الهه مهر

الهه مهر

انواع فیروزه نیشابور

فیروزه نیشابور انواع مختلفی دارد که بر اساس سه ویژگی دسته بندی می شود. این سه ویژگی که نوع سنگ فیروزه را مشخص می کند عبارت اند از رنگ، معدن و شکل ظاهری.

  •  براساس رنگ

سنگ فیروزه طیف رنگی گسترده‌ای از قبیل آبی کمرنگ، آبی پررنگ و سبزپررنگ را شامل می‌شود. هر چقدر رنگ آبی که در این سنگ وجود دارد به سبز غالب‌تر باشد، فیروزه ارزش بیشتری دارد و مرغوب‌تر است.

  •  براساس معدن

یکی دیگر از عواملی که نشان دهنده اصل بودن و نوع فیروزه است، محل استخراج و هویت آن است. سنگ فیروزه در گوشه و کنار دنیا پیدا می‌شود اما مهم‌ترین کشورهای استخراج آن ایران، تبت، آمریکا و مصر است و اصلی‌ترین معادن در شهرهای نیشابور، دامغان و کرمان می‌باشد که نوع نیشابوری آن باارزش‌ترین و گران‌ترین نوع سنگ فیروزه جهان است.

فیروزه‌ای که در شهرهای کرمان و دامغان پیدا می‌شود کیفیت پایین‌تری نسبت نوع نیشابوری و مصری دارند. یکی از دلایل محبوبیت فیروزه نیشابوری کیفیت بالای آن است.

  •  براساس شکل ظاهری

اگر بخواهیم سنگ فیروزه را براساس شکل ظاهری تقسیم بندی کنیم به دو نوع عجمی و شجری برخورد می‌کنیم. برخی از سنگ های فیروزه دارای رگه‌هایی هستند و برخی دیگر صاف و یکدست که هیچ رگه‌ای روی آنها دیده نمی‌شود، این سنگ ها از نطر عرب ها عجمی هستند. در ادامه تفاوت بین دو سنگ فیروزه عجمی و شجری را بیان کرده‌ایم.

تفاوت فیروزه عجمی و فیروزه شجری

فیروزه عجمی و فیروزه شجری دو نوع فیروزه هستند که در سنگ‌های قیمتی یافت می‌شوند. این دو نوع فیروزه تفاوت‌هایی در ویژگی‌های خود دارند.

فیروزه عجمی به رنگ آبی و سبز آبی یافت می‌شود. رنگ آن بسیار شفاف و روشن است و همچنین تراکم بالایی دارد. از آنجایی که فیروزه عجمی دارای رنگ آبی است، بیشتر در نیشابور یافت می‌شود. این نوع فیروزه در طلافروشی‌ها و جواهرسازان بسیار با ارزش قیمت دارد.

اما فیروزه شجری به رنگ آبی و سبز با جزئیات رنگی طلایی و خاکستری یافت می‌شود. رنگ آن نسبت به فیروزه عجمی مات تر و غیرشفاف است. این نوع فیروزه از نیشابوراستخراج می‌شود. فیروزه شجری به عنوان بازیابی از تاریخ، قابلیت‌های درخشانی دارد و برخی از اثرات هنری بر روی آن نمود پیدا می‌کند.

در کل، تفاوت اصلی بین فیروزه عجمی و فیروزه شجری در رنگ و منشأ آنها است.

همانطور که می دانید بهترین فیروزه را می توان در نیشابور یافت. بنابراین بهتر است از فروشگاهی در نیشابور که تنوع زیادی در زیورآلات دارد و اصالت محصولات خود را با قیمت مناسب تضمین می کند، مستقیم خرید کنید.

در ماه های اخیر قیمت یک گرم فیروزه اصل به دلیل تورم و تغییرات نرخ ارز ناپایدار بوده و نمی توان آمار دقیقی از قیمت آن ارائه کرد. اگر قصد خرید فیروزه اصل را به صورت تکی یا عمده دارید، بهتر است یک فروشگاه معتبر را انتخاب کنید. فیروزه نیشابوری با رگه های طلایی یکی از گران ترین گونه های آن است. از طرفی فیروزه عجمی به دلیل اینکه سطحی صاف و یکدست دارد، قیمت بالایی دارد. شما در فروشگاه فیروزه مشاهیر می توانید تنوع بالای محصولات به همراه تضمین قیمت و اصالت را مشاهده کنید. فقط کافیست به آدرس mashahir.jewelry مراجعه کنید.
منبع

الهه مهر
الهه مهر

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋