Water-Man

Water-Man

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه تجهیزات و لوازم تصفیه آب کسب کنید، من رو دنبال کنید.
 ۱ نفر را دنبال می کند

عملیات نرم سازی آب با رزین تبادل یونی

تصفیه آب

در حال حاضر، با وجود اینکه از پالایشگاه ها تصفیه شده است، آب همچنان حاوی غلظت بالایی از ناخالصی های مضر و همچنین بسیاری از انواع باکتری های خطرناک برای سلامت انسان ناشی از خطوط انتقال است. علاوه بر این، منابع آب منبعی که اغلب به طور مستقیم برای نیازهای زندگی روزمره استفاده می شوند، به تدریج به طور جدی آلوده می شوند.

بنابراین، برای غلبه بر این وضعیت استفاده از سیستم تصفیه آب است. سیستم تصفیه آب با نقش اصلی حذف اجزای مضر در منبع آب ورودی، تمیزترین و ایمن ترین منبع آب را برای هر خانواده فراهم می کند و به دنبال آن مکانیسمی برای بازسازی مواد معدنی اولیه مفید برای بدن انسان ایجاد می کند.

در قسمت فیلتر سیستم تصفیه آب، عنصر بسیار مهمی وجود دارد که رزین تبادل یونی است. نقش رزین تصفیه آب در سیستم های تصفیه آب توسط دانشمندان به اثبات رسیده و به رسمیت شناخته شده است.

 

رزین های تبادل یونی در سیستم تصفیه آب چیست؟

رزین سختی گیر یونی که به عنوان نرم کننده آب نیز شناخته می شوند، نامحلول هستند و حاوی یون هایی هستند که به راحتی با یون های دیگر در محلولی که با آن واکنش می دهد تبادل می شود.  مولکول های بسیار بزرگی هستند که از ترکیب بسیاری از مولکول های یک یا دو ترکیب با ساختاری تکرار شونده تشکیل شده اند که یک زنجیره طولانی را تشکیل می دهند.

    در شبکه پلیمری، گروه های عاملی –SO3-، -COO-، PO3-، AsO32- برای کاتیونیت و گروه های: -NH3+، RNH2+، RH2N+، -NR3+ (آمین اولیه، آمین سوم، آمین ثانویه، S+ برای آنیونیت) وجود دارد. .

    هدف از استفاده از رزین های تبادل یونی (رزین های نرم کننده آب) در سیستم های تصفیه آب آشامیدنی، نرم کردن آب یا حذف مواد معدنی غیر ضروری در آب است.

    آب با استفاده از رزین حاوی یون های Na+ که به کاتیون دیگری (یون منفی) پیوند خورده است، نرم می شود، این کاتیون قادر است Ca2+ و Mg2+ را قویتر از Na+ متصل کند.

    هنگامی که رزین در ستون تبادل یون قرار می گیرد و آب مورد تصفیه از ستون جریان می یابد، کاتیون موجود در رزین با یون های Ca2+ و Mg2+ متصل می شود و آنها را در ستون نگه می دارد و در همان زمان آزاد می شود. Na+ در آب، به حذف یون‌های Ca2+ و Mg2+ در آب آشامیدنی کمک می‌کند و آب را نرم‌تر می‌کند.

 

دستورالعمل تمیز کردن رزین تبادل یونی

تبادل رزین یونی (رزین تبادل یونی) یک ماده فیلتری است که یون‌هایی را که باعث سختی آب می‌شوند جذب می‌کند، اما پس از مدتی کارکرد، سطح چنین رزین کثیفی توانایی تبادل یونی را برای کاهش راندمان پردازش سختی محدود می‌کند. برای غلبه بر این وضعیت، Nam Viet می خواهد مشتریان را برای تمیز کردن با راه حل تخصصی ATMP از طریق مراحل زیر راهنمایی کند:

    تمام شیرها را جدا کنید، اتصال آب را قطع کنید.

    شیر کنترل را بردارید.

    از یک لوله نرم برای مکیدن تمام مهره های پلاستیکی استفاده کنید (بهتر است آنها را در کیسه های جمع کننده آب قرار دهید تا دانه های پلاستیکی را نگه دارید، هر کیسه باید فقط حدوداً حاوی دانه های پلاستیکی باشد)

    از آب تمیز برای تمیز کردن کثیفی استفاده کنید، بنابراین توصیه می شود هر کیسه را برای کارایی بالا انجام دهید.

    پس از تمیز کردن با آب تمیز، تمام مهره های پلاستیکی را داخل ظرف پر از آب بریزید. به ازای هر 100 لیتر دانه های پلاستیکی، 1 لیتر ATMP و 10 کیلوگرم نمک اضافه کنید، با دست هم بزنید یا هوادهی کنید تا خوب مخلوط شوند.

    زمان خیساندن حدود 2-3 ساعت است.

    رزین را دوباره در سیستم نرم کننده قرار دهید

    آب و برق را دوباره به سیستم وصل کنید

    قبل از اینکه سیستم شروع به کار کند، اجازه دهید دوباره بازسازی شود.

 

مزایا و معایب رزین های تبادل یونی

     این فرآیند این عیب را دارد که اگر ترکیبات آلی یا یون‌های Fe3+ در آب وجود داشته باشد، به ذرات رزین یونی می‌چسبند و ظرفیت تبادل یونی رزین را کاهش می‌دهند.

     علاوه بر معایب فوق، استفاده از رزین های تبادل یونی دارای مزایای زیادی مانند استفاده طولانی مدت، بازسازی مکرر با هزینه کم، مصرف کم انرژی ... به خصوص این یک روش تصفیه آب است. سازگار با محیط زیست زیرا فقط مواد موجود در آب را جذب می کند.

Water-Man
Water-Man اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه تجهیزات و لوازم تصفیه آب کسب کنید، من رو دنبال کنید.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋