موسسه بیمه و امنیت بزرگراههای آمریکا به اختصار با عنوان IIHS شناخته شده و یکی از مراجع اصلی ارزیابی سطح ایمنی خودروها در جهان محسوب میشود. این موسسه در کنار ارزیابی ایمنی خودروها، دادهها و اطلاعات مختلفی را نیز در رابطه با رانندگی و حمل و نقل گردآوری میکند.
هر سه سال یک بار، موسسه IIHS میزان مرگ و میر جادهای را بررسی نموده و به مقایسه اعداد و ارقام موجود با وسایل نقلیه پلاک شده میپردازد. بر اساس آخرین گزارشی که IIHS در این زمینه منتشر کرده، اتومبیلهای کوچک کماکان در تصادفات بیشتر از خودروهای بزرگ موجب مرگ راننده خود میشوند.
در گزارش اخیر میزان مرگ رانندگان بر اساس یک میلیون خودرو محاسبه شده است. این خودروها شامل مدلهای تولیدی سال 2017 و قدیمیتر متعلق به همان نسل میشوند. دادههای میزان مرگ و میر هم مربوط به سالهای 2015 الی 2018 است.
یافتههای IIHS حاکی از آن است در بازه سه ساله مذکور، در تصادفات رخ داده برای هر یک میلیون خودروی کوچک شهری (کلاس مینی) به طور میانگین 108 راننده جان باختهاند؛ حال آنکه در همین مدت 52 راننده خودروهای بزرگتر دچار مرگ شدهاند.
در صورت محاسبه میزان مرگ و میر بر اساس مسافت پیموده شده، خودروهای کوچک با ثبت 78 مرگ در هر 10 میلیارد مایل باز هم در مقایسه با خودروهای بزرگتر امنیت کمتری دارند، زیرا برای این مدلها 36 مرگ در هر 10 میلیارد مایل ثبت شده است.
از میان مدلهای ارزیابی شده فورد فیستا با ثبت 141 مرگ راننده در هر یک میلیون دستگاه، بالاتر از همه قرار دارد. در آن سوی جدول و در جایی که هیچ مرگی ثبت نشده، نام شاسیبلندهایی مثل اینفینیتی QX60 و پورشه کاین و همچنین سدان مرسدس بنز C کلاس و هاچبک فولکس واگن گلف دیده میشود.
حضور گلف در این بخش از جدول کاملا متناقض بوده و نشان میدهد که میزان ایمنی خودروهای کوچک ممکن است بسیار متفاوت از همدیگر باشد. نکته دیگر اینکه جیامسی یوکان XL و شورولت Suburban با وجود اشتراکات فنی زیاد در جایگاههای کاملا متفاوتی ایستادهاند.
در هر حال گزارش اخیر IIHS با این برداشت عمومی که خودروهای شاسیبلند ایمنی بهتری دارند، همسویی دارد. البته ذکر این نکته نیز ضروری است متغیرهای زیادی از جمله میزان مسافت کل پیموده شده، مکان و همچنین سرعت تصادفات میتوانند نتایج تحقیق IIHS را تحت تاثیر قرار دهند.
پاسخ ها