دنیا سامان

دنیا سامان

خبرنویس امروز، کارآفرین فردا. یک دانشجو که میخواد دنیا رو خوشگل تر کنه.

مهم ترین عواملی که منجر به سرطان کبد می شود

ساختار کبد به دلیل اینکه از انواع مختلفی از سلول‌ها تشکیل شده، ممکن است تومورهای مختلفی را در خود رشد دهد که برخی از آنها خوش‌خیم و غیرسرطانی و برخی دیگر سرطانی هستند و می‌توانند به بخش‌های دیگر بدن هم سرایت کنند. نکته قابل توجه این است که به سالم‌ترین شکل زندگی کنید و از عواملی که شما را در معرض ابتلا به سرطان کبد قرار می‌دهند، دور بمانید.

خبرآنلاین-الهه جعفرزاده: ساختار کبد به دلیل اینکه از انواع مختلفی از سلول‌ها تشکیل شده، ممکن است تومورهای مختلفی را در خود رشد دهد که برخی از آنها خوش‌خیم و غیرسرطانی و برخی دیگر سرطانی هستند و می‌توانند به بخش‌های دیگر بدن هم سرایت کنند. نکته قابل توجه این است که به سالم‌ترین شکل زندگی کنید و از عواملی که شما را در معرض ابتلا به سرطان کبد قرار می‌دهند، دور بمانید.

 سرطان کبد یک بیماری کشنده است و اغلب تا زمانی که وارد مراحل پیشرفته‌ نشود، بیمار متوجه نمی‌شود که به سرطان کبد مبتلاست. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، از سال ۱۹۸۰، میزان سرطان کبد بیش از سه برابر و میزان مرگ و میر ناشی از آن دو برابر شده است.

در ادامه پنج عادت رایجی که می‌تواند منجر به سرطان کبد شود، به شما معرفی می‌شود؛ سعی کنید از تکرار و تداوم آنها بپرهیزید و در صورت مشاهده هر یک از این رفتارها در اطرافیان و دوستانتان، آنها را از خطری که بیخ گوششان است مطلع سازید.

۱) مصرف بیش از حد الکل

به گفته پزشکان، نوشیدن بیش از حد الکل با سرطان کبد مرتبط است، اما الکل به خودی خود باعث ایجاد سرطان در کبد نمی‌شود. الکل می‌تواند باعث آسیب مزمن کبدی شود؛ از جمله سیروز یا زخم کبد که یکی از شرایط خطرناک در راستای افزایش خطر سرطان کبد است. به طور کلی، خطر ابتلا به سرطان کبد با نوشیدن مستمر الکل افزایش می‌یابد.

مهم‌ترین عواملی که منجر به سرطان کبد می‌شوند

 

۲) استروئیدهای آنابولیک

به گفته متخصصان، استفاده از استروئیدهای آنابولیک با سرطان کبد در ورزشکاران مرتبط است و حتی نقش مهمی در مرگ و میر این قشر دارد. استروئیدهای آنابولیک، هورمون‌های مردانه‌ای هستند که توسط برخی از ورزشکاران برای افزایش قدرت و توده عضلانی استفاده می‌شوند. استفاده طولانی مدت از استروئید آنابولیک می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد.

۳) رابطه جنسی محافظت نشده

رابطه جنسی محافظت نشده می‌تواند شما را به ویروس‌هایی آلوده کند که قابلیت حمله به کبد را دارند. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، شایع‌ترین ریسک فاکتور برای سرطان کبد، عفونت مزمن (طولانی مدت) با ویروس هپاتیت B یا ویروس هپاتیت C در سراسر جهان است. این عفونت‌ها منجر به سیروز کبدی می‌شوند و مسئول تبدیل سرطان کبد به شایع‌ترین سرطان در بسیاری از نقاط جهان هستند.

۴) سیگار کشیدن

مطالعات نشان می‌دهد که سیگار کشیدن به طور چشمگیری خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی و در نهایت خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد.

مهم‌ترین عواملی که منجر به سرطان کبد می‌شوند

 

۵) اضافه وزن

چاقی یکی از عوامل ابتلا به کبد چرب و سیروز است و حتی می‌تواند منجر به دیابت و سرطان کبد شود. افزایش سلامتی جسمی و تناسب وزن، خطر ابتلا به این نوع سرطان را تا حدی کاهش می‌دهد.

بر اساس مطالعات، اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان کبد را حدود ۲۱ درصد و چاقی این خطر را تا ۸۷ درصد افزایش می‌دهد.

مهم‌ترین عواملی که منجر به سرطان کبد می‌شوند

پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های الکلی، دریافت واکسن هپاتیت، حفظ وزن سالم، پرهیز از مصرف دخانیات، داشتن تغذیه سالم و ورزش کردن جزو ساده‌ترین راه‌ها برای پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد است.

دنیا سامان
دنیا سامان خبرنویس امروز، کارآفرین فردا. یک دانشجو که میخواد دنیا رو خوشگل تر کنه.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋