انواع کویل هواساز
انواع کوئل هواساز بدلیل نوع سیال بکار رفته داخل مبدل هوارسان متفاوت است که بطور آب سرد، آب گرم، بخار آب و کوئل های DX در هواساز وجود دارند. جهت ایجاد کردن آب گرم، سرد و بخار لازم میباشد یک چیلر یا دیگ بخار درون موتورخانه وجود داشته باشد تا بوسیلهی پمپاژ به کویل ها جریان پیدا کند. بهتر است بدانید سیستم DX یا انبساط مستقیم نیازمند تاسیسات نبوده همچنین سرمایش گرمایش بوسیلهی مبرد درون دستگاهها بطور مستقیم صورت میگیرد، زمانیکه مبرد داخل لولهها جاری میشود سبب گرم شدن هوای عبوری اطراف لولهها میگردد. در صنایع متفاوت باتوجه به نیاز سرمایش گرمایش و ورود دستگاههای هواساز به قسمت صنعتی، تجاری همچنین مکانهای عمومی در نتیجه نیاز دستگاههایی برای جابهجایی سرمایش گرمایش شده، که بوسیلهی منابع سرد گرم با بوجود آمدن کوئل های هواساز نیاز اساسی بر طرف شد.
اجزای اصلی کویل هواساز
کوئل های هواساز از بخشی به نام فین که صفحات فلزی نازک کنار هم تشکیل شدهاند، جنس آنها مس، آلومینیوم، بلوفین یا گلدفین میباشند هر کدام ویژگیهای مخصوص بخود را دارند. ضخامت فین ها مختلف اصولا 100، 120، 150 میکرون میباشند جهت بالا بردن راندمان انتقال هرچه بیشتر حرارت میتوان فین ها را بکار برد. لولههای مبدل هوارسان اصولا سه دسته مسی، آلومینیوم و مانیسمان هستند که به توضیح اینها میپردازیم. لوله مسی بیشتر جهت سرمایش گرمایش آبی در فشار پایین بهره میگیرند، جنس آلومینیوم درون سردخانه های کوچک نظیر یخچالها استفاده میگردد، جنس فولادی بدون درز نیز همانطور که اسمش پیداست درزی وجود ندارد در بخار آب فشار بالا مورد استفاده قرار میگیرد.
آشنایی با کارکرد کوئل هواساز
دستگاه هوارسان بخشهای متفاوت دمپر، فیلتر، سیستم حرارتی برودتی و فن سانتریفیوژ تشکیل شدهاند. این بین وظیفهی کویل ها اهمیت ویژهای دارد مبدلهای حرارتی و برودتی به عنوان تبادل گرما استفاده میکنند وسیلهای برای جابهجایی انرژی نیز میباشند اما تنهایی کاربردی ندارند. بنابراین قرارگیری اینها داخل دستگاهای هواساز به تامین سرمایش گرمایش محیط میپردازند. روش کارکرد طوری است که اول هوا توسط دریچه دمپرها وارد سیستم شده با گذر از بستر فیلترها پاکسازی میشوند بعد با جریان یافتن بر سطح کوئل هایی که سیال گرم یا سرد داخل آنها است سبب گرم یا سرد شدن هوای عبوری میگردد، در نهایت توسط فن تعبیه شده روی کوئل هواساز سرما یا گرما بوجود آمده داخل محیط دمیده میشود. مورد دیگری که شنیدهاید بحث کوئل پیش گرمکن میباشد کاربرد آن طوری است به عنوان مثال زمستان میزان رطوبت نسبی بالا همچنین قدرت تبخیر کم میباشد، اول کوئل های پیش گرمکن سبب کاهش رطوبت نسبی محیط شده سپس استفاده از سیستمهای هوارسان ایرواشر هوا را شستشو میدهند.
مبدل سرمایش در هوارسان
گرمای نهان و محسوس با استفاده کوئل سرمایش حذف میگردد، سیال سرمایش آب سرد یا مبرد است در اینصورت سیستم مبرد نقش اواپراتور در چرخهی تبرید تراکم بخار را به عهده میگیرد. جهت کنترل دقیق شرایط محیط که کارها دقیق تر انجام گیرد به کوئل هواساز عمیقتری نیازمندیم. یخ زدن انواع کوئل آب سرد مشکلاتی ایجاد میکند، سیرکولاسیون جریان کامل آب سرد در فصل یخبندان حتی سیرکولاسیون قسمتی از آن بوسیلهی پمپ کوچک یخ زدن دستگاه را به حداقل میرساند که سبب جلوگیری لایه بندی نیز میشود. این عمل میتواند منبعی برای تامین آب سرد در غیر فصل درون سیستمهای سیال باشد. بهرهگیری محلولهای ضد یخ با خالی کردن کامل کوئل موجب جلوگیری یخ زدگی میگردد اما تخلیه ی کامل بعضی کویل ها بسیار دشوار است برای همین باید احتیاط کرد.
مبدل هوارسان پیش گرمکن
کوئل های پیش گرمکن تعبیه شده بالادست سیستمهای سرمایش اند، اینها میتوانند از بخار، آب گرم یا مقاومت الکتریکی به عنوان واسطه استفاده کنند. برخی واحدهای کوئل هواساز نیاز به پیش گرمکن ندارند مخصوصا اگر درصد هوای بیرون کم باشد یا گرمایش ساختمان جای دیگر تامین شود. هر زمان کوئل پیش گرمکن استفاده میشود باید میان پرههای آن فاصلهی زیادی باشد تا برای تمیز کردن در دسترس باشد یا با تعبیه فیلتر از آن محافظت شود. تاثیر این دستگاه در جریان حداقل هوای بیرون تعبیه میشود، هنگام جریان هوای مخلوط نباید هوا را تا دمای خروج بالاتر از 35 درجه گرم کند. اگر قرار به استفاده از بخار باشد، کوئل با لولههای توزیع داخلی یا صفحه بای پس توصیه میشود. سیستم باید طبق جریان متقابل لوله کشی شود تا هوای سرد تر ابتدا با گرمترین بخش انواع کوئل هواساز تماس پیدا کند.
پاسخ ها