digilearn4u

digilearn4u

توسط ۱ نفر دنبال می شود

نوشتن مقاله را چطور آغاز کنیم؟ + چند نکته ضروری

 

نوشتن مقاله در هر سطح علمی شامل مراحل متعددی است که محقق را در ارائه بهتر مفاهیم مدنظرش کمک می‌کند. شروع پژوهش، در کنار نحوه جمع‌آوری اطلاعات و درنهایت تدوین مقاله با تمامی جوانب و اصولش هرکدام نیازمند صرف دقت، انرژی و زمان کافی هستند تا نتیجه مقاله مورد تأیید و قابل‌قبول گردد. پس قبل از اقدام به نوشتن مقاله کمی در مورد اصول جاری، تنوع موجود و قواعد این حوزه اطلاعات جامعی کسب نمایید.

اهداف نوشتن مقاله:

قبل از هر فعالیتی جهت نوشتن مقاله ابتدا مشخص کنید که هدفتان از انجام این فرایند چیست. آیا برای تکمیل پایان‌نامه قصد تهیه یک مقاله را دارد یا هدفتان ارسال نتایج یک تحقیق به مراجع بین‌المللی است. حتی بسیاری برای حفظ و حراست از تحقیقات خود اقدام به نگارش مقاله می‌کنند. البته تهیه محتوا برای سایت‌ها و وبلاگ‌های علمی و تخصصی حوزه‌های مختلف نیز در این دسته جای می‌گیرد.

 

بررسی اصول نوشتن مقاله:

مقالات زیادی هرساله توسط نویسندگان تولید و ارائه می‌شود، اما فقط برخی از آن‌ها از سوی خوانندگان مورد استقبال قرارگرفته و پذیرش عموم را جلب می‌کنند. چراکه فقط تعدادی از این نویسندگان به اصول نوشتن مقاله آگاهی داشته و از آن تبعیت می‌کنند. در این بخش فهرستی از این اصول مهم را ارائه نموده‌ایم.

  • تمرکز بر نیاز و خواسته‌های خوانندگان
  • عدم پرداختن بی‌مورد به جزئیات غیرضروری
  • آگاهی بخشی کامل خواننده از دلیل انجام تحقیقات حاضر
  • انتقال مناسب اطلاعات و ایجاد انگیزه برای مطالعه مقاله تا انتها
  • اشاره به موضوعات و نتایج تحقیقات روز و جنجالی
  • ارائه نگارشی قابل‌درک برای عموم
  • تبعیت از الگو و فرمت خاص و مورد تأیید این حوزه
  • تطبیق مقاله با استانداردهای مجلات علمی بزرگ

 

 

ارزیابی ضرورت‌های نوشتن مقاله:

با نوشتن مقاله بخش مهمی از نتایج پژوهش‌ها کتبی مانند پایان نامه در دسترس محققین حاضر و آینده قرار می‌گیرد. بدون مقالات درج‌شده در مجلات، نشریه‌ها و سایت‌ها تبادل اطلاعات و آگاهی از سطح علمی موجود غیرممکن است. البته نوشتن مقاله جنبه فردی نیز دارد و در معرفی میزان دانش و توانایی‌های افراد بسیار سودمند می‌باشد. امکان نظریه‌پردازی، جمع‌آوری دیدگاه‌های مختلف به‌صورت تخصصی، حفظ، حراست و ثبت همیشگی از داده‌های علمی و سنجش سطح کیفی علوم، همگی از مزایای نوشتن مقاله هستند که ضرورت ورود به این عرصه را می‌رسانند.

آشنایی با انواع مقالات علمی:

مقالات بسته به حوزه‌ای که نگارش می‌شوند، دارای انواع مختلفی هستند. ولی این دست‌نوشته‌ها ازنظر ساختار نیز دارای گونه‌های مختلفی می‌باشند. به همین دلیل نویسنده قبل از ورود به وادی نوشتن مقاله باید نوع و ماهیت نگارش خود را تعیین نموده تا در ادامه راه سردرگم و حیران نشود. مقاله‌های تحلیلی، پژوهشی، گردآوری و مروری از انواع مقاله برحسب ساختار هستند.

مراحل نوشتن مقاله به صورتی حرفه‌ای:

برای آنکه نوشتن مقاله وارد فاز حرفه‌ای و تخصصی شود، بهتر است، ابتدا موضوع مناسب را با توجه به محدودیت‌های موجود انتخاب نمایید. انتخاب موضوع به دلیل اینکه گویی مسیر را روشن نموده و هدف نهایی را شفاف می‌سازد، باید پس از تحقیق و بررسی‌های فراوان انتخاب و توسط افراد دارای معلومات علمی بالا تأیید گردد. بعدازآن باید وارد مرحله جمع‌آوری اطلاعات، طبقه‌بندی محتواها، انتخاب سبک نوشتاری و نوشتن مقاله شوید. مقاله شما باید از پرگویی، اختصار بیش‌ازحد و اشتباهات تایپی به دور باشد. درج اطلاعات نادرست، عدم توجه به پاراگراف‌بندی صحیح و نقل‌قول‌های سودمند از درجه اعتبار مقاله شما می‌کاهند. البته نقد و بررسی توسط اساتید این حوزه، درنهایت باعث کاهش خطاها و مقبول شدن مقاله‌تان خواهد شد.

ساختار رایج در نوشتن مقاله:

اگرچه مقالات با محتواهای مختلف ممکن است از ساختارهای متفاوتی پیروی نمایند و بخش‌هایی در آن‌ها افزوده یا کاسته شود. ولی در حالت کلی تمامی مقالات دارای این بخش‌های مشترک هستند. عنوان، چکیده، کلمات کلیدی، مقدمه، درج روش‌های جمع‌آوری اطلاعات، نتایج تحقیق، نتیجه‌گیری کلی، منابع و ضمیمه، ساختار غالب مقاله‌ها را می‌سازند.

اصول اخلاقی نوشتن مقاله:

همیشه اصول نوشتن مقاله مربوط به نکات نگارشی نیست، بلکه اصول اخلاقی نیز در اینجا وجود دارد که به نویسندگان نکاتی را گوش زد می‌کند. عدم استفاده از محتواهای سرقتی، آزمایش‌های غیرحقیقی و جعل در تعریف داده‌ها از اصول اخلاقی نوشتن مقاله محسوب شده که در صورت بی‌توجهی عواقب حرفه‌ای و حقوقی بسیاری را متوجه نویسنده خواهد کرد. بسیاری از نویسندگان تازه‌کار به دلیل اطلاعات محدود به ناخواسته وارد این تخلفات شده و کل ارزشمندی مقاله خود را زیر سؤال می‌برند. بدین ترتیب آگاهی از تمامی این موارد که توسط کمیته اخلاقی نشر، ارائه‌شده برای نوشتن مقاله اصولی الزامی است.

موسسه پژوهش نوین آماده ارائه خدمات انجام مقاله های متنوع و همچنین انجام پایان نامه های ارشد و دکتری مانند پایان نامه ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و رشته های دیگر مهندسی و انسانی می باشد.

digilearn4u
digilearn4u

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋