Water-Man

Water-Man

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه تجهیزات و لوازم تصفیه آب کسب کنید، من رو دنبال کنید.
 ۱ نفر را دنبال می کند

کاهش سختی آب با رزین تصفیه آب

سبک سازی آب با رزین تبادل یونی

سبک سازی آب با کمک رزین سختی گیر که دانه هایی پلاستیکی کوچک می باشند انجام می شود. این دانه ها دارای خلل و فرج زیادی بوده است و مساحت سطحی بالایی دارند. رزین کاتیونی اسیدی قوی به گروهای عاملی می گویند که دارای مشخصات فنلی قوی می باشد مشخصاتی شبیه به مشخصات اسید های قوی که همین باعث شده است به آن ها رزین کاتیونی اسیدی قوی بگویند. رزین های کاتیونی قوی می توانند کاتیون هایی را که دارای بار مثبت ضعیف می باشند همانند سدیم و یا یون های هیدروژن را جذب کنند. به کمک رزین تصفیه آب می توان آب را سبک سازی کرد و سختی آب را برطرف نمود. حال از خود می پرسید سختی آب چیست؟ برای کسب اطلاعات بشترتا آخر مقاله با ما همراه باشید .

 

سختی آب چیست؟

علت به وجود آمدن سختی آب کاتیون های موجود در آب می باشند. سختی آب شامل کلسیم ، روی، آهن، منیزیم و ترکیبات بی کربنات می باشد و وجود این ها در آب موجب به وجود آمدن سختی آب می شود. سختی آب معمولا به صورت دائم و وقت وجود دارد . در آب های طبیعی معمولا غلظت کلسیم حدود دو برابر منیزیم می باشد. در حالی که در آب هایی که سختی بیشتر دارند همانند آب دریا غلظت منیزیم حدود پنج برابر بیشتر از کلسیم می باشد. سختی آب را می توان به صورت های زیر بیان نمود:

سختی کل: مجموع غلظت یون های کلسیم و منیزیم.

سختی کلسیمی: قسمتی از سختی کل که ناشی از وجود یون های کلسیم می باشد.

سختی منیزیمی: قسمتی از سختی کل که ناشی از وجود یون های منیزیم می باشد.

چند نوع سختی آب داریم؟

در حالت کلی دو نوع سختی آب داریم که شامل موارد زیر می باشد:

سختی موقت:

این نوع از سختی آب شامل مقدار زیادی کربنات کلسیم و منیزیم و آهن می باشد که بیش از حد مجاز در آب وجود دارند. از ویژگی های سختی موقت می توان به قابلیت از بین بردن با حرارت دهی ، جوشاندن  و کاهش ph آب نیز اشاره نمود.

سختی دائم :

این نوع از سختی آب شامل مقدار زیادی از نمک سولفات، نیترات و کلرید کلسیم ، منیزیم ، آهن و ...می باشد که بیش از حد مجاز در آب وجود دارند. این نوع سختی بر خلاف سختی موقت می باشد و بر اثر حرارت دهی و جوشاندن از بین نمی رود بلکه برای حذف نیاز به تجهیزات می باشد.

 

حذف سختی موقت

برای برطرف کردن سختی موقت می توان از آب آهک استفاده نمود. آب آهک با کلسیم بی کربنات و منیزیم بی کربنات واکنش می دهد و رسوب کلسیم کربنات و منیزیم هیدروکسید تولید می کند.

حذف سختی دائم

برای کاهش سختی دائم آب از آهک استفاده می شود. در سختی موقت با اضافه کردن یک ماده قلیائی همچون آهک بی کربنات موجود در محیط به کربنات تبدیل می شود. و کربناتی که تولید می شود باعث رسوب کردن کلسیم و کم کردن سختی کلسیمی می شود.

کاهش سختی آب با رزین سختی گیر

در روش رزین سختی گیر برای کاهش دادن سختی آب از دستگاه های دیونایزر استفاده می کنند. این دستگاه ها شامل ستون هایی همچون ستون کاتیونی و ستون آنیونی می باشد. این ستون ها برای تولید آب بدون درجه سختی نیز طراحی شده است. با استفاده از این روش می تون سختی آب را کاهش داد. این روش به کمک رزین تبادل یونی که همان رزین تصفیه آب می باشد انجام می شود. شما با استفاده از دستگاه دیونایزر می توانید سختی موقت و سختی دائم آب را کاهش دهید. روش های دیگری هم وجود دارد برای کاهش سختی آب که در مقالات دیگر به آن ها می پردازیم.

 

 

 

Water-Man
Water-Man اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه تجهیزات و لوازم تصفیه آب کسب کنید، من رو دنبال کنید.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋