید. همچنین خواندید که در این عرصه تکنولوژی بیکار ننشسته و ساکت ترین اتاق دنیا را ساخته است.

آیا به‌رغم مطالب گفته‌شده، باز هم علاقه دارید از ساکت ترین اتاق جهان بازدید کنید؟ آرام‌ترین مکانی که تابه‌حال رفته‌اید کجا بوده است؟

مجله علمی
مجله علمی مجله اینترنتی علمی، مطالب کوتاه علمی و آموزنده

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋