drbaradaran

drbaradaran

دکتر عبدالوهـاب برادران متخـــصص قلــــب و عـــروق فـــلوشـــــیب فـــوق تخصــــــــصی آنژیوپلاســـــتی (اینترونشــــــنال کاردیولوژیســـــت) متخصص درمان بیماری واریس

عوارض واریس پشت زانو، درمان خانگی یا در کلینیک؟

عوارض واریس پشت زانو شامل درد زیاد، خارش، درمواردی، زخم های واریسی می‌شود. پس بهترین راه برای جلوگیری از این عوارض دردناک درمان واریس پا است. در روش‌های جدید درمان واریس پشت زانو، بعد از روش‌های نابودسازی، ورید عمقی‌تر درمان‌شده ممکن است به مدت 3-5 روز دردناک باشد که قسمتی از واکنش به درمان است و خوب می‌شود. داروهای ضددرد و ضدالتهاب به بهبود این درد برای چند روز کمک می‌کنند.

بعد از فلبکتومی برش‌های کوچک روی پا معمولا به وسیله چسب پوست یا چسب نواری بیش‌تر بسته می‌شوند تا بخیه زدن. اگر از بخیه زدن استفاده شود، از نخ قابل‌جذب معمولا استفاده می‌شود. وریدهای واریسی، وریدهای گشاده شده ای زیر پوست پا هستند. این وریدهای غیرطبیعی، شایع هستند، خطرناک نیستند، اما ممکن است علائمی ایجاد کنند.

علائم واریس پشت زانو

در حالی که داشتن سیاهرگ‌های قابل مشاهده در پشت زانو نسبتاً رایج است، مواردی وجود دارد که می‌تواند نشانه ای از واریس باشد. بنابراین دیدن این رگ‌ها در پشت زانو کاملا طبیعی است. اما در صورتیکه هرگونه تورم، خارش یا درد در این رگ‌ها را تجربه می‌کنید، ممکن است واریس داشته باشید و بهتر است با یک دکتر واریس در غرب تهران مشورت کنید.

نقش دریچه رگ‌های کشاله ران و زانو

وریدهای طبیعی برای حفظ حرکت خون به سمت بالا به دریچه‌هایشان متکی هستند. در وریدهای واریسی این دریچه‌ها عملکردشان را ندارند و جریان خون آهسته یا حتی برعکس است. برای درمان موفقیت‌آمیز وریدهای واریسی علاوه بر حذف یا کاهش گشادشدگی وریدها، دریچه‌های نقص‌دار باید مدیریت شوند. دو محل مهم ایجاد دریچه‌های نقص‌دار، کشاله ران و پشت زانو هستند. عملکرد وریدها با یک اسکن سونوگرافی (دوپلکس) ارزیابی می‌شود.

واریس پشت پا

عوارض واریس پشت زانو چیست؟

فشار در این عروق به‌ویژه زمان ایستادن می‌تواند موجب درد، التهاب و گاهی تغییرات پوستی  (تغییر رنگ به سمت قهوه‌ای، اگزما، زخم) شود. وریدهای واریسی گاهی لخته (ترومبوز) ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود ورید سرخ، سفت و در لمس دردناک شود، حالتی که فلبیت نامیده می‌شود. اگر وریدهای واریسی دچار آسیب شوند، مستعد ایجاد کبودی یا گاهی خونریزی هستند. درمان واریس پا و زانو باید در اولین فرصت و توسط دکتر متخصص انجام شود.

علت واریس پشت زانو در زنان و مردان

عللی که می‌توانند باعث ایجاد رگ‌های بنفش و آبی پا و بروز واریس در پشت زانو، ران و همچنین سایر نواحی بدن شوند:

  • دریچه‌های نقص‌دار

  • ضعف ارثی دیواره‌ی ورید
  • ایستادن طولانی (شغلی)
  • افزایش فشار وریدی و اثرات هورمونی در بارداری
  • آسیب به عروق عمقی پا (DVT)
  • افزایش سن

درمان های پزشکی برای واریس پشت پا

درمان خانگی واریس خفیف پشت زانو ممکن است؟

بسیاری از افراد با انجام کارهای ساده و روش‌های درمان خانگی واریس پا بهبود پیدا می‌کنند:

ورزش کردن برای درمان واریس

ورزش، پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و شناکردن همه برای پیشگیری و درمان واریس خفیف سودمندند. پیاده روی آسان‌ترین‌شان است و استفاده از عضلات ساق پا مستقیما خون را در وریدهای پای در حال حرکت، به سمت بالا به گردش در‌می‌آورد.

اجتاب از یک جا نشستن طولانی مدت

از یک جا نشستن و بی تحرکی وحتی ایستادن به مدت طولانی دوری کنید.

بالا آوردن پاها برای درمان خانگی واریس زانو

بالا آوردن پاها هر زمان که ممکن است. هر میزان بالا آوردن سودمند است اما اگر بتوانید پاها را تا بالای سطح قلب (سینه) بالا بیاورید، به طور ویژه سودمند خواهد بود.

لاغر کردن و تاثیر آن در درمان واریس پشت زانو

اگر اضافه‌وزن دارید، سعی کنید وزنتان را کاهش دهید تا واریس پاهایتان را درمان کنید.

استفاده از جوراب واریس

یکی از روش‌های درمان خانگی واریس در خانه با استفاده از جوراب واریس حمایتی ارتقا یافته (graduated support stockings) در طول روز است. این جوراب‌ها را می‌توانید از داروخانه‌ها یا از طریق نسخه تهیه کنید. فشار این جوراب طوری طراحی شده که در ناحیه مچ پا بیش‌ترین میزان باشد و به تدریج به سمت بالا کاهش پیدا کند [به همین دلیل به آن‌ها graduated گفته می‌شود]. این موضوع به برگشت خون به سمت بالا در وریدها کمک می‌کند. یک جوراب تا زیر زانو معمولا کفایت می‌کند.

عکس واریس پشت زانو

راه‌های درمان واریس پشت زانو در کلینیک

اگر فرد مبتلا به این عارضه علائمی مثل تورم و درد واریس پشت زانو داشته باشد که به راحتی و با روش‌های خانگی بهبود نمی‌یابد، باید با مشورت دکتر متخصص یکی از گزینه‌های زیر را برای درمان واریس زانو انتخاب کند:

 

درمان واریس پشت زانو - دکتر برادران

drbaradaran
drbaradaran دکتر عبدالوهـاب برادران متخـــصص قلــــب و عـــروق فـــلوشـــــیب فـــوق تخصــــــــصی آنژیوپلاســـــتی (اینترونشــــــنال کاردیولوژیســـــت) متخصص درمان بیماری واریس

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋