دکتر مرضیه مرساقیان

دکتر مرضیه مرساقیان

دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی تهران دارای مدرک دندانپزشکی عمومی از دانشکده دندانپزشکی آزاد تهران است. وی در آزمون دستیاری سال 1391 موفق به کسب رتبه 16کشوری شد.

بهترین زمان شروع و گرفتن پستانک ارتودنسی

پستانک یکی از مهم‌ترین اقلامی است که والدین برای پاسخ به نیاز مکیدن نوزادان خود تهیه می‌کنند. خانواده‌ها معمولاً به رنگ و شکل زیبای پستانک و جنس آن دقت می‌کنند، اما معمولاً خیلی کم پیش می‌آید که به طراحی پستانک که بر رشد فک و دهان کودک بسیار تأثیرگذار است هم توجه کنند.

یکی از انواع پستانک‌هایی که علاوه بر پاسخ به نیاز مکیدن نوزاد از بروز ناهنجاری‌های دهان و فک او هم جلوگیری می‌کند، پستانک ارتودنسی است. والدین عزیز نگران نباشید، در این مقاله در مورد فواید و مضرات پستانک ارتودنسی، بهترین زمان استفاده و همچنین بهترین زمان گرفتن پستانک از کودک توضیحات کامل و جامعی داده است. پس با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

 

فواید پستانک ارتودنسی چیست؟

در طی این تحقیقات و باتوجه‌به مشاهدات و گزارش‌های والدین، فواید زیادی برای این پستانک‌ها بیان شده است. شاید یکی از بهترین مزیت‌هایی که پستانک ارتودنسی برای نوزادان و کودکان دارد سالم رشد کردن دندان‌ها و بهبود شکل فک آن‌ها باشد؛ اما مزیت‌های زیاد دیگری هم دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • یکی از مشکلات خطرناک نوزادان در خواب که باعث مرگ ناگهانی آن‌ها می‌شود، سندروم مرگ ناگهانی نوزاد است. به نظر می‌رسد کودکانی که پستانک ارتودنسی استفاده می‌کنند کمتر به این مشکل مهلک دچار می‌شوند.

تعریف سندرم مرگ ناگهانی نوزاد به نقل از ویکی پدیا:

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد که به‌اختصار SIDS نیز نامیده می‌شود، عبارت است از مرگ نابهنگام نوزادان در خواب بدون هیچ‌گونه پیش‌بینی قبلی پزشکی و بدون برجای‌گذاشتن هیچ‌گونه عارضه‌ای در بدن نوزاد که در حین کالبدشکافی قابل تشخیص باشد. به این بیماری مرگ تختخواب نیز اطلاق می‌شود؛ زیرا اغلب در کودکان در تختخواب روی می‌دهد. این بیماری در نوزادان پسر شایع‌تر است.

  • یکی دیگر از فواید پستانک ارتودنسی کمک آن به بهبود و کاهش علایم ریفلاکس نوزادان و مشکلات گوارشی آن‌ها است.
  • این پستانک‌های ارتودنسی به دلیل سری انعطاف‌پذیر و شبیه به پستان مادر بیشتر از پستانک‌های قدیمی کودکان را آرام می‌کنند.
  • به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های جدید و مواد اولیه باکیفیت در ساخت آن‌ها، ضرری برای نوزادان ندارد.
  • پستانک ارتودنسی علاوه بر شرایط معمولی، در طول پرواز هم موجب آرام شدن کودکان می‌شود و دلیل آن هم کاهش فشار دردناک در گوش نوزاد در طول پرواز است.

 

معایب و مضرات استفاده از پستانک‌های ارتودنسی

استفاده از پستانک ارتودنسی در کودکان علاوه بر مزایای برجسته‌ای که در بالا گفته شده، ممکن است معایبی هم در صورت استفاده طولانی و بیش از حد داشته باشد. در زیر مهم‌ترین و برجسته‌ترین مضرات مکیدن پستانک در کودکان را آورده‌ایم که شامل:

  • ایجاد وابستگی بیش از حد به پستانک ارتودنسی.
  • به‌هم‌خوردن عادات شیر خوردن نوزاد.
  • پستانک‌های ارتودنسی با وجود داشتن طراحی شبیه به سینه مادر و کاهش فشار به دندان‌ها و فک نوزادان در صورت استفاده بیش از حد باعث ایجاد اختلال در فک و بیرون‌زدگی دندان‌ها می‌شوند.
  • ایجاد مشکل در فرم لب‌ها.
  • به‌هم‌زدن فرم و تناسب چهره در صورت استفاده طولانی‌مدت از پستانک.
  • ایجاد اختلال احتمالی در چرخه تأمین شیر مادر در سینه.  (اگر نوزاد به‌خاطر مکیدن پستانک ارتودنسی کمتر سینه مادر را بمکد دستور تولید شیر به مغز مادر کاهش میابد و تأمین شیر هم کاهش پیدا خواهد کرد.)
  • دردناک شدن نوک سینه مادر به دلیل استفاده‌نکردن کودک از آن و انسداد مجاری شیر.
  • می‌تواند موجب شود تا کودک زودتر از شیر مادر گرفته شود. (مادر باید برای یک دوره کامل به نوزاد شیر دهد؛ اما مکیدن این پستانک می‌تواند روند شیردهی را کاهش دهد)

 

بهترین زمان شروع استفاده از پستانک ارتودنسی چه سنی است؟

تا اینجا شما با فواید و مضرات پستانک ارتودنسی آشنا شده‌اید و احتمال دارد تصمیم داشته باشید آن را برای کودک خود تهیه کنید؛ اما برایتان این سؤال به وجود بیاید که از چه سنی این پستانک را در اختیار کودکتان قرار دهید؟

به گفته دکتر مرضیه مرساقیان بهترین متخصص ارتودنسی در فرشته:

بهترین سن شروع استفاده از پستانک ارتودنسی، زمانی است که کودک مکیدن شیر از پستان مادر را یاد گرفته و به آن عادت کرده باشد در غیر این صورت او بین سینه مادر و پستانک گیج می‌شود و اختلال در شیر خوردن او به وجود می‌آید. معمولاً در بیشتر کودکان بهترین زمان برای عادت به پستانک ارتودنسی بین ۶ ماهگی تا ۱ سالگی او است.

بهترین زمان گرفتن پستانک ارتودنسی از کودک چه سنی است؟

همان‌طور که گفته شد پستانک ارتودنسی در صورت استفاده طولانی و بیش از حد مضراتی دارد که می‌تواند برای کودک و والدین او مشکل‌ساز باشد. اما معمولاً به دلیل علاقه زیاد، گرفتن این وسیله از کودک درست مثل گرفتن آن‌ها از شیر می‌تواند سخت و دشوار باشد. اگر کودک بیش از حد به پستانک خود وابستگی دارد شما باید از یک جایی به بعد سعی کنید او را از مکیدن آن منع کنید.

به طور معمول بهترین سن برای گرفتن پستانک از کودک هم‌زمان با گرفتن از شیر است؛ یعنی حدود ۲ سالگی کودک. بهتر است هنگام از شیر گرفتن استفاده از پستانک هم کم و محدود شود تا پیش از اینکه دندان‌های کودک شروع به رشد کنند استفاده از پستانک متوقف شده باشد و مشکلی برای دندان‌های کودک پیش نیاید.

منبع: فواید و مضرات پستانک ارتودنسی چیست؟

دکتر مرضیه مرساقیان
دکتر مرضیه مرساقیان دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی تهران دارای مدرک دندانپزشکی عمومی از دانشکده دندانپزشکی آزاد تهران است. وی در آزمون دستیاری سال 1391 موفق به کسب رتبه 16کشوری شد.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋