mona bahrami

mona bahrami

صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت

صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری نهادهای مالی هستند که مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس اخذ نموده و عمدتاً توسط شرکت‌های کارگزاری تأسیس می‌شوند. این صندوق‌ها تحت مدیریت افراد متخصص در بازار سرمایه فعالیت کرده، وجوه حاصل از فروش واحدهای سرمایه‌گذاری به عموم مردم را در سبد متنوعی از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌نمایند و از این طریق امکان کسب بازدهی مناسب و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار خریدوفروش سهام را فراهم می‌نمایند.

صندوق سرمایه گذاری مبالغ خرد را از سرمایه‌گذاران مختلف جمع آوری کرده و این سرمایه جمع شده را به صورت تخصصی در حوزه‌های مختلف تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار سرمایه گذاری می‌کند. صندوق های سرمایه گذاری توسط تیمی از تحلیل‌گران و معامله‌گران حرفه‌ای مدیریت شده تا ریسک و بازده به نحو مطلوبی کنترل شود.

معمولا افرادی که با صندوق سرمایه گذاری آشنا نیستند، سرمایه گذاری در بورس را ماه‌ها صرف زمان برای آموزش بورس و ساعت‌ها خیره شدن به مانیتور و تحلیل و بررسی سهام شرکت‌های مختلف و در نهایت تصمیم‌گیری در خصوص‌ خرید یا فروش آن‌ها می‌دانند. اما به کارگیری روش‌های مختلف تحلیل بازار مانند تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال، تنها راه سرمایه گذاری در بورس نیست. صندوق سرمایه گذاری، از روش‌هایی است که امکان سرمایه گذاری در بورس را بدون صرف زمان و دانش فراهم می‌کند.

صندوق درآمد ثابت

صندوق های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت یکی از مهم‌ترین سازوکارهای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هستند. این صندوق‌ها شرایط سرمایه‌گذاری را از نظر ریسک و بازده برای سرمایه‌گذاران مختلف به‌ویژه برای افراد مبتدی مساعدتر می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که این نوع صندوق‌ها به نوعی یک صندوق سرمایه گذاری بدون ریسک هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ایفای نقش واسطه مالی، سرمایه‌گذاری افراد غیرحرفه‌ای را از حالت مستقیم به غیرمستقیم تبدیل کرده و در این رهگذر مزایای متعددی را هم برای بازار سرمایه و هم برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کنند.

مزایا صندوق درآمد ثابت

قابلیت نقدشوندگی بالا، وجود ضامن نقدشوندگی، سود تضمین شده، امکان سرمایه گذاری با حداقل سرمایه و ریسک پایین از جمله ویژگی های صندوق‌ با درآمد ثابت هستند که در ادامه به شرح کامل آن می پردازیم. طبق مصوبات سازمان بورس، صندوق های درامد ثابت موظفند حداقل 75% از دارایی هایشان را به اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی، و سپرده بانکی اختصاص دهند. همین موضوع باعث شده است ریسک صندوق های درآمد ثابت نسبت به دیگر ابزارها کمترین مقدار باشد.

با توجه به صلاح دید مدیر صندوق باقی مانده دارایی صندوق در ابزارهای بازار سرمایه که ریسک بالاتری دارند، سرمایه گذاری خواهد شد که این موضوع باعث می‌شود بازدهی صندوق درآمد ثابت نسبت به سود سپرده بانکی در اکثر مواقع بیشتر باشد. بطور معمول صندوق با درامد ثابت به دلیل وزن بالای سرمایه گذاری در ابزارهای کم ریسک مانند سپرده بانکی، حداقل سود تضمین شده را برای سرمایه گذاران دارند. همچنین به دلیل کم ریسک بودن صندوق درآمد ثابت می‌توان با ترکیب آن با دیگر اوراق بهادار ریسک پرتفوی سرمایه گذاری را کاهش داد.

لازم به ذکر است که بیشتر صندوق های درآمد ثابت در مدت زمان تعیین شده به سرمایه گذاران خود سود پرداخت می نمایند. با این حال صندوق های درآمد ثابت دیگری نیز هستند که به جای پرداخت سود به ارزش خالص دارایی آن افزوده می‌شود و سرمایه گذار از تفاوت قیمت خرید و فروش آن بازدهی کسب می‌کند.

یکی دیگر از مهمترین مزایای صندوق های درآمد ثابت قابلیت نقد شوندگی بالای آنها است. نکته قابل توجه این که اکثر این صندوق ها یک رکن به نام ضامن نقد شوندگی دارند که معمولا این نهاد یک نهاد مالی معتبر می باشد که این ضمانت موجود باعث میشود تا سرمایه گذاران با آرامش بیشتری سرمایه گذاری کنند.

 

 

 

mona bahrami
mona bahrami

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋