ehsanabareshisha

ehsanabareshisha

انواع طرح جابر دانلود بهترین نمونه رایگان جمع آوری و طبقه بندی، آزمایش، طراحی و ساخت، داستان

طرح جابر یا همان طرح جابر ابن حیان برای این است که نمی توان از اهمیت تحقیق و پژوهش و مشارکت دانش آموزان در دوره یادگیری آن ها غافل شد بر همگان روشن است که دانش آموزانی که در فعالیت های کلاسی فعال و همواره  در حال مشارکت با سایرین هستند در آینده نیز افرادی پژوهشگر مسئولیت پذیر و قابل اعتماد برای جامعه خواهند بود. مشارکت دانش آموزان در امور کلاسی و مباحث آموزشی و درسی در دوره ابتدایی‌ می تواند سنگ بنای محکمی برای علاقه مندی و رغبت آنها در این امور در مقاطع بالاتر باشد و که علاوه بریادگیری آموزه های جدید تجربه ای عالی برای آینده آنها خواهد بود. شما عزیزان می توانید  در صورت داشتن هرگونه سوال با ما تماس بگیرید.

برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های جابر پایه اول ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید.

برای دانلودکاملترین و بهترین طرح های جابر پایه دوم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید.

برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های جابر پایه سوم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید.

برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های جابر  پایه چهارم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید.

برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های جابر  پایه پنجم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید.

برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های جابر پایه ششم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید.

 

طرح جابربن حیان چیست؟

طرح مذکور ایده های کارآمد برای بهینه سازی استعداد نیروی انسانی برای آینده ای درخشان است. این طرح موجب می شود که دانش آموزان مستعد و باهوش و اهل تلاش و کوشش با ارائه آن از ابتدای نوجوانی بتوانند هوش و استعداد خود را شکوفا کنند. این نمایش خلاقیت و استعداد از سوی دانش آموز به معلمانی که دغدغه استعدادیابی و  شکوفایی دانش آموزانشان را دارند این امکان را می‌دهد تا از میان آن ها استعدادهای بالقوه را کشف کنند. در پی کشف استعداد ها در طرح جابر کمک شایانی به کاتالیز کردن و شکوفایی بیشتر آنها خواهد شد و در آینده ای نزدیک با بهره‌وری هرچه بیشتر از این دانش آموزان خوش فکر و با استعداد کشور را با سرعت هرچه بیشتر به سمت توسعه پایدار برده و از وابستگی به کشورهای دیگر رهایی می یابیم.

 

بحبوحه گسترش مرزهای قدرت

در بحبوحه گسترش مرزهای قدرت و دانش و تحقیقات علمی ذینفعان اصلی آموزش و پرورش یعنی دانش آموزان مورد غفلت واقع شده‌اند در حالی که آنها می‌توانند سازندگان محیط یادگیری خود و شرکای اصلی پژوهش باشند زیرا آنها بهترین متخصصان تجارب و ادراکاتشان و منحصر به فرد ترین مورخان تبر عملکردهای شان هستند.(الدفدر۱۹۹۵) در این خصوص بومر معتقد است که دانش آموزان در تمامی سطوح یادگیری باید فعالیت های پژوهشی را نظیر طرح جابربن حیان تجربه کنند تدریس باید بر اساس روشهای پژوهشی باشد (به نقل از آتووبرتون۱۹۹۵)

سوالات متداول درباره طرح جابر

ابتدا باید بدانیم که برای آشنایی با این طرح به چه سوالات کلیدی باید پاسخ دهیم.

  1. طرح جابربن حیان چیست؟
  2. مراحل این طرح چگونه است؟
  3. بخشنامه ها و دستورالعمل های آن به چه نحوی صادر می شود؟
  4. چگونگی اجرای طرح در پایه های مختلف اول تا ششم دوره ابتدایی بر چه اساسی است؟
  5. دفتر کارنمای طرح چگونه است؟
  6. مدل طرح جابر چه کاربردی دارد؟
  7. دست سازه طرح چیست؟ ومختص کدام پایه هاست؟
  8. آزمایشات طرح بر پایه کتب درسی به چه صورت است؟
  9. کارتون پلاست را چگونه تهیه کنیم؟
  10. فواید کلی طرح برای آینده دانش آموزان چیست؟

که ما در اینجا برای شما عزیزان به تفصیل تمام این سوالات را پاسخ داده ایم سایت احسان ابارشی می تواند به راحتی بهترین راهنما برای مخاطبان از  جمله معلمان و دانش آموزان عزیز در زمینه طرح جابر باشد.

 

توجه به منافع فردی دانش آموزان

مسلما در این راه منافع متعدد فردی شامل دانش آموزان با استعداد خواهد گردید. منافعی که حتی در زمینه جلوگیری از هدر رفت نیروی انسانی در سطوح پایین تر نقش بسزایی خواهد داشت. بی تردید اگر چنان که از طرح جابربن حیان انتظار می رود هدف گذاری های کلان این طرح را دنبال کنیم اری از مشکلات ریشه های جامعه از جمله فقر بیکاری و شمار زیادی از این قبیل مشکلات اجتماعی به واسطه بهره‌وری از نیروهای کارآمد ریشه‌کن خواهند شد بدیهی است که برای رسیدن به این دستاوردها همه ما از جمله مثلث خانواده، مدرسه و دانش آموز باید با جدیت تمام مطالعه و پیگیری کنیم و تلاش کنیم تا هدفهای این طرح را به خوبی بشناسیم و در راه رسیدن به آن تلاش کنیم.

 

دسترسی سریع به فایل های استثنایی طرح جابر

شما عزیزان در صورت داشتن هرگونه سفارش و یا سوالی با ما تماس بگیرید. اگر فرصت مطالعه این صفحه را ندارید می توانید از لینک زیر به دانلود بهترین طرح های جابر بپردازید.

برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های جابر پایه اول ابتدایی روی دکمه زیر  کلیک کنید.

برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های جابر  پایه دوم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید.

برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های جابر پایه سوم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید.

برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های جابر پایه چهارم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید.

برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های جابر پایه پنجم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید.

برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های جابر پایه ششم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید.

در این محتوا ما سعی کرده ایم تا به بهترین نحو ممکن طرح جابربن حیان و همه جوانب آن را که برای آشنایی صحیح با این طرح لازم است در دسترس مخاطبین عزیز قرار دهیم.

 

تغییرات طرح جابر در سال های اخیر

خوشبختانه در سال‌های اخیر در آموزش و پرورش کشور ما توجه بسیار زیادی به موضع پژوهش و استعداد یابی دانش آموزان  شده است. و طرح ها و پروژه های مختلفی برای کمک به این امر اختصاص داده شده که یکی از این طرح ها، طرح جابربن حیان است. طرح جابربن حیان در مقطع ابتدایی در رابطه با ایجاد روحیه ای پژوهش محور در دانش آموزان به وجود آمده و سعی دارد بیشترین تاثیر را بر روی ایجاد روحیه مشارکت پذیری، قبول مسئولیت در دانش آموزان ایفا نماید.

 

شکل گیری حرکات قابل ملاحظه با اجرای طرح جابر

به منظور حضور پر رنگ دانش آموزان در آموزش و پرورش حرکت قابل ملاحظه‌ای در حال شکل گیری است که این حرکت جهت تحقق بخشی برخی تغییرات در نظام آموزش و پرورش صورت گرفته است. محققان مدرسه و دانشگاه در تلاش هستند تا یادگیری را به یک فرایند ساخت و ساز اجتماعی مبدل کنند و تحقیقات مربوط به کلاس های درس را به گونه‌ای راهبری نمایند که معلمان قادر باشند که پاسخ سوالات خویش را جستجو کند. که یکی از بهترین و مهمترین مسائل پیرامونی موضوع طرح جابر بن حیان است.

 

آنچه در این محتوا خواهید دید:

  • مقدمه درباره طرح جابر بن حیان( طرح جابر)
  • طرح جابرچیست؟
  • اهمیت طراحی طرح جابر
  • انواع طرح جابربن حیان
  • نکته آموزشی درباره طرح جابر
  • نکات مهم درباره طرح جابر
  • نمونه طرح جابربن حیان
  • طرح جابر در مدارس
  • ویژگی های طرح جابر به شکل خلاصه

 

مقدمه درباره طرح جابر بن حیان(طرح جابر)

طرح جابر و طرح جابربن حیان یکی دیگر از طرح هایی است که مثل طرح کرامت در دوره ابتدایی وجود دارد در این مقاله با هم بررسی می کنیم که طرح جابر چیست و چه خصوصیت هایی باید داشته باشد و چه انواعی دارد. هدف تعلیم و تربیت پژوهش محور توسعه مهارت هایی مانند خود انعکاسی، تفکر انتقادی، توانایی پژوهش مستقل، توانایی بر عهده گرفتن یادگیری مستقل، رشد فکری و در یک کلمه تربیت دانش آموز پژوهنده می باشد(سپروکن اسمیت و واکر۲٠۱٠).

پاتریک وویلیس در سال ۱۹۹۸ با تعریف کامل جامعه از دانش آموز پژوهنده آنها را افرادی محقق با افکاری هدفمند و کنترل شده می‌دانند که با توسعه ادراک بیشتر، استفاده فکورانه از شرایط و اطلاعات شناخته شده موجود انجام تحقیقات کاربردی و افزایش توانایی‌های پژوهشی خود می‌تواند اطلاعات ناشناخته و جدید را کشف کنند.

 

پژوهش های دانش آموزی چه چیزی را نشان میدهند؟

پروژه های دانش آموزی نشان دادند که نظام آموزش و پرورش محور سطح سواد علمی مهارت های پژوهشی و اعتماد به نفس دانش آموزان را ارتقا می‌دهد. (موسولایدز۲٠۱۳)، بریکمن، چرمالی، آرمسترانگ و هالر۲٠٠۹،سیمسک و کاباپینار۲٠۱٠، گیر و همکاران۲٠٠۸. تلفیق آموزش و پرورش و پژوهش، آگاهی دانش آموزان را مثل طرح جابر در ایران از ماهیت پژوهش بالا برده است و سبب ارتقای مهارت های پژوهشی آنها می گردد.

 

همیاری در طرح مذکور

اگر شما به عنوان یک دانش آموز و یا معلم دغدغه مند به دنبال افزایش سطح علمی و بهبود کیفیت آموزشی در آموزش دوره ابتدایی هستید یکی از بهترین گزینه ها شرکت و پیاده سازی طرح جابربن حیان است که جزئیات آن را می توانید در گوگل سرچ کنید و به نتایج کامل و بسیار جالبی خواهید رسید طرح جابربن حیان به دانش آموزان عزیز کمک می‌کند که به بهترین شکل ممکن در امور آموزشی وکلاسی مشارکت کنند و با استفاده از دست سازه ها و پروژه های خود در جهت بالابردن سطح علمی خود در مدرسه تلاش کنند.

 

طرح جابر چیست؟

طرح جابربن حیان در اصل یک طرح پژوهشی برای به وجود آوردن یک رقابت سالم بین دانش آموزان مقطع ابتدایی می باشد و هدف اصلی این طرح بر انگیختن روحیه علمی و پژوهشی داوطلبان این طرح می باشد تا با تکیه بر مطالب و مفاهیمی که در طول دوران تحصیل یاد گرفته‌اند بتوانند سطح یادگیری خود را محک بزنند.

در طی سال های اخیر در کشور ما نیز متخصصان تعلیم و تربیت یکی از شرایط لازم برای رشد و توسعه کشور را ارج نهادن و عناصر با محور پژوهشی در برنامه درسی دانش آموزان دانسته‌اند چنانچه در برنامه چهارم توسعه تغییر رویکرد نظام آموزشی از حافظه گرایی به پژوهش محوری مد نظر گرفته شده است و در مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش لازمه توجه به برنامه درسی با رویکرد دانش آموز پژوهنده به عنوان یک هدف اساسی بیان شده است.

 

طرح های دانش آموز پژوهنده به چه معناست؟

طرح جابربن حیان از جمله طرح های دانش آموز پژوهنده های است که آموزش و پرورش در سال های اخیر در این زمینه پیشنهاد و انجام داده است. این طرح در دوره ابتدایی و با هدف بیشتر شدن فرآیند یاددهی و یادگیری، تقویت بنیه علمی و پژوهشی دانش آموزان، ظهور و افزایش توانمندی های آنها از طریق رشد شخصیت عاطفی روانی، به خصوص ارتقای دانش علمی و مهارتی دانش آموز و نگرش دانش آموزان در زمینه پژوهش و یادگیری برگزار می گردد این طرح بر خلاف جشنواره های مشابه دانش آموزی نظیر خوارزمی که هدف از برگزاری آن ایجاد یک اختراع یا یک اکتشاف علمی جدید بوده است این جشنواره با هدف انجام پروژه علمی توسط دانش آموزان برگزار می شود و تمامی افراد شرکت کننده در آن برنده محسوب می شوند.

(بخشنامه ی دبیرخانه کشوری طرح جابر بن حیان)

 

در این طرح که عموماً مختص داوطلبان پایه های اول تا ششم ابتدایی است که میزان توانایی آنها صرفاً در در زمینه‌های مربوط  به علوم محک زده می شود این در حالی است  که در طرح های پایه های بالاتر توانایی دانش آموزان را در زمینه های مختلف دیگر اعم از زمینه‌های هنری ورزشی و...  محک زده می شود.

 

چطور اجرای طرح به صورت آزمایشی انجام شد؟

طرح جابر بن حیان در ابتدا قرار بود که به صورت آزمایشی برای یک پایه و تنها در چند مدرسه به خصوص باشد میزان اشتیاق دانش آموزان و داوطلبان فراوان این طرح و مهم تر از همه نتایج درخشان آن باعث شد تا این طرح همه گیر شود و دانش آموزان زیادی را تحت تاثیر خود قرار دهد.

چند سالی است که شاهد اجرای طرحی به نام طرح جابر در سطح مدارس دوره  ابتدایی کشور هستیم، که این طرح نشان داده که یکی از طرح های بی سابقه و قابل تقدیر است. طرح جابربن حیان که نام کیمیاگر مشهور ایرانی و پدر علم شیمی جابربن حیان دانشمند قرن دوم هجری خورشیدی( متولد سال ۱۰۰ ه خ) بر روی  این طرح می درخشد و به پروژه های علمی دانش آموزان اختصاص دارد و قرار است مقدمه تربیت دانش آموزان کارآزموده و فعال در زمینه های پژوهشی باشد.

 

بخشنامه های ارسالی درباره طرح جابر چگونه است؟

بخشنامه های ارسالی از آموزش و پرورش دانش آموزان در طرح جابر یا همان طرح جابربن حیان باید ایده  های علمی و آموزشی خود را در رابطه با موضوعات درسی و سطح علمی خود که در ذهن دارند به صورت عملی پیاده سازی کنند و بعد از اجرای پروژه بتوانند در رابطه با آن گزارشی تهیه کرده و ارائه دهند و از پروژه خود دفاع کنند.

از آن حیث که معلمین به عنوان اساتید راهنمای پروژه ها در طرح جابربن حیان هستند از بدو خدمت فاقد تخصص کافی می باشند این آموزش‌ها چه در قالب کارگاه‌های آموزشی با کیفیت و دوره های ضمن خدمت طرح جابربن حیان و چه در تحصیلات دانشگاهی نظیر مراکز تربیت معلم و تحصیلات تکمیلی کافی نبوده است و لازم است که این آموزش ها به شکل بنیادی و کامل تری  باشم اول همه عوامل دخیل در جشنواره صورت گیرد.

 

طرح جابر

طرح جابر که نام خود را از نام دانشمند بزرگ ایرانی یعنی جابربن حیان گرفته است یکی از پرطرفدارترین طرح های فعلی در نظام آموزش و پرورش کشورمان می باشد که هم معلمین و هم دانش آموزان فراوانی را تحت تاثیر خود قرار داده است به طوری که هر سال میزان استقبال از آن چندین و چند برابر می شود و والدین هم از میزان پیشرفت و علاقه فرزندان خود به این طرح پژوهشی علاقه مند شده و رضایت دارند.

 

توجه بیشتر کتب درسی به رویکرد شناختی

توجه بیشتر کتب درسی به رویکرد و کم توجهی به حیطه های عاطفی و روانی حرکتی از یک سو حجم بالای کتب درسی و پروژه محور نبودن کتاب ها از سوی دیگر و همچنین تعداد طرح های آموزش ابتدایی باعث شده که طرح جابربن حیان را در حوزه اجرا با مشکل مواجه کند. حجم سنگین کتاب های درسی و طرح های فراوانی که در دوره ابتدایی وجود دارد مدارس را بعد از زمانی برای نظارت مستمر و هدفمند بر پروژه ها با مشکلاتی مواجه ساخته که اگر معلمان وقت کافی داشته باشند طرح های باکیفیت تری به دست می‌آید و جشنواره جابربن حیان را پررنگ تر از همیشه خواهد کرد.

 

چه دغدغه هایی طرح جابر بن حیان را تحت الشعاع قرار می دهد؟

چند نمونه از این دغدغه ها حقوق و دستمزد پایین و استفاده از اهرم فشار و اجبار برای انجام کار از طرف دیگر به نوعی لجبازی برای عدم انجام کار مبدل شده است.

یکی ازآسیب های این طرح این است که این طرح نام جشنواره را با خود یدک می کشد و هر ساله به دلیل آنکه بسیاری از پروژه ها به نمایشگاه ها را پیدا نمی کنند باعث دلسردی دانش آموزان و اولیای آنها و بی انگیزه شدن آنها برای انجام پروژه می‌شود و البته این مطلب مغایر با شعار جشنواره است که گفته می‌شود من یک برنده ام چون یک پروژه دارم.

 

مراحل طرح جابر چگونه است؟

همانگونه که از ابتدای امر برای به وجود آمدن طرح های مختلف و ریل گذاری آنها در وزارت آموزش و پرورش مراحل مدون و پیش طراحی مشخصی در دستور کار قرار می گیرد. طرح جابربن حیان نیز از این قاعده مستثنا نبوده است و خوشبختانه اگر در بدنه آموزش و پرورش که شامل مدارس و همچنین دانش‌آموزان و معلمان می شود. اگر افراد دلسوز و پای کار داشته باشیم طرح جابربن حیان نیز بستر مناسبی برای کشف و شکوفایی استعدادهای نوجوان و جوان است.

این کشف و شکوفایی ضمن اینکه مسئله ای شعارگونه برای پر کردن صورت جلسات فرمایشی نیست باید گفت چنانچه این طرح به خوبی اجرا شود نتایج شگفت انگیز آن در تاثیرگذاری  بر پیشرفت و توسعه مملکت را در کوتاه مدت و بلند مدت مشاهده خواهیم کرد.  مدیریت زمان‌ می تواند در برگزاری طرح جابربن حیان نقش بسزایی داشته باشد زیرا ارسال دیر هنگام جدول زمان بندی و شیوه نامه آن باعث شده که گاهی اوقات کارهای بی کیفیتی به جشنواره های طرح جابر ارائه شود. تجربه ثابت کرده که مدارس تصور می‌کنند که طرح جابربن حیان فقط باید برای جشنواره باشد و هنوز تلفیق آن با آموزش های کلاسی پروژه محور به طور کامل رخ نداده است.

 

در نظر نگرفتن حداقل اعتبار لازم و یا عدم تخصیص اعتبار:

برای اجرای طرح جابر به ویژه در مناطق و مدارس علیرغم اینکه اجرای اینگونه طرح های گسترده نیاز به سرمایه گذاری و اعتبار کافی دارد متاسفانه اعتبار خاصی برای این پروژه ها وجود ندارد. می توان گفت که در سال های اخیر بخش زیادی از این پروژه ها بدون اعتبار و تنها با همت و مجاهدت کارشناسان ادارات آموزش و پرورش مدرسین و همچنین داوران و پرسنل مدارس انجام گرفته است. اگر این روند ادامه یابد قطعاً خلل بزرگی در مسیر اجرای این  برنامه وارد خواهد کرد.

 

در حاشیه قرار گرفتن طرح جابر:

از یک سو فروش آماده انواع طرح جابر در کافی نت ها و لوازم التحریر ها و از سویی دیگر توجه به زرق و برق تابلو ها ثبب شده که دانش‌آموزان به گونه ای تربیت شوند که از خود هیچ کوششی نداشته و همیشه به دنبال لقمه آماده باشندکه به لحاظ ساختاری با اصل هدف طرح جابر مغایرت دارد و هم به نحوه تجمل گرایی و فریبکاری و هدر رفت زمان را ترویج نموده اند.

 

اهمیت وجود این دست پروژه ها

بیاییم از این زاویه نگاه کنیم که اگر چنین طرح هایی را در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار ندهیم چه می شود؟

از ابتدای تاریخ تاسیس دارالفنون توسط امیرکبیر فقید، عرصه آموزش و پرورش در ایران دستخوش فراز و نشیب ها و آزمون و خطا های بسیاری شده است که توضیح آن در این مجال نمی گنجد.

عینک برای نتیجه گیری از این مبحث کافیست به نگاهی اجمالی به آن بسنده کنیم در برهه های مختلف از زمان این واقعه تاریخی نسل در نسل فرزندان این مرز و بوم وارد چرخه تحصیل شده است و در این مسیر به دلایل مختلف استعداد های بسیاری دچار ریزش شده اند.

اگر هم در این میان تعدادیتوانسته باشند که مراحل تحصیلات را به مدارج عالیه برسانند به نسبت جمعیت مستعد علم و دانش بسیاری از آنها این فرصت را از دست داده‌اند رقم ناچیزی است ریزش این استعدادهااز بدنه تعلیم و تربیت و جا ماندن آنها از موهبت تحصیل در آموزش و پرورش رابطه مستقیم و انکار ناپذیری با عقب ماندگی کشور در عرصه های مختلف دارد.

 

استعداد های قابل پیشرفت

بسیاری از استعداد هایی که می توانستند باعث پیشرفت کشورمان در صنعت و تکنولوژی و علم روز باشند به دلیل ماندن در لفافه مشکلات و بی تدبیری های مسئولان زمان خودراهی بازار کار و کارگری و عملگی و گماشته گی در رده های اسفل جامعه می شدند. البته هنوز هم این استعداد ها را با سر چرخاندن در نانوایی ها و آهنگری ها و ساختمان سازی و روز مزدی و روزمرگی می توان یافت.

استعداد هایی که به تایید تمام کسانی که با آنها در ارتباط هستند اگر سر راهشان برنامه هایی چون طرح جابربن حیان البته اگر تمام و کمال اجرا شود قرار میگرفت امروز بی شک در صف رجال بلندپایه علم و صنعت و سیاست و عرصه‌های مهم مملکتداری می‌درخشیدند اما افسوس و صد افسوس که این گوهر نایاب این منبع ارزشمند و این استعدادهای نادر را باید در جاهایی دید که دردی از مردم دوا نمی‌کند.

 

کنکاش  و جستجو

طرح جابربن حیان آمده تا با کنکاش کردن و جستجو در میان نسل حاضر از تکرار فاجعه های اجتماعی این چنینی جلوگیری کرده و این استعدادها را پیدا کند این امر جداً نیازمند دل سوزی و پای کار بودن معلمان را می‌طلبد.

در حال حاضر خوشبختانه گام به گام برای نیل این پیشرفت وزارت آموزش و پرورش پیش قدم شده است. از ابلاغ بخشنامه و دستورالعمل تا ارتباط معلم و دانش آموز و تحقیق و عنوان یابی گرفته تا به نتیجه رساندن طرح ها و پروژه توسط دانش آموزان که راهگشای آموزش درسطوح بالاتر و پیشرفت در علم و فناوری است.

 

نمونه طرح جابر رایگان

برای عملی کردن نمونه طرح جابر رایگان وزارت آموزش و پرورش بخشنامه هایی را با توضیح کامل و جامع به ادارات تابع در استان‌های کشور ابلاغ می نماید که سطح به سطح از وزارتخانه تا ادارات آموزش و پرورش استان ها و شهرستان ها و در نهایت مدارس و معلمین طبق ابلاغ این بخشنامه خود را مکلف می دانند که این طرح را همانطور که از حصول نتایج پر برکت آن برای آینده جامعه صحبت شد بند به بند به اسم به اجرا در آورند و با جدیت تمام به اجرای آن اهتمام ورزند.

 

بخشنامه های کشوری

در این بخشنامه ها مشخصا از ابتدا تا انتهای طرح جابربن حیان را معین شده  این امرسبب می شود تا مجری آنان که معلمان و دانش آموزان هستندآن را سرمشق و الگوی تحقیق و عنوان گذاری و تعریف و تهیه عکس هایی از مراحل طرح و قدر دانی نمودن از حامیان طرح که ممکن است از جاهای مختلف به طرح ورود کرده و مجری طرح را یاری نموده باشند تا طبقه بندی کارها و تحقیقات و نتیجه گیری و همچنین آدرس منابع و مأخذ استفاده شده در طرح ها را مشخص کنند.

اهمیت این بخشنامه های صادر شده از سوی وزارتخانه بخش بندی و تعیین رده های تحصیلی و تقسیم بندی اصولی تحقیق و پژوهش و عملیات فیزیکی آن به نسبت توانایی دانش آموزان در دهه های یاد شده است که در قسمت بعدی توضیح خواهیم داد.

 

طرح جابر در پایه های مختلف ایده ها و توانایی ها

همانطور که می دانیم وزارت آموزش و پرورش در آخر این تقسیم بندی ها در حوزه مقاطع تحصیلی، مقطع ابتدایی را به ۶ پایه تقسیم نموده بر این اساس طرح جابر نیز با در نظر گرفتن توانایی‌های دانش‌آموزان در این شش پایه برای هر کدام وظیفه ای در زمینه شرکت دانش آموزان در این طرح تعریف نموده است.

 

از منظر معلمان

معلمی نیز اجرای این طرح را مهم می‌دانند و با توجه به مبانی نظری آن بر اجرای صحیح آن صحه گذاشتندو مشکلات اجرای این طرح را بر شمردند:

 

نمایشی بودن طرح جابر

با توجه به اینکه خود دانش آموز کمترین سهم را در اجرای این پروژه دارد در بیشتر موارد این طرح جنبه نمایشی داشته و در واقع جشنواره جابربن حیان نمایش از تابلوهای رنگ است تا با ارائه یک پروژه علمی توانمندساز و ارتقاء بخش در زمینه پژوهشی.

عدم پشتیبانی از پروژه های علمی دانش آموزان و ایده های آنها

برخی از معلمین و خانواده‌ها و دانش آموزان در اجرای این نوع پروژه ها زحمت‌های زیادی را می کشند تا یک کار تولید شود اما به دلیل اینکه از حمایت‌های لازم برخوردار نیست کم کم رو به افول می گراید حتی برخی از دانش آموزان به دلیل مشکلات مالی دارای ایده‌های خوبی هستند که از آنها حمایت نمی شود.

 

طرح جابر چه هدفی را دنبال می کند؟

در حقیقت هدف از طرح جابربن حیان این است که دانش آموزان پایه های اول تا ششم مقطع ابتدایی بیشتر از پیش جنبه عملی مواردی که یاد گرفته اند را ببینند این امر محدود به دانش آموزان پایه اول تا ششم ابتدایی نیز و پایه های بالاتر نیز در قالب طرح های دیگری می توانند فعالیت های پژوهشی داشته باشند و بیشتر به تحقیق و پژوهش روی آورند.

اهمیت طرح جابربن حیان در این است که دانش آموزان آنچه را که به صورت تئوری یاد گرفته اند و به صورت فرضیه ای در ذهن خود دارند بتوانند در قالب آزمایش پروژه و کار عملی یا دست سازه پیاده‌سازی کنند. از این جهت علاوه بر افزایش عتماد به نفس آنها، هم روحیه مشارکت پذیری و علاقه مندی به امور آموزشی در آنها شکل می گیرد.

بهترین طرح جابر

طرح جابربن حیان در مقاطع مختلف تعداد بسیار کثیری از ابداعات و آثار مختلف را هر ساله دریافت می کندکه آنها نسبت به اهمیت تازگی و میزان نبوغ دسته بندی می گردند و در آخر بر اساس رای داوران بهترین طرح جابر برگزیده می شود. بهترین طرح جابر در هر مقطع متفاوت است زیرا در هر پایه بر اساس میزان مطالب آموزش داده شده به داوطلب و میزان نبوغ به کار برده شده در پژوهش و طرح یاد شده داوری می شوند.

با توجه به روند جشنواره ‌ای طرح ها گاهی به استعدادهای دانش آموزان به عنوان سازنده پروژه و یک پژوهشگر، ارائه گر و ایده پرداز و...  توجه نمی گردد به عنوان مثال دانش آموزی کارش در قالب یک تابلو ضعیف بوده منتها بیان خوبی داشته و این نشان دهنده استعداد کلامی او می باشد و یا بروز دیگر استعداد ها نظیر استعداد و فضایی و..

شما می توانید در سایت طرح جابر احسان ابار شی بهترین طرح جابر را دانلود نمایید.

 

طرح جابربن حیان چگونه تدوین می شود؟

با توجه به اینکه ممکن است در برخی موارد اولیا تصور کنند که این دوکلمه طرح جابر یا طرح جابر بن حیان دو موضوع  با مفاهیم متضاد هستند باید خاطر نشان کنیم که هیچ گونه تفاوتی بین این دو طرح و دو نام وجود ندارد و در واقع طرح جابر و طرح جابربن حیان هستند فقط گاهی ممکن است به هر یک از این دو نام خوانده شود بنابراین انتظار دو مفهوم جدا را نداشته باشید.

یکی ازچالش های پیش روی اینتر مرحله قضاوت و داوری پروژه ها می باشد که علت آن بیشتر تعداد پروژه ها، کمبود وقت و البته عدم تخصص برخی داوران می باشد و در صورتی که این داوری و قضاوت به درستی صورت نگیرد موجبات بی انگیزگی در دانش آموزان را فراهم می آورد.

 

نقش ها در طرح جابربن حیان

همانطور که دراین طرح پیش بینی شده است یکی از نقش ها در طرح جابربن حیان نقش آموزگار راهنمایی است اما با وجود همه تلاش ها و برنامه‌های انجام شده وقتی این اساتید راهنما بر نقش خود تسلط کافی ندارند چگونه می توانند راهنمای خوبی برای پروژه های دانش آموزی باشند؟ و این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه دوره ها و کلاسهای آموزشی در زمان مناسب جهت ارتقای سطح دانشی و مهارتی معلمان در خصوص انواع پروژه ها و الزامات این طرح هابرگزار گرددتا آنها بتوانند دانش آموزان را در مسیری درست و صحیح هدایت نمایند.

 

طرح جابر بن حیان را بیشتر بشناسیم!

همه ما تا کنون با نام این دانشمند برجسته برخورد داشته‌ایم و تا حدودی ایشان را می شناسیم جابربن حیان یکی از بزرگترین افتخارات سرزمین ما ایران است اسم این طرح هم در واقع از نام این دانشمند فقید گرفته شده است. این دانشمند بزرگ توانسته است آوازه اش را در دنیا پر کرده و نام ایران را سربلند و سرافراز کند به نظر خیلی از بزرگان اهل دانش انتخاب این نام بسیار انتخاب شایسته ای بوده است.

 

امکانات مدارس شهری  برای طرح جابر

مدارس شهری به لحاظ دسترسی به امکانات بهتر و بیشتر، سطح سواد اولیا و... بهتر می‌توانند امور مربوط به طرح را انجام دهند ولی دانش آموزان روستاها به دلیل عدم دسترسی به امکانات و منابع، سطح سواد پایین اولیا و....دارای مشکلات فراوانی برای اجرای طرح جابر هستند. همین طور مدارس چند پایه به دلیل فشردگی تدریس معلمان کمتر می توانند در این حوزه وارد شوند و بیشتر وقت این معلمان صرف تدریس مفاهیم کتاب های درسی  و اتمام کتاب می‌شود تا اجرای طرح جابربن حیان که این نیز خود ضرورت کاستن از حجم کتاب ها را نشان می دهد.

طرح جابر در مدارس

برای پی بردن به اهمیت وجود طرح جابر در مدارس لازم است که بهترین راه تربیت دانش آموزان در راستای شعار هر سال که  توسط رهبر کبیر انقلاب بیان گردیده اهمیت زیادی دارد. اهمیت است در این موضوع است که دانش آموزانی متفکر و علاقه‌مند به امر تحقیقات عملی تربیت کنیم پس خدا را شکر به امنیت این موضوع پی بردیم.

حجم سنگین کتب درسی و طرح های فراوانی که در دوره ابتدایی وجود دارد مدارس را در بعد زمانی برای نظارت پی در پی و هدفمند بر روی پروژه های پژوهشی با مشکلاتی مواجه ساخته است که اگر دبیران و وقت کافی داشته باشند طرح های باکیفیت تری به دست می‌آید و جشنواره جابربن حیان را پررنگ تر از همیشه خواهد کرد.

 

درباره سایت طرح جابر احسان ابارشی

سایت طرح جابر احسان ابارشی یکی از بزرگترین سایت های طرح جابر است که به طور مستمر تلاش می کند که بهترین و قوی ترین منابع علمی را در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

تماس با ما

شما عزیزان در صورت نیاز به تماس با ما می توانید با شماره تلفن 09154800376 از طریق پیام رسان های ایتا، شاد و سروش پیام بگذارید کارشناسان ما در اولین فرصت در خدمت شما عزیزان هستند.

 

طرح جابر کلاس اول چیست؟

با در نظر گرفتن تازه وارد بودن دانش آموزان در مقطع ابتدایی همچنین محدودیت در توانایی های آنها باید با بهره گیری از آموزش ها و تعالیم پیشینه دانش آموز شروع به ارائه و گرفتن بازخورد ها از کودکان نمود. در غیر این صورت ممکن است فشار روحی و روانی بیش از حد توان باعث سرخوردگی شود و  نوعی تنفر در دانش آموز به وجود آید.

  • چون سرو کار تو با کودک فتاد
  • هم زبان کودکی باید گشاد

یکی از زیباترین و بی نظیر ترین طرح های جابربن حیان به طرح های پایه اول ابتدایی که طبقه بندی و دسته بندی هستند می‌توان اشاره کرد این طرح ها از آن جهت که دانش آموزان را به فعالیت های عملی تشویق و ترغیب می کند در نوع خوداز بی نظیر ترین طرح ها هستند.

 

پروژه جابربن حیان سال جدید چه تفاوتی با سال های قبل دارد؟

در واقع باید بدانیم که میان پروژه های جابربن حیان سال جدید با سال قبل تفاوت قابل ملاحظه‌ای نیست و این پروژه تقریباً همانند سال قبل است و تفاوت به عمل آمده درطرح جابر امسال به کارهای عملی و ارائه مستندات و عکس و تصویر تاکید بیشتری شده است بنابراین شما نیز به عنوان معلم یا اولیای دانش آموزان این نکته را در نظر بگیرید.

 

طرح جابر کلاس دوم چیست؟

در این سن کودک مقداری با محیط مدرسه و افراد پیرامون خود در این محیط ارتباط برقرار کرده است. پایه دوم ابتدایی پایه ای  است که کودک شناخت بیشتری نسبت به دوستان و همسالان در کلاس و دیگر دانش آموزان مدرسه پیدا کرده است. همچنین همچنین ضمن درک بیشتر و بهتر تعلیم و تربیت با نحوه برخورد و احترام متقابل نسبت به معلم و مسئولین مدرسه آشنا شده است.

هرچند که در این سن هنوز کودک توانایی‌های کافی برای درک کامل اهداف طرح جابربن حیان را دریافت نموده اما در پایه دوم با دانش آموزی طرف هستیم که به قدر وسع طبیعت خود از نظر روانی و عاطفی و احساسی یک بار پوست اندازی کرده است.

معلم و برقراری ارتباط سازنده

این مسئله موجب می شودکه کار معلم در برقراری ارتباط سازنده با دانش آموز از پایه اول ابتدایی قدری آسان تر باشد. ارتباط برقرار کردن با دانش آموز پایه دوم ابتدایی نسبت به پایه اول به همین سبب آسان تر خواهد بود لذا برای پیدا کردن سوژه مناسب و ایده یابی برای طرح جابربن حیان می توانیم قدری با دست باز تر عمل کنیم چرا که کودک در پایه دوم در صورت مستعد بودن برای این طرح نسبت به پایه قبل در زمینه های مختلف طولانی تری دارد. ومهم تر از همه این امر اورا وادار به واکاوی و فعالیت در امر آزمایشات نیز خواهد کرد.

سال دوم ابتدایی یکی از سال های است که در آن طرح جابر بن حیان اندک اندک جایگاه خود رامیان داوطلبان پیدا کرده و بین آنها شناخته می شود. دانش آموزان پایه دوم همچون دانش آموزان پایه های دیگر علایق خاصی به چنین طرح ها و کارهای پژوهشی دارند به خصوص اینکه ای نسل جدید را میتوان نسل تبلت به دست ها نامید و به سبب ابزارآلات تکنولوژی از اطلاعات عمومی بسیار بیشتری نسبت به نسل های قبل از خود دارند لذا نسبت به این گونه طرح های پژوهشی بسیار بیشتر از نسل های گذشته علاقه نشان می دهندو انتظار می رود که دانش آموزان این پای از حواس خود برای ثبت مشاهدات و تصویربرداری استفاده نمایند و بر اساس مشاهدات خود بتوانند نتایج رویدادها را حدس بزنند.

شما عزیزان میتوانید برای دانلود نمونه های طرح جابر کلاس دوم همراه با سایر پایه های دیگر به سایت طرح جابر احسان ابارشی مراجعه نمایید.

 

طرح جابر علوم دوم دبستان

در واقع ای که از مهمترین مطالبی که اکثر دانش آموزان به دنبال آن هستند و پیدا نمودن این پروژه در پایه دوم دبستان است. این امر بسیار عالی است زیرا در پایه دوم موضوعات مختلف و جالب ای وجود دارد که از آن موضوعات می توان به اندازه کافی بهره مند شداین امر کمک شایسته‌ای به این مطلب مهم می نماید.

 

طرح جابر حرکت حیوانات

جالب است که این نکته را بدانید یکی از بیشترین طرح هایی که به دفتر پژوهش درسی دانش آموزان و دبیرخانه جشنواره طرح جابربن حیان ارائه گردیده مربوط به حرکت حیوانات بوده است. و مهمتر و جالب تر از همه این بود که هرکدام از دانش آموزان به شیوه های بسیار حرفه‌ای و خلاقانه توانسته بودند این تر را به بهترین شکل ممکن ارائه دهند و دبیرخانه نیز از آنها تقدیر و تشکر به عمل آورد.

 

سیر تا پیاز پلن جابربن حیان کلاس دوم

لازم است که توضیحات مختصری درباره برخی از پایه ها و اجرای این طرح در آن ها بدانید.  آیا تاکنون علوم پایه دوم ابتدایی را مطالعه کرده اید؟

موضوعات جالب و بسیار جذابی در این پایه می باشد که همه آنها را می توان برای طرح جابری فوق‌العاده و خلاقانه استفاده نمود. جالب است که بدانیددانش آموزان در این پایه استقبال زیادی از این طرح داشتند برای دیدن موضوعات طرح جابربن حیان در پایه دوم ابتدایی می توانید از همین سایت با از دسته‌بندی مربوطه اقدام فرمایید.

 

 

ehsanabareshisha
ehsanabareshisha

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋