دنیا سامان

دنیا سامان

خبرنویس امروز، کارآفرین فردا. یک دانشجو که میخواد دنیا رو خوشگل تر کنه.

بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص تنبلی تخمدان

با استفاده از ابزارهای مختلفی همچون سونوگرافی می‌توان این سندرم را تشخیص داد و نسبت به درمان آن اقدام کرد. پرسشی که با آن روبرو هستیم، این است که بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص تنبلی تخمدان چه وقت است؟

بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص تنبلی تخمدان

تخمدان یکی از مهم‌ترین اعضای بدن بانوان به شمار می‌آید که مهم‌ترین نقش را در باروری ایفا می‌کند. تنبلی تخمدان که به آن تخمدان پلی‌کیستیک نیز گفته می‌شود، نوعی بیماری است که باروری بانوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با استفاده از ابزارهای مختلفی همچون سونوگرافی می‌توان این سندرم را تشخیص داد و نسبت به درمان آن اقدام کرد. پرسشی که با آن روبرو هستیم، این است که بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص تنبلی تخمدان چه وقت است؟

سونوگرافی رحم و تخمدان

سونوگرافی یکی از ارزشمند‌ترین راهکارهای موجود در پزشکی مدرن به شمار می‌آید که می‌توان به وسیله آن وضعیت اعضای مختلف بدن را با بالاترین دقت ممکن مورد بررسی قرار داد. در این روش به منظور ایجاد تصاویر گوناگون از قسمت­های مختلف بدن از امواج صوتی کمک گرفته می‌شود. یکی از کاربردهای مهم سونوگرافی را می‌توان کمک به تشخیص بیماری­های رحم و تخمدان دانست. به گفته سایت mayoclinic درباره کاربرد این نوع سونوگرافی در تشخیص فیبروم رحم:

If you have symptoms of uterine fibroids, you may need these tests: Ultrasound. This test uses sound waves to get a picture of your uterus. It can confirm that you have fibroids, and map and measure them

اگر علائم فیبروم رحم را دارید، ممکن است به سونوگرافی نیاز داشته باشید. این آزمایش از امواج صوتی برای گرفتن تصویری از رحم شما استفاده می کند و می تواند تأیید کند که فیبروم دارید.

انجام سونوگرافی چه برای اپراتور و چه برای بیمار بسیار ساده است. تنها کافی بوده بر روی تخت دراز بکشید و منتظر باشید که اپراتور دستگاه مایعی به صورت ژل را بر روی ناحیه مد نظر بمالد. در گام بعدی، قسمت اصلی دستگاه سونوگرافی بر روی بدن قرار می‌گیرد تا فرایند تصویر‌برداری آغاز شود.

هدف از به ­کارگیری سونوگرافی رحم و تخمدان موارد متعددی می‌تواند باشد. نخستین گزینه همان تشخیص تنبلی تخمدان است که پیش از این به آن اشاره کردیم. سایر فواید این روش عبارت‌اند از: تعیین ضخامت دهانه رحم، بررسی نحوه فعالیت رحم، بررسی روند گردش خون در تخمدان‌ها و غیره. بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص تنبلی تخمدان باید با توجه به این موارد تشخیص داده شود.

بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص تنبلی تخمدان

علائم شایع تنبلی تخمدان

یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم در این زمینه که نباید به سادگی از کنار آن بگذریم، شناخت علائم شایع مربوط به تنبلی تخمدان است. با شناخت این موارد می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کرده و روند درمان خود را آغاز کنید. توجه داشته باشید که برخی از این علائم تنها مربوط به تنبلی تخمدان نیستند و ممکن است با علائم بیماری‌های دیگر مشترک باشند.

اولین و مهم‌ترین علامت مربوط به تنبلی تخمدان که بسیار رایج بوده، به هم خوردن نظم چرخه یا سیکل قاعدگی است. این موضوع زمانی رخ می‌دهد که پریود شدنتان به تأخیر بیفتد و یا سیکل آن از نظر زمانی کاهش پیدا کند. به منظور آگاهی از این موضوع می‌توانید از برنامه‌هایی که برای تشخیص دقیق زمان چرخه قاعدگی به کار گرفته می‌شوند، کمک بگیرید. غفاری دایت شایع ترین علامت تنبلی تخمدان را  به هم خوردن سیکل قاعدگی می داند و در این باره گفته است:

شایع‌ترین علامت تخمدان پلی کیستیک، چرخه‌های قاعدگی با تعداد کمتر از حالت طبیعی، نامنظم ویا طولانی‌مدت است. برای مثال ممکن است شما کمتر از ۹ بار در سال قاعده شوید و بیش از ۳۵ روز بین دوره‌های قاعدگی فاصله باشد و میزان خونریزی در قاعدگی بسیار شدید شود‌.

برای تشخیص علامت بعدی توجه به بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص تنبلی تخمدان امری ضروری است؛ چرا که این علامت را نمی‌توان بدون استفاده از سونوگرافی تشخیص داد و آن تغییر ظاهر تخمدان­ها بزرگ‌تر شدن آنها از حالت عادی است.

بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص تنبلی تخمدان

بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص تنبلی تخمدان چه زمانی است؟

به منظور افزایش میزان دقت سونوگرافی جهت تشخیص دادن تنبلی تخمدان بهتر است یک بازه زمانی مشخص را در نظر بگیریم. این امر تنها در صورتی قابل انجام است که به فرایند تخمک‌گذاری توسط تخمدان‌ها توجه داشته باشیم. موضوعی که در نهایت به سیکل یا چرخه قاعدگی مرتبط می‌شود.

متخصصان امر توصیه می‌کنند که سونوگرافی مربوط به تشخیص تنبلی تخمدان باید در بازه زمانی روز پنجم تا دهم از چرخه پریود انجام بگیرد. در این دوران، فعالیت تخمدان­ها به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند که خود منجر به بیشتر شدن دقت سونوگرافی می‌شود؛ بنابراین پیشنهاد می­کنیم که سونوگرافی دقیقاً در این بازه به خصوص انجام شود.دکتر مردانی نیز در این باره گفته است:

زمان مناسب برای سونوگرافی رحم و تخمدان می تواند در هر زمانی از سیکل قاعدگی زنان باشد. اما با این حال بهترین زمان برای سونوگرافی ضخامت رحم پس از اتمام پریود و در روز چهارم تا نهم سیکل قاعدگی است. علت اینکه بهترین زمان برای سونوگرافی رحم و تخمدان در این دوران است، به نازک بودن دیواره رحم بر می گردد.

البته امکان انجام سونوگرافی در روزهای دیگر نیز وجود دارد و با محدودیت خاصی روبرو نیستیم. این امر تنها به منظور بهبود تشخیص نهایی پزشک توصیه می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، چرخه یا سیکل قاعدگی در هر فردی متفاوت است و به همین دلیل نمی‌توان تنها یک روز خاص از ماه را برای این کار تعیین کرد. شما باید خودتان به عنوان بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص تنبلی تخمدان در بازه زمانی بین پنجم تا دهم پریودتان برای انجام سونوگرافی مراجعه کنید.

سونوگرافی در منزل

گفتیم که سونوگرافی در حال حاضر دقیق‌ ترین روش موجود به منظور تشخیص تنبلی تخمدان محسوب می‌شود. دسترسی به این راهکار در گذشته تنها با مراجعه به مراکز درمانی امکان‌پذیر بود؛ اما در حال حاضر و با پیشرفت تکنولوژی، حتی می‌توان در منازل نیز دستگاه‌های سونوگرافی را به کار گرفت.

بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص تنبلی تخمدان

سونوگرافی در منزل به منظور تشخیص تنبلی تخمدان مزایای زیادی دارد. اولین مورد آن است که دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های جانبی جهت حضور در مراکز درمانی نداریم که خود موجب صرفه‌جویی می‌شود. مورد دوم آرامش و اطمینان بیشتر برای انجام سونو در بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص تنبلی تخمدان است. منطقی بوده که در زمان انجام سونوگرافی در منزل دیگر دچار استرس و اضطراب نخواهید شد. ضمن اینکه باید به یاد داشته باشیم که این روش بهترین گزینه برای افرادی است که دچار ناتوانی‌های جسمانی هستند و سونوگرافی در خانه باید به عنوان اولویت اصلی آنها در نظر گرفته شود.

مرکز خدمات پرستاری در منزل یارا درمان با به کارگیری پزشکان مجرب آماده ی ارائه ی خدمات سونوگرافی و رادیولوژی در منزل حتی در ایام تعطیل می باشد . جهت مشاوره ی رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مرکز درارتباط باشید. سونوگرافی در منزل در همه ی نقاط شهر تهران در سریعترین زمان قابل انجام است. شما میتوانید جهت انجام سونوگرافی در منزل غرب تهران، سونوگرافی در منزل شرق تهران و کلیه ی مناطق با مرکز یارا درمان تماس بگیرید.

جمع­ بندی

تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی‌کیستیک بیماری مهمی به شمار می‌آید که هر ساله هزاران نفر به آن مبتلا می‌شوند. با انتخاب بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص تنبلی تخمدان می‌توانید سریعاً نسبت به درمان این بیماری اقدام کرده و از پیشرفت آن جلوگیری کنید. تیم کارشناسان یارا درمان قادر به استفاده از راهکارهای مختلف جهت کمک به شما در این زمینه هستند.

 

دنیا سامان
دنیا سامان خبرنویس امروز، کارآفرین فردا. یک دانشجو که میخواد دنیا رو خوشگل تر کنه.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋